Jeg regner med at det var fordi de visste de hadde gått for langt at de måtte ettersende regning. Han som var der to minutter før meg fikk jo med seg regningen med en gang, så det at systemet deres var nede virker ikke veldig troverdig.
Bilde fra innsiden av bremseskive, høyre side: Venstre side: Det ser nesten ut til at bremseklossen aldri har vært i berøring med innsiden av bremseskiven på høyre side. Nå kommer jeg også til å tenke på det bilselgeren sa for drøyt 5 år siden: "Denne bilen trenger du aldri bekymre deg om rust på".
Her synes jeg det ser ut som om det meste står helt stille. Dvs ikke bremser i det hele tatt. Vi har vel lært her i dag at vi skal sjekke sivene min en liten stund etter at de er byttet for å sjekke at de i det hele tatt har bremsevirkning. Rust ser det ut som at du har forstått at kan bli et kjempe problem her om litt dessverre.
Det er vel vanlig å smøre glidebolter når man skifter skiver og klosser? Alt annet vil jeg si er dårlig håndverk. Mulig kaliper er defekt og derfor ikke bremser. Dette er litt vanskeligere å oppdage.
sjekk at bremseskiver er varme etter noen nedbremsinger, da tar i allefall klossene på en side. Jeg husker jeg ålte meg under bilen og sjekket at skivene var blanke også på innsiden når jeg byttet skiver (det var en grå lakk e.l på skivene mine så det var lett å se, ser at TS ikke har dette belegget)
Enkleste er jo at kalippere sitter helt fast, riktig nok ikke for å reparere og at de nye klosser og skiver ikke har vært i bruk. I gamle dager fikk jeg beskjed om at familiens gamle Volvo måtte få nye skiver pga kast men når vi spanderte nye klosser på den så var det ikke noe merknader lenger.
Hvis de skivene der bare er 2mnd gamle, er de av elendig kvalitet. De siste skivene jeg byttet var blanke utenfor slitebanen i nesten et år, og det var de billigste skivene som fantes. Og rust i slitebanen gir ingen mening når klossene ikke tar. Når klossene ikke tar på den ene siden, blir også overflaten på denne siden værende slik som utenfor sliteområdet. Her har definitivt verkstedet tatt betalt for arbeid som ikke er utført.
Problemet her er ikke at skivene har rust, men som andre skriver, at gliderne i calipperne stitter fast. Dette er normalt en meget enkel ting å smøre opp. Symptomet bør også vises ved at klossen på utsiden slites raskt, mens innsideklossen ikke slites.
Å bremse hardt for å vedlikeholde bremsene har jeg ikke god erfaring med. Jeg spruter heller litt wd40 på skivene mine etter at bilen har stått stille en stund. Viktig når man gjør dette er å kun ta ett hjul av gangen - og kjøre 2-300m med bremsen svakt på før man tar neste hjul. Også viktig at oljen kommer jevnt på skivene. Hvis det er vanskelig å komme til å sprute hele skiven må man kanskje rotere hjulet (flytte bilen) litt for å komme til over alt.
Tåkelys kan du dekke med gaffateip og nappe ut sikringen. Tåkelys er ikke påbudt utstyr og kan "fjernes" ved å dekke med teip. (Hvis de er montert, må de være i forskriftsmessig stand.)
Calipperne ser ut til å være identiske med primeraene mine.
Bakluke (eller mente du faktisk døra?) som ikke lar seg åpne utenfra... hvis det er samme system som primera, er det helt vanlig om vinteren. Det kommer fukt inn i bryteren og denne fryser. Den er veldig fort gjort å bytte. Resultatet av fukt er også korrosjon. Jeg kobler helt ut bryteren om vinteren (kontakt rett på innsiden av en luke i bakluka) og bruker knappen i førerdøra til å åpne. Har også byttet knappen på den ene primeraen min, men problemet kom tilbake ved første frost etter regnvær. Verre enn at den ikke lar seg åpne er når knappen fryser i inntrykket tilstand. Da blir den stående å tappe batteriet mens bilen er parkert. Bryteren er fort gjort å bytte om din ikke virker på sommeren heller. Da jeg kjørte mye i Oslo hadde jeg knappen alltid frakoblet. Når man har opplevd å få folk inn i bilen når man stopper på rødt lys, synes det som en rimelig forsikring.
Bilde fra innsiden av bremseskive, høyre side:
Venstre side:
Det ser nesten ut til at bremseklossen aldri har vært i berøring med innsiden av bremseskiven på høyre side.
Nå kommer jeg også til å tenke på det bilselgeren sa for drøyt 5 år siden: "Denne bilen trenger du aldri bekymre deg om rust på".
Vi har vel lært her i dag at vi skal sjekke sivene min en liten stund etter at de er byttet for å sjekke at de i det hele tatt har bremsevirkning. Rust ser det ut som at du har forstått at kan bli et kjempe problem her om litt dessverre.
Mulig kaliper er defekt og derfor ikke bremser. Dette er litt vanskeligere å oppdage.
Problemet her er ikke at skivene har rust, men som andre skriver, at gliderne i calipperne stitter fast. Dette er normalt en meget enkel ting å smøre opp. Symptomet bør også vises ved at klossen på utsiden slites raskt, mens innsideklossen ikke slites.
Å bremse hardt for å vedlikeholde bremsene har jeg ikke god erfaring med. Jeg spruter heller litt wd40 på skivene mine etter at bilen har stått stille en stund. Viktig når man gjør dette er å kun ta ett hjul av gangen - og kjøre 2-300m med bremsen svakt på før man tar neste hjul. Også viktig at oljen kommer jevnt på skivene. Hvis det er vanskelig å komme til å sprute hele skiven må man kanskje rotere hjulet (flytte bilen) litt for å komme til over alt.
Tåkelys kan du dekke med gaffateip og nappe ut sikringen. Tåkelys er ikke påbudt utstyr og kan "fjernes" ved å dekke med teip. (Hvis de er montert, må de være i forskriftsmessig stand.)
Calipperne ser ut til å være identiske med primeraene mine.
Bakluke (eller mente du faktisk døra?) som ikke lar seg åpne utenfra... hvis det er samme system som primera, er det helt vanlig om vinteren. Det kommer fukt inn i bryteren og denne fryser. Den er veldig fort gjort å bytte. Resultatet av fukt er også korrosjon. Jeg kobler helt ut bryteren om vinteren (kontakt rett på innsiden av en luke i bakluka) og bruker knappen i førerdøra til å åpne. Har også byttet knappen på den ene primeraen min, men problemet kom tilbake ved første frost etter regnvær. Verre enn at den ikke lar seg åpne er når knappen fryser i inntrykket tilstand. Da blir den stående å tappe batteriet mens bilen er parkert. Bryteren er fort gjort å bytte om din ikke virker på sommeren heller.
Da jeg kjørte mye i Oslo hadde jeg knappen alltid frakoblet. Når man har opplevd å få folk inn i bilen når man stopper på rødt lys, synes det som en rimelig forsikring.
Horn er antagelig bare å bytte en sikring.
På vår Peugeot er det rutinemessig dårrlig kontakt i selve hornknappen. Kollisjonspute mm må ut og kontaktene blankes opp med stålull eller smergel.