3,404    62    9  

Er markedet for brukte dieselbiler i fritt fall?

 8,022     Bærum     0
Sitter alle med en brukt dieselbil med skjegget fullt av postkasser etter de varslede økningene i bomavgifter og rushtidsavgifter i de større byene? 

Finnes det egentlig noen reelle alternativer?

....

Ville du kjøpt en brukt dieselbil i disse tider?

  • Ja - diesel er fortsatt eneste reelle alternativ på større bruktbiler
  • Nei - det blir for dyrt med varslede økning i bompenger og rushtidsavgifter
  • Usikker


   #1
 4,270     0
Tror det tryggeste fossile valget er bensin om dagen, men det kan jo endre seg avhengig av humøret til politikerne de neste månedene og årene. Hybridbilene kommer til å få seg en smell, de bruker jo 3x det politikerne "tror" og når de "finner ut av det" blir det skandale igjen. Dermed hadde jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe noen fossilbil akkurat nå, men heller valgt leasing hvis jeg skulle ha ny.

I forhold til brukt tror jeg verden er litt annerledes. Diesel taper seg nok endel i verdi, men samtidig er et ikke mange utslippsfrie biler med god plass og rekkevidde som selges brukt til fornuftige priser. Og uten konkurranse så må folk i dette segmentet ofte velge diesel uansett.
   #2
 202     0
Nå er vel dette avhenger av hvor du bor! Bor du i nærheten av en av de større byene, og kjører ofte inn til denne byen, så hadde jeg vurdert noe annet enn diesel tror jeg. På den andre side så selges det fortsatt mange nye diesel biler. Og vi trenger fortsatt diesel biler i forhold til at hvis det blir mange bensinbiler, så vil man etter hvert få et mye større problem med CO2 enn hva vi har i dag med NOX utslipp. Svevestøv har vi uansett, selv med bare elbiler.
   #3
 615     Øvre Eiker     0
Jeg har selv diesel-bil kjøpt brukt for 2,5 år siden og føler ikke jeg har mye skjegg i postkassen. Jeg kommer til å ha den i enda mange år og da er ikke 10 000 mer eller mindre i salgsverdi noe i forhold til min innkjøpspris og driftskostnader. Kjøp av bil er uansett et kompromiss så lenge man ikke skal ha flere og så lite jeg kjører er det verken aktuelt med flere biler eller en bil til flere hundre tusen.

Jeg kjører aldri til jobb, men trenger å kunne dra henger og å kjøre til min mor 65 mil unna en gang i blant. Så vidt jeg vet finnes det to biler som kan lades som kan dra henger og begge er langt over min prisklasse og så nye at brukt ikke finnes. Så da ble det en diesel stasjonsvogn som suger på bykjøring men er OK på langkjøring og kan trekke hengeren min med fullt lass og har et forbruk på 0,67l/mil. Jeg har ikke noe i mot elbiler, men like greit at de går til folk som kjører mer enn meg.

Oddbjoh: Hvordan kan hybridbiler bruke 3x mer enn politikerne tror når de generelt er oppgitt til å ha ca 20-30% lavere utslipp enn tilsvarende rene bensinbiler? Når det gjelder ladbare hybrider avhenger det mye av bruken, men BMW opplyser at på deres modeller brukes bensinmotoren nesten aldri (jeg antar at de henter ut statistikk ved service).
   #4
 4,270     0
Oddbjoh: Hvordan kan hybridbiler bruke 3x mer enn politikerne tror når de generelt er oppgitt til å ha ca 20-30% lavere utslipp enn tilsvarende rene bensinbiler? Når det gjelder ladbare hybrider avhenger det mye av bruken, men BMW opplyser at på deres modeller brukes bensinmotoren nesten aldri (jeg antar at de henter ut statistikk ved service).


Ta f.eks. Outlander hybrid, det står at den skal bruke 0.19 på mila mens folk generelt rapporterer 0.6 på langkjøring selv etter å ha ladet batteriet i begge ender. Kan ikke tenke meg at 0.19 er bare 20-30% under tilsvarende uten hybrid Wink
   #5
 10,486     Akershus     0
Savner noe alternativ for:
4. Sitter på hjemmekontor og gir beng

Smile


Jeg har to dieselbiler, en 1992 Mercedes 300 TD Turbo, og en 1993 Nissan Patrol. Ingen av dem er verdt noe særlig penger uansett, og taper neppe noe verdi.

Konebilen er en 2004 Mercedes E240 4matic, som vi forer med gass. Der er jeg mer engstelig for hva som skjer. Venstre har fått det for seg, og fått med resten av regjeringen, på at gass er noe styggedom, og må avgiftsbelegges såpass at det blir uinteressant å bruke.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 8,022     Bærum     0
Enig i at hjemmekontor er fint. Men selv om man bor og jobber utenfor bomringen og slipper de daglige rushtidsutgifter, vil man bli påvirket hvis dieselbiler faller i verdi generelt sett i områder i og rundt storbyene.
   #7
 10,486     Akershus     1
Blir først påvirket når man selger, og når man selger, så kjøper man gjerne neste bil i samme marked.
Signatur

   #8
 6,009     Finnmark     0
Savner alternativ:
5.ALDRI, kjører heller bil med bensinmotor og fyller bensin i Russland......
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 8,022     Bærum     0
Blir først påvirket når man selger, og når man selger, så kjøper man gjerne neste bil i samme marked.


Ja - hvis man fornyer bilen forholdsvis ofte. Men hvis man har 10 års sykluser kan man faktisk fort finne at den bilen man selger knapt er interessant i markedet lenger. F.eks om en kjøper ny dieselbil i dag og forsøker å selge den om 10 år kan det kanskje arte seg annerledes enn å selge/kjøpe dieselbil i bruktmarkedet i dag....
   #11
 4,270     0
Ja - hvis man fornyer bilen forholdsvis ofte. Men hvis man har 10 års sykluser kan man faktisk fort finne at den bilen man selger knapt er interessant i markedet lenger. F.eks om en kjøper ny dieselbil i dag og forsøker å selge den om 10 år kan det kanskje arte seg annerledes enn å selge/kjøpe dieselbil i bruktmarkedet i dag....


Tror faktisk det er verre om man selger etter tre år, det er nå den store endringen skjer. Om ti år så vil prissegmentet av ti år gamle biler være mye diesel og bensin uansett og verditapet er ganske nærme 100% likevel.
   #12
 615     Øvre Eiker     0
Oddbjoh: Hvordan kan hybridbiler bruke 3x mer enn politikerne tror når de generelt er oppgitt til å ha ca 20-30% lavere utslipp enn tilsvarende rene bensinbiler? Når det gjelder ladbare hybrider avhenger det mye av bruken, men BMW opplyser at på deres modeller brukes bensinmotoren nesten aldri (jeg antar at de henter ut statistikk ved service).


Ta f.eks. Outlander hybrid, det står at den skal bruke 0.19 på mila mens folk generelt rapporterer 0.6 på langkjøring selv etter å ha ladet batteriet i begge ender. Kan ikke tenke meg at 0.19 er bare 20-30% under tilsvarende uten hybrid Wink


Joda, forbruket for ladbare hybrider avhenger som jeg sa mye av bruken, men veldig få driver bare med langkjøring, så for de fleste vil forbruket ende langt under 0,6 over tid.
   #13
 10,486     Akershus     0
0,6 er nå uansett latterlig lite for en såpass stor bil.

Forbruk har alltid vært avhengig av mye rart, i hovedsak kjørestil. Man greier ikke lage en testsyklus som tar høyde for alt.

Det er ikke nødvendigvis målingene det er noe gærent med, men måten de brukes til å beregne avgifter. Det er jo noe ganske høl i hue når man får bilen mye billigere fordi noen har dyttet inn ei lita batteripakke, og den potensielt kan bruke mindre drivstoff hvis man gidder å X , tar seg bryet med Y, orker å holde ut Z ... osv.

Noen kan sikkert kjøre en sånn ladehybrid på 0% av oppgitt, andre vil bruke mange ganger mer enn oppgitt. Bensinbilen vår kan jeg fint kjøre på 250% av oppgitt, men også på 70% av oppgitt (i snitt ser den ut til å ligge ca. 1% over oppgitt, så vårt kjøremønster er nok ganske likt testen).
Signatur
   #14
 4,270     0
@frodes - 0.6 er lite ja, men det er fortsatt tre ganger over 0.2 som er oppgitt. Og det er når man kjører den pent OG lader i begge ender. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er dette store tunge biler (og de blir enda tyngre pga drivlinjen) og da kommer de til å bruke mer enn en småbil.

Jeg tror ikke det er noen som greier å kjøre en ladehybrid ned mot forbruket i testen i praksis. Husk at oppgitt rekkevidde på den beste ladehybriden (outlander) er ca 5 mil, reellt neppe mer enn tre. Verstingene som BMW X5 viser seg i test på blandet kjøring å bruke 1.2 liter på mila og ikke 0.33 som reklamen sier, det er nesten 4x - http://e24.no/bil/biltester/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536
   #15
 10,486     Akershus     0
3 dager i uka går vår bensinbil bare noen få km til/fra barnehage. Det burde vel en ladegreie klare uten å bruke annet enn strøm?

Kjører man så kort at det er nok strøm til hele turen, så blir vel forbruket deretter?
Signatur
   #17
 4,270     0
3 dager i uka går vår bensinbil bare noen få km til/fra barnehage. Det burde vel en ladegreie klare uten å bruke annet enn strøm?

Kjører man så kort at det er nok strøm til hele turen, så blir vel forbruket deretter?


Hvis du ikke bruker varmeapparatet eller AC, det ikke er for kaldt (bilen går fossilt når det blir kaldt nok) og noen få km er under tre mil tur retur så stemmer det ja. Samtidig ville du da greid deg med den minste og rimeligste elbilen på markedet Wink
   #18
 6,009     Finnmark     0
Golf GTE klarer ca 25 km på batterier.....testet i Finnmark... .kanskje 30 km om sommeren.....

Helt klart at man kan kjøre billig med ladehybrid,  om det er mye små kjøring....
Med mye langkjøring bør man ha vanlig hybrid uten så mye batteri vekt,  for å få lavest forbruk......

Men tror man blir ødelagt i hodet av strømdrevne kjøretøy,  har jo nesten rekkeviddeangst med elsykkelen Grin

Syns forøvrig politiet kunne tatt elbiler som kjører neddugget  i 70 km/t på motorvei,  for å komme seg hjem 
Signatur
   #19
 254     2
Jeg kjøpte dieselbil i forfjor når min forrige bil ble totalvraket og jeg trengte en ny bil kjapt, og har ikke angret på det.

Det kan være lurt å kjøpe dieselbil og det kan være dumt. Det kommer helt an på bruksmønster, bosted, budsjett, tidshorisont og egenskapene til den spesifikke bilen.

Jeg ville nølt med å kjøpe dieselbil om:

- Jeg bodde i eller nær en stor by, der jeg ofte måtte kjøre i byen
- Jeg hadde stort budsjett (jo mer man bruker, jo mer kan man tape)
- Jeg hadde lang tidshorisont (mye kan skje på 5-10 år)
- Jeg hadde mye småkjøring og lite langkjøring

For min del spilte ingen av disse faktorene inn.
   #21
 6,009     Finnmark     0
Jeg har kjøpt elsykkel. 😜

Vi er litt OT nå 😀
Jeg også, og ny diagnose: rekkeviddeangst

Er markedet for brukte dieselbiler i fritt fall? - Screenshot_2016-05-10-19-21-36.png - cozmo
Signatur
   #23
 10,486     Akershus     0
3 dager i uka går vår bensinbil bare noen få km til/fra barnehage. Det burde vel en ladegreie klare uten å bruke annet enn strøm?

Kjører man så kort at det er nok strøm til hele turen, så blir vel forbruket deretter?


Hvis du ikke bruker varmeapparatet eller AC, det ikke er for kaldt (bilen går fossilt når det blir kaldt nok) og noen få km er under tre mil tur retur så stemmer det ja. Samtidig ville du da greid deg med den minste og rimeligste elbilen på markedet Wink


Nei, for én dag i uka har jeg 15+15 mil til/fra jobb.
Signatur
   #24
 4,270     0
@frodes - ja, men hadde ikke du totalt tre biler da Wink

Hvis alternativet er å ha en og bare en bil kan man regne litt på totalt forbruk:

Gitt at alternativet er diesel, som bruker 0.5 vs ladehybrid som bruker 0 på kortkjøring og 0.6 på langkjøring.

- 3 dager * 10 km småkjøring - ladehybrid 0 liter, dieselbil 1.5 liter
- 1 dag * 300 km langtur - ladehybrid 18 liter, dieselbil 15 liter

Da ender du på et totalt forbruk på 18 liter på hybriden og 15 liter på dieselbilen. Tallene ser enda verre ut hvis man sammenligner med noen av monsterhybridene med reellt forbruk på over literen Smile
   #25
 10,486     Akershus     0
Jeg har 3, kona 1. Får ikke én bil som dekker alle behovene, med de to bruksbilene kunne muligens vært kombinert. Legg på to osloturer i uka også, á 5+5 mil.

Ikke tror jeg noe på at en dieselbil går på 0,5 ved småkjøring, og heller ikke at 15+1,5= 15.

Uansett ikke så aktuelt for vår del, jeg er enn så lenge happy med gamle biler jeg kan serve selv.
Signatur
   #26
 736     Drøbak     0
Reellt alternativ er elbil eller kollektivt.
Mellom oss kjører kona og jeg 24 mil daglig i hver vår elbil. Jeg kjører til Oslo, og der ville jeg absolutt ikke vurdert dieselbil. Kona kjører til Kongsberg, og der kunne diesel vært et alternativ. Imidlertid ville bomutgifter og dieselforbruk utgjort en merkostnad på 50k for henne over dagens løsning med elbil.
Signatur
   #27
 3,614     1
Har dieselbil, 19 år gammel, 111.000 km - derav minst 80% på langkjøring (bilferie).

Det som holder meg tilbake fra å kjøpe en nett liten el-bil til bykjøring er at da vil jeg bruke den til det, og til å komme meg til/fra jobb (3,5 km hver vei). Kroppen min trenger 7 km gange pr dag, pluss byturene! Den trenger at jeg ikke kjøper meg el/hybrid-bil.

Elbil er uaktuelt for ferieturer til Finnmark og Lofoten. En hybrid ville gå som en ren fossilbil. Så om jeg skulle fornye, ville det blitt i en bil som ikke (ved sin "miljøvennlighet" og sin "økonomi") fristet meg til å kjøre, istedetfor å gå. Jeg ville velge en ny fossilbil. Om det ble bensin istedetfor diesel, ville det være for å slippe mobbing fra venner/kollegaer med langt framskreden noskofobi.
   #28
 736     Drøbak     0
111000 på 19 år!?!
Bilen min er 2 år og har gått snart 60k...
På langtur er det kun én elbil som gjelder, enn så lenge. Vi kjørte første langtur i vinter. Kaffe og vaffel på Elverum, middag på Alvdal, is i Stjørdal, og bleieskift ved alle tre stopp. Perfekte etapper med små barn, og lengste ladetid var 25 min. Savnet ikke diesel eller bensin ett sekund. Det kommer stadig flere elbiler på markedet, og Chevy (Opel) Bolt er kanskje den første reelle utfordreren til fossilbil for mange.
Signatur
   #30
 5,337     Tromsø     1
Nå er vel dette avhenger av hvor du bor!

Enig! Dersom brukte dieselbiler skulle bli uselgelige i byene sørpå, så kjøper vi dem gjerne i Nord-Norge hvor avstandene er store og bebyggelsen spredt. Til en pris begge parter er noenlunde fornøyd med. Smile
Signatur
   #31
 3,614     0
111000 på 19 år!?!

5000 km i bilen pr bilferie er vel mer enn for de fleste, og enda er det 16.000 til småkjøring...

Når man er uavhengig av bilen i hverdagslivet blir ikke kilometerantallet så veldig høyt. Jobb har alltid vært innen gangdistanse (gjennom tre ulike jobber). Da barnehage var aktuelt var det innen gangdistanse. Jeg liker å gå ned til sentrum To, maks tre, ganger i måneden bunkres kolonial som er for tungt til å ta i ryggsekken, men butikken er bare en kilometer unna. For et par vintre siden kjørte jeg én eneste tur fra vinterdekkene ble satt på til de ble tatt av. (Det var et år uten bilferie, så total kjørelengde var på 1001 km.) Jeg får 'vedgå' at alt som ligger innenfor en halv times marsj, det vil si 3-3,5 km (jeg går raskt), regnes som innenfor gangdistanse.

Jeg bruker bil når det er "nødvendig", ikke når jeg "har lyst". Men spør meg igjen til høsten - denne sommeren kommer jeg trolig til å 'sprenge grensene' med solid margin. Skal farte land og strand rundt i diverse uker, med formål å besøke flest mulig steder. Dekke mest mulig av Norge. Men jeg har vel litt å gå på, sånn sett.

Forøvig: Selv en nitten år gammel kassevogn med soveplass for tre personer, fullastet med campingutstyr og diverse annet utstyr slik at totalvekten er godt over to tonn, holder seg noe under trekvart liter diesel på mila på landeveien. Det gjelder spesielt når jeg krabber opp bakker og rundt svinger, som f.eks. Fv.17 nordover, med snittfart på 70-75 km/t. Når jeg så skal raskt hjem fra Finnmark, og kjører gjennom Sverige på flate, snorrette veier der bilen glir i jamn fart, men farten er 90 km i timen (delvis opp til 110), da går diesel-forbruket opp til 0,9 liter på mila eller mer enn det! Ford Transit har et ekstremt stort vindfang, for å snakke bolig-uttrykk Smile. Det koster, i diesel-forbruk! (Er det ikke slik at luftmotstanden øker med fjerde potens av farten? Eller er det 'bare' tredje potens?)
   #32
 6,009     Finnmark     0
Men en elsykkel kan du vel faktisk tråkke fremover for egen maskin hvis batteriet går tomt..

Joda, men har allerede lært hva rekkeviddeangst er 😀
Signatur
   #33
 3,614     0
Min sykkel er som en liten bil.
30km tur/retur jobb/hjem hver dag inkl via barnehage.

Flott sak! (Bortsett fa at til tross for beskyttelsen "kassa" gir, ville jeg satt hjelm på ungene.)

Hva koster en slik innretning?
   #34
 3,614     0
Joda, men har allerede lært hva rekkeviddeangst er 😀

Med el-sykkel er vel rekkeviddeangst "Angsten for å faktisk få den mosjonen som du prøver å gi inntrykk av at du får ved å sykle istedetfor å kjøre bil".
   #35
 6,009     Finnmark     0
Behov for bil er utrolig forskjellig i det ganske land......
Vi kjører ca 30000 km hvert år,  det  fordeler vi på to Subaru......
Selvsagt kjører vi mest med Tribeca B9.... Siden Outbacken vår bare har 175 hk Grin

@keal : når jeg sykler 20 km på 54 minutter så gir jeg egentlig blaffen i hva andre tenker og tror,  fordi jeg tross alt har bevegd på  meg......... Og det hadde jeg ikke gjort uten elsykkel  Smile
Signatur
   #37
 3,210     Vestlandet     0
Om man bør velge ren elbil, plug-in hybrid eller forbrenningsmotor kommer selvsagt an på bruksmønsteret. Bmw-sjefen skriver jo også at i3 gjerne er bil nr 2 eller 3. Da har naturligvis ikke så mange behov for range extender, for da bruker man heller bil nr 1.

   #38
 971     Krikaveien     0
Min sykkel er som en liten bil.
30km tur/retur jobb/hjem hver dag inkl via barnehage.

Flott sak! (Bortsett fa at til tross for beskyttelsen "kassa" gir, ville jeg satt hjelm på ungene.)

Hva koster en slik innretning?

Vi kjører hjelm til vanlig, dette var en prøvetur.

Den koster ca 45.000,-. Akkurat det samme som en liten bil. Har estimert årlige kostnader (service/evt rep/stell+ forsikring/falck ++) til omtrent det samme som årsavgiften. Strømmen koster ikke så mye. Men jeg må påregne batteribytte til 5000kr om ca 30.000km, batterikapasiteten synker da til ca 60%. Vi får se når det skjer.
   #39
 705     0
Jeg tror hybrid/hydrogen vil erstatte tradisjonelle løsninger iløpet av kort tid. Spørsmålet handler nok mye om investeringer for å få på plass hydrogenstasjoner (og derfor også politisk vilje).

Jeg er ingen miljøfantast, men ironien i at el-bilene er såkalt "null-utslippfri" er ikke annet enn en bløff. Dette i all tid det krever mye energi å produsere bilene, og denne energien ikke er klimavennlig.

Hybrid-bilene vil nok være med oss lenge enda, men forhåpentligvis vil de ha lengre rekkevidde enn bare noen få mil. Til det, trengs det andre løsninger enn å putte batteripakken i bagasjerommet på ordinære modeller. Det gjelder også i forhold til plass. Det er direkte tragisk at man ikke får med en emmaljunga vogn på langs i såpass store biler. Med skiboks på taket for å få med all bagasjen når man skal på tur, er nok ikke rekkevidden mye å skryte av..

Det er derfor jeg har tro på hydrogenbiler, men det krever ekstreme investeringer i infrastruktur. Fordelen er at man kan bruke og fylle "drivstoff" som en tradisjonell bil (mange plasser i verden hvor strømnettet ikke vil klare en elektrisk bilpark, for ikke å snakke om at batterier tåler ekstreme temperaturer dårlig). Man kan også få 50mil rekkevidde i en liten småbil, uten at den må veie 2tonn (ref tesla). Sånn sett er jeg imponert over BMW´s i3 som kommer med opptil 300km rekkevidde og veier ikke mer enn 1195kg. Til sammenligning veier Leaf 1474kg. Flytende hydrogen tar også liten plass å lagre i forhold til energimengde. (trykktank med 200bar++)


Uansett, tror jeg dieselbilene blir med oss en stund til- før noen kan kombinere plass, rekkevidde og pris som matcher de billigste dieselbilene. En ny Skoda Superb koster ikke mer enn 314 000. Da har den blandet forbruk på 0,6 (dvs under 1kr pr kjørte km), kan dra tilhenger på 2000kg, og har 625liter bagasjerom.. Det nærmeste jeg kommer hybrid som kan konkurrere med dette, er 225xe (352 000kr, og har da "firhjulstrekk") men kun 400liter bagasjerom, likevel holder den ikke mer enn knappe 2mil på strøm. Etter dette er realistisk blandet forbruk på 0,7.

Altså, for de av oss som trenger mye plass i bruksbilene, klarer ikke hybrid eller elbilene å matche dieselbilenes fordeler enda, med mindre man har kort vei til jobb og drar skjeldent på langtur. Men da ville jeg heller hatt 2 biler som de fleste har fra før- hvor en av dem er elbil, og den andre diesel..


   #40
 254     0
Jeg er ingen miljøfantast, men ironien i at el-bilene er såkalt "null-utslippfri" er ikke annet enn en bløff. Dette i all tid det krever mye energi å produsere bilene, og denne energien ikke er klimavennlig.

Til motsetning til hydrogenbilene, mener du, som ikke krever energi å produsere?

Elbilene er ikke perfekte, men det er det beste vi har utviklet hittil.

Det er derfor jeg har tro på hydrogenbiler, men det krever ekstreme investeringer i infrastruktur. Fordelen er at man kan bruke og fylle "drivstoff" som en tradisjonell bil (mange plasser i verden hvor strømnettet ikke vil klare en elektrisk bilpark, for ikke å snakke om at batterier tåler ekstreme temperaturer dårlig). Man kan også få 50mil rekkevidde i en liten småbil, uten at den må veie 2tonn (ref tesla). Sånn sett er jeg imponert over BMW´s i3 som kommer med opptil 300km rekkevidde og veier ikke mer enn 1195kg. Til sammenligning veier Leaf 1474kg. Flytende hydrogen tar også liten plass å lagre i forhold til energimengde. (trykktank med 200bar++)

Tull. Hydrogenbilene har mye større utfordringer med plass enn elbilene. Se på f.eks Toyota Mirai. Den har mindre bagasjerom enn en Nissan Leaf og plass til kun 4 personer, men den er 45 cm lengre enn Leaf og veier 1850 kg. (Og å kalle Model S en småbil blir også veldig feil, all den tid den har mer plass enn en E-klasse stasjonsvogn.)

Forresten lagres flytende hydrogen ikke ved høyt trykk. I motsetning til f.eks propan og butan, som blir flytende om man trykksetter det til noen få bar, så er det ved romtemperatur umulig å komprimere hydrogen tilstrekkelig til å få det flytende. Ved romtemperatur vil det gå rett fra gassform til solid form ved ca 3000 bar. Flytende hydrogen lagres stort sett ved 1-10 bar og 15-33K (-258 til -240 Celsius).

Hittil er det kun Tesla som har kommet med langtrekkende elbiler, og da er det kun snakk om en premium-sportsbil, en stor premium-sedan og en stor premium-CUV, men dette vil endre seg i 2017. Da kommer Opel e-Ampera og Tesla Model 3. Disse vil være mer folkelige biler, og vil virkelig vise at elbilene er fremtiden.
   #41
 6,009     Finnmark     0
Hittil er det kun Tesla som har kommet med langtrekkende elbiler, og da er det kun snakk om en premium-sportsbil, en stor premium-sedan og en stor premium-CUV,

Alle kjenner til amerikanske biler/kvalitet som feks dårlig elsystem......
Tesla er hele åpenbaringen på en dritt bil med enormt mye feil, men siden alle kjøpere er betatestere så godtas alt......

Tesla er ikke premium bil hvertfall... Våre gamle bilerbiler har feks ingen feil som Tesla sliter med....... Rust, dårlig lakk, vannlekkasje takluke og lys, problem med hjulstilling osv.......... Tror de fleste Tesla vrakes når garanti går ut!

Tenk for ett problem å selge en Tesla, nye kjøper kan jo alltid heve kjøpet når hele listen med feil kommer fram... Hva når feks DriveUnit går i stykker etter garanti for neste kjøper??
Signatur
   #42
 254     0
Alle kjenner til amerikanske biler/kvalitet som feks dårlig elsystem......
Tesla er hele åpenbaringen på en dritt bil med enormt mye feil,  men siden alle kjøpere er betatestere så godtas alt......

Tesla er ikke premium bil hvertfall... Våre gamle bilerbiler har feks ingen feil som Tesla sliter med....... Rust,  dårlig lakk,  vannlekkasje takluke og lys, problem med hjulstilling osv.......... Tror de fleste Tesla vrakes når garanti går ut!

Tesla har helt klart utfordringer med feil, men det kan sies om mange premium-biler. Consumer Reports har klassifisert Tesla til å ha "under gjennomsnittlig" pålitelighet, akkurat som f.eks Mercedes S-klasse, en av konkurrentene.

Tenk for ett problem å selge en Tesla,  nye kjøper kan jo alltid heve kjøpet når hele listen med feil kommer fram... Hva når  feks DriveUnit går i stykker etter garanti for neste kjøper??

Når den 8 år lange garantien går ut så vil man måtte ta en kostnad på å fikse DU om den skulle gå i stykker. Akkurat som om man får problemer med en girkasse, turbo, partikkelfilter e.l. så vil man måtte ta en kostnad på å fikse det på en fossilbil.

De fleste feilene som har vært på DU har vært relativt billige å reparere. Det har hovedsaklig vært snakk om slitte spline-koblinger, og da er selve motoren og inverter OK. Man må bare bytte reduksjonsgiret og shaft på motor.
   #43
 705     1
Jeg har aldri påstått at model s ee en liten bil. Heller ikke at hydrogen er nullutslipp, men det er lettere å lagre og tanke hydrogen- spesielt i verdensdeler hvor det er langt mellom hver mulighet for lading og temperaturer som ødelegger batteriene.

Hydrogen kan lages bare man har strøm, og fraktes 200mil uten problem. Dessuten glemmer du hvor mange milliarder tesla har svidd av for å utvikle teknologien sin. Hydrogen antas og ha et enormt ubenyttet potensiale som krever risikovillige investorer.

Jeg ble enormt skuffet over følelsen jeg fikk i model s. Det er ingen premiumbil (bortsett fra ytelse, software og kanskje design) hvis man relaterer til 5serie, e-klasse og a6. Hadde dagens 5serie vært tilgjengelig med eldrift og tilsvarende ytelser hadde nok ikke tesla solgt en drit sammenlignet med hva de gjør i dag.

Amerikanerne er ikke spesielt flink til å lage biler, men de kan teknologi. Det er vel gjerne derfor musk selv sier at de er en software-produsent og ikke bilprodusent- for teknologien deres er imponerende og absolutt premium.. 

   #44
 254     0
Jeg har aldri påstått at model s ee en liten bil.

Hva mente du da med dette utsagnet? "Man kan også få 50mil rekkevidde i en liten småbil, uten at den må veie 2tonn (ref tesla)."

Den eneste småbilen Tesla har er Roadster. Den veier 1305 kg. Enten prøvde du å fortelle at Tesla har bevist at det er mulig å lage en liten elbil med 500 km rekkevidde uten at den veier 2 tonn, og endte opp med å hevde det motsatte, eller så antyder du at Model S eller Model X på en eller annen måte beviser at det ikke er mulig å lage en småbil med 500 km rekkevidde uten at den veier 2 tonn.

Om det er snakk om det første - OK. Om det er snakk om det siste så er dette veldig rar logikk.


Heller ikke at hydrogen er nullutslipp, men det er lettere å lagre og tanke hydrogen- spesielt i verdensdeler hvor det er langt mellom hver mulighet for lading og temperaturer som ødelegger batteriene.

For å ødelegge batteriene trenger man svært høye temperaturer over lang tid, ala Arizona eller Midtøsten. Dette er ikke en utfordring for trolig over 90% av verdens befolkning. Og for de markedene det gjelder er det lett å designe batterier og batterisystemer som håndterer varmen. Etter at Nissan hadde problemer med varmen i Arizona kom de med en revidert utgave av batteripakken, der de tilsatte noen stoffer til batterikjemien som gjorde at batteriene taklet varmen mye bedre. Etter de gjorde dette har problemen vært betydelig mindre. I tillegg kan man ha væskekjøling av batteripakken, da unngår man de høye temperaturene mens man kjører og hurtiglader i varmen. Dette er noe Nissan ikke har på sine batteripakker.

Hydrogen kan lages bare man har strøm, og fraktes 200mil uten problem.

Frakt av hydrogen er en stor utfordring. Den lave energitettheten betyr at med et stort fartøy eller kjøretøy kan du frakte en liten mengde energi, og da går en stor andel av hydrogenet bort i fremdrift. Totalvirkningsgraden blir elendig. Her er et vogntog som kan frakte ca 700 kg:

Er markedet for brukte dieselbiler i fritt fall? - f54263c6727c42a985f1047935ec0f47.jpg - cozmo

Man kan regne med at ca 20% av lasten vil måtte brukes på fremdrift til vogntoget per 500 km, tur-retur. Altså skal man frakte hydrogen 2000 km med et slikt vogntog vil ca 80% forsvinne på veien.

Det er ikke uten grunn at Spetalen &co snakker varmt om kortreist hydrogen.



Jeg ble enormt skuffet over følelsen jeg fikk i model s. Det er ingen premiumbil (bortsett fra ytelse, software og kanskje design) hvis man relaterer til 5serie, e-klasse og a6. Hadde dagens 5serie vært tilgjengelig med eldrift og tilsvarende ytelser hadde nok ikke tesla solgt en drit sammenlignet med hva de gjør i dag.

Amerikanerne er ikke spesielt flink til å lage biler, men de kan teknologi. Det er vel gjerne derfor musk selv sier at de er en software-produsent og ikke bilprodusent- for teknologien deres er imponerende og absolutt premium..

Model S er helt klart ikke den beste bilen på absolutt alle områder, men det trenger den heller ikke være for å havne i gruppen premium-bil. Det blir litt tullete å definere f.eks en Audi A1 som en premiumbil men ikke en Model S.

For min del er Model S den beste bilen jeg har kjørt. Men riktignok har jeg ikke kjørt noen av de nærmeste konkurrentene. Det nærmeste jeg har kjørt må være en BMW 330d (eller noe lignende - det var en leiebil). Jeg likte vindusviskerne - ellers var jeg ikke veldig imponert. Helt OK, men ville aldri kjøpt den. En av de dårligste bilene jeg har kjørt er en Mercedes A 160d (eller noe lignende - igjen var det en leiebil). Setene var gode, ellers hatet jeg alt. Spesielt hatet jeg turboen. Ville jeg ha effekt hadde det nok vært raskere å sende en anmodning med brevdue til Mercedes, enn å trykke på gasspedalen.
   #45
 5,111     Sørnorge     0
Mine to 11år/130000km og 12år/405000km gamle dieselbiler går på 0.46 / 0.49 med cruise control. Begge var oppgitt til 0.5.
Skulle jeg kjøpt ny bilpark i dag ville det blitt ny leaf (fordi den nye har den rekkevidden jeg trenger) og en brukt legacy bensin. Bensinbilen ville knapt blitt brukt uten tilhenger. Årsaken til elbil er en sambo som er selverklært miljøforkjemper og derfor kjører bil til alt som er mer enn 100m hjemmefra. Selv bruker jeg TRÅsykkel og ryggsekk (og tilhenger om nødvendig) til alt innenfor en mil. For min del er det diesel og langkjøring som er best egnet.
Nye leaf har nok rekkevidde til at jeg kunne brukt den på de fleste langturene. Dermed vil bil nummer to bli lite brukt, altså bør den være bensin.

Jeg hadde en testrunde med elbiler for et år siden, og kom frem til at det ikke var noe problem å kjøre leaf til oppgitt rekkevidde med cruise control. Soul fikk jeg til å kjøre med så vidt litt lavere forbruk enn leaf, men den hadde for lite batteri. Zoe regenererte for lite fra bremsene til at den hang med i sammenligningen min selv om den hadde klart lavest forbruk i motbakker. (Soul regenererte så bra at jeg kunne kjøre ned Vassumbakkene (i Follo) og uten å røre bremsepedalen!)

Uten sambos dieselfientlige vaner ville diesel fortsatt vært det beste her.
Hybrid kunne vært aktuelt om vi skulle hatt kun en bil.
   #46
 6,009     Finnmark     0
@Espen Hugaas Andersen : Du er jo en betatester, om du skal selge din Tesla har du to valg: Enten lyge til kjøper om alle feil, eller fortelle om alle feilene og få redusert prisen kraftig.........
Hva gjør du?
Det var eksempel på kjøper av normal bruktbil, som fikk hevet kjøpet pga feil...
Denne presedensen kan fort "drepe" Tesla på bruktmarked når vanlige folk vurdere kjøp av Tesla, og ikke bare hjernevaskede Musk fans.......

Er negativ, spesielt til Tesla pga alle problemer som "skjules"/bagatelliseres/ignoreres.........
Akkurat nå 161 sider på elbilforum.no som omhandler feil på den......

Bare at vindusviskere ikke virker i fart er vel grunn nok til kjøreforbud....... Du likte jo vindusviskere på leiebil pga Tesla mangler slike som virker!

Og tilbake OT: til og med en dieselbil er bedre å kjøpe en overpriset Tesla som er null verdt på bruktmarked........ Vent å se når første kunde må betale for service/reparasjon etter garantiperiode.........
Hvor lenge skal Tesla reparere "gratis" uten å gå konkurs?
Signatur
   #47
 254     0
@Espen Hugaas Andersen : Du er jo en betatester, om du skal selge din Tesla har du to valg: Enten lyge til kjøper om alle feil, eller fortelle om alle feilene og få redusert prisen kraftig.........
Hva gjør du?

Jeg har ikke en Tesla. Men om jeg hadde en Tesla som jeg skulle selge etter de 8 årene med drivlinjegaranti var over, så ville jeg informert om alle relevante feil og mangler. Har man gjort dette er det svært lite som kan medføre at bruktbilkjøper har noen sak mot deg i forhold til reklamasjon. Reklamasjon gjelder kun ved mangler som enten:

1. Selger visste om og unnlot å informere om.
2. Er mer omfattende enn man rimelig kunne forvente.

På en 8 år gammel bil er det svært lite som man ikke må være forberedt på at kan gå i stykker. Alt er nær slutten av den forventede levetiden, og dette er tilfelle både på elbiler, fossilbiler, hydrogenbiler og alle andre biler. Dermed har kjøper ingenting han skulle sagt om man har gitt alle relevante opplysninger.


Er negativ, spesielt til Tesla pga alle problemer som "skjules"/bagatelliseres/ignoreres.........
Akkurat nå 161 sider på elbilforum.no som omhandler feil på den......

De første bilene som kom til Norge hadde mye feil, men dette har i stor grad gått over. På nye biler har de fikset blant annet ladeproblemer pga 12V batteri og pga norsk IT nett, lekk panoramatak, dugg i baklykter, defekte hovedkontaktorer, dårlige spline-koblinger, mm. Nye biler har en brøkdel av feilene til de første bilene som kom til Norge - og de gamle bilene som alle fortsatt er innenfor garantitiden får utbedret alle feilene på garantien.

Bare at vindusviskere ikke virker i fart er vel grunn nok til kjøreforbud....... Du likte jo vindusviskere på leiebil pga Tesla mangler slike som virker!

Jeg har ikke prøvd vindusviskerne til Tesla, men mitt inntrykk er at de fungerer i hvert fall greit nok. Men vindusviskerne på 3-serie var veldig gode, så det kan godt hende BMW har bedre vindusviskere.

Og tilbake OT: til og med en dieselbil er bedre å kjøpe en overpriset Tesla som er null verdt på bruktmarked........ Vent å se når første kunde må betale for service/reparasjon etter garantiperiode.........
Hvor lenge skal Tesla reparere "gratis" uten å gå konkurs?

I hele garantitiden. Kostnadene til reklamasjoner per bil har har falt hvert kvartal siden de begynte å levere Model S, så det er lite trolig noe slikt vil påvirke økonomien til Tesla nevneverdig.
   #49
 5,111     Sørnorge     0
Jeg trodde det skulle bli langt dyrere for dieselbil. Bare 10kr i forskjell er jo mindre enn kostnadsforskjellen i drivstofforbruk på turen. Dagen etter at MDG jubler for doblet bompengesats, kommer det frem at kollektivtrafikken skal bli så mye dyrere at det fortsatt vil være billigere å kjøre dieselbil enn å ta toget til/fra oslo. Og også raskere med mindre man reiser i den tetteste rushtrafikken og kollektivtrafikken mot formodning skulle være i rute på samme tid.

Det eneste som ville løst trafikkproblemer i oslo var om det ble gratis parkering og kollektivtrafikk til/fra alle de typiske pendlerstedene, og alle kostnadene forbundet med salg, administrasjon, kontroll og oppfinnelse av billetter ble brukt til å øke transportkapasiteten. (Når man ser på kostnadene forbundet med billettsystemene og prisen billettene selges for, er det jo ikke langt unna at det ville gått i null å bare kutte ut billetter.)

Dette ble veldig OT.
Jeg håper Cozmo får rett innen jeg trenger ny tilhengerbil.
   #50
 1,076     1484     0
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e18/dette-er-oslopakke-3-mer-bompenger-og-nye-t-baner/a/23704048/

Tror ikke det blir veldig enkelt å selge dieselbil i Oslo nå. Vil tippe markedet faller noen trappetrinn ned.


Spørsmålet er vel hvordan dette kommer til å påvirke BOLIGprisene, ikke bilprisene.
Omleggingen nå, betyr at Oslo gjør alvor av truslene om at de ikke vil HA all trafikken inn til byen, avgiftene skal altså brukes til å få trafikken NED, ikke bare til å endre form.

Hva skjer da med boligprisene i Nittedal, Skedsmo, Ullensaker, Ski osv osv ? Jeg tror vi kommer til å få en mer segregert boligprisvekst, der områder med god kollektivdekning, stiger MYE mer enn der man må sitte skumpe på en buss...
Signatur
   #51
 254     0
Dette ble veldig OT.
Jeg håper Cozmo får rett innen jeg trenger ny tilhengerbil.

Spørsmålet er vel hvor avgiftene vil ende opp. Det er besluttet at salget av bensin- og dieselbiler skal fases ut innen 2025 http://www.tu.no/artikler/fossilbilene-skal-fases-ut-i-2025/347825

Vi kan nok i hvert fall forvente at engangsavgiftene på disse bilene vil gå opp med flere hundre tusen frem mot 2025, så ny dieselbil vil trolig bli vanskeligere å få til ettersom tiden går. Ettersom nye dieselbiler blir dyrere kan man se for seg at bruktbilprisene også blir dratt oppover til en eller annen grad.

Så er det spørsmålet hvor drivstoffavgiftene vil ende opp. Ser vi 20 kr/l før 2025? Slike justeringer vil kunne påvirke bruktbilprisene betydelig.
   #52
 10,486     Akershus     0
Neida, det er ikke besluttet det. Les litt mer enn bare overskrifter. Er dementert flere ganger det der.

Useriøst av TU å skrike sånn om en sak.

Signatur
   #53
 254     0
Neida, det er ikke besluttet det. Les litt mer enn bare overskrifter. Er dementert flere ganger det der.

Useriøst av TU å skrike sånn om en sak.

De har vært litt uenige om ordlyden. Poenget er at utfasingen vil ikke bli gjennomført med et forbud. Det vil bare bli gjennomført med pisk og gulrot. http://www.tu.no/artikler/frp-blir-med-pa-fossilbil-utfasingen-i-2025/348343

Med andre ord vil nullutslippsbiler fortsatt være billigst, og ettersom avgifter innføres på nullutslippsbiler vil avgiftene skrus opp på fossilbilene.
   #54
 744     Verdens navle     0
Nå gjelder det å hamstre dieselbiler!
Blir gull verd i bruktmarkedet når/hvis man ikke får kjøpt nye.
Signatur
   #55
 705     0
Tja, bergene holm jakter plasser til å lage biobrensel i hedmark og andre plasser på østlandet. Totalt er det snakk om 5 annlegg, hver med en prislapp på 2milliarder kroner. Jeg vil nok tro det er fossilt brensel de vil til livs, men igjen det investeres jo fremdeles enormt i olje/gass enda. Jeg vet ikke hvor politikerne vil med disse utsagnene, men det er definitivt andre næringer de bør gå etter i sømmene hvis det er totalt utslipp de vil ha ned. Landstrøm i alle havner og forbud mot råolje er et eksempel.
   #57
 6,009     Finnmark     0
Og forskere sier at det betyr egentlig ingenting hva Norge gjør........ Selvsagt litt for lokal utslipp. Men hjelper lite med mange eldrevet Tesla på over 2 tonn med piggdekk
Signatur
   #58
 3,210     Vestlandet     0
Og forskere sier at det betyr egentlig ingenting hva Norge gjør........ Selvsagt litt for lokal utslipp. Men hjelper lite med mange eldrevet Tesla på over 2 tonn med piggdekk


Hva slags forskere er dette? Det betyr selvsagt like mye hva en nordmann gjør, som hva en amerikaner eller kineser gjør!
   #59
 254     0
Og forskere sier at det betyr egentlig ingenting hva Norge gjør........ Selvsagt litt for lokal utslipp. Men hjelper lite med mange eldrevet Tesla på over 2 tonn med piggdekk

Det som er bra med Tesla Model S og X er at disse bilene finansierer Model 3. Model 3 skal være en rimeligere bil for massemarkedet, som veier rundt 1800 kg, har batterier som er produsert kun med fornybar energi ved Gigafactory, og vil ha ett av de laveste energiforbrukene til noen masseprodusert bil. Slike biler trenger vi i fremtiden.
   #60
 3,614     1
Det betyr selvsagt like mye hva en nordmann gjør, som hva en amerikaner eller kineser gjør!

Så lenge USA betraktes som ett land betyr det mye mer hva USA gjør. Den dagen vi begynner å betrakte USA som femti separate stater som vi ser på hver for seg, blir også amerikanernes bidrag stort sett ganske ubetydelig. En del av de mest folkerike statene kan vurderes på fylkes-nivå: Ingen av fylkene, selvstendig betraktet, gir noe dominerende bidrag til miljøet, sett i globalt perspektiv.

Så løsningen på f.eks. USAs forurensing er (for dette formål) å splitte landet opp i en rekke småenheter; da vil ikke USA lenger framstå som noen miljøsynder. Vi kan gjøre det samme med Kina: Hvis vi splitter landet opp i provinser og mindre enheter. kan vi kjøre størrelsen så langt ned at hver enhet er langt mindre enn Norge, og bidrar med langt mindre miljøskadelige effekter enn hva Norge gjør.

Tradisjonelt miljøarbeide, basert på at hver enkelt (det være seg bedrift, enkeltperson eller annen aktør) bør redusere sin miljøbelastning, kan være ekstremt kostbart i praksis. Det er langt billigere å velge det andre alternativet: Å splitte opp i så små enheter at hver av dem med full rett kan hevde at deres bidrag er så lite at det ikke er grunn til å kreve at de skal gjøre noe med det.

Vi kan ihvertfall prøve ut den strategien her i Vesten, og spesielt i Norge: Vi kan argumentere med at vi et så lite land at vi ikke har noe ansvar for verdens miljø. Kommer en kinesisk provins med tilsvarende argumentasjon, kan vi stå klar til å anklage den kinensiske stat for forsøk på å manipulere det internasjonale samfunn gjennnom tall-triksing og populisme å tvinge verden til å akseptere uhyrlige miljøskader.

Vi skal være glad for at Kina (og for den saks skyld USA!) er så store. Uten dem måtte vi tatt ansvar for våre egne handlinger i mijøspørsmål. Slik det er nå kan vi selv alltid være "flinke" sammenlignet med de store landene.
   #61
 705     1
Det som til syvende og sist betyr noe på en målbar skala er utslipp pr innbygger. Pga folketall er vel kineserne stadig mer miljøvennlig enn oss, fordi det er en så liten andel som har den kjøpekraften. Ta med i regnestykket at alle klærne dine, tv, møbler osv har vært fraktet jorden rundt- så er ikke normenn så miljøvennlige. Spesielt ikke hvis man spiser mye rødt kjøtt.

Men selvsagt, så lenge vi kjører elbil, kjøper klimakvoter og kildesorterer kan vi sove godt om natten..
   #62
 794     Rogaland     0
Dette ble veldig OT.
Jeg håper Cozmo får rett innen jeg trenger ny tilhengerbil.

Spørsmålet er vel hvor avgiftene vil ende opp. Det er besluttet at salget av bensin- og dieselbiler skal fases ut innen 2025 http://www.tu.no/artikler/fossilbilene-skal-fases-ut-i-2025/347825

Vi kan nok i hvert fall forvente at engangsavgiftene på disse bilene vil gå opp med flere hundre tusen frem mot 2025, så ny dieselbil vil trolig bli vanskeligere å få til ettersom tiden går. Ettersom nye dieselbiler blir dyrere kan man se for seg at bruktbilprisene også blir dratt oppover til en eller annen grad.

Så er det spørsmålet hvor drivstoffavgiftene vil ende opp. Ser vi 20 kr/l før 2025? Slike justeringer vil kunne påvirke bruktbilprisene betydelig.

Og bompenger, årsavgift og så videre. Hvis alt dette skrus opp til himmelen så dumpes dieselbilene på bruktmarkedet. Men som du sier, det kan slå andre veien også. Slitsomt at det skal være så uforutsigbart, spesielt for meg som har planlagt bilkjøp (av en dyr og halvgammel dieselbil) neste uke.