#33
 7,686     Bærum     0
Det er vel litt mer nyansert

Men det er ikke bare eldre biler som synder.

– På nye dieselbiler har NO2-andelen av NOx-utslippet dessverre økt, og det er denne gassen som nå til stadighet viser overskridelser i forhold til tillatte grenseverdier
Du får trøste deg med at "rikingene" nok har høyere utslipp på sine SUVer enn du har på en 10 år gammel bil. Forøvrig tror jeg ikke dette blir noe av. Det blir alt for komplisert.
   #34
 10,486     Akershus     0

Ingen tvil om at vi har det fint i Norge. Allikevel ser jeg poenget til Sopp.
Om man ha denne beskattningen på bil som vi ser i dag, synes jeg det hadde vært mer hensiktsmessig å skattlagt bruken og ikke gjenstanden. Da hadde alle normale familier kunne hatt en nyere volvo stasjonsvogn f.eks. Resultatet i skatt hadde kansje blitt det samme men motivasjonen til å kjøre unødig hadde steget.


Men hvorfor -må- man ha denne beskatningen på bil?

... og ikke kom dragende med miljø og tull. Avgiftene er jo åpenbart bare for å dra inn penger på et vis. Folk kjører ikke bil for morro skyld. De aller fleste kjører bil fordi det er den mest fornuftige måten å få dagens kabal med jobb, barnehage, handling og diverse annet til å gå opp.

Man kan helt fint gå til butikken og handle (jeg gjorde det senest i dag), men da var det snakk om to flasker brus og en 2-kg hvetemel (og lufte bikkja). Alt annet hadde kona handlet da hun kjørte til butikken tidligere i dag. Ganske uaktuelt å dra med seg 3-4 bæreposer på til sammen flere hundre tonn når man er ute og går.

En nabo og god venn kjøpte seg akkurat en ekstra bil for å pendle med. Han er 8 timer på jobb, og brukte tidligere over 3 timer på reising med kollektivt. Det betyr over 11 timer borte hjemmefra hver dag. Med bil reduseres reisetiden til det halve. Hvorfor skal det betales skatter i hue og r*va for å komme seg noenlunde effektivt til og fra jobb? Å kaste bort 3 timer daglig av sin personlige tid for å få gjort en innsats for samfunnet er mye.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være nødvendig å skattlegge bilkjøring så mye.

Jeg har også vanskelig med å skjønne hvorfor det skal være så mye bedre å kaste en fullt brukbar bil og produsere en ny, bare fordi den nye slipper ut bittelitt mindre pr. km. Eller for den saks skyld hvorfor vi skal premiere biler som er fulle av miljøgifter (batterier) bare fordi de bruker bittelitt mindre bensin.

Av bilavgiftene er vel egentlig engangsavgiften den jeg plages minst av. Folk MÅ ikke ha ny bil, det finnes veldig mange fine bruktbiler som er mer enn gode nok. Dette bidrar også til at bilene i større grad brukes "for hva de er verdt" i stedet for bruk og kast. Sopp sin 10 år gamle bil er sikkert fullt brukbar i mange år ennå, men om nye biler kostet halvparten, ville den sikkert blitt kastet.
Signatur
   #35
 10,486     Akershus     0

si nå at nybilavgiftene plutselig ble vedtatt fjernet fra 01.01.2012. kun de som måtte hadde da handlet nytt i 2011. hva hadde dette hatt å si for bilbransjen; lukter trøbbel, sant? og hva med de som kjøpte nytt før 2011; de ville ligge an til et stort verditap hvis de ikke solgte før 2012. men ville de få solgt? og hva med statsbudsjettet; hvordan skulle bortfallet av bilavgiftsposten dekkes inn?


Man kan jo ikke uten videre fjerne avgiftene.

For noen år siden ble avgiftene lagt om en del. Flere jeg kjenner tapte 50.000 "over natta" i tillegg til vanlig verditap på passatene sine.
Signatur
   #36
 7,686     Bærum     0
For noen år siden ble avgiftene lagt om en del. Flere jeg kjenner tapte 50.000 "over natta" i tillegg til vanlig verditap på passatene sine.
Dette er vel en logisk kortslutning. Går avgiften ned går nok bruktprisen ned, men det er fordi nyprisen går ned.
   #37
 10,486     Akershus     0


Også i Norge ble dette prøvd. I 1996 ble vrakpanten midlertidig økt til 6000 kr, noe som fordoblet antall vrak.

1500 kr er forøvrig HELT latterlig. Hvilken standard har en bil til 5000 kr?



Den midlertidig forhøyede vrakpanten var bare tull. Huggeriene rakk ikke slakte bilene, og mye fine deler gikk rett i pressa. Året etter var det i lange perioder helt dødt med innleverte biler.

Dessuten var det håpløst å finne seg en fornuftig priset russebil  :-\



Man får faktisk en del helt greie biler for 5000.
Signatur

   #38
 10,486     Akershus     0

Et spennende scenario er at ved sykemelding skriker folk opp omkring karensdager, dvs en dag uten lønn eller tre dager med redusert lønn. Da kan ikke folk klare seg sier de.

Full lønn ved sykemelding er bare tull. De aller fleste sparer ganske vesentlige beløp og tid på å slippe å dra på jobb. Det betyr i praksis at man tjener på å være sykemeldt så lenge det er snakk om vanlig korttids sykefravær. Jeg unner ingen å være syk, men å redusere lønnen til 70-80% burde ikke noen lide av.

I dag er det så ille at enkelte sykmelder seg en uke eller to for da sparer de reiseutgifter til jobben og klarer betale den litt for dyre turen på byen eller lignende. Da er det noe som er feil.

Helt klart.


Og de store suvene med 400 hk og to liter på mila kan bare koste, rått mye.

Hvorfor det? Hvorfor kan ikke folk få kjøpe en sånn hvis de vil?


En ti år gammel bil i dag er ofte uten antispinn og har færre kollisjonsputer, dvs større skader ved en ulykke og dersom en tyveåring blir varig ufør koster det så mange millioner for samfunnet at det er helt utrolig, pluss at det er drita kjipt å være ufør og vite at om du hadde hatt en annen bil hadde du kunne hatt jobb og bygget en fin bolig og ikke sittet i en kjip kommunal bolig og bli spylt i ræva av ukjente mennesker hver eneste dag fordi kommunen bare ansetter ufaglærte for å spare penger.


Ungdom prioriterer ikke sikkerhet, de prioriterer stereoanlegg... Dessuten er det ingen selvfølge at alder og sikkerhet hører sammen. Min nesten 20 år gamle bil ville oppnådd 4 stjerner i NCAP

Men bil koster for mye i innkjøp, det er bedre at kostnader bindes opp til bruk. Det er jeg helt enig i.

Helt uenig. Bilene tåler å brukes vesentlig mer enn 10 år når man tar litt vare på dem og man ikke kjøper det billigste rælet.
Signatur
   #39
 10,486     Akershus     0

For noen år siden ble avgiftene lagt om en del. Flere jeg kjenner tapte 50.000 "over natta" i tillegg til vanlig verditap på passatene sine.
Dette er vel en logisk kortslutning. Går avgiften ned går nok bruktprisen ned, men det er fordi nyprisen går ned.


Hva var det du ikke forsto?

De fikk selvsagt ikke en ekstrautgift på 50.000, men bilen de hadde kjøpt (eller altså tilsvarende) kostet plutselig 50.000 mindre i nypris noen måneder senere. Altså falt bruktprisen tilsvarende. Kjipt for dem å vite at om de hadde ventet et par måneder, ville de spart 50.000 på tilsvarende bil.
Signatur
   #40
 7,686     Bærum     0
Beklager, misforsto deg .Trodde det var nedgangen i bruktpris du tenkte på. En radikal nedgang i bilavgifter over kort tid tror jeg ikke vi vil oppleve. Myndighetene vil gjøre dette gradvis. De må jo sørge for å få pengene inn på annen måte. Tror det er illusorisk å tro at det totale avgiftnivået skal gå ned. I alle fall ikke med dagens politiske regime.