HSt
   #21
 37,741     Lillestrøm kommune     0
Det var ikke den minste jeg så på, men da har de tydeligvis en plan for dette de også.

   #22
 10,486     Akershus     0
Det var vel dette som måtte godkjennes av produsent,


... og hva skjer hvis du bare sveiser det og gjør det så det holder, da?
Signatur
   #24
 3,042     Akershus     0
Det var vel dette som måtte godkjennes av produsent,


... og hva skjer hvis du bare sveiser det og gjør det så det holder, da?

sannsynligvis ingenting før hengeren kollapser i 80 på motorveg (for alle kjører vel maks 80 med henger? :p)

men det går nok bra

Det fordrer at man har litt peiling på hva man driver med, selvfølgelig. Skulle jeg reparert denne skaden så hadde jeg forsterket konstruksjonen slik at den hadde blitt forbedret. Sannsynligheten av kollaps hadde blitt senket.
HSt
   #25
 37,741     Lillestrøm kommune     0
Jeg sier ikke at det ikke blir sterkt nok, men en risikerer avskilting mm ved kontroll ute på veien slik jeg leser kravene gjengitt av andre.

Men kanskje er dette en kjent problemstilling så de har en reparasjonsmetode som er godkjent ?
  (trådstarter)
   #26
 25,138     Akershus     2
Uansett godkjent eller ikke, hengereieren gjore

det slik:
Brudd i ramme tilhenger - BC9A82B4-7D5C-4FB9-A020-7F58968810A5.jpeg - KjellG
Vinkeljer på utsiden og innsiden boltet sammen.
Artig løsnig på den hengeren, draget er festet til vangen med noe som ser ut som brytebolter. Vanger og brakett er reservedeler, bolter er ikke funnet i lista. Det er også uklart om braketten kan demonteres og gjenbrukes. Det ser ut som om bolten er en vognbolt med kopper hode, men uten den firkantede delen under hodet, skrus på plass i påsveiset sylindrisk mutter. Deretter trekker en til ytterste del som antas sekskantet, til ytterste del brekker av.
Signatur
   #27
 159     Fjaler     0
For nokre år sidan var eg borti ein hengjar som var rammeknekt bak akselfeste etter grov overlast av ein gravemaskinskufftransport. La inn 50 x 50 x 4 mm firkantrøyr i ein god halvmeters lengd inni rammebjelken og eit 8mm flattjern under bjelken som akselfesteboltane òg vart akrudde gjennom. Dette er no over 15 år sidan og hengjaren er enno i bruk.
Fjøringa er flat så nesten berre dekka gjer den jobben men ramma er like rett enno.

Hengjarfabrikat er Maco.

   #28
 3,042     Akershus     1
For nokre år sidan var eg borti ein hengjar som var rammeknekt bak akselfeste etter grov overlast av ein gravemaskinskufftransport. La inn 50 x 50 x 4 mm firkantrøyr i ein god halvmeters lengd inni rammebjelken og eit 8mm flattjern under bjelken som akselfesteboltane òg vart akrudde gjennom. Dette er no over 15 år sidan og hengjaren er enno i bruk.
Fjøringa er flat så nesten berre dekka gjer den jobben men ramma er like rett enno.

Hengjarfabrikat er Maco.

Du veit – overdimensjonering er beste dimensjonering! Grin
   #29
 10,486     Akershus     0
Det var vel dette som måtte godkjennes av produsent,


... og hva skjer hvis du bare sveiser det og gjør det så det holder, da?

sannsynligvis ingenting før hengeren kollapser i 80 på motorveg (for alle kjører vel maks 80 med henger? :p)

men det går nok bra


Hvis den kollapser, så har man jo gjort for dårlig arbeid. Jeg snakker ikke om å jukse til, men gjøre ting skikkelig. Det er jo ikke noen kontroll eller noe på hengere. Jeg ville bare fått det ordnet på en skikkelig måte og kjøre videre.



edit: Omtrent sånn som det har blitt gjort over her. Det ser ut som en god og holdbar løsning. 
Signatur
   #30
 10,486     Akershus     0
Jeg sier ikke at det ikke blir sterkt nok, men en risikerer avskilting mm ved kontroll ute på veien slik jeg leser kravene gjengitt av andre.

Men kanskje er dette en kjent problemstilling så de har en reparasjonsmetode som er godkjent ?


Om hengeren har kollapset, så er vel avskilting det minste problemet man har?
Signatur