156    7    0  

Firkantbjelke stål

 3     0
Hei, lit utafor denne tråden men kan hvære nyttig lell og håper at det er ok. Har handlet en opplagshenger beregnet til båt på 3300kg. 
Hengeren har en firkantbjelke i stål på 100x100x3mm 8 mt lengde som hovedbjelke. Jeg mistenker at denne bjelken blir alt for sped til å bære båtens vekt.
Firkantbjelke stål - F9B1FB1A-8B0D-4AE0-84A9-9A1D3341106C.jpeg - Perren
Firkantbjelke stål - 0E34D287-9687-4B3C-89D6-3BD5F1C44145.jpeg - Perren
Firkantbjelke stål - A2C7C892-7A8F-419D-9A14-30C160703E8A.jpeg - Perren

   #1
 5 025     Sørnorge     0
Bjelken vil knekke ved mellom 650 og 700kg punktlast på midten. Man bør nok ha med endel sikkerhetsmargin her i.o.m at hengeren også skal dras/skyves/svinges.

Men, jeg ser at plassen hvor båten blir stående ikke er på midten, dog ikke langt unna.

Normalt er det hengerens hjul som skal bære båtens vekt. Hengeren er altså ment at båtens vippepunkt skal stå like foran akslingen. Denne hengeren er altså bygget for båt som har tyngdepunktet langt bak.
  (trådstarter)
   #2
 3     0
Takk for svar petterg.
Tenkte meg at den ble for puslete ja. Båten har midtplassert motor så mye tyngde kommer midt på hengeren.

PS: Hvordan kom du frem til svaret?
   #3
 398     0
Jeg tror at meningen er å ha tyngdepunktet til båten rett foran bakakslingen, og så flytte fremre aksling og baugstøtte bakover til båtens baug. Da vil du ikke få mye belastning på denne bjelken.

Om du setter båten alt for langt frem på denne konstruksjonen vil du risikere at den tipper sideveis på grunn av manglende sidestøtte, om disse er for nære hekken.
  (trådstarter)
   #4
 3     0
Takk for svar hakostra.
Blir stor belastning hele veien tror jeg. Siden båten har midtmontert motor. Tør ikke bruke den slik den er nå. For mange ukjente momenter som jeg ikke har svar på. Den skal jo flyttes og manøvres før den er på plass for vinteropplaget.
   #5
 18 469     Akershus     0
Nå skal jeg ikke ha sterke meninger her, men et fartly vil også ha en egenstivhet, det vil bære seg selv mellom opplagringspunktene.

Her kunne en tenke seg at fartøy som er opplagret over hovedakslingen og tvillingen i front. Da blir det ingen belastning på firkantrøret. Løfter en i øyet i front for slep, får en endel bøy i firkantrøret.
Signatur
HSt
   #6
 21 975     Sørum     0
På Mjørud båthengere la de inn en påsveiset forsterkning på undersiden nærmest et stag med mange pinner sveiset mot røret. Nå var dette på henger med mindre nyttelast
   #7
 5 025     Sørnorge     0
Selv med midtmontert motor kan du bruke hengeren. Du får da en båt som stikker mye ut bak, og et unødvendig langt drag som stikker ut foran. Men har du plass, gjør jo ikke det noe. Dette er jo ikke noe som skal kjøre på offentlig vei. (Du passerer antagelig grensen for tillatt vogntoglengde.)

Beregningen er gjort i program for konstruksjonsberegninger.

For vinteropplag ville jeg lagt noe under bakenden av båten som tar litt av vekta. Antagelig ikke nødvendig på europeiske båter, men på enkelte amerikanske båter er det faktisk et problem at bunnen på båten får permanente buler inn der rullene på båthengeren treffer om de blir stående over tid på henger. Jeg synes i alle fall det virker lurt å fordele belastningen på litt flere punkter, selv om det ikke er strengt nødvendig. Jeg har selv bygd opp rett under motorfestene, i tillegg til 4 støttepunkter under kjøl, og to sidestøtter på hver side. Jeg ser mange med slike hengere jekker opp hele hengeren, setter støttebukker under, og jekker hengeren ned igjen slik at båten ikke har vekt på hengeren igjennom vinteren.