Når ein møter andre biler som stopper for ein på smale veier er det vanleg (iallfall her vest, aust- og nordover er det vel kun tofelts veier ) å blinke ein gang når det er mørkt for å takke for hjelpa. Når blinker det tre ganger lurer vel motgåande billist om ein skal inn til venstre eller noko anna, irriterende.
Du takker, bukker og neier. Gjerne til begge sider. For du blinker vel ikke for å vise at du vil svinge inn på møteplassen og inn i fronten på han som står å venter?
På Vectra-en vår er et lett drag 3 blink, og et litt tyngre drag "full" blink. Om jeg vil bare gi 1 blink så drar jeg den lett 1 gang, deretter 1 gang til en vilkårlig vei for å kansellere. I mitt lille hode har jeg tenkt at det er slik det funker på "alle" biler som har 3 blink funksjon, men åpenbart ikke altså. Tilbake til spyling og automatikken der, så skulle jeg ha ønsket meg tilbake til "gode gamle dager", hvor spyling og visking var 2 adskilte ting. Det irriterer meg at frontruten på vår bil nærmer seg en tilstand hvor den må byttes, til tross for at jeg prøver "alle mulige" metoder for å ikke dra over inntørket skitt med viskerne. 26.000,- koster en ny rute på vår bil. Kan kjøpe seriøst mye spylevæske for den summen ::)
Ruta koster 2.000 hvis du har en hammer og kasko. ;)
Tanken har slått meg, men....det er denne lille hvite gode samvittigheten min, som sitter på skulderen min og stopper meg når jeg står der med hammeren... ;D Noe dritt egentlig, den samvittigheten ::)
Fikk byttet bakruten på bilen da, via forsikring. Den var godt stripet. Takket være en blondine i BMW med "smart" telefon i høyre hånda og flere FB-venner enn hjerneceller. Klask i rævva på bilen vår. Så vi fikk ny rute, nylakket bakdel på bilen, og 24 dager med prøvekjøring av diverse nye leiebiler: Fikk konstantert at Vectra-en er en av få biler som faktisk tar 3 barneseter, 2 barnevogner og fremdeles har plass nok til at alle sitter greit
På Vectra-en vår er et lett drag 3 blink, og et litt tyngre drag "full" blink. Om jeg vil bare gi 1 blink så drar jeg den lett 1 gang, deretter 1 gang til en vilkårlig vei for å kansellere. I mitt lille hode har jeg tenkt at det er slik det funker på "alle" biler som har 3 blink funksjon, men åpenbart ikke altså. Tilbake til spyling og automatikken der, så skulle jeg ha ønsket meg tilbake til "gode gamle dager", hvor spyling og visking var 2 adskilte ting. Det irriterer meg at frontruten på vår bil nærmer seg en tilstand hvor den må byttes, til tross for at jeg prøver "alle mulige" metoder for å ikke dra over inntørket skitt med viskerne. 26.000,- koster en ny rute på vår bil. Kan kjøpe seriøst mye spylevæske for den summen ::)
26 000kr ? Hva slags bil snakker vi om? De fleste biler ligger vell på en 8-10 000 kr.
Ruta koster 2.000 hvis du har en hammer og kasko. ;)
Veldig flott for alle de andre som betaler ruta...
Det med hammeren var ment som en spøk. Jeg antar ingen går løs på en fint fungerende frontrute på bilen bare for at de slipper å betale 24.000 og "bare" 2.000.
Ironi? Eg såg på ein bruktbil hos ein bilselger (profesjonell) der det var ei lita sprekke i frontglasruta, nok til at det ikkje vil bli EU godkjent. Segeren foreslo at eg skulle ta det på mi forsikring når eg hadde kjøpt bilen, han foreslo faktisk forsikringsvindel og dokumentforfalsking. Eg gjekk naturligvis derifrå uten bil.
Så dette med forsikringssvindel med frontruter er nok vanlegare enn me likar å tru.
Vanlig er det nok. Jeg fikk en 2-erfeil på et lite steinsprang i min forrige bil og dro for å få skaden utbedret. Karen som fikset skaden dro lenge på det og mente at det ikke ville bli 100%. Det ble ikke 100%, men jeg så ikke behovet for å skifte hele ruten av den grunn.
Det er for så vidt et interessant problem. Jeg synes ikke at folk som skifter ut en utslitt rute på forsikringen, men som ikke er skadet av sprekker/steinsprang, gjør noe uetisk. (Gitt at de ikke har ødelagt ruten med overlegg eller mislighold) At en bilfører har optimal sikt sikrer også meg som bilfører.
For både glass- og plastlykter på bil så får man pussesett for å friske opp i gammel slitasje. Kan man gjøre dette med bilruter? Har forsøkt settet fra Turtlewax selv, men det må sterkere lut til på det ene plastglasset på bilen min. For plast så er det viktig å forsegle pussejobben med noe væske som beskytter mot UV-stråler, ellers gulner plasten fort igjen, men er det noe slikt på utsiden av frontruten? Vil ikke tro det da det er vesentlig mekanisk slitasje i form av viskere.
Du takker, bukker og neier. Gjerne til begge sider. For du blinker vel ikke for å vise at du vil svinge inn på møteplassen og inn i fronten på han som står å venter?
Jeg liker å kunne gi et enkelt blink som takk til vogntog som slipper meg forbi. I de situasjoner er det ikke trafikk i motsatt retning.
Tilbake til spyling og automatikken der, så skulle jeg ha ønsket meg tilbake til "gode gamle dager", hvor spyling og visking var 2 adskilte ting. Det irriterer meg at frontruten på vår bil nærmer seg en tilstand hvor den må byttes, til tross for at jeg prøver "alle mulige" metoder for å ikke dra over inntørket skitt med viskerne. 26.000,- koster en ny rute på vår bil. Kan kjøpe seriøst mye spylevæske for den summen ::)
Tanken har slått meg, men....det er denne lille hvite gode samvittigheten min, som sitter på skulderen min og stopper meg når jeg står der med hammeren...
Fikk byttet bakruten på bilen da, via forsikring. Den var godt stripet. Takket være en blondine i BMW med "smart" telefon i høyre hånda og flere FB-venner enn hjerneceller. Klask i rævva på bilen vår. Så vi fikk ny rute, nylakket bakdel på bilen, og 24 dager med prøvekjøring av diverse nye leiebiler: Fikk konstantert at Vectra-en er en av få biler som faktisk tar 3 barneseter, 2 barnevogner og fremdeles har plass nok til at alle sitter greit
Veldig flott for alle de andre som betaler ruta...
26 000kr
Eg såg på ein bruktbil hos ein bilselger (profesjonell) der det var ei lita sprekke i frontglasruta, nok til at det ikkje vil bli EU godkjent.
Segeren foreslo at eg skulle ta det på mi forsikring når eg hadde kjøpt bilen, han foreslo faktisk forsikringsvindel og dokumentforfalsking.
Eg gjekk naturligvis derifrå uten bil.
Så dette med forsikringssvindel med frontruter er nok vanlegare enn me likar å tru.
Det er for så vidt et interessant problem. Jeg synes ikke at folk som skifter ut en utslitt rute på forsikringen, men som ikke er skadet av sprekker/steinsprang, gjør noe uetisk. (Gitt at de ikke har ødelagt ruten med overlegg eller mislighold) At en bilfører har optimal sikt sikrer også meg som bilfører.
For både glass- og plastlykter på bil så får man pussesett for å friske opp i gammel slitasje. Kan man gjøre dette med bilruter? Har forsøkt settet fra Turtlewax selv, men det må sterkere lut til på det ene plastglasset på bilen min. For plast så er det viktig å forsegle pussejobben med noe væske som beskytter mot UV-stråler, ellers gulner plasten fort igjen, men er det noe slikt på utsiden av frontruten? Vil ikke tro det da det er vesentlig mekanisk slitasje i form av viskere.