3,396    62    9  

Er markedet for brukte dieselbiler i fritt fall?

 8,022     Bærum     0
Sitter alle med en brukt dieselbil med skjegget fullt av postkasser etter de varslede økningene i bomavgifter og rushtidsavgifter i de større byene? 

Finnes det egentlig noen reelle alternativer?

....

Ville du kjøpt en brukt dieselbil i disse tider?

  • Ja - diesel er fortsatt eneste reelle alternativ på større bruktbiler
  • Nei - det blir for dyrt med varslede økning i bompenger og rushtidsavgifter
  • Usikker


   #1
 4,193     0
Tror det tryggeste fossile valget er bensin om dagen, men det kan jo endre seg avhengig av humøret til politikerne de neste månedene og årene. Hybridbilene kommer til å få seg en smell, de bruker jo 3x det politikerne "tror" og når de "finner ut av det" blir det skandale igjen. Dermed hadde jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe noen fossilbil akkurat nå, men heller valgt leasing hvis jeg skulle ha ny.

I forhold til brukt tror jeg verden er litt annerledes. Diesel taper seg nok endel i verdi, men samtidig er et ikke mange utslippsfrie biler med god plass og rekkevidde som selges brukt til fornuftige priser. Og uten konkurranse så må folk i dette segmentet ofte velge diesel uansett.
   #2
 202     0
Nå er vel dette avhenger av hvor du bor! Bor du i nærheten av en av de større byene, og kjører ofte inn til denne byen, så hadde jeg vurdert noe annet enn diesel tror jeg. På den andre side så selges det fortsatt mange nye diesel biler. Og vi trenger fortsatt diesel biler i forhold til at hvis det blir mange bensinbiler, så vil man etter hvert få et mye større problem med CO2 enn hva vi har i dag med NOX utslipp. Svevestøv har vi uansett, selv med bare elbiler.
   #3
 611     Øvre Eiker     0
Jeg har selv diesel-bil kjøpt brukt for 2,5 år siden og føler ikke jeg har mye skjegg i postkassen. Jeg kommer til å ha den i enda mange år og da er ikke 10 000 mer eller mindre i salgsverdi noe i forhold til min innkjøpspris og driftskostnader. Kjøp av bil er uansett et kompromiss så lenge man ikke skal ha flere og så lite jeg kjører er det verken aktuelt med flere biler eller en bil til flere hundre tusen.

Jeg kjører aldri til jobb, men trenger å kunne dra henger og å kjøre til min mor 65 mil unna en gang i blant. Så vidt jeg vet finnes det to biler som kan lades som kan dra henger og begge er langt over min prisklasse og så nye at brukt ikke finnes. Så da ble det en diesel stasjonsvogn som suger på bykjøring men er OK på langkjøring og kan trekke hengeren min med fullt lass og har et forbruk på 0,67l/mil. Jeg har ikke noe i mot elbiler, men like greit at de går til folk som kjører mer enn meg.

Oddbjoh: Hvordan kan hybridbiler bruke 3x mer enn politikerne tror når de generelt er oppgitt til å ha ca 20-30% lavere utslipp enn tilsvarende rene bensinbiler? Når det gjelder ladbare hybrider avhenger det mye av bruken, men BMW opplyser at på deres modeller brukes bensinmotoren nesten aldri (jeg antar at de henter ut statistikk ved service).
   #4
 4,193     0
Oddbjoh: Hvordan kan hybridbiler bruke 3x mer enn politikerne tror når de generelt er oppgitt til å ha ca 20-30% lavere utslipp enn tilsvarende rene bensinbiler? Når det gjelder ladbare hybrider avhenger det mye av bruken, men BMW opplyser at på deres modeller brukes bensinmotoren nesten aldri (jeg antar at de henter ut statistikk ved service).


Ta f.eks. Outlander hybrid, det står at den skal bruke 0.19 på mila mens folk generelt rapporterer 0.6 på langkjøring selv etter å ha ladet batteriet i begge ender. Kan ikke tenke meg at 0.19 er bare 20-30% under tilsvarende uten hybrid Wink
   #5
 10,486     Akershus     0
Savner noe alternativ for:
4. Sitter på hjemmekontor og gir beng

Smile


Jeg har to dieselbiler, en 1992 Mercedes 300 TD Turbo, og en 1993 Nissan Patrol. Ingen av dem er verdt noe særlig penger uansett, og taper neppe noe verdi.

Konebilen er en 2004 Mercedes E240 4matic, som vi forer med gass. Der er jeg mer engstelig for hva som skjer. Venstre har fått det for seg, og fått med resten av regjeringen, på at gass er noe styggedom, og må avgiftsbelegges såpass at det blir uinteressant å bruke.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 8,022     Bærum     0
Enig i at hjemmekontor er fint. Men selv om man bor og jobber utenfor bomringen og slipper de daglige rushtidsutgifter, vil man bli påvirket hvis dieselbiler faller i verdi generelt sett i områder i og rundt storbyene.
   #7
 10,486     Akershus     1
Blir først påvirket når man selger, og når man selger, så kjøper man gjerne neste bil i samme marked.
Signatur

   #8
 6,009     Finnmark     0
Savner alternativ:
5.ALDRI, kjører heller bil med bensinmotor og fyller bensin i Russland......
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 8,022     Bærum     0
Blir først påvirket når man selger, og når man selger, så kjøper man gjerne neste bil i samme marked.


Ja - hvis man fornyer bilen forholdsvis ofte. Men hvis man har 10 års sykluser kan man faktisk fort finne at den bilen man selger knapt er interessant i markedet lenger. F.eks om en kjøper ny dieselbil i dag og forsøker å selge den om 10 år kan det kanskje arte seg annerledes enn å selge/kjøpe dieselbil i bruktmarkedet i dag....