#31
 3,041     Akershus     0
Motoreffekt og bunndrag kombinert med CC fungerer helt fint på manuelt også. Har ingen problemer med det på min bil (SAAB 9-5). Dog liker jeg ikke CC til annet enn motorvei og gjennomsnittsfartsmåling.

   #32
 22,342     Akershus     0

Kombinasjonen automat og cruisecontrol er også en sikker vinner når man skal på langtur.
På mye av veiene i vårt land funker det dessverre dårlig, på frifarts motorveier er det også tull, men det er av en annen grunn.
   #33
 340     0
Nye Mercedes Actros lastebil bruker gps for å bla lese terenget, foreksemplel til å velge rett gear før bakker osv.. 

Så tror nok at de vil komme mye mer avanserte gearkasser i tiden frammover..
Og ser ut til at flere å flere tar i bruk DSG systemet i dag.

Står vell DSG i Bugatti veyron..? ikke så mange av de på veien, men ser da ut som de klarer seg greit nok..?

mener å huske de var snakk om nye kasser skulle komme med 10 gear?

Standard automatkasser fra et hvilket som helst merke kan virke som uansett oftest er noe svakere en manuele kasser .
   #34
 10,486     Akershus     0

Standard automatkasser fra et hvilket som helst merke kan virke som uansett oftest er noe svakere en manuele kasser .


Varierer med merket, det.
Signatur
   #35
 340     0
ja de varierer selvsagt, men gjerne generelt.

noen merker kan ikke tilby moderne gearkasser, og tilbyr gammle trege sluromatic kasser med 3 eller 4 gear.. kanskje 5 i nøden..
disse er sikkert holdbare å fine vist man ikke bryr seg så mye om forbruk eller komfort.. skal man forbi en bil å to så er de kickdown å holde den til rødmerkinga, før den girer opp igjen til et alt for høyt gear.. ofte ikke veldig gunstige å dra tunge lass med disse heller, vist man har en normal motor.. tåler gjerne ikke alt for mye varme uansett..
   #36
 336     Northwest     0
Problemet med automat og tung last er det at temperaturen kan bli for høy, de som vet de ofte skal dra tungt med automat har jo muligheten til å betale et par tusen for å få montert en ekstra oljekjøler.

Ellers så er det nok av tilfeller av de som har kjørt istykker både svinghjul og clutch med manuelt gir og tung last. Eller at både svinghjul og clutch går pga slitasje. En bekjent betalte nylig 28k for clutch og svinghjul til S-max.

Det meste handler om preferanser og jeg må så at jeg foretrekker til og med "sluromat" fremfor manuell på biler i kategorien stor familiebil.
   #37
 10,486     Akershus     0
Pleier ikke produsentene lage bilene slik at de tåler lasten de er godkjent for?

Min bil ble uansett levert med automatoljekjøler i radiatoren, men i de tilfellene kunden bestilte bilen med hengerfeste og AC, ble de også utstyrt med egen radiator og tilhørende vifte til automatolja. Kanskje en grunn til at kassa mi fortsatt lever etter 562.000 km
Signatur

   #38
 967     Stavangerområdet     1

Det meste handler om preferanser og jeg må så at jeg foretrekker til og med "sluromat" fremfor manuell på biler i kategorien stor familiebil.


Men DSG er ikke sluromat, er det? Jeg trodde forskjellen mellom DSG og tradisjonell automat (sånn bortsett fra at den har to løp/clutch) var at tradisjonell automat er styrt og regulert av oljetrykk, mens nyere automatkasser er som manuelle kasser, men med elektronisk sjalting av girene.
   #40
 3,234     Vestfold     0
DSG er kanskje ikke like smooth på krypkjøring som tradisjonell automat, da den ikke har den samme "tregheten" på å komme i gang. Her blir det automatikk som selv må avgjøre hva brukern vil. Så da blir det fort litt enten drar vi, eller så drar vi ikke. Man har ikke noen clutch som kan finjustere like fint som på en manuell.

Uansett, så har jeg kjørt DSG i over et år, og jeg kan ikke si det er noe som helst problem for meg nå. Det blir som med alt, en vane, og øvelse gjør mester. Har lukeparkert med henger og jeg, og det gikk helt fint med DSG! Det blir riktig nok aldri så fint følende som en kan gjøre det manuelt, men hvor ofte trenger man dette i det store hele? Kassa girer langt raskere og kjappere enn jeg noen gang vil, så den gjør jo da bedre jobb i 99% av tilfellene for min del.