Ja, men hvor mye kraft man bruker på å klemme det inn igjen har litt å si. Om de måtte klemme tilbake stemplet med hydraulisk presse fordi det går tregt, så er det noe galt. Ideelt sett skal stemplene kunnes klemmes in for hånd hvis man er litt sterk i klypa.
Signatur
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig...
Ja jeg er enig her, jeg brukte en manuell sak fra Biltema og det var veldig lett. Tanken min er at gir de full rulle på noe ikke manuelle greier presser de kalipperen inn mye mer enn nødvendig
Litt ordkløveri: caliper er hele «hestekoen med klossene som griper om skiva. I caliperen er det fra 1 til 4 bremsesylindere med stempler. Ved bytte av skiver og klosser må stemplene skyves inn i sylinderne for å gi plass til nytt utstyr. Når det ikke er bremsevæsketrykk og alt er nytt og rent, skal stempelet gli inn som varm kniv i smør.
Det kan være sylinder(e) på én side eller begge. I det første tilfellet må caliperen være løs og gli på to glidebolter. I det andre tilfellet står caliperen fastboltet. Dette er et mye bedre system mhp rust!
Ja, men hvor mye kraft man bruker på å klemme det inn igjen har litt å si. Om de måtte klemme tilbake stemplet med hydraulisk presse fordi det går tregt, så er det noe galt. Ideelt sett skal stemplene kunnes klemmes in for hånd hvis man er litt sterk i klypa.
Ikke på disse calipperne. Her skal stempelet skrus inn. Dette pga mekanikken som sørger for automatisk justering av håndbrekk. Jeg prøvde å presse inn min første gang, samtidig som jeg skrudde med nebbtang i hullene i stempelet. Det endte med at calipper begynte å lekke. Har derfor brukt spesialverktøy fra biltema etter dette.
Kanskje det er det verkstedet har gjort feil? Presset så hardt at det ble lekkasje i calipper og den nå ikke klarer å bygge opp trykk? (Da burde bilen feilet i praktisk bremsetest, men de kan jo ha klart å lure testen ved å lage like stor lekkasje på begge sider.) Om dette er tilfelle, vil det kunne avsløres ved bremsetest på grus (sjekk at bakhjulene lager omtrent like bremsespor). Det bør også avsløres på at bremsevæskenivå stadig synker.
Her er det et stempel og to glidebolter.
TS har ikke sagt noe om årsmodell. Jeg antar at det er P12 siden bildene ligner på mine. Altså årsmodell 2001-2006. Disse har ABS. Mine har også ESP (ikke alle har det). Jeg tror ikke det er lastjusteringsventil på disse. (Har ikke sett det på mine.)
Bilen min er en 2003-modell. I følge brukerhåndboken er det tre motorvarianter på denne. To ser normale ut på toppen og den jeg har som har oljepåfylling i et trangt rør som ligger nedi et u-formet plastdeksel. Brukerhåndboken sier det er dette hullet jeg skal fylle olje på, og ingenting om at plastdekselet kan fjernes, men nå skal jeg prøve om dekselet kan tas bort så snart jeg kommer hjem. Røret er uansett så trangt noen cm ned at jeg kan helle olje bare ekstremt sakte. Denne bilen har mindre oljeforbruk enn min forrige, men det ser ut til at det kan ha økt litt i det siste.
Jeg har fått veldig mange gode tips i denne tråden, så jeg skal prøve å fikse de enkleste problemene de neste par dagene, og rapportere tilbake her hvordan det gikk.
Kan du fortelle om rustmengden i slitebanen på skivene er lik på innsiden og utsiden. Evt om det er mest på utsiden eller innsiden. Da får vi litt halvert mengden 'hvis' i resonnementene.
Det kan være sylinder(e) på én side eller begge. I det første tilfellet må caliperen være løs og gli på to glidebolter. I det andre tilfellet står caliperen fastboltet. Dette er et mye bedre system mhp rust!
Ikke på disse calipperne. Her skal stempelet skrus inn. Dette pga mekanikken som sørger for automatisk justering av håndbrekk. Jeg prøvde å presse inn min første gang, samtidig som jeg skrudde med nebbtang i hullene i stempelet. Det endte med at calipper begynte å lekke. Har derfor brukt spesialverktøy fra biltema etter dette.
Kanskje det er det verkstedet har gjort feil? Presset så hardt at det ble lekkasje i calipper og den nå ikke klarer å bygge opp trykk? (Da burde bilen feilet i praktisk bremsetest, men de kan jo ha klart å lure testen ved å lage like stor lekkasje på begge sider.)
Om dette er tilfelle, vil det kunne avsløres ved bremsetest på grus (sjekk at bakhjulene lager omtrent like bremsespor). Det bør også avsløres på at bremsevæskenivå stadig synker.
Her er det et stempel og to glidebolter.
TS har ikke sagt noe om årsmodell. Jeg antar at det er P12 siden bildene ligner på mine. Altså årsmodell 2001-2006. Disse har ABS. Mine har også ESP (ikke alle har det). Jeg tror ikke det er lastjusteringsventil på disse. (Har ikke sett det på mine.)
I følge brukerhåndboken er det tre motorvarianter på denne. To ser normale ut på toppen og den jeg har som har oljepåfylling i et trangt rør som ligger nedi et u-formet plastdeksel. Brukerhåndboken sier det er dette hullet jeg skal fylle olje på, og ingenting om at plastdekselet kan fjernes, men nå skal jeg prøve om dekselet kan tas bort så snart jeg kommer hjem. Røret er uansett så trangt noen cm ned at jeg kan helle olje bare ekstremt sakte. Denne bilen har mindre oljeforbruk enn min forrige, men det ser ut til at det kan ha økt litt i det siste.
Jeg har fått veldig mange gode tips i denne tråden, så jeg skal prøve å fikse de enkleste problemene de neste par dagene, og rapportere tilbake her hvordan det gikk.
Er det for trangt, er det jo aldri noe i veien for å bruke en trakt.