Ville du kjøpt en brukt dieselbil i disse tider?

  • Ja - diesel er fortsatt eneste reelle alternativ på større bruktbiler
  • Nei - det blir for dyrt med varslede økning i bompenger og rushtidsavgifter
  • Usikker

   #31
 3,593     0
111000 på 19 år!?!

5000 km i bilen pr bilferie er vel mer enn for de fleste, og enda er det 16.000 til småkjøring...

Når man er uavhengig av bilen i hverdagslivet blir ikke kilometerantallet så veldig høyt. Jobb har alltid vært innen gangdistanse (gjennom tre ulike jobber). Da barnehage var aktuelt var det innen gangdistanse. Jeg liker å gå ned til sentrum To, maks tre, ganger i måneden bunkres kolonial som er for tungt til å ta i ryggsekken, men butikken er bare en kilometer unna. For et par vintre siden kjørte jeg én eneste tur fra vinterdekkene ble satt på til de ble tatt av. (Det var et år uten bilferie, så total kjørelengde var på 1001 km.) Jeg får 'vedgå' at alt som ligger innenfor en halv times marsj, det vil si 3-3,5 km (jeg går raskt), regnes som innenfor gangdistanse.

Jeg bruker bil når det er "nødvendig", ikke når jeg "har lyst". Men spør meg igjen til høsten - denne sommeren kommer jeg trolig til å 'sprenge grensene' med solid margin. Skal farte land og strand rundt i diverse uker, med formål å besøke flest mulig steder. Dekke mest mulig av Norge. Men jeg har vel litt å gå på, sånn sett.

Forøvig: Selv en nitten år gammel kassevogn med soveplass for tre personer, fullastet med campingutstyr og diverse annet utstyr slik at totalvekten er godt over to tonn, holder seg noe under trekvart liter diesel på mila på landeveien. Det gjelder spesielt når jeg krabber opp bakker og rundt svinger, som f.eks. Fv.17 nordover, med snittfart på 70-75 km/t. Når jeg så skal raskt hjem fra Finnmark, og kjører gjennom Sverige på flate, snorrette veier der bilen glir i jamn fart, men farten er 90 km i timen (delvis opp til 110), da går diesel-forbruket opp til 0,9 liter på mila eller mer enn det! Ford Transit har et ekstremt stort vindfang, for å snakke bolig-uttrykk Smile. Det koster, i diesel-forbruk! (Er det ikke slik at luftmotstanden øker med fjerde potens av farten? Eller er det 'bare' tredje potens?)

   #32
 6,009     Finnmark     0
Men en elsykkel kan du vel faktisk tråkke fremover for egen maskin hvis batteriet går tomt..

Joda, men har allerede lært hva rekkeviddeangst er 😀
Signatur
   #33
 3,593     0
Min sykkel er som en liten bil.
30km tur/retur jobb/hjem hver dag inkl via barnehage.

Flott sak! (Bortsett fa at til tross for beskyttelsen "kassa" gir, ville jeg satt hjelm på ungene.)

Hva koster en slik innretning?
   #34
 3,593     0
Joda, men har allerede lært hva rekkeviddeangst er 😀

Med el-sykkel er vel rekkeviddeangst "Angsten for å faktisk få den mosjonen som du prøver å gi inntrykk av at du får ved å sykle istedetfor å kjøre bil".
   #35
 6,009     Finnmark     0
Behov for bil er utrolig forskjellig i det ganske land......
Vi kjører ca 30000 km hvert år,  det  fordeler vi på to Subaru......
Selvsagt kjører vi mest med Tribeca B9.... Siden Outbacken vår bare har 175 hk Grin

@keal : når jeg sykler 20 km på 54 minutter så gir jeg egentlig blaffen i hva andre tenker og tror,  fordi jeg tross alt har bevegd på  meg......... Og det hadde jeg ikke gjort uten elsykkel  Smile
Signatur
   #37
 3,210     Vestlandet     0
Om man bør velge ren elbil, plug-in hybrid eller forbrenningsmotor kommer selvsagt an på bruksmønsteret. Bmw-sjefen skriver jo også at i3 gjerne er bil nr 2 eller 3. Da har naturligvis ikke så mange behov for range extender, for da bruker man heller bil nr 1.


   #38
 971     Krikaveien     0
Min sykkel er som en liten bil.
30km tur/retur jobb/hjem hver dag inkl via barnehage.

Flott sak! (Bortsett fa at til tross for beskyttelsen "kassa" gir, ville jeg satt hjelm på ungene.)

Hva koster en slik innretning?

Vi kjører hjelm til vanlig, dette var en prøvetur.

Den koster ca 45.000,-. Akkurat det samme som en liten bil. Har estimert årlige kostnader (service/evt rep/stell+ forsikring/falck ++) til omtrent det samme som årsavgiften. Strømmen koster ikke så mye. Men jeg må påregne batteribytte til 5000kr om ca 30.000km, batterikapasiteten synker da til ca 60%. Vi får se når det skjer.
   #39
 705     0
Jeg tror hybrid/hydrogen vil erstatte tradisjonelle løsninger iløpet av kort tid. Spørsmålet handler nok mye om investeringer for å få på plass hydrogenstasjoner (og derfor også politisk vilje).

Jeg er ingen miljøfantast, men ironien i at el-bilene er såkalt "null-utslippfri" er ikke annet enn en bløff. Dette i all tid det krever mye energi å produsere bilene, og denne energien ikke er klimavennlig.

Hybrid-bilene vil nok være med oss lenge enda, men forhåpentligvis vil de ha lengre rekkevidde enn bare noen få mil. Til det, trengs det andre løsninger enn å putte batteripakken i bagasjerommet på ordinære modeller. Det gjelder også i forhold til plass. Det er direkte tragisk at man ikke får med en emmaljunga vogn på langs i såpass store biler. Med skiboks på taket for å få med all bagasjen når man skal på tur, er nok ikke rekkevidden mye å skryte av..

Det er derfor jeg har tro på hydrogenbiler, men det krever ekstreme investeringer i infrastruktur. Fordelen er at man kan bruke og fylle "drivstoff" som en tradisjonell bil (mange plasser i verden hvor strømnettet ikke vil klare en elektrisk bilpark, for ikke å snakke om at batterier tåler ekstreme temperaturer dårlig). Man kan også få 50mil rekkevidde i en liten småbil, uten at den må veie 2tonn (ref tesla). Sånn sett er jeg imponert over BMW´s i3 som kommer med opptil 300km rekkevidde og veier ikke mer enn 1195kg. Til sammenligning veier Leaf 1474kg. Flytende hydrogen tar også liten plass å lagre i forhold til energimengde. (trykktank med 200bar++)


Uansett, tror jeg dieselbilene blir med oss en stund til- før noen kan kombinere plass, rekkevidde og pris som matcher de billigste dieselbilene. En ny Skoda Superb koster ikke mer enn 314 000. Da har den blandet forbruk på 0,6 (dvs under 1kr pr kjørte km), kan dra tilhenger på 2000kg, og har 625liter bagasjerom.. Det nærmeste jeg kommer hybrid som kan konkurrere med dette, er 225xe (352 000kr, og har da "firhjulstrekk") men kun 400liter bagasjerom, likevel holder den ikke mer enn knappe 2mil på strøm. Etter dette er realistisk blandet forbruk på 0,7.

Altså, for de av oss som trenger mye plass i bruksbilene, klarer ikke hybrid eller elbilene å matche dieselbilenes fordeler enda, med mindre man har kort vei til jobb og drar skjeldent på langtur. Men da ville jeg heller hatt 2 biler som de fleste har fra før- hvor en av dem er elbil, og den andre diesel..


   #40
 254     0
Jeg er ingen miljøfantast, men ironien i at el-bilene er såkalt "null-utslippfri" er ikke annet enn en bløff. Dette i all tid det krever mye energi å produsere bilene, og denne energien ikke er klimavennlig.

Til motsetning til hydrogenbilene, mener du, som ikke krever energi å produsere?

Elbilene er ikke perfekte, men det er det beste vi har utviklet hittil.

Det er derfor jeg har tro på hydrogenbiler, men det krever ekstreme investeringer i infrastruktur. Fordelen er at man kan bruke og fylle "drivstoff" som en tradisjonell bil (mange plasser i verden hvor strømnettet ikke vil klare en elektrisk bilpark, for ikke å snakke om at batterier tåler ekstreme temperaturer dårlig). Man kan også få 50mil rekkevidde i en liten småbil, uten at den må veie 2tonn (ref tesla). Sånn sett er jeg imponert over BMW´s i3 som kommer med opptil 300km rekkevidde og veier ikke mer enn 1195kg. Til sammenligning veier Leaf 1474kg. Flytende hydrogen tar også liten plass å lagre i forhold til energimengde. (trykktank med 200bar++)

Tull. Hydrogenbilene har mye større utfordringer med plass enn elbilene. Se på f.eks Toyota Mirai. Den har mindre bagasjerom enn en Nissan Leaf og plass til kun 4 personer, men den er 45 cm lengre enn Leaf og veier 1850 kg. (Og å kalle Model S en småbil blir også veldig feil, all den tid den har mer plass enn en E-klasse stasjonsvogn.)

Forresten lagres flytende hydrogen ikke ved høyt trykk. I motsetning til f.eks propan og butan, som blir flytende om man trykksetter det til noen få bar, så er det ved romtemperatur umulig å komprimere hydrogen tilstrekkelig til å få det flytende. Ved romtemperatur vil det gå rett fra gassform til solid form ved ca 3000 bar. Flytende hydrogen lagres stort sett ved 1-10 bar og 15-33K (-258 til -240 Celsius).

Hittil er det kun Tesla som har kommet med langtrekkende elbiler, og da er det kun snakk om en premium-sportsbil, en stor premium-sedan og en stor premium-CUV, men dette vil endre seg i 2017. Da kommer Opel e-Ampera og Tesla Model 3. Disse vil være mer folkelige biler, og vil virkelig vise at elbilene er fremtiden.