Så vidt jeg kan se er det mer rust på innsiden av høyre skive. Det ser ut som bremseklossen tar litt på utsiden og ikke i det hele tatt på innsiden.
Nå har jeg åpnet døra og jeg tror jeg kan se hvor det skulle hengt på noe, men hvor det noe er blitt av klarer jeg ikke å se. Det er veldig trangt inni der. Det er også noe som stikker ned like foran mekanismen, som vinduet glir i.
Jeg har nesten lyst til å lage en ekstra åpning med vinkelsliper for å komme bedre til, men det er kanskje ikke regnet som helt innafor?
Og for å komme til parklyset (ytterst og øverst i lykta) er det enklest å ta av skjermen? Alternativet er vel å ta ut ekspansjonstanken til radiatoren, men den er klemt inn av batteriet og luftfilteret.
For flere år siden hadde jeg både Motor og Bil. De testet billys og pæreskift. Om samme bil skrev:
Det ene bladet: Forferdelig! En må jo ta ut hele lykta!! Det andre bladet: Fantastisk enkelt, en trekker bare ut to plastpinner og løfter ut hele lykta.
Hvis du ser nøye ser du en ledning stikke ut av lykta litt bak der parklyspæra sitter. Ved siden av ledningen ser du en liten flat/svakt buet plaststang. Ved å vri den plaststangen en kvart runde rundt ledningen løsner hele parklyspæreholderen og du kan ta ut hele saken ved å dra i plaststangen. Da følger pæra med.
Hvis plaststangen har knekt må du løsne hele lykta, eller ved å ta ut kjølevæskebeholderen. Serviceboka anbefaler det siste, jeg pleier å gjøre det første. Lykta tar du ut ved å: 1. ta av dekselet som sitter rundt panserlåsen. (4 plastplugger. 2. ta du av ene halvdelen av grillen (3-4 plastklips som må klemmes på fra innsiden og grillen kan dras rett ut. Jeg bruker en vinklet nebbtang til å klemme på klipsene. Men har også gjort det ved å sette en bred flat skrutrekker med kort skaft mellom klips og kant av grillen og bendt inn klipsene. 3. Løsne skruene som holder lykta. Det to lett synlige når grillen er fjernet og en som sitter på et stag omtrent ved blinklyset. Den ene bilen min mangler dette staget. Den andre har jeg aldri tatt ut lykta på. Men da jeg demonterte lykt hos hoggeren klarte jeg å komme til den siste skruen ved å bruke en passe lang forlenger (måtte prøve et par for å finne den som passet) til skralla. Det er vel 10mm sekskant så vidt jeg husker. Hos hoggern var batteriet borte. Det kan tenkes du må ta ut batteriet for å komme til. 4. Dra lykta rett fremover. Den holdes med noen klips men det er bare å dra så lenge retningen er rett fram.
På høyre side er det samme fremgangsmåte for å få ut lykta, men enklere tilgang på skruen ved blinklyset. Det kan være lurt av deg å se på den siden for å se hvor skruen sitter. Det er nøyaktig speilvendt på venstre side. Røret for spylevæsketanken tas ut ved å vri en kvart runde og løfte opp. Da når du alt på høyre lykt. (Sett en teip over hullet etter spylevæskerøret slik at det ikke faller skitt eller verktøy ned i tanken.)
Døra... Du har to mulige feilkilder: 1) Forbindelsen fra håndtak til låsemekanisme har hoppet av eller 2) Låsen i låsemekanismen låser ikke opp. Låst bil betyr at forbindelsen fra utehåndtak til lås er brutt. Låsen betjenes likevel på innvendig håndtak.
1) Når du drar i håndtaket utenfra ser du hva som beveger seg på innsiden. Dette skal ha en forbindelse til låsemekanismen. 2) Når du trykker på låse(opp)knappene skal du se/kjenne noe som beveger seg i låsemekanismen. Hvis du ikke ser noe, så bruk ørene. Finnes det ikke lyd fra døra er det ledningen til låsen du må forfølge. Napp gjerne av ledningen og mål spenning når låse(opp)knappene betjenes.
Se vedlagte pdf Den snakker om å ta ut vindu for å komme til låsen. Tror ikke du trenger å gjøre det. Hvis det står veldig i veien, senk vinduet ned til du når skruene som holder glasset fast i heisemekanismen. Løsne skruene. Dytt vinduet helt opp til lukket posisjon og teip det fast med tre duckteipbiter slik at det henger i toppen av døra. Da kan du ta ut vindusheisen (3 skruer) uten å ta ut glasset. Hvis du trenger en lenger pause sett en trekloss inni døra som hindrer vinduet å falle ned om teipene gir seg.
Hvis du har for store hender til å komme til skruen bak blinklyset, går det også an å ta av det hjørnet av støtfangeren. og nå skruen nedenfra. Jeg gjorde dette en gang også. Husker ikke hvorfor. Men som sagt, du skal kunne klare deg ved å stikke armen inn på baksiden av pæra og vri på den plaststangen som stikker ut ved siden av ledningen.
Jeg har kjøpt ledpærer med tanke på å bytte. Ikke utført noe bytte ennå. De kom fra ebay rett før jul. Først ut er blinklys bak fordi den piper hver gang man blinker med tilhenger. Tror det er varsel om for høyt strømtrekk. Håper LED på blinklys bak løser dette. Dog er det en fare at det medfører varsel om for lavt strømtrekk. I så fall er det tilhengerene som får blinkLED. Neste på lista er skiltlys bak. Disse har ekstremt kort levetid. rekorden er byttet pære en uke før en EU-kontroll, og pæra gikk da jeg puttet sykkelen i bagasjen ved henting av bil etter EU-kontrollen.
Det ser ut til at hele vaieren (7 på tegningen) mangler. Jeg har prøvd å føle etter den nedi døra, men har ikke funnet den. Når jeg beveger dørhåndtaket er det noe som ligner litt på en butt pilspiss med mothaker som stikker inn og som åpenbart skulle vært festet til noe men ikke er det.
Min piper også hver gang jeg blinker med tilhenger.
Har døra vært defekt så lenge du har hatt bilen? Bla deg frem til riktig tegning og finn delenummer på nissan4u.com Søk opp delenummer på ebay. Har du flaks finner du en i tyskland eller england. Disse har en tendens til å komme raskere enn om man bestiller hos nissan. Alternativt sjekk på bruktbildeler om det er noen hoggere i nærheten som har den. Kan hende du må kjøpe hele håndtaket.
Nå har jeg åpnet døra og jeg tror jeg kan se hvor det skulle hengt på noe, men hvor det noe er blitt av klarer jeg ikke å se. Det er veldig trangt inni der. Det er også noe som stikker ned like foran mekanismen, som vinduet glir i.
Og for å komme til parklyset (ytterst og øverst i lykta) er det enklest å ta av skjermen? Alternativet er vel å ta ut ekspansjonstanken til radiatoren, men den er klemt inn av batteriet og luftfilteret.
For flere år siden hadde jeg både Motor og Bil. De testet billys og pæreskift. Om samme bil skrev:
Det ene bladet: Forferdelig! En må jo ta ut hele lykta!!
Det andre bladet: Fantastisk enkelt, en trekker bare ut to plastpinner og løfter ut hele lykta.
Hvis plaststangen har knekt må du løsne hele lykta, eller ved å ta ut kjølevæskebeholderen. Serviceboka anbefaler det siste, jeg pleier å gjøre det første. Lykta tar du ut ved å:
1. ta av dekselet som sitter rundt panserlåsen. (4 plastplugger.
2. ta du av ene halvdelen av grillen (3-4 plastklips som må klemmes på fra innsiden og grillen kan dras rett ut. Jeg bruker en vinklet nebbtang til å klemme på klipsene. Men har også gjort det ved å sette en bred flat skrutrekker med kort skaft mellom klips og kant av grillen og bendt inn klipsene.
3. Løsne skruene som holder lykta. Det to lett synlige når grillen er fjernet og en som sitter på et stag omtrent ved blinklyset. Den ene bilen min mangler dette staget. Den andre har jeg aldri tatt ut lykta på. Men da jeg demonterte lykt hos hoggeren klarte jeg å komme til den siste skruen ved å bruke en passe lang forlenger (måtte prøve et par for å finne den som passet) til skralla. Det er vel 10mm sekskant så vidt jeg husker. Hos hoggern var batteriet borte. Det kan tenkes du må ta ut batteriet for å komme til.
4. Dra lykta rett fremover. Den holdes med noen klips men det er bare å dra så lenge retningen er rett fram.
På høyre side er det samme fremgangsmåte for å få ut lykta, men enklere tilgang på skruen ved blinklyset. Det kan være lurt av deg å se på den siden for å se hvor skruen sitter. Det er nøyaktig speilvendt på venstre side. Røret for spylevæsketanken tas ut ved å vri en kvart runde og løfte opp. Da når du alt på høyre lykt. (Sett en teip over hullet etter spylevæskerøret slik at det ikke faller skitt eller verktøy ned i tanken.)
1) Når du drar i håndtaket utenfra ser du hva som beveger seg på innsiden. Dette skal ha en forbindelse til låsemekanismen.
2) Når du trykker på låse(opp)knappene skal du se/kjenne noe som beveger seg i låsemekanismen. Hvis du ikke ser noe, så bruk ørene. Finnes det ikke lyd fra døra er det ledningen til låsen du må forfølge. Napp gjerne av ledningen og mål spenning når låse(opp)knappene betjenes.
Se vedlagte pdf
Den snakker om å ta ut vindu for å komme til låsen. Tror ikke du trenger å gjøre det. Hvis det står veldig i veien, senk vinduet ned til du når skruene som holder glasset fast i heisemekanismen. Løsne skruene. Dytt vinduet helt opp til lukket posisjon og teip det fast med tre duckteipbiter slik at det henger i toppen av døra. Da kan du ta ut vindusheisen (3 skruer) uten å ta ut glasset. Hvis du trenger en lenger pause sett en trekloss inni døra som hindrer vinduet å falle ned om teipene gir seg.
p12-rear-door-lock.pdf
Men som sagt, du skal kunne klare deg ved å stikke armen inn på baksiden av pæra og vri på den plaststangen som stikker ut ved siden av ledningen.
Min piper også hver gang jeg blinker med tilhenger.
Bla deg frem til riktig tegning og finn delenummer på nissan4u.com
Søk opp delenummer på ebay. Har du flaks finner du en i tyskland eller england. Disse har en tendens til å komme raskere enn om man bestiller hos nissan. Alternativt sjekk på bruktbildeler om det er noen hoggere i nærheten som har den. Kan hende du må kjøpe hele håndtaket.