12 275    15    13  

Bremseskjold - bytte eller fjerne?

 5 111     Sørnorge     3
Etter litt kjøring på vei underlagt det moderne vedlikeholdsprogrammet lå det ene bremseskjoldet og subbet mot både skive og felg. Det betyr altså at rustflakene som ble brukt som festepunkter for limet til å holde skjoldet i en passelig posisjon før eu-kontrollen for halvannet år siden nå hadde takket for seg. Jeg demonterte skjoldet helt ved et lett trykk med en finger igjennom en åpning i felgen.

Så er altså spørsmålene; er det noen vits å skaffe nytt bremseskjold? Har det i det hele tatt noen praktisk funksjon? Gir det mangel ved EU-kontroll? Bør jeg ta av skjoldet på den andre siden også slik at det er likt før eu-kontroll?

   #1
 21 692     Akershus     1
På vår ble det ettermontert skjold for å redusere skiverustinga litt.
Signatur
   #2
 4 111     Akershus (Follo)     0
Det er jo en grunn til at de er der da. En av dem er at ikke småstein og drit så lett skal finne veien inn til klossene.

Og ofte er det en skitjobb å bytte fordi navene må ut. Og da får gjerne hjullagerene mer juling enn de liker, så bytt dem når du først har dem i hånda. Kan skjoldene byttes uten så mye mikk så er det bare å gjøre det.
Signatur
pwb
   #3
 2 171     Ski     1
"På bakgrunn av en tidligere veiledning til kontrollen måtte biler ha bremseskjold som beskytter bremseskivene.
– I den endelige instruksen er kravet endret til at skjoldet skal være tilstrekkelig festet, men det er ikke noe krav til at det må være der, forteller Sponås.
Disse skjoldene beskytter bremseskivene mot sand og steinsprang, i tillegg til litt beskyttelse mot salt.

"

http://www.ringblad.no/motor/nye-regler-for-eu-kontroll/s/5-45-81317
   #4
 21 692     Akershus     0
Hvor ble det av trommelbremsene? En av mine er snart 30 år, fortsatt med originalbremsene og den holder EU sjekken. Kanskje noe av grunnen er at bremsene er lukket?
Signatur
   #5
 370     Hedmark      0
Sålenge det ikke er bak og du har "trommelhåndbrekk" så kan du fjerne de.
HSt
   #6
 29 923     Lillestrøm kommune     1
Nå kalte WV inn passater til ombygging av bremser for å prøve å gi de bremseeffekt også vinterstid (min formulering) så kanskje skal en ikke gjøre så store endringer før en igjen mister bremseeffekt... Hørte om de som hadde følelsen av å kjøre uten bremser... Hva ombyggingen faktisk besto i vet jeg ikke.
  (trådstarter)
   #7
 5 111     Sørnorge     0
Dette er bak, og håndbrekket virker på calipper.
Foran er det ikke skjold originalt.

Hvorfor skulle det være mer bruk for et skjold bak enn foran? Skjoldet dekker jo bare en side av skiven, og bare 3/4 av sirkelen, så i den grad det bidrar til mindre dritt på klosser skulle man jo tro at det ville vist seg i mindre slitasje på indre klosser enn på ytre? Slitasjen her har vist seg å være ganske jevn.

   #8
 395     2
Jeg har fjerna 3 av 4 bremseskjold på den ene bilen. Gått igjennom to EU-kontroller uten noen kommentar.
HSt
   #9
 29 923     Lillestrøm kommune     0
Det var vel nye regler fra nyttår at flere nye forhold er med i testen, men vet ikke noe om dette tilfellet.
  (trådstarter)
   #10
 5 111     Sørnorge     0
Ingen som vet om bremseskjold har blitt et krav nå?