Døra virket da jeg kjøpte bilen, og så var det en periode hvor den virket av og til. Så den vaieren finnes sikkert godt kilt inn i et smalt hulrom inne i døra hvor jeg ikke får tak i den.
Med mye stress på jobb i det siste (noen har funnet ut at Kongsvinger hører mer naturlig sammen med Ahus enn med Innlandet og er villig til å bruke noen tusen arbeidstimer på det), og dårlig vær til å jobbe ute med bilen, har jeg ikke gjort så mye med bilen, men heller sendt krav til Autohjørnet om å betale tilbake det jeg betalte for bremsebyttingen som jeg ikke hadde bestilt og begynt å se meg om etter en nyere bil.
Jeg har funnet ut at på snøføre stopper bakhjulene likt når jeg drar på håndbrekket. Men noen ganger har jeg opplevd risting fra høyre bakhjul etter kraftig bremsing, som om det at bremseklossene tar på bare en side får hjulet litt ut av stilling. Hjulmutterne satt veldig godt, så det var ikke løst der.
En liten oppdatering her: Etter at jeg klagde til Autohjørnet ba de om å få se på bilen sånn rundt slutten av januar. De sa da at Mjøndalen Auto hadde overdrevet veldig og de skulle få den EU-godkjent for meg, i god tid før fristen, for prisen av ny låskasse til døra. De skulle ringe meg neste dag når de hadde fått prisen for låskassa. Det tok ca 2 uker før jeg fikk prisen på låskassa, 2000 kr., og forslag om 4. mars. Jeg påpekte at det var over fristen for kontroll og fikk da 28. februar i stedet. Jeg fikk tak i dem på telefon i løpet av andre uka bilen var der og da sa de at det var høyre frontlykt som stod igjen og de skulle ringe tilbake om en halvtime med nytt estimat for når den skulle være ferdig. Siden da har jeg ikke hørt noe, og bilen stå nå der på 4. uka. Jeg har en mistanke om at de skjønner at jeg aldri vil bruke Autohjørnet igjen og at bilen min derfor har absolutt laveste prioritet. Eventuelt venter de på at lykt skal dukke opp hos skraphandler ettersom de fant at både pære og ballast var gåen.
Jeg har da bestemt meg for å kjøpe en ny bil og selge den gamle når den engang måtte bli ferdig. Jeg ser da på VW golf og passat, og Volvo V50 som ser OK ut. Jeg tenkte på Toyota og Skoda også, men ser at både Avensis og Octavia er begrenset til 500kg med henger uten bremser, noe jeg syns er lite. Noen andre forslag til biler som er rimelig i drift, kan dra bortimot 750kg henger uten bremser, og finnes som stasjonsvogn med brukbar plass bak?
Tilhenger uten brems og over 300kg er det 60km/t maks. Dvs er ikke brukbart annet enn til tilhenger til lokale fyllingen / butikken. Skal en kjøre noe mere må det være brems på tilhenger og da er det nok flere som er bra nok.
Hvis ikke reglene er endret, så er det også en annen «felle med bremseløs henger: Med BE kan du kjøre en 750kg henger i 80 om attuell vekt er <300 kg. Med B, er det 750 som gjelder, selv om hengeren er tom og egenvekten er 150kg.
Tilhengeren min er uten brems og jeg har ikke planer om å bytte den. I praksis kan jeg komme de fleste steder jeg trenger å bruke tilhenger til uten å kjøre noe særlig på vei med høyere fartsgrense.
Grensen på 300 kg gjelder aktuell vekt uansett type førerkort.
TS har rett, det er eneste unntaket med aktuell vekt hvis en ikke har E. Bare viktig at brukere vet om dette, en blir mer enn blakk hvis en følger fartsgrense med henger uten brems (førerkortet..)
nå er vell octavia og golf stort sett samme bil med samme platform?vil tro de har samme hengervekter med samme motor? blir kanskje brukbar plass i bagasjen på stv, men kupe blir alt for liten synes jeg. ok vist dere bare er to kanskje.
Har 2stk Passat stv nå og de har 750/2200kg og 750/1800 hengervekt ser jeg. ganske greit med plass er det også. sikkert samme på tilsvarende superb. ligger aldri over 0,5 i snitt noen av de. (diesel)
Har også -750kg henger og har aldri sett det som noe problem. er vell sjelden trafikken går i stort mer en 60 uansett..
Kjøpte en 2010 avensis i 2014 som skulle overta for primeraen. Avensisen var så nedtur å kjøre langtur med at den ble returnert etter få dager. (Kjøreegenskaper, sittekomfort og forbruk). Det ble "ny" primera på meg. Den nye primeraen ble så fasit slik at jeg reparerte den gamle, og brått hadde jeg to primeraer i drift, og de har jeg fortsatt. Kommer til å beholde dem til de har rustet bort. Den gamle er p.t. på langtur på dårlige veier. Har kjørt nesten 7000km siste måned, og fortsatt usikkert når hjemturen blir. Det er nærmest et forsøk på å bruke opp bilen. Turen har bydd på 5 filleristede lyspærer, et avrevet rør på AC radiator, et lager på drivakslingen som uler og store mengder steinsprut på frontrute, panser og tak. Den har møtt både kameler og snø (på samme dag). Isskraping om morningen og shortstemperatur på dagen, og bilen kjører fortsatt. I går kom et tak flygende, men det bommet på bilen med over 2m. Er ganske fornøyd med å ha en driftsikker og tilnærmet verdiløs bil akkurat nå.
Kommer den seg hjem, skal den få både ny drivaksling og ny olje.
Mulig primeraen er rimelig og driftssikker for deg som er flink til å mekke selv, men for min ble det mye verkstedsutgifter de siste årene. Mye problemer med påhengende og rustne bremser (i framtida skal jeg følge rådet ditt om WD40), eksosanlegg (bakre potte knakk i 2017 (6500 for en liten blikkboks med to rør)) og dynamo, motorproblemer og forstilling i fjor.
Men største problemet er at bilen nå står hos Autohjørnet og jeg får ikke svar på hvor lenge det er til jeg får den tilbake. En måned uten bil er nok, så nå ble det en Volvo V50. Da har jeg også klart å ikke ha samme bilmerke to ganger. Jeg har hatt Toyota, Mazda, Subaru, VW, Opel, Nissan, og nå Volvo.
Jeg har hørt at de har både snø og kameler i Finnmark. Eventuelt i diverse fjellland i Asia.
Hvis ikke reglene er endret, så er det også en annen «felle med bremseløs henger: Med BE kan du kjøre en 750kg henger i 80 om attuell vekt er <300 kg. Med B, er det 750 som gjelder, selv om hengeren er tom og egenvekten er 150kg.
dette er gammelt nå, men hæ?
har ikke hengeren bremser og har totvekt mer enn 300kg er det 60kmt som gjelder uansett hvor mange E'er du har i førerkortet ditt.
er henger ubremsa og tot vekt under 300 (type combicamp) så kan du dra jævelskapen i 80 . uansett om du har E eller ei
Det er heller ingen problemer å dra en 1300kg henger (tot vekt) på klasse B om hengervekt på bil tilsier det (og tot vogntogvekt blir under 3500)
Med mye stress på jobb i det siste (noen har funnet ut at Kongsvinger hører mer naturlig sammen med Ahus enn med Innlandet og er villig til å bruke noen tusen arbeidstimer på det), og dårlig vær til å jobbe ute med bilen, har jeg ikke gjort så mye med bilen, men heller sendt krav til Autohjørnet om å betale tilbake det jeg betalte for bremsebyttingen som jeg ikke hadde bestilt og begynt å se meg om etter en nyere bil.
Jeg har funnet ut at på snøføre stopper bakhjulene likt når jeg drar på håndbrekket. Men noen ganger har jeg opplevd risting fra høyre bakhjul etter kraftig bremsing, som om det at bremseklossene tar på bare en side får hjulet litt ut av stilling. Hjulmutterne satt veldig godt, så det var ikke løst der.
Etter at jeg klagde til Autohjørnet ba de om å få se på bilen sånn rundt slutten av januar. De sa da at Mjøndalen Auto hadde overdrevet veldig og de skulle få den EU-godkjent for meg, i god tid før fristen, for prisen av ny låskasse til døra. De skulle ringe meg neste dag når de hadde fått prisen for låskassa. Det tok ca 2 uker før jeg fikk prisen på låskassa, 2000 kr., og forslag om 4. mars. Jeg påpekte at det var over fristen for kontroll og fikk da 28. februar i stedet. Jeg fikk tak i dem på telefon i løpet av andre uka bilen var der og da sa de at det var høyre frontlykt som stod igjen og de skulle ringe tilbake om en halvtime med nytt estimat for når den skulle være ferdig. Siden da har jeg ikke hørt noe, og bilen stå nå der på 4. uka. Jeg har en mistanke om at de skjønner at jeg aldri vil bruke Autohjørnet igjen og at bilen min derfor har absolutt laveste prioritet. Eventuelt venter de på at lykt skal dukke opp hos skraphandler ettersom de fant at både pære og ballast var gåen.
Jeg har da bestemt meg for å kjøpe en ny bil og selge den gamle når den engang måtte bli ferdig. Jeg ser da på VW golf og passat, og Volvo V50 som ser OK ut. Jeg tenkte på Toyota og Skoda også, men ser at både Avensis og Octavia er begrenset til 500kg med henger uten bremser, noe jeg syns er lite. Noen andre forslag til biler som er rimelig i drift, kan dra bortimot 750kg henger uten bremser, og finnes som stasjonsvogn med brukbar plass bak?
Med BE kan du kjøre en 750kg henger i 80 om attuell vekt er <300 kg. Med B, er det 750 som gjelder, selv om hengeren er tom og egenvekten er 150kg.
Grensen på 300 kg gjelder aktuell vekt uansett type førerkort.
Har 2stk Passat stv nå og de har 750/2200kg og 750/1800 hengervekt ser jeg. ganske greit med plass er det også. sikkert samme på tilsvarende superb. ligger aldri over 0,5 i snitt noen av de. (diesel)
Har også -750kg henger og har aldri sett det som noe problem. er vell sjelden trafikken går i stort mer en 60 uansett..
Den gamle er p.t. på langtur på dårlige veier. Har kjørt nesten 7000km siste måned, og fortsatt usikkert når hjemturen blir. Det er nærmest et forsøk på å bruke opp bilen. Turen har bydd på 5 filleristede lyspærer, et avrevet rør på AC radiator, et lager på drivakslingen som uler og store mengder steinsprut på frontrute, panser og tak. Den har møtt både kameler og snø (på samme dag). Isskraping om morningen og shortstemperatur på dagen, og bilen kjører fortsatt. I går kom et tak flygende, men det bommet på bilen med over 2m. Er ganske fornøyd med å ha en driftsikker og tilnærmet verdiløs bil akkurat nå.
Kommer den seg hjem, skal den få både ny drivaksling og ny olje.
Men største problemet er at bilen nå står hos Autohjørnet og jeg får ikke svar på hvor lenge det er til jeg får den tilbake. En måned uten bil er nok, så nå ble det en Volvo V50. Da har jeg også klart å ikke ha samme bilmerke to ganger. Jeg har hatt Toyota, Mazda, Subaru, VW, Opel, Nissan, og nå Volvo.
Jeg har hørt at de har både snø og kameler i Finnmark. Eventuelt i diverse fjellland i Asia.
dette er gammelt nå, men hæ?
har ikke hengeren bremser og har totvekt mer enn 300kg er det 60kmt som gjelder uansett hvor mange E'er du har i førerkortet ditt.
er henger ubremsa og tot vekt under 300 (type combicamp) så kan du dra jævelskapen i 80 . uansett om du har E eller ei
Det er heller ingen problemer å dra en 1300kg henger (tot vekt) på klasse B om hengervekt på bil tilsier det (og tot vogntogvekt blir under 3500)