19,011
15
17
Bremseskjold - bytte eller fjerne?
5,111
Sørnorge
4
Etter litt kjøring på vei underlagt det moderne vedlikeholdsprogrammet lå det ene bremseskjoldet og subbet mot både skive og felg. Det betyr altså at rustflakene som ble brukt som festepunkter for limet til å holde skjoldet i en passelig posisjon før eu-kontrollen for halvannet år siden nå hadde takket for seg. Jeg demonterte skjoldet helt ved et lett trykk med en finger igjennom en åpning i felgen.
Så er altså spørsmålene; er det noen vits å skaffe nytt bremseskjold? Har det i det hele tatt noen praktisk funksjon? Gir det mangel ved EU-kontroll? Bør jeg ta av skjoldet på den andre siden også slik at det er likt før eu-kontroll?
Så er altså spørsmålene; er det noen vits å skaffe nytt bremseskjold? Har det i det hele tatt noen praktisk funksjon? Gir det mangel ved EU-kontroll? Bør jeg ta av skjoldet på den andre siden også slik at det er likt før eu-kontroll?
Og ofte er det en skitjobb å bytte fordi navene må ut. Og da får gjerne hjullagerene mer juling enn de liker, så bytt dem når du først har dem i hånda. Kan skjoldene byttes uten så mye mikk så er det bare å gjøre det.
– I den endelige instruksen er kravet endret til at skjoldet skal være tilstrekkelig festet, men det er ikke noe krav til at det må være der, forteller Sponås.
Disse skjoldene beskytter bremseskivene mot sand og steinsprang, i tillegg til litt beskyttelse mot salt.
"
http://www.ringblad.no/motor/nye-regler-for-eu-kontroll/s/5-45-81317
Foran er det ikke skjold originalt.
Hvorfor skulle det være mer bruk for et skjold bak enn foran? Skjoldet dekker jo bare en side av skiven, og bare 3/4 av sirkelen, så i den grad det bidrar til mindre dritt på klosser skulle man jo tro at det ville vist seg i mindre slitasje på indre klosser enn på ytre? Slitasjen her har vist seg å være ganske jevn.