Ville du kjøpt en brukt dieselbil i disse tider?

  • Ja - diesel er fortsatt eneste reelle alternativ på større bruktbiler
  • Nei - det blir for dyrt med varslede økning i bompenger og rushtidsavgifter
  • Usikker

   #61
 705     1
Det som til syvende og sist betyr noe på en målbar skala er utslipp pr innbygger. Pga folketall er vel kineserne stadig mer miljøvennlig enn oss, fordi det er en så liten andel som har den kjøpekraften. Ta med i regnestykket at alle klærne dine, tv, møbler osv har vært fraktet jorden rundt- så er ikke normenn så miljøvennlige. Spesielt ikke hvis man spiser mye rødt kjøtt.

Men selvsagt, så lenge vi kjører elbil, kjøper klimakvoter og kildesorterer kan vi sove godt om natten..

GR
   #62
 794     Rogaland     0
Dette ble veldig OT.
Jeg håper Cozmo får rett innen jeg trenger ny tilhengerbil.

Spørsmålet er vel hvor avgiftene vil ende opp. Det er besluttet at salget av bensin- og dieselbiler skal fases ut innen 2025 http://www.tu.no/artikler/fossilbilene-skal-fases-ut-i-2025/347825

Vi kan nok i hvert fall forvente at engangsavgiftene på disse bilene vil gå opp med flere hundre tusen frem mot 2025, så ny dieselbil vil trolig bli vanskeligere å få til ettersom tiden går. Ettersom nye dieselbiler blir dyrere kan man se for seg at bruktbilprisene også blir dratt oppover til en eller annen grad.

Så er det spørsmålet hvor drivstoffavgiftene vil ende opp. Ser vi 20 kr/l før 2025? Slike justeringer vil kunne påvirke bruktbilprisene betydelig.

Og bompenger, årsavgift og så videre. Hvis alt dette skrus opp til himmelen så dumpes dieselbilene på bruktmarkedet. Men som du sier, det kan slå andre veien også. Slitsomt at det skal være så uforutsigbart, spesielt for meg som har planlagt bilkjøp (av en dyr og halvgammel dieselbil) neste uke.