#11
 25,138     Akershus     0
Koblingen står forran girkassa ja. På min "nyinnkjøpte" Opel Rekord måtte jeg ned i første for ikke å slure meg til stopp i motbakkene.

Ellers tar jeg til orientering at du nettopp har avskaffet fordelen med taljer.  Wink
Signatur

   #12
 10,486     Akershus     0

Ellers tar jeg til orientering at du nettopp har avskaffet fordelen med taljer.  ;)


Javel ...

En talje vil gjøre det samme som girene i motoren, og hendene som drar i kjettingen for å opererer taljen er clutchen. Jo lavere gir, eller mer utveksling i taljen, jo mindre trenger clutchen/hendene gripe for å overkomme kreftene som holder igjen (bremsene på bilen, eller vekten som henger på taljen). Henger man NOK vekt på taljen, eller bremser hardt nok, spiller det fint liten rolle hvilket gir som brukes, eller hvor mye utveksling det er, da det uansett vil være bråstopp. Momentet i motoren er vekten på personen som prøver å operere taljen.
Clutchen bør gripe tilsvarende at du surrer kjettingen 2 runder rundt henda og røsker.
Signatur
   #13
 25,138     Akershus     0
Jeg blander vel sammen det å komme seg opp med dårlig kobling og det å la motoren jobbe mot noe som står låst stille. Bilen flytter seg ikke, girkassa er "låst", gir eller ikke gir.

(Ellers så er den lignelsen din litt uklar for meg, her har motoren fått gir og hender ( motorens dreiemoment?) er blitt en kobling.)
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 2,265     0
Med håndbrekket på, rusing av motor og brå clutchutløsning i 1 gir, spinner bilen hvis den står på grus. Det gjør den ikke i 5 gir.
Vi er vel alle enige i at momentet på hjula er mye høyere i 1 gir enn 5, ved samme turtall? I 1 gir overvinner momentet på hjula friksjonen mot bakken. (Foran eller bak).

Står du på fotbremsen har du mye mer motstand, og kan kanskje bruker 1 gir.

Hvis noen er uenige, pell dere utbygging og prøv før dere kommenterer her Smile
   #15
 340     0
høres ut som den er noe sliten ja.. men disse "testene" sliter også på clutchen, så er ikke vits å prøve alle forskjellige måter.. lett at den blir for varm også da. trenger ikke riste fordi  om den er slitt..

Alt avhenger av hvordan den blir kjørt videre ofte.. passer du på å bruke clutchen riktig, kan den holde mange år fortsatt.

tar ikke mange minutt å ødelege selv en ny clutch, men samtidig kan man kjøre veldig lenge med en sliten clutch.. alt kommer an på sjåføren her egentlig.

Når jeg kjøpte min siste bil var den kjørt 260000km på orginal clutch. selgeren mente den begynte å bli sliten da.. nå er bilen kjørt 355000km og så langt har jeg aldri tenkt tanken at den burde byttes..

Syns ikke du burde bekymre deg så mye ennå.. slurer den ikke under kjøring, å du behandler den normalt, holder den nok lenger:)
   #16
 923     0
Regnet med at det var underforstått at en slik test sliter på clutchen, man tar 1, merker man noe da er clutchen moden, merker man ikke noe kjører man videre. Tåler den ikke påkjenningen, er den oppbrukt.

Idiottester med flat pedal på 5 gir hører ingen steds hjemme, sliter på girkasse også det.
   #17
 25,138     Akershus     0
Slitasjen på koblingen er helt ubetydelig ved en slik kvelningstest. Hva med å ta igang i motbakke med gruslass på hengen?

Mye mer slitasje får en av opplegget til kjøreskolene som ikke lenger vet hva brekkstart er, men i stedet lærer at en skal slure på koblingen mens en står i motbakke og venter på grønt.


Signatur

   #18
 340     0
Finnes vell ikke så mange  måter å belaste en clutch, mere en nettopp en sånn test..  max turtall og ut med clutchen så får man ved et vist punkt absolutt max dreiemoment over clutch, samtidig som gearkassen står bom stille.. selvsagt er dette over kort tid, men er lite som skal til for å få lokale overopphetinger av clutch mot svinghjul.
spesielt vist det tar et par sekund før den kveles.

Er clutchen gamme å sliten kan man også risikere at den "eksploderer" etter par sånne stunts.
.
Er det en sur 1,6 med 75hk, så er ikke belastingen den størtste kanskje, men dertil ofte mindre å svakere clutch..

Clutch er en slitedel og slitasje er ikke til å unngå.. trykkplate mister også noe av spennet over tid, samtidig som en viss slitasje både på svinghjul å trykkplate, foruten selve clutch disken selvsagt..

at man kan få mer ved å ta bakkestarter med henger eller hva de måtte være, kommer igjen kun an på sjåfør.. slurer du i gang mens du henger på turtallsperra, gjør du uansett noe feil....
   #19
 25,138     Akershus     0
Testing av kobling in situ kan/bør vel gjøres slik:

- Motor på turtall som gir max dreiemoment

- bremse ned hjulene med samme turtall. Dersom hjulene kan stanses og motoren fortsette å gå, viser at koblingen ikke klarer å overføre motorens dreiemoment. Dersom en til slutt klarer å kvele motoren viser at koblingen er god nok.

En slik test bør kanskje kunne gjennomføres hos firmaer som driver ytelsesmålinger på motoren i bilen?
Signatur
   #20
 10,486     Akershus     0
I såfall kan man heller bare ta pent avgårde med full gass, og når momentet i motoren overstiger hva clutchen greier, vil det begynne å slure.
Uansett skal clutchen greie mye mer enn hva motoren er oppgitt til. Hvis man lar turtallet stige, og slipper clutchen brått, får man mye høyere moment en kort stund.
Signatur