#71
 504     Helgelending i Østfold     0
Det har vært snakk om å legge ned tyfonene. Strømnettet tenkte jeg derfor som evt. erstatning for disse med mulighet for litt mer nyansering enn bare hyl og tut. Gjennomført med forskrift/lov i sikringsskap. De trådløse systemene vi bruker i dag er lett jambare.

   #72
 10,486     Akershus     0
Her på Østlandet opplever i hvert fall jeg DAB-dekningen som veldig mye bedre enn FM. Husk at med FM har man alltids en eller annen kanal tilgjengelig, men hvem ønsker å kjøre rundt over alt og bare få inn P1 og kanskje P4 hvis man har (u)flaks? Med DAB har man alle kanalene tilgjengelig.

På min ukentlige tur Eidsvoll - Sarpsborg t/r er det et par tuneller som ikke er bygget ut ennå, samt et sted rundt Vestby hvor dekningen tydeligvis er i grenseland. Vanligvis ingen avbrudd der, men det hender at det er stilt noen sekunder.

Nylig var jeg på 30 mil rundtur Eidsvoll - Hønefoss - Krøderen - Drammen - Asker - Eidsvoll. Da opplevde jeg kun utfall 3 ganger. Det var ca. 2 sekunder over mot Hadeland, 10 sekunder mens jeg sto stille i en eller annen liten handlegate over mellom Hønefoss og Krøderen, og en tunell mellom Hokksund og Drammen.

Jeg har kun enkleste sort glassantenne i bilen min. Jeg ser at disse skal jordes mot karosseri, noe jeg ikke visste da jeg monterte, så jeg tviler egentlig på at den er det. Mulig den er jordet gjennom kabelen. Jeg vet bare at det fungerer veldig bra, og jeg savner absolutt ikke FM.

Det som er drit, er at radioen i konebilen er vesentlig mer integrert. Det finnes diverse løsninger der også, men jeg tror nok det blir en enkel løsning med et adapter koblet til aux-inngangen. Bør fungere helt fint, samtidig som det også muliggjør streaming fra telefonen.
Signatur
   #73
 25,366     Akershus     0
Takk til keal for utførlig introduksjon!

Min største irritasjon er kostnaden ved å oppgradere to biler. Blir trolig ikke gjort grunnet pris og ansamling av dingeldangel og klønete betjening.
Signatur
   #74
 5,337     Tromsø     0
Jeg er så heldig å ha gammel bil med standard DIN-format radio og uten rattbetjening, og kan bytte den gamle med en ny nesten maken med DAB for 1300 kr. Eller litt mer om jeg skal betale proffe bilstereofolk for å montere DAB-antenne og skjule antennekabelen pent.

Også for biler med integrert radio sitter det ofte en DIN eller dobbel-DIN-radio bak et deksel, og de proffe bilstereofolkene kan for mange biler skaffe tilsvarende deksel som pent integrerer en standard radio i nyere biler.
Signatur
   #75
 25,366     Akershus     0
Ja, men rattbetjening og display faller ut. For enkelte kan en falsk cd-skifter med kanalene som "spor" være en jallaløsning.



Signatur
   #76
 3,612     0
For en del bilmodeller finnes det "pirat-modeller" (de er ikke mer pirat enn at de kommer fra gamle anerkjente travere i bilradio-markedet - men altså ikke gjennom bilprodusenten!) finnes det noen alternativer som kan kobles på ratt-styringen. Tross alt: Rattstyringen er sjelden mer enn enkle på/av- eller trykk-brytere. Det ligger ikke fancy elektronikk / logikk i rattet; det er lett å koble seg til.

Men siden hver bilfrabrikk har sin egen form for tilkobling til disse bryterne, bryr ikke bilradio-leverandørerne seg om å lage tilpasning for annet enn de mest populære bilene. Og ikke for alle sine radio-modeller. Så utvalget er bestemt av hva slag bil du har, og antallet radiomodeller som er tilpasset er ikke så veldig stort. Men har du en av de populære bilene, kan du finne DAB-radioer som lar deg få beholde rattkontrollene.

Selv har jeg aldri hatt noen bilradio med rattkontroll, og har aldri misunt de som har det. Selv om du med rattkontroll ikke behøver å flytte på hånda for å skifte stasjon eller justere lydnivået, så teoretisk sett bedrer rattkontroll sikkerheten. Men når skifter jeg stasjon eller justerer lydnivået? Ikke til stadighet, hele tiden - og ihvertfall ikke når trafikkbildet er komplisert eller kjøreforholdene er vanskelige. Siden jeg ikke har kontrollene på rattet gjør jeg slike ting kun når det er trygt å gjøre det. For meg fortoner rattkontroller seg som å gi deg muligheten for å skifte kanal / nivå midt i en utryggg / kritisk trafikksituasjon der du ikke ville finne på å gjøre noe slikt uten rattkontroller.

Sikkerhets-spørmålet er om du vil gjøre endringer på radioen fra rattet, eller ikke gjøre dem i det hele tatt (i den situasjonen). For meg, uten rattkontroller, er svaret entydig: Da holder man fingrene unna radioen. Et svar: Ja, det er en ikke helt trygg situasjon, men fordi jeg har rattkontroller kan jeg likevel tillate meg det! - det øker risikofaktoren, framfor å redusere den, i mine øyne.

De som har radio med rattkontroller vil naturligvis vudere det helt annerledes.
   #77
 25,366     Akershus     0
Jeg har kjørt uten og med. Foretrekker med. Ikke fordi det er en hasteroperasjon, men fordi det er lettere å finne lyd og særlig kanalvelger i mørke.

Forøvrig, kjører en Peugeot 307 2003, men det er øyensynlig en ukurrant bil. Displayet er felles med andre funksjoner. Aner ikke hva som skjer med det om radioen fjernes. Selve radiokontrollen kan nok hackes, men hvor finner en en radio med inngang for ekstern volum opp/ned og rullehjul med ukjent protokoll for kanalvalg. Hvis noen har noen forslag?

Den andre har vanlig radiobay og er ikke annet problem enn kostnaden.

Kort sagt, hvorfor skal jeg ta kostnaden for at Staten skal prakke på meg noen kanaler jeg ikke hører på?
Signatur

   #78
 3,612     0
Du skal vel ikke ta noen kostnad om du ikke hører på kanalene!

Jeg ventet lenge med å kjøpe meg CD-spiller, klarte meg lenge med vinylspilleren og de 1000-1200 skivene jeg hadde i hyllene. Gradvis ble den msikken jeg var interessert i kun tilgjengelig på CD, det var ikke lenger mulig å få kjøpt den på vinyl. Det ble en avveiing: Skal jeg klare meg med det som finnes på vinyl, eller begynner det å bli på tide å følge med i tiden og kjøpe en CD-spiller? Etterhvert ble det til det. (Kuriosa: Da hadde jeg allerede kjøpt kanskje et dusin CD-plater, ikke tilgjengelig på vinyl, og fått venner med CD-spiller til å kopiere over på kompaktkassett til mitt bruk, så CD og CC sto side om side i musikkhylla mi!)

Hvis det som ikke lenger er tilgjengelig på vinyl/FM, men kun på CD/DAB, er vesentlig for deg, da kjøper du deg CD-spiller/DAB-mottaker. Hvis det uvesentlig for deg, sparer du de pengene.

I Digitalradiorapporten fra 2005 - for elleve år siden - anbefales slukking av FM-nettet i 2014 - tre år før det faktisk skjer. Nå smetter til 2003-modell bil litt foran dette - men har du virkelig rattkontroller på bilradioen i en 2003-vintage Pegueot? Da var du relativt tidlig ute med det! Eller er det en av dine andre, og nyere, biler du har rattkontroller på? Uansett: At FM vil bli erstattet av DAB har vært eksplititt uttalt i elleve år, og ganske klart antydet i minst fem år før det. Elleve år etter den første rene CD-utgivelsen, uten vinyl-utgivelse, hadde ihvertfall jeg tatt signalet om at vi var på vei over fra analoge til digitale distribusjonsformer!

En ting er det rimelig store sjanser for med 2003-biilen er at den trolig ikke legger skjul på er at radioen er i standard ISO-format. (Mange nyere biler har også ISO eller dobbel ISO format, men de skjuler det bak et fancy deksel sånn at du ikke ser det.) Det betyr at du har relativt mange modeller å velge mellom fra de tradisjonelle bilradio-leverandørene, som Pioneer og Kenwood - det er helt kurant å trekke ut den gamle radioen og plugge inn den nye. Antagelig har de ikke støtte for rattkontrollene på en 13-14 år gammel bil, så hvis det er så essensielt for deg at du heller vil være uten fungerende radio enn å strekke armen bort på konsollet for å skifte kanal, så er det ditt valg. (Jeg har aldri eid noen TV og føler ikke noe savn av det - hvis ikke du føler noe nevneverdig savn av radio i bilen, så er det helt tilsvarende!)

Når det gjelder "å finne lyd og særlig kanalvelger i mørke": Selv om min nye super-duper-deluxe Pioneer radio (med tidenes mest ubrukelige brukergrensesnitt, og markededs mest elendige skjerm... Det varmin "reklame" for i kveld!) kan automatisk eller manuelt skifte til en natt-innstilling, er en av de knappene jeg setter pris på den som slår displayet fullstendig av i mørke. Jeg har enda til gode å se en ny bilradio de siste fem år som gjør det vanskelig å finne noe som helst i mørket! Hvordan kan det overhodet bli "mørkt" med disse lysorglene på dashbordet???
   #79
 504     Helgelending i Østfold     0
Hvordan kan det overhodet bli "mørkt" med disse lysorglene på dashbordet???


Nettopp. Jeg er muligens en smule miljøskadd fra min tid i blått, men jeg mener at kupèen burde vært helt mørklagt, at frontlys burde vært røde og gatelys forbudt. Da hadde det holdt med skiltlyset som baklys, bortsett fra bremselys.
Det verste jeg vet når jeg kjører er fjernlysindikatorlyset og trafikkskilt med refleksmaling.

På glatta kjører jeg ca. 50% med rævva, 40% med ørene og 10% med øynene, så det skal bli interessant å se om DAB og dermed mangel på forstyrrende lyd i bil for mange utgjør noe på ulykkesstatistikken.
   #80
 7,686     Bærum     0
Jeg har rattkontroller. Bruker det stort sett til å besvare telefonen. Skifte av radiokanal er enklere med funksjonshjulet (BMW) i midtkontrollen. Å bytte radio tror jeg blir en dyr affære. Radioen benytter displayet i bilen. Antar det ikke finnes så mye alternative leverandører til den. Bilen er bruktimportert og har derfor kun FM. Det er vel bare Norge og England som er DAB-frelst. Det er et problem at Norge med et så lite marked skal være først ute.