Hittil er det kun Tesla som har kommet med langtrekkende elbiler, og da er det kun snakk om en premium-sportsbil, en stor premium-sedan og en stor premium-CUV,
Alle kjenner til amerikanske biler/kvalitet som feks dårlig elsystem...... Tesla er hele åpenbaringen på en dritt bil med enormt mye feil, men siden alle kjøpere er betatestere så godtas alt......
Tesla er ikke premium bil hvertfall... Våre gamle bilerbiler har feks ingen feil som Tesla sliter med....... Rust, dårlig lakk, vannlekkasje takluke og lys, problem med hjulstilling osv.......... Tror de fleste Tesla vrakes når garanti går ut!
Tenk for ett problem å selge en Tesla, nye kjøper kan jo alltid heve kjøpet når hele listen med feil kommer fram... Hva når feks DriveUnit går i stykker etter garanti for neste kjøper??
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Alle kjenner til amerikanske biler/kvalitet som feks dårlig elsystem...... Tesla er hele åpenbaringen på en dritt bil med enormt mye feil, men siden alle kjøpere er betatestere så godtas alt......
Tesla er ikke premium bil hvertfall... Våre gamle bilerbiler har feks ingen feil som Tesla sliter med....... Rust, dårlig lakk, vannlekkasje takluke og lys, problem med hjulstilling osv.......... Tror de fleste Tesla vrakes når garanti går ut!
Tesla har helt klart utfordringer med feil, men det kan sies om mange premium-biler. Consumer Reports har klassifisert Tesla til å ha "under gjennomsnittlig" pålitelighet, akkurat som f.eks Mercedes S-klasse, en av konkurrentene.
Tenk for ett problem å selge en Tesla, nye kjøper kan jo alltid heve kjøpet når hele listen med feil kommer fram... Hva når feks DriveUnit går i stykker etter garanti for neste kjøper??
Når den 8 år lange garantien går ut så vil man måtte ta en kostnad på å fikse DU om den skulle gå i stykker. Akkurat som om man får problemer med en girkasse, turbo, partikkelfilter e.l. så vil man måtte ta en kostnad på å fikse det på en fossilbil.
De fleste feilene som har vært på DU har vært relativt billige å reparere. Det har hovedsaklig vært snakk om slitte spline-koblinger, og da er selve motoren og inverter OK. Man må bare bytte reduksjonsgiret og shaft på motor.
Jeg har aldri påstått at model s ee en liten bil. Heller ikke at hydrogen er nullutslipp, men det er lettere å lagre og tanke hydrogen- spesielt i verdensdeler hvor det er langt mellom hver mulighet for lading og temperaturer som ødelegger batteriene.
Hydrogen kan lages bare man har strøm, og fraktes 200mil uten problem. Dessuten glemmer du hvor mange milliarder tesla har svidd av for å utvikle teknologien sin. Hydrogen antas og ha et enormt ubenyttet potensiale som krever risikovillige investorer.
Jeg ble enormt skuffet over følelsen jeg fikk i model s. Det er ingen premiumbil (bortsett fra ytelse, software og kanskje design) hvis man relaterer til 5serie, e-klasse og a6. Hadde dagens 5serie vært tilgjengelig med eldrift og tilsvarende ytelser hadde nok ikke tesla solgt en drit sammenlignet med hva de gjør i dag.
Amerikanerne er ikke spesielt flink til å lage biler, men de kan teknologi. Det er vel gjerne derfor musk selv sier at de er en software-produsent og ikke bilprodusent- for teknologien deres er imponerende og absolutt premium..
Hva mente du da med dette utsagnet? "Man kan også få 50mil rekkevidde i en liten småbil, uten at den må veie 2tonn (ref tesla)."
Den eneste småbilen Tesla har er Roadster. Den veier 1305 kg. Enten prøvde du å fortelle at Tesla har bevist at det er mulig å lage en liten elbil med 500 km rekkevidde uten at den veier 2 tonn, og endte opp med å hevde det motsatte, eller så antyder du at Model S eller Model X på en eller annen måte beviser at det ikke er mulig å lage en småbil med 500 km rekkevidde uten at den veier 2 tonn.
Om det er snakk om det første - OK. Om det er snakk om det siste så er dette veldig rar logikk.
Heller ikke at hydrogen er nullutslipp, men det er lettere å lagre og tanke hydrogen- spesielt i verdensdeler hvor det er langt mellom hver mulighet for lading og temperaturer som ødelegger batteriene.
For å ødelegge batteriene trenger man svært høye temperaturer over lang tid, ala Arizona eller Midtøsten. Dette er ikke en utfordring for trolig over 90% av verdens befolkning. Og for de markedene det gjelder er det lett å designe batterier og batterisystemer som håndterer varmen. Etter at Nissan hadde problemer med varmen i Arizona kom de med en revidert utgave av batteripakken, der de tilsatte noen stoffer til batterikjemien som gjorde at batteriene taklet varmen mye bedre. Etter de gjorde dette har problemen vært betydelig mindre. I tillegg kan man ha væskekjøling av batteripakken, da unngår man de høye temperaturene mens man kjører og hurtiglader i varmen. Dette er noe Nissan ikke har på sine batteripakker.
Hydrogen kan lages bare man har strøm, og fraktes 200mil uten problem.
Frakt av hydrogen er en stor utfordring. Den lave energitettheten betyr at med et stort fartøy eller kjøretøy kan du frakte en liten mengde energi, og da går en stor andel av hydrogenet bort i fremdrift. Totalvirkningsgraden blir elendig. Her er et vogntog som kan frakte ca 700 kg:
Man kan regne med at ca 20% av lasten vil måtte brukes på fremdrift til vogntoget per 500 km, tur-retur. Altså skal man frakte hydrogen 2000 km med et slikt vogntog vil ca 80% forsvinne på veien.
Det er ikke uten grunn at Spetalen &co snakker varmt om kortreist hydrogen.
Jeg ble enormt skuffet over følelsen jeg fikk i model s. Det er ingen premiumbil (bortsett fra ytelse, software og kanskje design) hvis man relaterer til 5serie, e-klasse og a6. Hadde dagens 5serie vært tilgjengelig med eldrift og tilsvarende ytelser hadde nok ikke tesla solgt en drit sammenlignet med hva de gjør i dag.
Amerikanerne er ikke spesielt flink til å lage biler, men de kan teknologi. Det er vel gjerne derfor musk selv sier at de er en software-produsent og ikke bilprodusent- for teknologien deres er imponerende og absolutt premium..
Model S er helt klart ikke den beste bilen på absolutt alle områder, men det trenger den heller ikke være for å havne i gruppen premium-bil. Det blir litt tullete å definere f.eks en Audi A1 som en premiumbil men ikke en Model S.
For min del er Model S den beste bilen jeg har kjørt. Men riktignok har jeg ikke kjørt noen av de nærmeste konkurrentene. Det nærmeste jeg har kjørt må være en BMW 330d (eller noe lignende - det var en leiebil). Jeg likte vindusviskerne - ellers var jeg ikke veldig imponert. Helt OK, men ville aldri kjøpt den. En av de dårligste bilene jeg har kjørt er en Mercedes A 160d (eller noe lignende - igjen var det en leiebil). Setene var gode, ellers hatet jeg alt. Spesielt hatet jeg turboen. Ville jeg ha effekt hadde det nok vært raskere å sende en anmodning med brevdue til Mercedes, enn å trykke på gasspedalen.
Mine to 11år/130000km og 12år/405000km gamle dieselbiler går på 0.46 / 0.49 med cruise control. Begge var oppgitt til 0.5. Skulle jeg kjøpt ny bilpark i dag ville det blitt ny leaf (fordi den nye har den rekkevidden jeg trenger) og en brukt legacy bensin. Bensinbilen ville knapt blitt brukt uten tilhenger. Årsaken til elbil er en sambo som er selverklært miljøforkjemper og derfor kjører bil til alt som er mer enn 100m hjemmefra. Selv bruker jeg TRÅsykkel og ryggsekk (og tilhenger om nødvendig) til alt innenfor en mil. For min del er det diesel og langkjøring som er best egnet. Nye leaf har nok rekkevidde til at jeg kunne brukt den på de fleste langturene. Dermed vil bil nummer to bli lite brukt, altså bør den være bensin.
Jeg hadde en testrunde med elbiler for et år siden, og kom frem til at det ikke var noe problem å kjøre leaf til oppgitt rekkevidde med cruise control. Soul fikk jeg til å kjøre med så vidt litt lavere forbruk enn leaf, men den hadde for lite batteri. Zoe regenererte for lite fra bremsene til at den hang med i sammenligningen min selv om den hadde klart lavest forbruk i motbakker. (Soul regenererte så bra at jeg kunne kjøre ned Vassumbakkene (i Follo) og uten å røre bremsepedalen!)
Uten sambos dieselfientlige vaner ville diesel fortsatt vært det beste her. Hybrid kunne vært aktuelt om vi skulle hatt kun en bil.
@Espen Hugaas Andersen : Du er jo en betatester, om du skal selge din Tesla har du to valg: Enten lyge til kjøper om alle feil, eller fortelle om alle feilene og få redusert prisen kraftig......... Hva gjør du? Det var eksempel på kjøper av normal bruktbil, som fikk hevet kjøpet pga feil... Denne presedensen kan fort "drepe" Tesla på bruktmarked når vanlige folk vurdere kjøp av Tesla, og ikke bare hjernevaskede Musk fans.......
Er negativ, spesielt til Tesla pga alle problemer som "skjules"/bagatelliseres/ignoreres......... Akkurat nå 161 sider på elbilforum.no som omhandler feil på den......
Bare at vindusviskere ikke virker i fart er vel grunn nok til kjøreforbud....... Du likte jo vindusviskere på leiebil pga Tesla mangler slike som virker!
Og tilbake OT: til og med en dieselbil er bedre å kjøpe en overpriset Tesla som er null verdt på bruktmarked........ Vent å se når første kunde må betale for service/reparasjon etter garantiperiode......... Hvor lenge skal Tesla reparere "gratis" uten å gå konkurs?
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
@Espen Hugaas Andersen : Du er jo en betatester, om du skal selge din Tesla har du to valg: Enten lyge til kjøper om alle feil, eller fortelle om alle feilene og få redusert prisen kraftig......... Hva gjør du?
Jeg har ikke en Tesla. Men om jeg hadde en Tesla som jeg skulle selge etter de 8 årene med drivlinjegaranti var over, så ville jeg informert om alle relevante feil og mangler. Har man gjort dette er det svært lite som kan medføre at bruktbilkjøper har noen sak mot deg i forhold til reklamasjon. Reklamasjon gjelder kun ved mangler som enten:
1. Selger visste om og unnlot å informere om. 2. Er mer omfattende enn man rimelig kunne forvente.
På en 8 år gammel bil er det svært lite som man ikke må være forberedt på at kan gå i stykker. Alt er nær slutten av den forventede levetiden, og dette er tilfelle både på elbiler, fossilbiler, hydrogenbiler og alle andre biler. Dermed har kjøper ingenting han skulle sagt om man har gitt alle relevante opplysninger.
Er negativ, spesielt til Tesla pga alle problemer som "skjules"/bagatelliseres/ignoreres......... Akkurat nå 161 sider på elbilforum.no som omhandler feil på den......
De første bilene som kom til Norge hadde mye feil, men dette har i stor grad gått over. På nye biler har de fikset blant annet ladeproblemer pga 12V batteri og pga norsk IT nett, lekk panoramatak, dugg i baklykter, defekte hovedkontaktorer, dårlige spline-koblinger, mm. Nye biler har en brøkdel av feilene til de første bilene som kom til Norge - og de gamle bilene som alle fortsatt er innenfor garantitiden får utbedret alle feilene på garantien.
Bare at vindusviskere ikke virker i fart er vel grunn nok til kjøreforbud....... Du likte jo vindusviskere på leiebil pga Tesla mangler slike som virker!
Jeg har ikke prøvd vindusviskerne til Tesla, men mitt inntrykk er at de fungerer i hvert fall greit nok. Men vindusviskerne på 3-serie var veldig gode, så det kan godt hende BMW har bedre vindusviskere.
Og tilbake OT: til og med en dieselbil er bedre å kjøpe en overpriset Tesla som er null verdt på bruktmarked........ Vent å se når første kunde må betale for service/reparasjon etter garantiperiode......... Hvor lenge skal Tesla reparere "gratis" uten å gå konkurs?
I hele garantitiden. Kostnadene til reklamasjoner per bil har har falt hvert kvartal siden de begynte å levere Model S, så det er lite trolig noe slikt vil påvirke økonomien til Tesla nevneverdig.
Jeg trodde det skulle bli langt dyrere for dieselbil. Bare 10kr i forskjell er jo mindre enn kostnadsforskjellen i drivstofforbruk på turen. Dagen etter at MDG jubler for doblet bompengesats, kommer det frem at kollektivtrafikken skal bli så mye dyrere at det fortsatt vil være billigere å kjøre dieselbil enn å ta toget til/fra oslo. Og også raskere med mindre man reiser i den tetteste rushtrafikken og kollektivtrafikken mot formodning skulle være i rute på samme tid.
Det eneste som ville løst trafikkproblemer i oslo var om det ble gratis parkering og kollektivtrafikk til/fra alle de typiske pendlerstedene, og alle kostnadene forbundet med salg, administrasjon, kontroll og oppfinnelse av billetter ble brukt til å øke transportkapasiteten. (Når man ser på kostnadene forbundet med billettsystemene og prisen billettene selges for, er det jo ikke langt unna at det ville gått i null å bare kutte ut billetter.)
Dette ble veldig OT. Jeg håper Cozmo får rett innen jeg trenger ny tilhengerbil.
Tror ikke det blir veldig enkelt å selge dieselbil i Oslo nå. Vil tippe markedet faller noen trappetrinn ned.
Spørsmålet er vel hvordan dette kommer til å påvirke BOLIGprisene, ikke bilprisene. Omleggingen nå, betyr at Oslo gjør alvor av truslene om at de ikke vil HA all trafikken inn til byen, avgiftene skal altså brukes til å få trafikken NED, ikke bare til å endre form.
Hva skjer da med boligprisene i Nittedal, Skedsmo, Ullensaker, Ski osv osv ? Jeg tror vi kommer til å få en mer segregert boligprisvekst, der områder med god kollektivdekning, stiger MYE mer enn der man må sitte skumpe på en buss...
Alle kjenner til amerikanske biler/kvalitet som feks dårlig elsystem......
Tesla er hele åpenbaringen på en dritt bil med enormt mye feil, men siden alle kjøpere er betatestere så godtas alt......
Tesla er ikke premium bil hvertfall... Våre gamle bilerbiler har feks ingen feil som Tesla sliter med....... Rust, dårlig lakk, vannlekkasje takluke og lys, problem med hjulstilling osv.......... Tror de fleste Tesla vrakes når garanti går ut!
Tenk for ett problem å selge en Tesla, nye kjøper kan jo alltid heve kjøpet når hele listen med feil kommer fram... Hva når feks DriveUnit går i stykker etter garanti for neste kjøper??
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Tesla har helt klart utfordringer med feil, men det kan sies om mange premium-biler. Consumer Reports har klassifisert Tesla til å ha "under gjennomsnittlig" pålitelighet, akkurat som f.eks Mercedes S-klasse, en av konkurrentene.
Når den 8 år lange garantien går ut så vil man måtte ta en kostnad på å fikse DU om den skulle gå i stykker. Akkurat som om man får problemer med en girkasse, turbo, partikkelfilter e.l. så vil man måtte ta en kostnad på å fikse det på en fossilbil.
De fleste feilene som har vært på DU har vært relativt billige å reparere. Det har hovedsaklig vært snakk om slitte spline-koblinger, og da er selve motoren og inverter OK. Man må bare bytte reduksjonsgiret og shaft på motor.
Hydrogen kan lages bare man har strøm, og fraktes 200mil uten problem. Dessuten glemmer du hvor mange milliarder tesla har svidd av for å utvikle teknologien sin. Hydrogen antas og ha et enormt ubenyttet potensiale som krever risikovillige investorer.
Jeg ble enormt skuffet over følelsen jeg fikk i model s. Det er ingen premiumbil (bortsett fra ytelse, software og kanskje design) hvis man relaterer til 5serie, e-klasse og a6. Hadde dagens 5serie vært tilgjengelig med eldrift og tilsvarende ytelser hadde nok ikke tesla solgt en drit sammenlignet med hva de gjør i dag.
Amerikanerne er ikke spesielt flink til å lage biler, men de kan teknologi. Det er vel gjerne derfor musk selv sier at de er en software-produsent og ikke bilprodusent- for teknologien deres er imponerende og absolutt premium..
Hva mente du da med dette utsagnet? "Man kan også få 50mil rekkevidde i en liten småbil, uten at den må veie 2tonn (ref tesla)."
Den eneste småbilen Tesla har er Roadster. Den veier 1305 kg. Enten prøvde du å fortelle at Tesla har bevist at det er mulig å lage en liten elbil med 500 km rekkevidde uten at den veier 2 tonn, og endte opp med å hevde det motsatte, eller så antyder du at Model S eller Model X på en eller annen måte beviser at det ikke er mulig å lage en småbil med 500 km rekkevidde uten at den veier 2 tonn.
Om det er snakk om det første - OK. Om det er snakk om det siste så er dette veldig rar logikk.
For å ødelegge batteriene trenger man svært høye temperaturer over lang tid, ala Arizona eller Midtøsten. Dette er ikke en utfordring for trolig over 90% av verdens befolkning. Og for de markedene det gjelder er det lett å designe batterier og batterisystemer som håndterer varmen. Etter at Nissan hadde problemer med varmen i Arizona kom de med en revidert utgave av batteripakken, der de tilsatte noen stoffer til batterikjemien som gjorde at batteriene taklet varmen mye bedre. Etter de gjorde dette har problemen vært betydelig mindre. I tillegg kan man ha væskekjøling av batteripakken, da unngår man de høye temperaturene mens man kjører og hurtiglader i varmen. Dette er noe Nissan ikke har på sine batteripakker.
Frakt av hydrogen er en stor utfordring. Den lave energitettheten betyr at med et stort fartøy eller kjøretøy kan du frakte en liten mengde energi, og da går en stor andel av hydrogenet bort i fremdrift. Totalvirkningsgraden blir elendig. Her er et vogntog som kan frakte ca 700 kg:
Man kan regne med at ca 20% av lasten vil måtte brukes på fremdrift til vogntoget per 500 km, tur-retur. Altså skal man frakte hydrogen 2000 km med et slikt vogntog vil ca 80% forsvinne på veien.
Det er ikke uten grunn at Spetalen &co snakker varmt om kortreist hydrogen.
Model S er helt klart ikke den beste bilen på absolutt alle områder, men det trenger den heller ikke være for å havne i gruppen premium-bil. Det blir litt tullete å definere f.eks en Audi A1 som en premiumbil men ikke en Model S.
For min del er Model S den beste bilen jeg har kjørt. Men riktignok har jeg ikke kjørt noen av de nærmeste konkurrentene. Det nærmeste jeg har kjørt må være en BMW 330d (eller noe lignende - det var en leiebil). Jeg likte vindusviskerne - ellers var jeg ikke veldig imponert. Helt OK, men ville aldri kjøpt den. En av de dårligste bilene jeg har kjørt er en Mercedes A 160d (eller noe lignende - igjen var det en leiebil). Setene var gode, ellers hatet jeg alt. Spesielt hatet jeg turboen. Ville jeg ha effekt hadde det nok vært raskere å sende en anmodning med brevdue til Mercedes, enn å trykke på gasspedalen.
Skulle jeg kjøpt ny bilpark i dag ville det blitt ny leaf (fordi den nye har den rekkevidden jeg trenger) og en brukt legacy bensin. Bensinbilen ville knapt blitt brukt uten tilhenger. Årsaken til elbil er en sambo som er selverklært miljøforkjemper og derfor kjører bil til alt som er mer enn 100m hjemmefra. Selv bruker jeg TRÅsykkel og ryggsekk (og tilhenger om nødvendig) til alt innenfor en mil. For min del er det diesel og langkjøring som er best egnet.
Nye leaf har nok rekkevidde til at jeg kunne brukt den på de fleste langturene. Dermed vil bil nummer to bli lite brukt, altså bør den være bensin.
Jeg hadde en testrunde med elbiler for et år siden, og kom frem til at det ikke var noe problem å kjøre leaf til oppgitt rekkevidde med cruise control. Soul fikk jeg til å kjøre med så vidt litt lavere forbruk enn leaf, men den hadde for lite batteri. Zoe regenererte for lite fra bremsene til at den hang med i sammenligningen min selv om den hadde klart lavest forbruk i motbakker. (Soul regenererte så bra at jeg kunne kjøre ned Vassumbakkene (i Follo) og uten å røre bremsepedalen!)
Uten sambos dieselfientlige vaner ville diesel fortsatt vært det beste her.
Hybrid kunne vært aktuelt om vi skulle hatt kun en bil.
Hva gjør du?
Det var eksempel på kjøper av normal bruktbil, som fikk hevet kjøpet pga feil...
Denne presedensen kan fort "drepe" Tesla på bruktmarked når vanlige folk vurdere kjøp av Tesla, og ikke bare hjernevaskede Musk fans.......
Er negativ, spesielt til Tesla pga alle problemer som "skjules"/bagatelliseres/ignoreres.........
Akkurat nå 161 sider på elbilforum.no som omhandler feil på den......
Bare at vindusviskere ikke virker i fart er vel grunn nok til kjøreforbud....... Du likte jo vindusviskere på leiebil pga Tesla mangler slike som virker!
Og tilbake OT: til og med en dieselbil er bedre å kjøpe en overpriset Tesla som er null verdt på bruktmarked........ Vent å se når første kunde må betale for service/reparasjon etter garantiperiode.........
Hvor lenge skal Tesla reparere "gratis" uten å gå konkurs?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg har ikke en Tesla. Men om jeg hadde en Tesla som jeg skulle selge etter de 8 årene med drivlinjegaranti var over, så ville jeg informert om alle relevante feil og mangler. Har man gjort dette er det svært lite som kan medføre at bruktbilkjøper har noen sak mot deg i forhold til reklamasjon. Reklamasjon gjelder kun ved mangler som enten:
1. Selger visste om og unnlot å informere om.
2. Er mer omfattende enn man rimelig kunne forvente.
På en 8 år gammel bil er det svært lite som man ikke må være forberedt på at kan gå i stykker. Alt er nær slutten av den forventede levetiden, og dette er tilfelle både på elbiler, fossilbiler, hydrogenbiler og alle andre biler. Dermed har kjøper ingenting han skulle sagt om man har gitt alle relevante opplysninger.
De første bilene som kom til Norge hadde mye feil, men dette har i stor grad gått over. På nye biler har de fikset blant annet ladeproblemer pga 12V batteri og pga norsk IT nett, lekk panoramatak, dugg i baklykter, defekte hovedkontaktorer, dårlige spline-koblinger, mm. Nye biler har en brøkdel av feilene til de første bilene som kom til Norge - og de gamle bilene som alle fortsatt er innenfor garantitiden får utbedret alle feilene på garantien.
Jeg har ikke prøvd vindusviskerne til Tesla, men mitt inntrykk er at de fungerer i hvert fall greit nok. Men vindusviskerne på 3-serie var veldig gode, så det kan godt hende BMW har bedre vindusviskere.
I hele garantitiden. Kostnadene til reklamasjoner per bil har har falt hvert kvartal siden de begynte å levere Model S, så det er lite trolig noe slikt vil påvirke økonomien til Tesla nevneverdig.
Tror ikke det blir veldig enkelt å selge dieselbil i Oslo nå. Vil tippe markedet faller noen trappetrinn ned.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det eneste som ville løst trafikkproblemer i oslo var om det ble gratis parkering og kollektivtrafikk til/fra alle de typiske pendlerstedene, og alle kostnadene forbundet med salg, administrasjon, kontroll og oppfinnelse av billetter ble brukt til å øke transportkapasiteten. (Når man ser på kostnadene forbundet med billettsystemene og prisen billettene selges for, er det jo ikke langt unna at det ville gått i null å bare kutte ut billetter.)
Dette ble veldig OT.
Jeg håper Cozmo får rett innen jeg trenger ny tilhengerbil.
Spørsmålet er vel hvordan dette kommer til å påvirke BOLIGprisene, ikke bilprisene.
Omleggingen nå, betyr at Oslo gjør alvor av truslene om at de ikke vil HA all trafikken inn til byen, avgiftene skal altså brukes til å få trafikken NED, ikke bare til å endre form.
Hva skjer da med boligprisene i Nittedal, Skedsmo, Ullensaker, Ski osv osv ? Jeg tror vi kommer til å få en mer segregert boligprisvekst, der områder med god kollektivdekning, stiger MYE mer enn der man må sitte skumpe på en buss...