Fra tid til annen lenkes fra BB til Wikipedia. Keal utfordres til å kopiere noe a sin kunnskap dit. Den er lettere å finne der for andre, enn bortgjemt på et forum.
for lange svar igjen, men du bekrefter bare det jeg sier at utstyret og kanaltildeling ikke nødvendigvis er tilpasset hverandre, da burde de ha bestilt DAB utstyr som var tilpasset de krav de har siden markedet er så lite.
Så når det ikke er så mange som benytter en gitt funksjon, da bør ingen benytte den, om jeg forstår deg rett. (For å ta en parallell på mobiler: Siden så få benytter seg av MMS, bør ingen ha telefoner som kan sende og motta MMS. Markedet for MMS er så lite at slike telefoner er mobil-utstyr som ikke er tilpasset kravene siden markedet er så lite.)
Hvis du ønsker å kjøpe en DAB-radio uten SF, tror jeg det fortsatt lar seg skaffe, også her i landet, ihvertfall adaptere - og på bærbare radioer og lommeradioer er det lite vanlig. Da får du "DAB-utstyr tilpasset de krav du har", med "utstyr tilpasset kanaltildelingen".
SF er noe som gjøres på mottakersiden. Senderen identifiserer uansett programkanalen, det ligger i pakkene som sendes ut fra alle DAB-sendere. SF er en standard måte å tolke denne infoen, en standard "use case". Bruk infoen på den standardiserte måten om du (og mottakeren din) vil, eller ignorer den. Det er litt søkt å beskrive det som at "utstyr og kanaltildeling ikke er tilpasset hverandre, og at "de" (hvem er "de" her?) har "bestilt DAB ustyr som ikke er tilpasset de krav de har".
For FM måtte senderne formidle en egen RDS sub-kanal. For DAB er hele RDS-standarden en integrert del, og koster ingenting på sendersiden. (Dvs. for FM: De fleste omformerne hadde tilstrekkelig kanalbredde til at de handterte RDS-subkanalen, akkurat som de handterte stereo da det kom. Men FM må ha en egen RDS subkanal, så senderen må gjøre særskilte forberedelser for at skifte mellom sendere skal fungere. Det kreves ikke for DAB; uten den infoen som trengs for SF ville ikke DAB fungere i det hele tatt!)
Nå sier forøvrig NRK at hvis du velger P1 uten distrikt tilknytning så skal SF fungere hele veien, men det er jo mulig at det er feil.
Det er ikke "feil", men det må forstås på rett måte. I hver region sendes NRK P1 ut med to program-IDer: Den ene forteller at "Dette er P1 for region 02". Velgerdu den kanalen, får du P1 for region 02 og ikke noe annet. I et grenseområde mellom region 02 og region 03 vil mottakeren kun lytte etter P1 region 02, selv om P1 region 03 er sterkere. Du er sikret å holde deg til Østlandssendingen hele tiden - men er du så langt unna region 02 at ingen Østlandssending er å høre, da får du "Intet signal" i displayet.
Den andre ID-koden er felles i alle regioner, uansett hvilken distriktssending som formidles. Velger du denne, kan radioen din stå fast på P1 fra Lindesnes til Nordkapp; det er dette NRK refererer til. Med SF kan fungerer samme kanalvalg over hele landet, om du enten har dobbel tuner med kontinuerlig rescan, eller du gjør det manuelt. Men mottakeren må på en eller annen måte "oppdage" den nye blokka når du kjører inn i en ny region, så den kan sjekke om den har kan ha kanler med samme ID som den du lytter til; scanning (auto eller manuelt) er nødvendig.
Ulempen med å velge den "nasjonale" IDen: Pendler du fram og tilbake i grenselandet mellom to regioner når det sendes distriktssending, kan en radio med SF komme til å veksle fram og tilbake mellom sendere i region 02 og region 03 og velge det signalet som er sterkest akkurat i øyeblikket: Du runder en knaus, og radioen "skifter kanal" (dvs. distriktssending). Fem hundre meter bortenfor skifter den kanskje tilbake. Dette er bare et problem nær regiongrenser, men plager det deg kan du jo skifte til et forvalg som tviholder på region 02-signal, selv om det skulle være et bedre region 03-signal.
Hovedproblem for NRK er at det blir for mange kanaler totalt, en kan ikke bla gjennom 29 Dab kanaler slik et rescan gir her jeg bor.
Finnes det DAB-radioer uten mulighet for å sette opp 6 - 18 forvalg? Selv min lille 700-kroners bærbare har det, og jeg har aldri sett noen mottaker uten stasjonsforvalg. Det er en engangsjobb å gå gjennom de 29 kanalene og sette inn i forvalgslista de du er interessert i. Jeg blar meg gjennom den totale lista ytterst sjelden, og da er det som regel for å se etter mer "tekniske" ting, ikke for å finne noe å lytte til.
De fleste har vel tilgang på like mange TV-kanaler som de har DAB-kanaler. Hvordan klarer de å holde orden på dem?
Hitsetter: «Dette kan du bare glemme. Har forsøkt dette I en Audi A3 (samme head-unit). (Ble gjort hos Møller med online-codierung)
Fabrikken gir IKKE ut kode for å bytte til annet enn enhet med samme delenummer som original. Dette uavhengig av om du har betalt de nesten 70000!!! som Møller forlanger for fabrikkny enhet.
Altså, en nyere eGolg nektes oppgradert til originalradio med DAB+. Slukkingen kom minst 15 år for tidlig!
Hitsetter: «Dette kan du bare glemme. Har forsøkt dette I en Audi A3 (samme head-unit). (Ble gjort hos Møller med online-codierung)
Fabrikken gir IKKE ut kode for å bytte til annet enn enhet med samme delenummer som original. Dette uavhengig av om du har betalt de nesten 70000!!! som Møller forlanger for fabrikkny enhet.
Altså, en nyere eGolg nektes oppgradert til originalradio med DAB+. Slukkingen kom minst 15 år for tidlig!
Hva er konteksten her? Bytte av headunit? Jeg har oppgradert headunit'er i flere Golf'er til varianter med DAB+. En headunit kommer med en kode, og kjøper man en brukt headunit skal koden følge med ved salg. Det finnes også måter å komme rundt dette i verste fall, men det er en annen sak.
Bileier ønsker å oppgradere til en VW-radio med DAB, det synes umulig selv om ny enhet går rett inn. Bileier er mao henvist til «julepyntløsningen selv om det finnes utstyr og vedkommende er villig til å betale.
Spørsmålet er jo hvorfor noen plutselig sitter med en headunit uten sikkerhetskode? Umiddelbart tenker man stjålet gods? Alle headunit'er skal leveres med sikkerhetskode. Selges de brukt skal koden følge med. Jeg har som sagt oppgradert HU i flere VW til HU med Dab+. Men forutsetter kode ja...
Jeg har bare fiklet med RCD300/310, RNS315, RNS510 og de som finnes i litt eldre årsmodeller.
Ved første øyekast på det ustyret som sitter i 2014 Golf drar jeg ikke kjensel på det i det hele tatt. Sånn går det når man bare driver og suller med gamle biler ..
Hadde de sørget for at det var funksjonelle adaptere på markedet så hadde det kanskje vært noe annet, hører folk er på tur til nordvest landet med adapter montert av merkevetksted og de har bortfall av signal på mer enn 1/3 av distansen. CD stasjonen er i bruk foreløpig i min bil, må finne en beskrivelse hvordan en får ut en helintegrert radio, har funnet oppskriften på AUX inngang som mangler.
Det er ikke adapteren skyld men at folk skal spare penger og får installert en kjip vindusantenne. En ordentlig antenne på taket gir mye bedre mottak, men koster selvsagt også mye mer i installasjon da taktrekk må løsnes, hull må bores og rustbeskyttes, kabel må trekkes i A-stolpe osv.
På min Skoda (2011-modell) løsnet jeg taktrekk (var festet med to karosseriplugger, lett å løsne bakfra), skrudde ut original FM-antenne, nappet ut pluggen og smatt på ny DAB-haifinne-antenne. Koblet på gammel kabel. Adapter fra Fakra til SMA bak ny 2-DIN spiller med touchskjerm. Monteringen var gjort unna på kortere tid enn jeg hadde brukt på å klistre opp vindusantenne. Skjønner ikke hvorfor ikke flere gjør dette. Ulempen er selvfølgelig at jeg ikke har FM-antenne om jeg vil høre på FM-radio i utlandet, men det har jeg heller aldri gjort så det blir ikke et savn.
Så når det ikke er så mange som benytter en gitt funksjon, da bør ingen benytte den, om jeg forstår deg rett. (For å ta en parallell på mobiler: Siden så få benytter seg av MMS, bør ingen ha telefoner som kan sende og motta MMS. Markedet for MMS er så lite at slike telefoner er mobil-utstyr som ikke er tilpasset kravene siden markedet er så lite.)
Hvis du ønsker å kjøpe en DAB-radio uten SF, tror jeg det fortsatt lar seg skaffe, også her i landet, ihvertfall adaptere - og på bærbare radioer og lommeradioer er det lite vanlig. Da får du "DAB-utstyr tilpasset de krav du har", med "utstyr tilpasset kanaltildelingen".
SF er noe som gjøres på mottakersiden. Senderen identifiserer uansett programkanalen, det ligger i pakkene som sendes ut fra alle DAB-sendere. SF er en standard måte å tolke denne infoen, en standard "use case". Bruk infoen på den standardiserte måten om du (og mottakeren din) vil, eller ignorer den. Det er litt søkt å beskrive det som at "utstyr og kanaltildeling ikke er tilpasset hverandre, og at "de" (hvem er "de" her?) har "bestilt DAB ustyr som ikke er tilpasset de krav de har".
For FM måtte senderne formidle en egen RDS sub-kanal. For DAB er hele RDS-standarden en integrert del, og koster ingenting på sendersiden. (Dvs. for FM: De fleste omformerne hadde tilstrekkelig kanalbredde til at de handterte RDS-subkanalen, akkurat som de handterte stereo da det kom. Men FM må ha en egen RDS subkanal, så senderen må gjøre særskilte forberedelser for at skifte mellom sendere skal fungere. Det kreves ikke for DAB; uten den infoen som trengs for SF ville ikke DAB fungere i det hele tatt!)
Det er ikke "feil", men det må forstås på rett måte. I hver region sendes NRK P1 ut med to program-IDer: Den ene forteller at "Dette er P1 for region 02". Velgerdu den kanalen, får du P1 for region 02 og ikke noe annet. I et grenseområde mellom region 02 og region 03 vil mottakeren kun lytte etter P1 region 02, selv om P1 region 03 er sterkere. Du er sikret å holde deg til Østlandssendingen hele tiden - men er du så langt unna region 02 at ingen Østlandssending er å høre, da får du "Intet signal" i displayet.
Den andre ID-koden er felles i alle regioner, uansett hvilken distriktssending som formidles. Velger du denne, kan radioen din stå fast på P1 fra Lindesnes til Nordkapp; det er dette NRK refererer til. Med SF kan fungerer samme kanalvalg over hele landet, om du enten har dobbel tuner med kontinuerlig rescan, eller du gjør det manuelt. Men mottakeren må på en eller annen måte "oppdage" den nye blokka når du kjører inn i en ny region, så den kan sjekke om den har kan ha kanler med samme ID som den du lytter til; scanning (auto eller manuelt) er nødvendig.
Ulempen med å velge den "nasjonale" IDen: Pendler du fram og tilbake i grenselandet mellom to regioner når det sendes distriktssending, kan en radio med SF komme til å veksle fram og tilbake mellom sendere i region 02 og region 03 og velge det signalet som er sterkest akkurat i øyeblikket: Du runder en knaus, og radioen "skifter kanal" (dvs. distriktssending). Fem hundre meter bortenfor skifter den kanskje tilbake. Dette er bare et problem nær regiongrenser, men plager det deg kan du jo skifte til et forvalg som tviholder på region 02-signal, selv om det skulle være et bedre region 03-signal.
Finnes det DAB-radioer uten mulighet for å sette opp 6 - 18 forvalg? Selv min lille 700-kroners bærbare har det, og jeg har aldri sett noen mottaker uten stasjonsforvalg. Det er en engangsjobb å gå gjennom de 29 kanalene og sette inn i forvalgslista de du er interessert i. Jeg blar meg gjennom den totale lista ytterst sjelden, og da er det som regel for å se etter mer "tekniske" ting, ikke for å finne noe å lytte til.
De fleste har vel tilgang på like mange TV-kanaler som de har DAB-kanaler. Hvordan klarer de å holde orden på dem?
«Dette kan du bare glemme.
Har forsøkt dette I en Audi A3 (samme head-unit).
(Ble gjort hos Møller med online-codierung)
Fabrikken gir IKKE ut kode for å bytte til annet enn enhet med samme delenummer som original. Dette uavhengig av om du har betalt de nesten 70000!!! som Møller forlanger for fabrikkny enhet.
Altså, en nyere eGolg nektes oppgradert til originalradio med DAB+. Slukkingen kom minst 15 år for tidlig!
Hva er konteksten her? Bytte av headunit? Jeg har oppgradert headunit'er i flere Golf'er til varianter med DAB+. En headunit kommer med en kode, og kjøper man en brukt headunit skal koden følge med ved salg. Det finnes også måter å komme rundt dette i verste fall, men det er en annen sak.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Alle headunit'er skal leveres med sikkerhetskode. Selges de brukt skal koden følge med. Jeg har som sagt oppgradert HU i flere VW til HU med Dab+. Men forutsetter kode ja...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36826.0.html
Ved første øyekast på det ustyret som sitter i 2014 Golf drar jeg ikke kjensel på det i det hele tatt. Sånn går det når man bare driver og suller med gamle biler ..
- Baderomsbloggen min
....
...
...
På min Skoda (2011-modell) løsnet jeg taktrekk (var festet med to karosseriplugger, lett å løsne bakfra), skrudde ut original FM-antenne, nappet ut pluggen og smatt på ny DAB-haifinne-antenne. Koblet på gammel kabel. Adapter fra Fakra til SMA bak ny 2-DIN spiller med touchskjerm. Monteringen var gjort unna på kortere tid enn jeg hadde brukt på å klistre opp vindusantenne. Skjønner ikke hvorfor ikke flere gjør dette. Ulempen er selvfølgelig at jeg ikke har FM-antenne om jeg vil høre på FM-radio i utlandet, men det har jeg heller aldri gjort så det blir ikke et savn.
- Baderomsbloggen min
....
...
...