Husk på at FM-nettet er ganske gammelt og slitt, og ville stått foran store og dyre oppgraderinger hvis det skulle drives videre. Dermed hadde Staten eller Norkring eller hvem det nå er som driver det brukt mye penger på oppgradere det selv om de ikke hadde bygd ut DAB, og å drive det FM videre sammen med DAB hadde blitt aller dyrest. Så vidt jeg forstår er det direkte lønnsomt å legge ned FM og erstatte det med DAB, samt at det frigis frekvenser som kan brukes til andre formål.
OK, jeg får en utgift på ca. 1300 kr på ny DAB-radio i bilen som er nesten lik FM-radioen jeg har, eller mer hvis jeg skal ha proffer til å montere den med antennekabelen pent skjult, men det tåler jeg.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Og så langt jeg kjenner til, det følger ikke hverken ryggekamera eller navigasjonssystem med i en DAB radio.
Jeg har ihvertfall sett to artikler i media der folk står fram og eksplisitt begrunner at de valgte en av de dyrere løsningene med at de ville ha en modell med mulighet for ryggekamera og oppgradering av underholdningsanlegget og/eller navigasjonssystemet. Så kan du telle med meg: Jeg kunne kommet adskillig billigere ut, men ønsket en oppgradering av navigasjonssystemet (men ble så skuffet at den gamle Garmin-enheten har fått sin plass tilbake nederst på frrontruta). Jeg ville ha mulighet for å spille av musikk lagret på minnepinner og minnekort. Jeg ville ha muligheten for å se video-opptak på en større skjerm enn kameraets søker (men ble igjen skuffet - det viste seg at systemet ikke kan handtere HD-video på HDMI-inngangen). Skulle jeg bare hatt en ren DAB-radio, ville jeg valgt en modell til maksimum to tusen kroner. Her snakker vi om folk som går ut og åpent innrømmer at de ønsker seg en oppgradering. Det gjelder nok for en god del andre folk, særlig de som insisterer på at de overhodet ikke kan velge de billigere løsningene, overhodet ikke vil vurdere adaptere enten de er originale tilleggsmoduler eller andre løsninger, de "må" ha 2017-modellen av bilens originale underholdningssystem. Noe mindre duger ikke! - og de som insisterer på den måten sier indirekte at det slett ikke bare er DAB-mottak de ønsker seg. Selv om en gitt funksjonalitet ikke er noe man direkte "må" ha: Det er mye som er "kjekt å ha". F.eks. mulighet for tilkobling av ryggekamera: Selv om du ikke kjøper noe ryggekamera i dag, kan det hende du vil ha det neste år, og da er det lurt å velge den modellen som har muligheten - den koster bare fem hundre kroner mer. Og det er jo kjekt å kunne spille musikk fra minnekort; ofte er modellen med den muligheten et par hundrelapper dyrere. Osv. osv. Ikke noe "krav", men det bare ble slik, fordi radioen har det. Joda, det fantes billigere radioer, men det var kjekt å ha. Du får DAB-bilradioer til under tusenlappen - men da er det uten ryggekamera og navigasjonssystem. Sats på en slik radio hvis du vil være med på å trekke ned gjennomsnittskostnaden for å få DAB i bilen! Forøvrig kan du multiplisere kostnaden med antall medlemmer i familien også for mobilnett og mobilabbonement. Det er faktisk mindre hindring at familien deler på en bilradio / stueradio enn at de deler på en mobiltelefon.
Så vidt jeg forstår er det direkte lønnsomt å legge ned FM og erstatte det med DAB, samt at det frigis frekvenser som kan brukes til andre formål.
Et annet argument som NRK/Norkring ofte anfører: Strømregningen er faktisk en betydelig andel av driftskostnadene for FM-nettet. Ta hovedsenderen ved Trondheim, Vassfjellet: De har en 60.000 watt sender for NRK P1 alene, mens samtlige NRK-kanaler på DAB går ut over en 20.000 W sender. Jeg har ikke lagt sammen tallene for samtlige FM-sendere i Norge (og jeg må skynde meg om jeg skal få med meg alle...), men det er flere sendere for P1 alene, enn for hele DAB regionnettet. Når FM slukkes, reduseres strømregningen til en brøkdel av hva den er i dag.
Med 120kW sendte vi Sjømannssendinga kloden rundt. Sender Vassfjellet til Washington og Kairo?
Det var nok på litt andre frekvenser...
Jeg fikk meg radioamatør-lisens akkurat da maks sendereffekt ble øket fra 50 til 600 W. Gamlekara i lokalgruppa av Norsk Radio Rele Liga fnyste: Hvor blir det av moroa da? Hele vitsen er jo å kommer rundt jorda på fem watt - de burde heller ha redusert effektgrensen enn å ha øket den!
Forøvrig er jeg tilhenger av digitalradio i AM-båndene (LMK), "DRM". Jeg tror det var den aller siste jobben Vigra-senderen gjorde før den ble revet: Til et test/demo-prosjekt kjørte den DRM-sendinger som visstnok kunne mottas over hele Europa. Jeg gjetter på at de brukte hele effekten fra sist senderen var i regulær drift, dvs. 100 kW, så det var ingen små-sender. Men likevel: Det viser at om langbølge-senderen på Kløfta hadde blitt gjenopptatt, men denne gang med DRM-teknologi, kunne hele Sør-Norge vært tilbudt NRK P1 med én enkelt sender - inkludert alle høyfjellsstrøk, skjærgården etc etc. Nå gir ikke DRM på LMK samme lydkvalitet som DAB, men absolutt akseptabel for "nyttebruk". Og for den saks skyld: Hyttebruk. Men vi har ikke frekvenser til mer enn 3-4 kanaler totalt på lang/mellombølge, så DRM er et supplement til DAB, ikke en erstatning.
Det var et forsøksprosjekt som startet i 2009, og det skulle ikke forbause meg om konsesjonen fortsatt er gyldig, men det var så godt som null interesse for det. Slå opp på "NMTV", Norsk Mobil-TV.
TV over DAB-nettet, gjerne kalt DMB, var en kjempehit blant ungdom i Sør-Korea for 10-12 år siden - det var like viktig for dem å ha en DMB-mottaker som det i dag er for norsk ungdom å ha en smartphone. Det ble også forsøkt lansert på litt bredere basis i Europa, f.eks. under VM i fotball i Tyskland (var det i 2006?) tok arrangørene inn femti tusen mobiltelefoner med DMB-mottaker for utdeling til deltakere og ledere, og alle de viktigste kampene ble overført på DMB. Men heller ikke i Tyskland fanget det den store interessen.
For å ikke konsumere all tilgjengelig kapasitet er DMB realisisk: Med en skjerm på mobilstørrelse har du slett ikke behov for HD-oppløsning. Jeg husker ikke hva som er typisk oppløsning, men det er ihvertfall ikke mer enn gammeldags analogTV, 576 liner - som tross alt var godt nok for 26"-skjermer i CRT-tiden, da burde det holde for en 5-7" skjerm! DMB er ikke designet for å erstatte annen TV-kringkasting. Man blåser ikke opp DMB-sendinger på sin nye 60" OLED-skjerm!
En liten kuriositet: DMB har brukt AAC HE-komprimert lyd, som i DAB+, fra før DAB+ ble standardisert. I enkelte land ville man satse på å bruke DBM-standarden, uten bilde, for lydkringkasting. F.eks. Frankrike gjorde et vedtak om at dét skulle bli det nye radioformatet i Frankrike, framfor ("klassisk") DAB. På en måte høres det ut som en OK løsning, og jeg vet ikke hvorfor man ikke gikk i den retningen, men definerte DAB+ istedet. Antagelig er kompleksiteten i en multimedia-protokoll (DMB = Digital Multimedia Broadcasting) såpass mye høyere at mottakerne ville bli mer kostbare, og kanksje med strømkrevende.
var vel faktisk dmb eller et annet navn for det jeg oppdaget på splillern i min nye arbeidsbil, ford transit, for noen dager siden og håpte jeg skulle få slappe av med litt tv, men var bare lyd. ser i manualen at det kun er dmb-audio. det er kanskje mer utbredt i tyskland?
OK, jeg får en utgift på ca. 1300 kr på ny DAB-radio i bilen som er nesten lik FM-radioen jeg har, eller mer hvis jeg skal ha proffer til å montere den med antennekabelen pent skjult, men det tåler jeg.
Jeg har ihvertfall sett to artikler i media der folk står fram og eksplisitt begrunner at de valgte en av de dyrere løsningene med at de ville ha en modell med mulighet for ryggekamera og oppgradering av underholdningsanlegget og/eller navigasjonssystemet.
Så kan du telle med meg: Jeg kunne kommet adskillig billigere ut, men ønsket en oppgradering av navigasjonssystemet (men ble så skuffet at den gamle Garmin-enheten har fått sin plass tilbake nederst på frrontruta). Jeg ville ha mulighet for å spille av musikk lagret på minnepinner og minnekort. Jeg ville ha muligheten for å se video-opptak på en større skjerm enn kameraets søker (men ble igjen skuffet - det viste seg at systemet ikke kan handtere HD-video på HDMI-inngangen). Skulle jeg bare hatt en ren DAB-radio, ville jeg valgt en modell til maksimum to tusen kroner.
Her snakker vi om folk som går ut og åpent innrømmer at de ønsker seg en oppgradering. Det gjelder nok for en god del andre folk, særlig de som insisterer på at de overhodet ikke kan velge de billigere løsningene, overhodet ikke vil vurdere adaptere enten de er originale tilleggsmoduler eller andre løsninger, de "må" ha 2017-modellen av bilens originale underholdningssystem. Noe mindre duger ikke! - og de som insisterer på den måten sier indirekte at det slett ikke bare er DAB-mottak de ønsker seg.
Selv om en gitt funksjonalitet ikke er noe man direkte "må" ha: Det er mye som er "kjekt å ha". F.eks. mulighet for tilkobling av ryggekamera: Selv om du ikke kjøper noe ryggekamera i dag, kan det hende du vil ha det neste år, og da er det lurt å velge den modellen som har muligheten - den koster bare fem hundre kroner mer. Og det er jo kjekt å kunne spille musikk fra minnekort; ofte er modellen med den muligheten et par hundrelapper dyrere. Osv. osv. Ikke noe "krav", men det bare ble slik, fordi radioen har det. Joda, det fantes billigere radioer, men det var kjekt å ha.
Du får DAB-bilradioer til under tusenlappen - men da er det uten ryggekamera og navigasjonssystem. Sats på en slik radio hvis du vil være med på å trekke ned gjennomsnittskostnaden for å få DAB i bilen!
Forøvrig kan du multiplisere kostnaden med antall medlemmer i familien også for mobilnett og mobilabbonement. Det er faktisk mindre hindring at familien deler på en bilradio / stueradio enn at de deler på en mobiltelefon.
Et annet argument som NRK/Norkring ofte anfører: Strømregningen er faktisk en betydelig andel av driftskostnadene for FM-nettet. Ta hovedsenderen ved Trondheim, Vassfjellet: De har en 60.000 watt sender for NRK P1 alene, mens samtlige NRK-kanaler på DAB går ut over en 20.000 W sender. Jeg har ikke lagt sammen tallene for samtlige FM-sendere i Norge (og jeg må skynde meg om jeg skal få med meg alle...), men det er flere sendere for P1 alene, enn for hele DAB regionnettet. Når FM slukkes, reduseres strømregningen til en brøkdel av hva den er i dag.
Det var nok på litt andre frekvenser...
Jeg fikk meg radioamatør-lisens akkurat da maks sendereffekt ble øket fra 50 til 600 W. Gamlekara i lokalgruppa av Norsk Radio Rele Liga fnyste: Hvor blir det av moroa da? Hele vitsen er jo å kommer rundt jorda på fem watt - de burde heller ha redusert effektgrensen enn å ha øket den!
Forøvrig er jeg tilhenger av digitalradio i AM-båndene (LMK), "DRM". Jeg tror det var den aller siste jobben Vigra-senderen gjorde før den ble revet: Til et test/demo-prosjekt kjørte den DRM-sendinger som visstnok kunne mottas over hele Europa. Jeg gjetter på at de brukte hele effekten fra sist senderen var i regulær drift, dvs. 100 kW, så det var ingen små-sender. Men likevel: Det viser at om langbølge-senderen på Kløfta hadde blitt gjenopptatt, men denne gang med DRM-teknologi, kunne hele Sør-Norge vært tilbudt NRK P1 med én enkelt sender - inkludert alle høyfjellsstrøk, skjærgården etc etc. Nå gir ikke DRM på LMK samme lydkvalitet som DAB, men absolutt akseptabel for "nyttebruk". Og for den saks skyld: Hyttebruk. Men vi har ikke frekvenser til mer enn 3-4 kanaler totalt på lang/mellombølge, så DRM er et supplement til DAB, ikke en erstatning.
TV over DAB-nettet, gjerne kalt DMB, var en kjempehit blant ungdom i Sør-Korea for 10-12 år siden - det var like viktig for dem å ha en DMB-mottaker som det i dag er for norsk ungdom å ha en smartphone. Det ble også forsøkt lansert på litt bredere basis i Europa, f.eks. under VM i fotball i Tyskland (var det i 2006?) tok arrangørene inn femti tusen mobiltelefoner med DMB-mottaker for utdeling til deltakere og ledere, og alle de viktigste kampene ble overført på DMB. Men heller ikke i Tyskland fanget det den store interessen.
For å ikke konsumere all tilgjengelig kapasitet er DMB realisisk: Med en skjerm på mobilstørrelse har du slett ikke behov for HD-oppløsning. Jeg husker ikke hva som er typisk oppløsning, men det er ihvertfall ikke mer enn gammeldags analogTV, 576 liner - som tross alt var godt nok for 26"-skjermer i CRT-tiden, da burde det holde for en 5-7" skjerm! DMB er ikke designet for å erstatte annen TV-kringkasting. Man blåser ikke opp DMB-sendinger på sin nye 60" OLED-skjerm!
En liten kuriositet: DMB har brukt AAC HE-komprimert lyd, som i DAB+, fra før DAB+ ble standardisert. I enkelte land ville man satse på å bruke DBM-standarden, uten bilde, for lydkringkasting. F.eks. Frankrike gjorde et vedtak om at dét skulle bli det nye radioformatet i Frankrike, framfor ("klassisk") DAB. På en måte høres det ut som en OK løsning, og jeg vet ikke hvorfor man ikke gikk i den retningen, men definerte DAB+ istedet. Antagelig er kompleksiteten i en multimedia-protokoll (DMB = Digital Multimedia Broadcasting) såpass mye høyere at mottakerne ville bli mer kostbare, og kanksje med strømkrevende.