Hvor mye koster det deg pr L når den er klar til å fylles på bilen? Må vel bli litt med strøm, metanol, kaustisk soda osv?
Jeg lager 100L i slengen, og det koster ca 4kr literen om jeg ikke destillerer av metanol, inkludert kostnader til ström og NaOH. Om jeg destillerer av resterende meanol og bruker den om igjen blir det 3kr/L.
halvår til 1år sies det. Men det er fordi biodieselen oksyderer. Det kan i stor grad bekjempes ved å legge et "lokk" med nitrogen eller CO2 over biodieselen, slik at den ikke kommer i kontakt med oksygen. Men 6-12måneder er nok lagringtid for de aller fleste. Det finnes også tilsetningsstoffer som kan gjøre den mer motstandsdyktig mot oksydering, men det har jeg ikke satt meg nærmere inn i siden det ikke har vært noe problem for meg.
Meg bekjent trekker ikke biodiesel til seg vann fra omgivelsene.. Mange som brukte (og sikker noen som fortsatt gjør det) å "vaske" biodieselen med vann etter produksjon for å få ut metanolrester og evt. såperester. Da blir biodieselen våt og man må sirkulere den slik at det lille vannet som henger igjen i biodieselen fordamper bort. Nesten alt vannet skiller seg direkte fra biodieselen(som olje og vann), så det er ikke mye vann som skal "tørke".
Esterar dreg til seg fukt (t.d. frå lufta). Om du merkar det, kjem vel an på motoren og mengd av vatn. Brennverdien vert dårlegare og tenninga kan verte litt vanskelegare; og så trivest bakteriar betre.
Det er i allefall langt i fra noe mer utbredt problem enn vann i vanlig diesel. Jeg har aldri vært utsatt for dette og har ikke hørt om andre som har hatt dette problemet heller.. Så det er ikke mye å bekymre seg for :)
Edit: Prøvd å lete etter mer informasjon om dette nå. Men det eneste jeg finner er at dårlig konvertert biodiesel, som inneholder rester av monoglyserider, såpe etc kan trekke til seg vann. Men vanskelig å finne noen sikkelige studier p dette. Dessuten kan det fort være forskjeller med forskjellige råvaer, alt etter om du bruker fiskeolje, raps, palmeolje etc.
Det som i allefall er helt sikkert er at vann i metanolen, kastisksodaen eller i oljen du bruker vil føre til dårligere konvertering og mye såpe, noe du slett ikke ønsker i biodieselen
Hvordan er det å helle renset frityrolje rett på tanken i forhold til å lage biodiesel selv?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det går på eldre biler med pumpeinnsprøytning, men den må varmes opp først (varmes opp av kjølevæsken).
Noen heller rett på tanken sammen med vanlig diesel, og det fungerer forsåvidt det også, men jeg ville ikke gjort det.
Det fungerer derimot ikke på common rail motorer. Her er det bare biodiesel som skal brukes pga viskositet.
Skjønner. Min 1992 Mercedes-Benz 300 TD Turbo er ganske gammeldags. Den har bosch rekkepumpe, 135 bar åpningstrykk, forvarming av drivstoffet ved lave temperaturer (vet ikke når det slår inn).
Vil det fungere greit å helle renset olje rett på der, kanskje sammen med litt vanlig diesel? Hvor langt ned i temperatur vil det fungere før den blir vanskelig å starte? Jeg har webasto motorvarmer, men den vil ikke forvarme drivstoffet allverden.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
En fantastisk tråd. Jeg har litt traktorer og greier, samt at det farter en og annen lastebil, hjullaster og gravemaskin rundt på gården og i sandtaket.
Jeg har lenge fundert på å sette opp et biodieselanlegg. Jeg så for meg å bruke 1m3 IBC-tanker til dette. Jeg ser at du bruker ståltanker. Noen spesiell grunn til at det ikke vil fungere med plasttanker? Temperaturer opp mot 50-60 bør ikke være noe problem i seg selv.
Ang. metanol: Jeg hadde tidligere en speedwaysykkel. Da betalte jeg flatt 10kr per liter metanol hos Statoil. Varierer prisen mye? Og i ren uvitenhet lurer jeg på om det er like ulovlig å hjemmeprodusere metanol som etanol.
Jeg lager 100L i slengen, og det koster ca 4kr literen om jeg ikke destillerer av metanol, inkludert kostnader til ström og NaOH.
Om jeg destillerer av resterende meanol og bruker den om igjen blir det 3kr/L.
Kva med lagringsstabilitet? Esterar har det med å trekke til seg vatn.
Men det er fordi biodieselen oksyderer.
Det kan i stor grad bekjempes ved å legge et "lokk" med nitrogen eller CO2 over biodieselen, slik at den ikke kommer i kontakt med oksygen.
Men 6-12måneder er nok lagringtid for de aller fleste.
Det finnes også tilsetningsstoffer som kan gjøre den mer motstandsdyktig mot oksydering, men det har jeg ikke satt meg nærmere inn i siden det ikke har vært noe problem for meg.
Meg bekjent trekker ikke biodiesel til seg vann fra omgivelsene..
Mange som brukte (og sikker noen som fortsatt gjør det) å "vaske" biodieselen med vann etter produksjon for å få ut metanolrester og evt. såperester.
Da blir biodieselen våt og man må sirkulere den slik at det lille vannet som henger igjen i biodieselen fordamper bort.
Nesten alt vannet skiller seg direkte fra biodieselen(som olje og vann), så det er ikke mye vann som skal "tørke".
Nokon gjer butikk på det:
www.pindellengineering.com/H2Out_Filter_Home.html
Det er i allefall langt i fra noe mer utbredt problem enn vann i vanlig diesel.
Jeg har aldri vært utsatt for dette og har ikke hørt om andre som har hatt dette problemet heller..
Så det er ikke mye å bekymre seg for :)
Edit:
Prøvd å lete etter mer informasjon om dette nå.
Men det eneste jeg finner er at dårlig konvertert biodiesel, som inneholder rester av monoglyserider, såpe etc kan trekke til seg vann.
Men vanskelig å finne noen sikkelige studier p dette.
Dessuten kan det fort være forskjeller med forskjellige råvaer, alt etter om du bruker fiskeolje, raps, palmeolje etc.
Det som i allefall er helt sikkert er at vann i metanolen, kastisksodaen eller i oljen du bruker vil føre til dårligere konvertering og mye såpe, noe du slett ikke ønsker i biodieselen
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Noen heller rett på tanken sammen med vanlig diesel, og det fungerer forsåvidt det også, men jeg ville ikke gjort det.
Det fungerer derimot ikke på common rail motorer. Her er det bare biodiesel som skal brukes pga viskositet.
Skjønner. Min 1992 Mercedes-Benz 300 TD Turbo er ganske gammeldags. Den har bosch rekkepumpe, 135 bar åpningstrykk, forvarming av drivstoffet ved lave temperaturer (vet ikke når det slår inn).
Vil det fungere greit å helle renset olje rett på der, kanskje sammen med litt vanlig diesel? Hvor langt ned i temperatur vil det fungere før den blir vanskelig å starte? Jeg har webasto motorvarmer, men den vil ikke forvarme drivstoffet allverden.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har lenge fundert på å sette opp et biodieselanlegg. Jeg så for meg å bruke 1m3 IBC-tanker til dette. Jeg ser at du bruker ståltanker. Noen spesiell grunn til at det ikke vil fungere med plasttanker? Temperaturer opp mot 50-60 bør ikke være noe problem i seg selv.
Ang. metanol:
Jeg hadde tidligere en speedwaysykkel. Da betalte jeg flatt 10kr per liter metanol hos Statoil. Varierer prisen mye?
Og i ren uvitenhet lurer jeg på om det er like ulovlig å hjemmeprodusere metanol som etanol.
Jordvoll og leplanting: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=16946.0