#11
 3,042     Akershus     0
En släger, som alle kan observere med selvsyn på enhver byggesjappe når det nærmer seg vår, er han som skal kjøpe et lass med lekter, legger dem sirlig og pent stablet på hengeren eller på taket, 4-5 stk i bredden, 4-5 stk i høyden. Og så drar han jekkestropper over hele stabelen, gjerne mer enn nødvendig. Men får nok press på lektene i midten? Sannsynligvis ikke. Ved bråbrems blir de til prosjektiler.

Dersom de ligger på taket, kommer de potensielt inn bakvinduet til han foran (hvis du er i bilen foran, hvordan skal du oppføre deg for å unngå det??)

Dersom de ligger på hengeren, og ikke er stemplet av, kommer de inn bakruten til sjåføren.

Her er det fin-fint med et lastsikringskurs så vet man hvordan man fikser det der. Det er ikke slik alle lekter må være i kontakt med stroppene, naturligvis, men man må i så fall sikre indre stenging og sperring i stabelen.

Mine to favoritter er 1: Middelaldrende menn fra tettbygde strøk i en feit og dyr SUV – helst tysk – med et frimerke av en henger som kommer i 140 på E6 med hengeren slengende etter seg som et slips i stiv kuling. Og 2: Ola Dunk som skal kjøpe plank og synes det er så vanskelig å ta av karmene på hengeren så kan legger alt på karmene.

Begge skulle vært fratatt både førerkort og mannekort. Farer for omverdenen.

   #12
 25,138     Akershus     0
Der er Tredalhenger en «vinner . Plundrete å ta av karmene og alle 4 må av. På proff-versjonen har de laget «lastestativ slik at plankelasten ligger over karmene.
Signatur
   #13
 1,355     0
Jeg kjører mye kontruksjonsmaterialer (48x98, 48x148, 48x68 osv.) og lekter opp til hytta, de ligger nesten alltid oppe på karmene da hengeren jo ellers er full av andre ting som f.eks gulvspon eller isolasjon. Men med en relativt solid 2600kg Tysse-henger med kassemål på 320x180 og 50cm høye (og svært solide) karmer er det helt uproblematisk. Hadde vel med ca. 16 stk. 48x98, 10 stk. 48x68, 1 stk. 48x198 og 2 stk. 48x148 nå sist. Bruker doble stropper foran og bak, festet på hver sitt hjørne av hengeren slik at de drar nedover og til hver sin side. Sitter som støpt. Hadde et stopp etter 15 mil der jeg sjekket om det trengte etterstramming men det var like stramt som da jeg dro hjemmefra.


320cm henger er gull verdt når lange materialer skal fraktes. Det er helt uproblematisk å få riktig vektfordeling (det slet jeg med på min gamle 250cm) og materialene trenger ikke å stikke mer enn 100cm ut bak så man slipper å merke lasten.


Innimellom frakter jeg en hel pakke med materialer, da åker karmene av Wink
   #14
 7,686     Bærum     0
Hadde engang en ugrei taklast fra byggesjappa. Av en eller annen grunn glemte jeg en hammer på biltaket. Den lå der fortsatt etter 12 km fra butikken. Forsiktig kjøring?

Bruker du hatt?
   #15
 25,138     Akershus     0
Har hent at jeg har kjørt med Høylue, men det er lenge siden. Wink
Signatur