(trådstarter)
   #31
 24,668     Akershus     0
Ser ut til at jeg må bite i gresset og skaffe meg en muttertrekker.

Gode forslag? Elektrisk? Ryobi, Milwakee?

Luft? Har en mindre kompressor, hvor mye skal til for å drive en muttertrekker.

Litt sære dimensjoner i den bilen: 16mm, 18, 21. Fransk standard?
Signatur

   #32
 767     0
Har en ryobi 18v muttertrekker. tror den er oppgitt til 375nm. fungerer helt ok, men er ikke mer enn att den løsner hjulmuttere som ble tigthet til 110nm ved forige dekkskift.. så er tvilsomt den hadde klart mutteren din. har også en 230v biltema som er oppgitt til 450. den klarer gjerne litt mer, men er veldig stor og klumpete.. ser du får opp i 6-700nm. gjerne mer også? på elektriske, men da blir prisen en litt annen igjen.

Trenger mye luft til en 1/2 luftrekker. tror en sånn ca tommelfingerregel er ca l/min = nm.  så må opp i ganske stor kompressor vist man skal holde på litt. skal du likevell bruke en liten, er det viktig å koble slange direkte til tank, da regulator mm struper veldig mye. og tykkelsen på slangen også spiller mye inn. men si du skal ha en ok på 500nm, så er det ikke mange sekundene før du har tømt en 25ltr tank.. typisk billigreie fra BT er gjerne ikke mer en 200+nm. det blir for lite til stort sett alt..

16, 18 og 21 osv er ganske vanlig idag. stort sett samme boltene som hadde 17, 19 og 22 bolthode før.

Får ikke lånt deg noe utstyr en liten times tid da? eller en som sitter under å holder på støtdemperstanga men du skrur oppe? i verste fall koster ikke en støtdemper allverdens sikkert?
   #34
 5,111     Sørnorge     0
Har 450Nm elektrisk biltema-muttertrekker. Den har klart det meste den har fått av utfordringer, men den er stor og ofte vanskelig å komme til med. Kjøpte den før jeg hadde kompressor.
Har lånt en 1050Nm lufttrekker med wurth-logo. Det er en helt annen verden. Den er liten og kommer til overalt, og har klart alle skruer den har fått bortsett fra en. (Den ene ble tatt ved å bruke lasteren på en traktor til å skyve på latmannsarm, etter først å ha prøvd 500kg vekt på latmannsarme, tilsvarende like under 5000Nm.)
Hvor mye luft som trengs står i produktspesifikasjonen.

Jeg kommer nok til å kjøpe en 3000Nm og en liten luft-muttertrekker etterhvert, nå som jeg har kompressor. Men den elektriske har en kjempefordel - man slipper å drasse med seg kompressoren når man skal skru et annet sted enn hjemme.
Nå som jeg også har et stort utvalg av ryobi-batterier hadde en ryobi batteri-trekker vært kjekk. Den kraftigste har fått mye skryt i tester.
   #35
 767     0
Vi har også noen sånne tilsvarende KS Tools sine på jobb og de er normalt mye bedre en eldre "tradisjonelle" luftrekkere ja. ser att prisen ikke er så avskrekkende lengre også. får rimeligere varianter også av den typen.

litt usikker på hva den typen heter, eller hva som skiller de mer vanlige fasongen? ser noen kaller de mini?

Ser man forbruk på en mer vanlig, er det jo mangedoblet. https://www.staypro.no/verktoy/trykkluftsdrevne-verktoy/muttertrekker/ingersoll-rand-2135qxpa-muttertrekker?channable=e43506.MTQ3MDAzMA&VAT=1&gclid=Cj0KCQiA4aXiBRCRARIsAMBZGz_zLDrWoJ4bthrLumoSGqD7-y0uXtgG2QbWEmay8ORIzT3RHYLXVwMaAiUyEALw_wcB

Kanskje du hadde klart deg med en på luft, da det ikke er mange sekundene du trenger fullt trykk for å løsne en skrue.
noe sånt kanskje? https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-HI-678-C-muttertrekker/41-1423?gclid=Cj0KCQiAhKviBRCNARIsAAGZ7CfSI8Hqs-LHovULH_IKIhUU-19pOW8_uH2cj5gN4DNpWYUHhoo5ahQaAkPrEALw_wcB
   #36
 910     0
Jeg har en Bosch GDS 18 V-Li HT som har 650 Nm oppgitt moment. Praktisk at den bruker batteri, slipper krøll på luftslangen når jeg drar den rundt bilen. Sterk nok til alt jeg har utsatt den for så langt. Skifter alle fire hjulene på bilen før naboen har skiftet sitt første...

Imidlertid er det en del år siden jeg kjøpte den nå, og verden har gått videre, selv om dette fremdeles er den sterkeste til Bosch. Milwaukee har i det kommet med noen børsteløse modeller som ser veldig attraktive ut blant annet. Vet ikke om jeg hadde kjøpt den samme i dag (men var definitivt beste kjøp på markedet da jeg kjøpte den).
  (trådstarter)
   #37
 24,668     Akershus     0
Oppdatering

Ble mildere, så nå er fjærbenet på benken. Kostet et kyllingbein til torsjonsstaget.
Det lot seg løsne med fastnøkkel og unbrako kraftpipe og mange dager med rustløser.
Signatur

   #38
 767     0
Greit når ting ordner seg.

mulig du har kontroll på det, men viktig å sjekke, helst bytte fjærbenslager eller topplager. fare for att ny fjær knekker ganske fort vist dette er dårlig.
  (trådstarter)
   #39
 24,668     Akershus     0
Ja, fjær med tilbehør blir nytt.
Signatur
  (trådstarter)
   #40
 24,668     Akershus     0
Da gikk bilen nesten gjennom EU. En svett støtdemper bak og en bakhjulsbrems som hang litt.

Takk for alle råd og tips.
Signatur