Det kostet meg altså 197 kr å betale 116 kr moms på en vare som egentlig kostet 165 kr, men som ble > 350 kr pga frakt.
Jeg fikk ikke med meg at DHL hadde satt ned gebyret ... jeg har unngått dem så langt jeg kan, mest fordi man må langt ut for å hente noe. (...)
De leverte på døren. I det hele tatt, bortsett fra dette med avgiften, må jeg si at selve leveringen var smertefri.
For et par år siden hadde jeg en lang affære med DHL. De prøvde å levere en pakke, mange ganger, konsekvent på dagtid når jeg selvsagt er på jobb. Den gang la de igjen lapper der man kunne signere på at de la igjen pakken uten signatur. Problemet var bare at de ignorerte min signerte lapp hver gang... Jeg forsøkte å få dem til å komme til en spesifikk tid: Ikke mulig. Jeg forsøkte å hente pakken selv hos dem (6 minutters kjøring fra mitt hus): Ikke mulig. Forsøkte å få dem til å levere til meg på jobb: Ikke mulig, annen kommune, annen rute.
Til slutt, etter lengre tids forhandlinger, ba jeg dem sende pakken til meg med Posten. Da kom det til slutt en fyr med pakken. Det var tvers gjennom latterlig.
Men, denne gangen gikk alt mye bedre. Fikk en link til nettside for selvadministrering. Kunne riktig nok ikke avtale utkjøring, siden pakken var registrert som "utkjørt", men kunne gi en melding til sjåføren. Ba han/henne putte pakken i min postkasse, og en eller annen gang ila dagen hadde de gjort det. Helt glimrende. (Og helt utrolig at jeg er litt euforisk over at et selskap som lever av å levere pakker, har levert en pakke.)
Postnord melder om tap på 1,06 milliarder i 2018. Ledelsen forklarer dette med at "postmengden faller raskt". Tar man høyde for folks erfaringer med Postnord virker det som om postmengden faller så raskt at allerede dager etter at posten har forlatt avsender er mengden post som skal leveres ut vesentlig redusert.
Hvis postmengden faller er det rart at de ikke klarer å levere det de har. I fjor var det reportasje på TV hvor vi så en kjempehaug med pakker som lå på en parkeringsplass.
Når det gjelder kostnader på varer fra utlandet har jeg god erfaring fra Kina med fri frakt. Har aldri betalt noe ekstra. Varene kommer i postkassen eller til post i butikk. Det gjelder å skynde seg før 300 kr. grensen blir avviklet.
Ny erfaring med PostNord. Fikk en hentelapp fra PostNord i postkassa i dag. På den sto det returdato i går. Jeg slengte meg i bilen og var på post i butikk 30 min etter at hentelappen kom. Pakken var da allerede sendt i retur. Kontaktet PostNord og fikk beskjed om at det ikke sto noe telefonnummer på pakken, så derfor hadde de ikke sendt noen hentemelding på sms. Når pakken ikke hadde blitt hentet på to uker, sendte de ut hentelapp med Posten. Og siden pakken ikke hadde blitt hentet på to uker, sendte de den i retur... til Kina. At pakken på dette tidspunktet lå i en lastebil på vei fra butikken til nærmeste terminal kunne de ikke gjøre noe med. Den skulle i en stor konteiner hvor den ville bli umulig å finne, var svaret fra kundeservice.
Bestilte klær i lunsjen en dag her, allerede morgenen etter var varene på lokal PostNord-terminal. Det var imponerende. Det som derimot ikke var så imponerende er at det var bestilt med «helt hjem og det tok hele 6 dager å få forsendelsen videre fra terminalen hjem til meg, en kilometer unna.
For et par år siden bestilte jeg dekk, også helt hjem. Når de hadde ligget på terminalen i 14 dager så stakk jeg innom terminalen og måtte lete frem dekkene selv på lageret..
Jeg har opplevd at Postnord flere ganger roter med pakkene, bor ca 40 min fra Oslo: - Pakke sendes fra Sverige, bruker 1 dag på å komme til terminalen i Oslo, blir liggende der i 4 virkedager, kommer frem den 5 virkedagen. - Pakker som blir sendt "inn og ut" av samme terminal, feks "pakke mottatt terminal, videresendes", eller noe slikt, og slik er den hver dag frem til man sender de en melding på chatten om hva som skjer. - Pakker som tilsynelatende får en teknisk feil på seg og havner på en avviksterminal, ligger da med samme status i app frem til man tar kontakt med Postnord, så går det 2 dager før pakken kommer frem.
Heldigvis har jeg aldri opplevd at pakker har blitt skadet med Postnord.
Jeg ser jeg har vært inne i denne tråden for 3-4 år siden, og jeg må fortsatt melde det samme: Det går knirkefritt med Postnord til meg. Bank i bordet og alt det der.
I appen ser jeg at jeg har til nå fått 60 pakker med dem, og bært hjem litt over 120kg fra PiB'en/utleveringsted.
Dette er pakker fra både innenlands og utenlands. -Eks Ebay pakker fra USA, pakka mottas 5 dager etter at den forlater sentralen til Ebay der borte.
Som med andre speditører som eks Posten/Bring, når noe går galt så går det ofte ordentig galt.
Ved eks hjemkjøring (og kanskje utenfor sentrale strøk) så tror jeg ikke det er PostNord som kjører selv, men en kontraktør som driver på oppdrag. -Der kan det være et bra sprik i kvalitet tror jeg, da dem nok er skvisa hardt på pris og dem må trixe litt for å få til stor nok drift til å overleve. (aka de henter nok ikke 1 pakke på terminal og kjører ut, de venter til det er noen flere).
Om jeg erfarte dårlig stand på hjemkjøringen fra fraktfirma, så hadde jeg nok valgt å hente selv på utleveringsted om mulig fremfor irritasjonen og frustrasjonen hver gang.
Edit: Og der smatt hentemelding på pakke nr 61 inn i appen. Sendt igår formiddag innenlands, klart til henting nå.
Spørsmål til Hirobofly: Jeg sluttet å shoppe i Kina etter at Krf tok fra oss den lille "350 kr-fordelen". Er det moms og toll på varer fra eBay i USA? Og er det moms og toll på varer fra eBay.de?
Spørsmål til Hirobofly: Jeg sluttet å shoppe i Kina etter at Krf tok fra oss den lille "350 kr-fordelen". Er det moms og toll på varer fra eBay i USA? Og er det moms og toll på varer fra eBay.de?
ikke at jeg er Hirbofly, men ja.. det er moms på varer fra ebay i usa. og tyskland. og alla andre plasser.
enten krever ebay inn momsen for staten, eller så blir det moms+gebyr (og evt toll om varen er tollbelagt)
dog. jeg har selv handlet smått i fra kina (senest i fjor høst) uten at det tilkom hverken moms eller annet. pakkene bare kom i postkassa.
De leverte på døren. I det hele tatt, bortsett fra dette med avgiften, må jeg si at selve leveringen var smertefri.
For et par år siden hadde jeg en lang affære med DHL. De prøvde å levere en pakke, mange ganger, konsekvent på dagtid når jeg selvsagt er på jobb. Den gang la de igjen lapper der man kunne signere på at de la igjen pakken uten signatur. Problemet var bare at de ignorerte min signerte lapp hver gang... Jeg forsøkte å få dem til å komme til en spesifikk tid: Ikke mulig. Jeg forsøkte å hente pakken selv hos dem (6 minutters kjøring fra mitt hus): Ikke mulig. Forsøkte å få dem til å levere til meg på jobb: Ikke mulig, annen kommune, annen rute.
Til slutt, etter lengre tids forhandlinger, ba jeg dem sende pakken til meg med Posten. Da kom det til slutt en fyr med pakken. Det var tvers gjennom latterlig.
Men, denne gangen gikk alt mye bedre. Fikk en link til nettside for selvadministrering. Kunne riktig nok ikke avtale utkjøring, siden pakken var registrert som "utkjørt", men kunne gi en melding til sjåføren. Ba han/henne putte pakken i min postkasse, og en eller annen gang ila dagen hadde de gjort det. Helt glimrende. (Og helt utrolig at jeg er litt euforisk over at et selskap som lever av å levere pakker, har levert en pakke.)
Når det gjelder kostnader på varer fra utlandet har jeg god erfaring fra Kina med fri frakt. Har aldri betalt noe ekstra. Varene kommer i postkassen eller til post i butikk. Det gjelder å skynde seg før 300 kr. grensen blir avviklet.
Kontaktet PostNord og fikk beskjed om at det ikke sto noe telefonnummer på pakken, så derfor hadde de ikke sendt noen hentemelding på sms. Når pakken ikke hadde blitt hentet på to uker, sendte de ut hentelapp med Posten. Og siden pakken ikke hadde blitt hentet på to uker, sendte de den i retur... til Kina. At pakken på dette tidspunktet lå i en lastebil på vei fra butikken til nærmeste terminal kunne de ikke gjøre noe med. Den skulle i en stor konteiner hvor den ville bli umulig å finne, var svaret fra kundeservice.
For et par år siden bestilte jeg dekk, også helt hjem. Når de hadde ligget på terminalen i 14 dager så stakk jeg innom terminalen og måtte lete frem dekkene selv på lageret..
- Pakke sendes fra Sverige, bruker 1 dag på å komme til terminalen i Oslo, blir liggende der i 4 virkedager, kommer frem den 5 virkedagen.
- Pakker som blir sendt "inn og ut" av samme terminal, feks "pakke mottatt terminal, videresendes", eller noe slikt, og slik er den hver dag frem til man sender de en melding på chatten om hva som skjer.
- Pakker som tilsynelatende får en teknisk feil på seg og havner på en avviksterminal, ligger da med samme status i app frem til man tar kontakt med Postnord, så går det 2 dager før pakken kommer frem.
Heldigvis har jeg aldri opplevd at pakker har blitt skadet med Postnord.
Det går knirkefritt med Postnord til meg. Bank i bordet og alt det der.
I appen ser jeg at jeg har til nå fått 60 pakker med dem, og bært hjem litt over 120kg fra PiB'en/utleveringsted.
Dette er pakker fra både innenlands og utenlands.
-Eks Ebay pakker fra USA, pakka mottas 5 dager etter at den forlater sentralen til Ebay der borte.
Som med andre speditører som eks Posten/Bring, når noe går galt så går det ofte ordentig galt.
Ved eks hjemkjøring (og kanskje utenfor sentrale strøk) så tror jeg ikke det er PostNord som kjører selv, men en kontraktør som driver på oppdrag.
-Der kan det være et bra sprik i kvalitet tror jeg, da dem nok er skvisa hardt på pris og dem må trixe litt for å få til stor nok drift til å overleve. (aka de henter nok ikke 1 pakke på terminal og kjører ut, de venter til det er noen flere).
Om jeg erfarte dårlig stand på hjemkjøringen fra fraktfirma, så hadde jeg nok valgt å hente selv på utleveringsted om mulig fremfor irritasjonen og frustrasjonen hver gang.
Edit: Og der smatt hentemelding på pakke nr 61 inn i appen. Sendt igår formiddag innenlands, klart til henting nå.
Jeg sluttet å shoppe i Kina etter at Krf tok fra oss den lille "350 kr-fordelen".
Er det moms og toll på varer fra eBay i USA? Og er det moms og toll på varer fra eBay.de?
ikke at jeg er Hirbofly, men ja.. det er moms på varer fra ebay i usa. og tyskland. og alla andre plasser.
enten krever ebay inn momsen for staten, eller så blir det moms+gebyr (og evt toll om varen er tollbelagt)
dog. jeg har selv handlet smått i fra kina (senest i fjor høst) uten at det tilkom hverken moms eller annet. pakkene bare kom i postkassa.