403
7
0
Firkantbjelke stål
3
0
Hei, lit utafor denne tråden men kan hvære nyttig lell og håper at det er ok. Har handlet en opplagshenger beregnet til båt på 3300kg.
Hengeren har en firkantbjelke i stål på 100x100x3mm 8 mt lengde som hovedbjelke. Jeg mistenker at denne bjelken blir alt for sped til å bære båtens vekt.
Hengeren har en firkantbjelke i stål på 100x100x3mm 8 mt lengde som hovedbjelke. Jeg mistenker at denne bjelken blir alt for sped til å bære båtens vekt.
Men, jeg ser at plassen hvor båten blir stående ikke er på midten, dog ikke langt unna.
Normalt er det hengerens hjul som skal bære båtens vekt. Hengeren er altså ment at båtens vippepunkt skal stå like foran akslingen. Denne hengeren er altså bygget for båt som har tyngdepunktet langt bak.
Tenkte meg at den ble for puslete ja. Båten har midtplassert motor så mye tyngde kommer midt på hengeren.
PS: Hvordan kom du frem til svaret?
Om du setter båten alt for langt frem på denne konstruksjonen vil du risikere at den tipper sideveis på grunn av manglende sidestøtte, om disse er for nære hekken.
Blir stor belastning hele veien tror jeg. Siden båten har midtmontert motor. Tør ikke bruke den slik den er nå. For mange ukjente momenter som jeg ikke har svar på. Den skal jo flyttes og manøvres før den er på plass for vinteropplaget.
Her kunne en tenke seg at fartøy som er opplagret over hovedakslingen og tvillingen i front. Da blir det ingen belastning på firkantrøret. Løfter en i øyet i front for slep, får en endel bøy i firkantrøret.
Beregningen er gjort i program for konstruksjonsberegninger.
For vinteropplag ville jeg lagt noe under bakenden av båten som tar litt av vekta. Antagelig ikke nødvendig på europeiske båter, men på enkelte amerikanske båter er det faktisk et problem at bunnen på båten får permanente buler inn der rullene på båthengeren treffer om de blir stående over tid på henger. Jeg synes i alle fall det virker lurt å fordele belastningen på litt flere punkter, selv om det ikke er strengt nødvendig. Jeg har selv bygd opp rett under motorfestene, i tillegg til 4 støttepunkter under kjøl, og to sidestøtter på hver side. Jeg ser mange med slike hengere jekker opp hele hengeren, setter støttebukker under, og jekker hengeren ned igjen slik at båten ikke har vekt på hengeren igjennom vinteren.