#132
 10,486     Akershus     0

Tradisjonellt automatgir er ugreit. (Det er ikke kult å sitte med bånn gass i revers med henger og vente på at automaten skal innse at det forventes av den at den skal snurre drivhjul. Når den omsider gjør det den skal, skal man imidlertid være glad man har sikkerhetsbeltet på! (Dette er også opplevd i Jeep med 5,2L V8.))

Primeraen er nå til salgs, om noen nevenyttige skulle være interessert i en god bil til en billig penge + litt forstillingskruing.


Selv om du har prøvd én bil med ræva automat, så betyr det ikke at alle er det. Her i huset har vi 2 biler, en diesel, en bensin, begge med tradisjonelt automatgir. Fungerer helt utmerket. Eneste ulempen er at den med bensinmotor burde sluret litt mer, for henger det 2+ tonn på kroken, og bakken er bratt, tar det sin tid å komme avgårde. Ingen av disse er det noe problem å snike seg avgårde med, men så er det ordentlige girkasser, ikke noe ræl fra usa med stall speed på 4000 rpm. 1998 avensis 1,8 med automat har jeg også prøvd med henger, og det fungerer helt fint (bortsett fra at den går latterlig dårlig).
Skal du ha noe som er skikkelig ræva å rygge henger med, så prøvd DSG (jeg har bare prøvd touran). Der er det ingen mellomting, den er enten på eller av.


Gratulerer med ny bil. Håper du bli fornøyd. Ikke akkurat noe adrenalinkick du har handlet, men trygge og driftssikre biler med et godt serviceapparat. Det siste er viktig. Man kan godta en del feil hvis de blir ryddet ordentlig opp i.
Signatur
   #134
 8,022     Bærum     0

det fine med diesel motorer,er at det bare trengs ny programvare,så får man endel mere hk og dreiemoment,på min 126 hk diesel,så kan jeg få 220hk og dreiemomentet øker fra 294 til 455,da bør "traktoren" flytte seg rimelig greit også


Det er en grunn til at motorene er satt opp slik de er fra fabrikken. En ting er norske avgifter, men det er store krefter i sving, og mange komponenter i en bil med 126HK og 320Nm er ikke de samme som i utgavene som har samme blokka, men med større effektuttak. Bremser, girkasse, momentomformer og andre deler må dimensjoneres til å tåle kreftene.

Det opereres med sikkerhetsmarginer, så det er sikkert mulig å tyne grensene litt med det oppsettet bilen kommer med, men å bare programmere inn 100 ekstra HK og 150 ekstra Nm kan du bare glemme.
   #135
 5,725     0

Selv om du har prøvd én bil med ræva automat, så betyr det ikke at alle er det.


Det er jo med tung henger ein slurekasse virkelig kjem til sin rett.
Det er ein drøm å kjøre sakte med og ikkje minst rygge oppover med med kontra manuell.
Start med å rygge i bakke med 3,5 tonn på hengeren med manuell, kor mange clutcher trenger ein da?
Slurekassen tar dette som ingen ting!

Men den aller "beste" å rygge med er Saab med elektrisk clutch eller kva det var? Var vel nominert til verdens verste bil i Top gear.
   #136
 10,486     Akershus     0
Skal jeg rygge 3,5 tonn opp en bakke, så trenger jeg større bil.

Litt sluring er bare fint, men det er grenser. Min gamle diesel-merce slurer akkurat passe, den litt nyere med 2,6 bensinmotor kunne sluret litt mer. BMW og auda jeg har prøvd med litt liten motor og automat har sluret så man knapt vet om de står i gir eller ikke.
Signatur
   #137
 1,008     0


det fine med diesel motorer,er at det bare trengs ny programvare,så får man endel mere hk og dreiemoment,på min 126 hk diesel,så kan jeg få 220hk og dreiemomentet øker fra 294 til 455,da bør "traktoren" flytte seg rimelig greit også


Det er en grunn til at motorene er satt opp slik de er fra fabrikken. En ting er norske avgifter, men det er store krefter i sving, og mange komponenter i en bil med 126HK og 320Nm er ikke de samme som i utgavene som har samme blokka, men med større effektuttak. Bremser, girkasse, momentomformer og andre deler må dimensjoneres til å tåle kreftene.

Det opereres med sikkerhetsmarginer, så det er sikkert mulig å tyne grensene litt med det oppsettet bilen kommer med, men å bare programmere inn 100 ekstra HK og 150 ekstra Nm kan du bare glemme.


nå er det sånn at mange motorer er helt like,er kun programvaren som er forskjell,min er levert med 126hk,og 163hk,og etter det jeg har blitt fortalt,så er det samme motoren,kun programvaren som er forskjell,da blir ikke forskjellen så stor.

men 126hk går faktisk ganske bra,så jeg har uansett ingen planer om chipping nå

   #138
 3,042     Akershus     0
En del produsenter stryper motorstyringen slik som det er beskrevet over. F.eks. kom SAAB 9-3 TTiD i versjoner på 130, 150 og 180 HK, men med samme hardware. Kun avgifter og prissegmenter var grunnen til dette. For disse, gitt at man er sikker på at f.eks. clutchen ikke er ulik, så er "trim" til 180 å regne som helt trygt. Det du i prinsipp gjør er å legge inn en annen versjon av originalprogramvaren fra fabrikk. Noe over dette er mer utrygt. Da bør du undersøke godt hvem du handler trim fra. For SAAB er det kun to store leverandører som regnes som trygge, men mange som tilbyr trim. Å se seg blind på prisen på denne trimmen kan være en dyr affære.
   #139
 6,009     Finnmark     0
Chipping av motor har ødelagt mange VAG girkasser, siden de er bygd for akkurat momenter den aktuelle motoren yter.
Signatur
   #140
 336     Northwest     0
Jeg fikk mappet bilen min, regner det som tryggere å ha et individuelt tilpasset program for blyfri 95 enn å ha en "universal" chip og kostnadsmessig så ble det ikke noe dyrere.