Så godt som alt jeg så på av biler sist hadde totalvekt over 2200. Dermed ville de ikke passet med min 1300kg henger. Jeg synes den 3500kg vogntogregelen er helt på trynet. Den gir ofte valget mellom å kjøre tung henger trygt og ulovlig med en bil bygget for formålet, eller utrygt og lovlig med en liten bil.
Ellers lurer jeg på hva som er feil med norske tilhengere. De fleste blir jo ustabile når man nærmer seg 100km/t. Nedover i europa er fartsgrensene med henger 100km/t, og folk kjører gjerne fortere, uten at det ser ut som om hengerne blir ustabile. Og de kjøres også med last langt over hva de ville vært godkjente for i norge. Jeg har f.eks. i Tsjekkia sett en Outlander trekke en dobbel bilhenger med en A4 og en bmw 3-serie oppå. Det er altså nyttelast på rundt 3200kg og henger på antagelig 1200kg egenvekt. Så rundt 4400kg totalvekt, etter en bil som i Norge bare får trekke 2000kg. (Vektene her er bare kvalifisert gjetting. Har ikke slått opp nøyaktige vekter.) I Tsjekkia er dette helt normal hengeropplasting. Ser man på en tsjekkisk motorvei i retning tyskland, passerer det et titals slike hengere hver time, men de fleste trekkes av en litt større bil en outlander, ofte en MB sprinter med enda en bil på planet.
Så godt som alt jeg så på av biler sist hadde totalvekt over 2200. Dermed ville de ikke passet med min 1300kg henger. Jeg synes den 3500kg vogntogregelen er helt på trynet. Den gir ofte valget mellom å kjøre tung henger trygt og ulovlig med en bil bygget for formålet, eller utrygt og lovlig med en liten bil.
Har du vurdert å ta BE sertifikat så du faktisk kan dra det bilen er godkjent for? Og da gå ut i fra aktuell vekt og ikke tillat totalvekt..
Har en større E og slipper å tenke på slikt selv. Men det gjør ikke at jeg synes regelen er mindre idiotisk.
Hvorfor bryr du deg om totalvekt da når du ser på bil? Regelen er i grunn helt grei. Skal du dra en henger som er litt størrelse på så må du ha sertifikat. Skulle heller fjernet regelen om at du kan dra henger uten E sertifikat, så hadde det blitt litt mindre tullinger på veien med tilhenger
Totalvekt er jo en greie med B og en får ofte store hengere med B og passende bil. Hvis en har litt kunnskap om fysikkens lover så lærer en ikke spesielt mye på et B96/BE kurs heller
De jeg kjenner har ikke lært noe de ikke kunne fra før i alle fall. Nå har jeg kun B så har ikke testet kurset selv, men jeg kan surre last.
De jeg kjenner har ikke lært noe de ikke kunne fra før i alle fall. Nå har jeg kun B så har ikke testet kurset selv, men jeg kan surre last.
Kurset er for å sikre at ALLE som kjører med henger kan sikre last. En kjapp ekskursjon til ditt lokale byggevarehus vil enkelt bevise at kompetansen på lastsikring er skremmende lav.
Presterte å glemme en snekkerhammer på biltaket på byggevaren med odde last på taket. Den lå fortsatt der da jeg kom hjem etter 8 km. (Kopiering tilrådes ikke!)
Ellers lurer jeg på hva som er feil med norske tilhengere. De fleste blir jo ustabile når man nærmer seg 100km/t.
Nedover i europa er fartsgrensene med henger 100km/t, og folk kjører gjerne fortere, uten at det ser ut som om hengerne blir ustabile. Og de kjøres også med last langt over hva de ville vært godkjente for i norge. Jeg har f.eks. i Tsjekkia sett en Outlander trekke en dobbel bilhenger med en A4 og en bmw 3-serie oppå. Det er altså nyttelast på rundt 3200kg og henger på antagelig 1200kg egenvekt. Så rundt 4400kg totalvekt, etter en bil som i Norge bare får trekke 2000kg. (Vektene her er bare kvalifisert gjetting. Har ikke slått opp nøyaktige vekter.)
I Tsjekkia er dette helt normal hengeropplasting. Ser man på en tsjekkisk motorvei i retning tyskland, passerer det et titals slike hengere hver time, men de fleste trekkes av en litt større bil en outlander, ofte en MB sprinter med enda en bil på planet.
så om du ser biler på kontinentet som laster mer enn her i norge så er det nok stort sett ulovlig
men de fleste driter jo i 80 grensa med henger
og blir hengeren ustabil over 80 så må den være feil lasta eller at både bil og henger er feil lasta. eller at bilen ikke egner seg å dra henger med
dette her er riktig nok i england. men det speiler jo stortsett de norske kapasitetene
http://www.towingcapacity.co.uk/car-make-model/mitsubishi/mitsubishi-outlander/
Har du vurdert å ta BE sertifikat så du faktisk kan dra det bilen er godkjent for? Og da gå ut i fra aktuell vekt og ikke tillat totalvekt..
Hvorfor bryr du deg om totalvekt da når du ser på bil? Regelen er i grunn helt grei. Skal du dra en henger som er litt størrelse på så må du ha sertifikat. Skulle heller fjernet regelen om at du kan dra henger uten E sertifikat, så hadde det blitt litt mindre tullinger på veien med tilhenger
De jeg kjenner har ikke lært noe de ikke kunne fra før i alle fall. Nå har jeg kun B så har ikke testet kurset selv, men jeg kan surre last.
Kurset er for å sikre at ALLE som kjører med henger kan sikre last. En kjapp ekskursjon til ditt lokale byggevarehus vil enkelt bevise at kompetansen på lastsikring er skremmende lav.
Presterte å glemme en snekkerhammer på biltaket på byggevaren med odde last på taket. Den lå fortsatt der da jeg kom hjem etter 8 km. (Kopiering tilrådes ikke!)