#41
 5,111     Sørnorge     0
Hvor mye skal en bakhjulsbrems henge for å ikke gå igjennom kontrollen? En av mine biler skal på kontroll snart, og der henger begge bakbremser nok til at det blir lunk i skivene ved kjøring på motorvei. Man kjenner at hjulene snurrer med mer motstand enn normalt, men det blir ikke så varmt at man ikke kan ta på skivene etter motorveitur.

  (trådstarter)
   #42
 24,668     Akershus     0
Det har jeg ikke noe mål på. Hjulet ble jekket opp og det var tydelig at det ydet noe motstand når en dreide det for hånd. Jeg testet ikke. Om de henger tilsvarende fortsatt er usikkert.

Uansett er det nok en fordel å få dette så glatt som mulig. Jeg tror at mye av bremseproblemene ved lite og lett bremsing skylles at ensidige calipere setter seg på glideboltene. Deretter blir det dårlig bremsing på den siden uten bremsesylinder, vanligvis på innsiden.

Skal se om jeg klarer å manne meg opp til å ta av caliperen og pusse over skivene hver vår heretter. Ser også ut til at litt jukking og bremsing med håndbrekk er god medisin der brekket går på skivene.

Ellers er det en som har tilgang på verksted. Han tar av og dreier skivene hvert 2. år. Skiver og klosser holder «evig .en kunne ønske at det kom tilbake verksteder som slipte skivene på bilen. Ikke like bra, men mye mindre arbeidskrevende.
Signatur
   #43
 3,210     Vestlandet     0
Hos meg har jeg inntrykk av at det er klossene som henger i caliperen etter hvert, og så tar de skeivt slik at det feks blir rust ytterst på radiusen av skiva. Glideboltene er løse og fine. Men det kan nok variere fra bil til bil.
   #44
 342     Hordaland     0
Min ene bakbremse lå for mye på selv etter smøring av glidebolter og klosseføringene. Trykte stempelet nesten ut, av med belgen og rengjorde stempel. Smurte på stempel fett og fikk EU ok med 20% differanse i bremsevirkning på en ny calipper og den lett overhalte 12 år gamle calipperen. Er selv ikke fornøyd med forskjellen og bytter til ny når våren kommer med varme og fine ute mekke forhold.
   #45
 106     0
Etter re-montering av caliper bak kan det også oppleves at det henger litt den første tida fram til ting har slitt seg til litt.

Hadde en defekt caliper som hang voldsomt. Skifta den ut og tok bilen til etterkontroll. Men neida, den nye "hang" også på. Dem var vel veldig til å sjekke at det "hang" siden det var dette som var opprinnelig feil, den snurra litt tregere enn den andre sida i praksis. Fikk det ikke godkjent på etterkontroll, men etter å ha kjørt 1000km så var den helt perfekt igjen og passerte... Småfrustrerende.

Rust på bremseskiver har mest med kjørestil å gjøre, såfremt man får tatt noen litt harde oppbremsinger med jevne mellomrom kan jeg ikke si jeg har problemer overhodet med dette.
   #46
 767     0
lurt å slipe litt av klossene samt skrape godt utav klaven de ligger i. jo løsere de sitter, jo bedre. gjør ingenting att de slarker litt.samt glidere selvsagt. bruk egnet fett. både til glidere og stempler.
surrer man det til med feil fett, ødelegger man mansjetter samt tetningsring på stempel.

vist håndbrems går på samme systemet, kan det jo være treg wire eller håndbremsmotorer.

kan jo være noe feil med selvjustering på stemplene også. gamle bremseslanger kan også svelle opp innvendig å hindre væske å returnere skikkelig. skifte bremsevæske er det også veldig viktig, da den suget til seg fukt over tid.

det er jo ikke noe fjær som returnerer på kalipere, så alt må være rett og løst for att det skal fungere. er ikke mye bevegelse normalt. man får ikke klossene til å returnere så mye att de ikke ligger litt mot skiva uansett. det er bare positivt att de holder litt temperatur i tilfelle nødbrems for eksempel. bra mot rust også. husker ikke hvor mye, men for se som gidder, finner man nok alt på svv/lovdata.

Jeg bruker en marinadesprøyte med caliperfett som jeg lurer inn mellom stempel og mansjett, samt demonterer og renser og smører glidere. gjør dette hver vår ved hjulskift. tar kanskje en liten halvtime ekstra totalt, men vel verdt det synes jeg.

ellers lurt å bremse litt ekstra før man parkerer, sånn at man skivene mm tørker fort. det som er litt av problemet er att normalt bremser det veldig lite bak. kanskje bare 20% kontra fremme. så for de som tør, bruk håndbremsen litt forsiktig i fart.
   #47
 3,210     Vestlandet     0
lurt å slipe litt av klossene samt skrape godt utav klaven de ligger i. jo løsere de sitter, jo bedre. gjør ingenting att de slarker litt.

Dette har jeg tenkt litt på, men tenkte det burde være tight. Men da skal jeg lage meg litt mer margin. 

   #48
 5,111     Sørnorge     0
Det er stemplene som setter seg på calipperne mine. Jeg sjekker glidere ved hvert hjulskift. Å få fett på stemplene er et ønske. Hvordan får man til det?

Det jeg har merket på den bilen hvor calipperne henger, er at håndbrekket (som går på samme systemet) fungerer dårlig. Ikke veldig dårlig, men nok til at den bilen trenger hjelp av klosser og motorbrems på båtslippen.
   #49
 767     0
jeg bruker en marinadesprøyte. lurer spissen mellom mansjetten og stempelet og sprøyter inn. er for sent når det er kommet rust da, men bra som forebyggende. får sikkert andre egnede sprøyter også, men blir spissen for tynn, blir det vanskelig å presse fett gjennom.

Ofte mye blekk som er omtrent pakket rundt klosser for å forhindre bremseskrik. blir ofte bare dårlige bremser av det, pga ruster mellom blekk og klosse. så når man bremser går mye av kraften å bevegelsen til å komprimere rust.. samme på sidene av klossene også. samler bare rust å dritt å gjør att klossene setter seg fast. bruker aldri å montere blekket. har ikke opplevd noe problem med bremseskrik uten heller.
   #50
 342     Hordaland     0
Hvert annet år før Eu kontroll, plansliper jeg skivene slik at rusten i ytter og innerkant ikke får tid til å grave seg ned. Skivene holdt i 10 år med det vedlikeholdet selv her i Bergen. Godt tios Oe, n  med marinadesprøyten.  Vanskelig ellers å få belgen tilbake på sylinder huset hvis den tas av.