#21
 1,323     Østlandet     0
Hvorfor må man absolutt vite hvor slitt en clutch er?
Den virker så lenge den virker, og før eller siden må den byttes som alle andre slitedeler. Dvs om ikke bilen avgår med døden først.

Konebilen, en Octavia 1,8-20V har 298000km på telleren og clutchen funker fortsatt helt fint. Den drar stadig vekk tung henger med materialer, pukk, sand og alt annet som hører med når man driver med totalrenovering av hus.

På min Superb 1,8T derimot måtte clutchen skiftes på ganske nøyaktig halve km stand.

Skulle jeg ta "testene" som er foreslått her ville jeg vært mer bekymret for motorfester og drivaksler enn for cluthen.

   #22
 10,486     Akershus     0

Hvorfor må man absolutt vite hvor slitt en clutch er?

For å kunne bytte den FØR den tar kvelden?
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 2,265     0

Hvorfor må man absolutt vite hvor slitt en clutch er?
Den virker så lenge den virker, og før eller siden må den byttes som alle andre slitedeler. Dvs om ikke bilen avgår med døden først.

Skulle jeg ta "testene" som er foreslått her ville jeg vært mer bekymret for motorfester og drivaksler enn for cluthen.


Fordi det er litt bedre å bytte clutch utendørs når det er 15 varmegrader ute, og ikke 20 minusgrader?
Fordi sjansen for varmegang og skade på svinghjul øker med sliten clutch?
Fordi det kanskje passer økonomien å bytte clutch i dag, men ikke om 1 år. (Man kan jo ikke sette av penger til alt som kanskje er slitt på bilen)

Hvis du er redd for skade på motorfester eller drivaksler ved litt røff behandling av drivverk, var det vel like greit å finne at det var noe galt her når du tester, i stedet for på veien, 3 timer hjemmefra en øde dal, i 25 minus.

"Jeg-kjører-til-det-ryker"-mentaliteten fungerer sikkert for noen, men det er vel ikke utenkelig at andre prøver å unngå stopp midt i rushen i Oslo.
   #24
 8,022     Bærum     0

Fordi det er litt bedre å bytte clutch utendørs når det er 15 varmegrader ute, og ikke 20 minusgrader?



Bedre argument får ikke jeg ihvertfall. Jeg bruker konsekvent vår og sommer til å gjøre utbedringer som "snart må gjøres". Stod i vinter og skrudde på konebilen i 10 blå, og det er ikke moro. Når snøen og kuldegradene har senket seg over landet er jeg kun interessert i at bilen virker, ikke interessert i å skru.

Men klart - noen har kanskje oppvarmet og tørr garasje og trenger ikke ta "arbeid-på-gårdsplass"-hensyn  Cool
   #25
 1,323     Østlandet     0
Godt argument, har selv skiftet oljepumpe på Superben i -15gr, liggende i snøen utpå gårdsplassen.
Men poenget mitt var egentlig at alt på en bil som har rullet en del km er slitt. Og derfor kan man ikke skifte alt, bare fordi det er slitt. Når saker og ting går fra slitt til utslitt er veldig vanskelig å spå. Når clutchen begynner å slure, så vil det først skje på høyeste gir under "seig" akselerasjon. Girer man ned og akselerer på en snillere måte går det mange km til. Forhåpentligvis helt til det er mildt i været  ;)

Clutchen på Superben sluret merkbart første gang rett etter nyttår, og ble skiftet i påsken.
På mange nyere biler har det vist seg at dobbeltmasse svinghjulet gir problemer før clutchen er utslitt.
   #26
 8,022     Bærum     0

Når saker og ting går fra slitt til utslitt er veldig vanskelig å spå.


Jepp - men derfor kjekt å være proaktiv. Hvis høsten nærmer seg og noe åpenbart fremstår som slitt, så bytter jeg det før vinteren - nettopp for å hindre at det kan finne på å gå fra slitt til utslitt i -15 og snø.  :)