Jeg har en 2015 BMW som er importert fra Tyskland. Den har ikke DAB-radio. Så det er tydeligvis greit med FM i Tyskland selv om de har noen DAB-sendinger.
Dette er omtrent samme ordlyd jeg fikk fra radio.no. Kan ikke kalles annet enn en arrogant ansvarsfraskrivelse. Det kan da vel ikke være en forbrukers ansvar å kontakte en produsent. Ansvarlige myndigheter burde ha undersøkt dette før en slik drastisk beslutning fattes. Min konklusjon står fast, for bruk i stue: DET FINNES IKKE DAB+ RADIOER MED BRA LYD!
Mener du seriøst at det er en kringkasters ansvar å klage til radioprodusentene fordi kundene ikke vil betale for skikkelige radioer?
Hadde folk vært villig til å betale 5500 kr for en radio av samme kvalitet som Tandberg TP41 (5500 kr er den inflasjonskorrigerte prisen fra da TP41 ble introdusert), da ville vi hatt reiseradioer av samme kvalitet som Tandberg TP41.
Det skulle da mangle at de som tvinger på oss teknologien, de burde da forvisse seg om at nødvendig mottagerutstyr finnes. Etter hvert som dette går opp for folk flest, da kommer skanaldalen til overflata. Bare "gled" dere, dere som er ansvarlig. Det er absolutt ikke viljen til å betale som er problemet. Jeg har undersøkt de forretninger hvor det er naturlig å kjøpe en radio. Ingen har noe skikkelig å tilby og det er ekspeditørene smertelig klar over, de må bare beklage. Så hvor du får kjøpt en DAB+ radio til kr 5500, det vet ikke jeg.
OK, du kjøpte deg en radio til stuebruk som ikke var egnet for formålet; det har vi forstått. Men vi forstår ikke hvorfor NRK skulle ha noe som helst ansvar for ditt feil-kjøp. Eller politikerne som har godkjent at NRK skifter over til en bedre teknologi.
Det var ikke et feilkjøp, men helt bevisst, det er den beste mottageren som kjedebutikkene kan tilby.
Hvem er egentlig ansvarlig? Politikerne har vedtatt dette på bakgrunn av de råd de har fått.
Dyreste FM-erstatter synes å være i bil. En vesentlig andel lyttere antas å være bilister. Midlere alder ved vraking er ca 16 år. Mao en burde ikke tvangsinnføre DAB før tidligst 16 år + sikkerhetsavstand + 4 år etter at det ble DAB+ ble tilvalg til en fornuftig pris.
Vår bil er 2003. Etter skissen over har den minst 3 år igjen før vraking (den har gått 98.000 og holder 10 år til). I 2003 var ikke dab tilgjengelig til bilen. Originalt dab-utstyr er ikke tilgjengelig nå heller. Piraterstatning er dårlig, passer dårlig inn og krever ekstra tilleggsutstyr, les CAN-bus utstyr og gir en elendig betjening sammenlignet med den originale FM-radioen som fungerer utmerket.
Jeg trenger ikke sterophillyd, ikke 25 juggelkanaler, bare litt underholdning og veimeldinger. Stortinget som innfører dette burde tilsvarende tvangsinnføre gratis SMS-varsling av trafikkmeldinger. De hevder at beredskapen ikke svekkes, det er en tvilsom påstand når flere velger å utsette kjøp av ny radio.
Når ble DAB+ et vanlig tilvalg? 2012? I så fall, utfasing av FM i 2032.
Det er jo 16+4 = 20 år siden DAB-sendingene startet, også!
Forøvrig gjelder vel ganske generelt: Jo eldre bil, jo enklere og lettere er det å skifte ut bilradioen til en DAB-radio. Gamle biler har ISO- eller dobbel-ISO ramme, ingen rattkontroller, og sjelden særlig mange andre funksjoner. Kanskje et enkelt navigerings-system for de "halvgamle", men ikke slike ting som ryggekamera, Bluetooth, USB-kontakt etc.
Etter din beskrivelse har du en radio som var svært moderne for sin tid i 2003; dengang var det ikke standard at radioen kommuniserte med annen elektronikk over CANbus! Men at det ikke fantes DAB-radio for 13-14 år siden er et relativt dårlig argument for ikke å skaffe seg DAB-radio nå - hvis du er interessert i å høre på noe annet enn lokalradioer, da.
Billigste ISO-format DAB-radio på Bilradiospesialisten koster 990 kr. Jeg tviler på at den kobler seg på noe CANbus, men radioen fungerer vel rimelig bra uten det. Hva skal du egentlig ha den koblet på CANbus for?
På de 13-14 årene har du garantert brukt diverse tusenlapper på annet vedlikehold på bilen din: Skiftet ut utslitte dekk, kjøpt nytt startbatteri, etc. etc. Du kan synes det er synd, etter 13-14 år, å bruke litt på vedlikehold av underholdningssystemet, men det er faktisk normalt å gjøre det! Ingen synes det er noe "galt" i å bruke diverse tusen på et nytt navigasjonssystem, eller å få installert et ryggekamera og et underholdningssystem som kan håndtere det. Det eneste jeg har opplevd at folk skriker opp om er dersom det nye navigasjonssystemet og ryggekameraet kommer i et system som også handterer DAB-sendinger, da blir kostnaden nærmest uholdbar.
Over 60% av de spurte (sist sommer) sa at "ja, jeg vil installere DAB-radio når jeg må, men ikke før det!" Denne utsettelsen du snakker om er en utsettelse fram til 2017 (hvilken måned er avhengig av hvor i landet du bor) - i 2018 har problemet praktisk talt forsvunnet. Og (dette er signifikant): Av de som ikke vil ta bryet/kostnaden med å skaffe seg DAB i bilen, er det neppe et flertall av NRK P1-lyttere. Trafikkmeldingene på FM går sammen med P1-signalet, og har du radioen innstilt på en annen kanal, spiller det ingen rolle om P1 fortsatt er å finne på FM eller ikke.
Hvis du vil tvinge NRK til å bruke en teknologi de ikke ønsker å bruke, og du vil tvinge Norkring (et kokurranseutsatt firma i et kommersielt marked) til å tilby formidlingstjenester de ikke ønsker å tilby, nå som alle kontrakter er i ferd med å løpe ut: Vil du også tvinge kommersielle kanaler som P4 og Radio Norge til å fortsette med FM-sendinger fram til 2032? Hva med lokalradioer som er på vei over på DAB - vil du at også de skal pålegges å fortsette med FM-sendiger fram til 37 år etter at DAB-sendinger først startet i Norge?
Dette minner litt for mye om den menigheten der de diskuterte overgang til "Landstads reviderte salmebok" (dette var før krigen), og et medlem i menighetsrådet stilte seg positiv til det nye, men mente at man burde utsette skiftet til alle de gamle menneskene, de som hadde vokst opp med den gamle salmeboka, var døde. I 2011 ble det endelig slått fast at vi skal flytte NRK-kanalene til DAB. Hadde vi vært orientert mot tvangsbruk, burde det ikke da bare være å tvinge NRK og Norkring (og eventuelt andre kanaler) til å bruke en teknologi de ikke ønsker - det måtte også være tvang andre veien: At det fra 2011 ble forbudt å selge FM-radioer uten DAB i Norge. Det var det ingen som ønsket. Derfor får vi heller ikke noen 37 års overgangsperiode; vi begrenser oss til 22 år.
Stortinget som innfører dette burde tilsvarende tvangsinnføre gratis SMS-varsling av trafikkmeldinger.
Litt off-topic, men jeg tror ikke det er en veldig god idé mtp trafikksikkerhet
Jeg syntes det er nyttig med trafikkmeldingene (tekst) jeg får via DAB i bilen i dag. Trafikkmeldingene kommer rett i displayet i bilen. Savner litt at de ikke virker å være geografisk betinget - ikke så interessant for meg at Operatunnelen er stengt når jeg kjører til jobb i Stavanger - men bortsett fra det er det (mer) trafikksikkert (enn SMS) og fungerer bra.
Beklager at jeg var uklar, aktuell bil har ikke CANbus, dermed enda mer kostnader. Den har head up display, dette blir nå nærmest verdiløst og det er uklart om resten av displayfunksjonen forsvinner om radioen byttes ut.
Norge har ca 3 mill biler, 2 mill uten dab. Med en kostnad på 1000 kr/bil, har myndighetene påført bilistene ca 2 milliarder. De fleste inngår i en husstand. Med én radio pr husstand er vi oppe i 4 milliarder. Greit nok, om det ga oss noe mer, noe bedre, men her får vi 4 milliarder i utgifter for stort sett å beholdet det vi har.
Det hevdes at Norkring ikke ønsker å drifte FM. Neivel, men vi som ikke har noen makt skal tvinges til å konvertere til noe vi ikke trenger. Det Nordkring sparer skal vi betale - for ingenting!
Bilen er så gammel at jeg bryr meg ikke om å koste på den en radio. Hjemme har jeg TV-radio så forløpig blir det ingen dab der heller. Det eneste jeg kanskje vil savne er trafikkmeldinger i bilen. Kanskje lokalradioen ser en mulighet?
Selvfølgelig er det søkt å bruke én person som eksempel, men jeg tror ikke jeg er helt alene.
Fikk rapport i dag om at en kollega hadde testet DAB adapteren, på AUX inngang var det grei lyd, men FM modulasjon ga veldig dårlig lyd. Løsningen for oss uten AUX inngang er dermed ikke akkurat kurrant. Trafikkmeldinger er det jeg vil savne, fikk en her om dagen med melding om bil i motgående kjørefelt ut fra Gardermoen (igjen).
Det skulle da mangle at de som tvinger på oss teknologien, de burde da forvisse seg om at nødvendig mottagerutstyr finnes.
Etter hvert som dette går opp for folk flest, da kommer skanaldalen til overflata. Bare "gled" dere, dere som er ansvarlig.
Det er absolutt ikke viljen til å betale som er problemet. Jeg har undersøkt de forretninger hvor det er naturlig å kjøpe en radio.
Ingen har noe skikkelig å tilby og det er ekspeditørene smertelig klar over, de må bare beklage.
Så hvor du får kjøpt en DAB+ radio til kr 5500, det vet ikke jeg.
Det var ikke et feilkjøp, men helt bevisst, det er den beste mottageren som kjedebutikkene kan tilby.
Hvem er egentlig ansvarlig?
Politikerne har vedtatt dette på bakgrunn av de råd de har fått.
Midlere alder ved vraking er ca 16 år. Mao en burde ikke tvangsinnføre DAB før tidligst 16 år +
sikkerhetsavstand + 4 år etter at det ble DAB+ ble tilvalg til en fornuftig pris.
Vår bil er 2003. Etter skissen over har den minst 3 år igjen før vraking (den har gått 98.000 og holder 10 år til). I 2003 var ikke dab tilgjengelig til bilen. Originalt dab-utstyr er ikke tilgjengelig nå heller. Piraterstatning er dårlig, passer dårlig inn og krever ekstra tilleggsutstyr, les CAN-bus utstyr og gir en elendig betjening sammenlignet med den originale FM-radioen som fungerer utmerket.
Jeg trenger ikke sterophillyd, ikke 25 juggelkanaler, bare litt underholdning og veimeldinger. Stortinget som innfører dette burde tilsvarende tvangsinnføre gratis SMS-varsling av trafikkmeldinger. De hevder at beredskapen ikke svekkes, det er en tvilsom påstand når flere velger å utsette kjøp av ny radio.
Når ble DAB+ et vanlig tilvalg? 2012? I så fall, utfasing av FM i 2032.
Forøvrig gjelder vel ganske generelt: Jo eldre bil, jo enklere og lettere er det å skifte ut bilradioen til en DAB-radio. Gamle biler har ISO- eller dobbel-ISO ramme, ingen rattkontroller, og sjelden særlig mange andre funksjoner. Kanskje et enkelt navigerings-system for de "halvgamle", men ikke slike ting som ryggekamera, Bluetooth, USB-kontakt etc.
Etter din beskrivelse har du en radio som var svært moderne for sin tid i 2003; dengang var det ikke standard at radioen kommuniserte med annen elektronikk over CANbus! Men at det ikke fantes DAB-radio for 13-14 år siden er et relativt dårlig argument for ikke å skaffe seg DAB-radio nå - hvis du er interessert i å høre på noe annet enn lokalradioer, da.
Billigste ISO-format DAB-radio på Bilradiospesialisten koster 990 kr. Jeg tviler på at den kobler seg på noe CANbus, men radioen fungerer vel rimelig bra uten det. Hva skal du egentlig ha den koblet på CANbus for?
På de 13-14 årene har du garantert brukt diverse tusenlapper på annet vedlikehold på bilen din: Skiftet ut utslitte dekk, kjøpt nytt startbatteri, etc. etc. Du kan synes det er synd, etter 13-14 år, å bruke litt på vedlikehold av underholdningssystemet, men det er faktisk normalt å gjøre det! Ingen synes det er noe "galt" i å bruke diverse tusen på et nytt navigasjonssystem, eller å få installert et ryggekamera og et underholdningssystem som kan håndtere det. Det eneste jeg har opplevd at folk skriker opp om er dersom det nye navigasjonssystemet og ryggekameraet kommer i et system som også handterer DAB-sendinger, da blir kostnaden nærmest uholdbar.
Over 60% av de spurte (sist sommer) sa at "ja, jeg vil installere DAB-radio når jeg må, men ikke før det!" Denne utsettelsen du snakker om er en utsettelse fram til 2017 (hvilken måned er avhengig av hvor i landet du bor) - i 2018 har problemet praktisk talt forsvunnet. Og (dette er signifikant): Av de som ikke vil ta bryet/kostnaden med å skaffe seg DAB i bilen, er det neppe et flertall av NRK P1-lyttere. Trafikkmeldingene på FM går sammen med P1-signalet, og har du radioen innstilt på en annen kanal, spiller det ingen rolle om P1 fortsatt er å finne på FM eller ikke.
Hvis du vil tvinge NRK til å bruke en teknologi de ikke ønsker å bruke, og du vil tvinge Norkring (et kokurranseutsatt firma i et kommersielt marked) til å tilby formidlingstjenester de ikke ønsker å tilby, nå som alle kontrakter er i ferd med å løpe ut: Vil du også tvinge kommersielle kanaler som P4 og Radio Norge til å fortsette med FM-sendinger fram til 2032? Hva med lokalradioer som er på vei over på DAB - vil du at også de skal pålegges å fortsette med FM-sendiger fram til 37 år etter at DAB-sendinger først startet i Norge?
Dette minner litt for mye om den menigheten der de diskuterte overgang til "Landstads reviderte salmebok" (dette var før krigen), og et medlem i menighetsrådet stilte seg positiv til det nye, men mente at man burde utsette skiftet til alle de gamle menneskene, de som hadde vokst opp med den gamle salmeboka, var døde. I 2011 ble det endelig slått fast at vi skal flytte NRK-kanalene til DAB. Hadde vi vært orientert mot tvangsbruk, burde det ikke da bare være å tvinge NRK og Norkring (og eventuelt andre kanaler) til å bruke en teknologi de ikke ønsker - det måtte også være tvang andre veien: At det fra 2011 ble forbudt å selge FM-radioer uten DAB i Norge. Det var det ingen som ønsket. Derfor får vi heller ikke noen 37 års overgangsperiode; vi begrenser oss til 22 år.
Litt off-topic, men jeg tror ikke det er en veldig god idé mtp trafikksikkerhet
Jeg syntes det er nyttig med trafikkmeldingene (tekst) jeg får via DAB i bilen i dag. Trafikkmeldingene kommer rett i displayet i bilen. Savner litt at de ikke virker å være geografisk betinget - ikke så interessant for meg at Operatunnelen er stengt når jeg kjører til jobb i Stavanger - men bortsett fra det er det (mer) trafikksikkert (enn SMS) og fungerer bra.
Norge har ca 3 mill biler, 2 mill uten dab. Med en kostnad på 1000 kr/bil, har myndighetene påført bilistene ca 2 milliarder. De fleste inngår i en husstand. Med én radio pr husstand er vi oppe i 4 milliarder. Greit nok, om det ga oss noe mer, noe bedre, men her får vi 4 milliarder i utgifter for stort sett å beholdet det vi har.
Det hevdes at Norkring ikke ønsker å drifte FM. Neivel, men vi som ikke har noen makt skal tvinges til å konvertere til noe vi ikke trenger. Det Nordkring sparer skal vi betale - for ingenting!
Bilen er så gammel at jeg bryr meg ikke om å koste på den en radio. Hjemme har jeg TV-radio så forløpig blir det ingen dab der heller. Det eneste jeg kanskje vil savne er trafikkmeldinger i bilen. Kanskje lokalradioen ser en mulighet?
Selvfølgelig er det søkt å bruke én person som eksempel, men jeg tror ikke jeg er helt alene.