#31
 3,041     Akershus     0
Om det var C- eller E-klasse er jeg ikke sikker på. Kanskje E? Er det E-klasse drosjer oftest kjører?

Jeg vet jo ikke om det var direkte feil på bilene eller om de bare måtte stoppe for å rengjøre frontruta. Slapset blir underkjølt og fryser til en grå film når man får det på ruta. Skikkelig drit når det er tett trafikk og alle pisker dette opp av veien. Det manglet ikke på andre tyske preimiummerker heller, men mest Mercer. Kan godt være kjørestil for alt jeg vet. Ligger man i hekken på bilen foran så blir problemet større.

   #32
 10,486     Akershus     0
Æsj, ser jo nå at du er ute og fisker, og jeg gikk rett i garnet Smile
Signatur
   #34
 3,041     Akershus     0

Æsj, ser jo nå at du er ute og fisker, og jeg gikk rett i garnet :)
Hva behager? Meg bekjent har ikke jeg satt ut noe garn.  ???

Dette er virkelig anekdotisk som jeg skrev. Bare noe jeg har lagt merke til fra og til Oslo. Det var såpass mange Mercer at jeg bet meg merke i fabrikat. Som sagt så vet jeg ikke årsaken til at akkurat de har stoppet.
   #35
 10,486     Akershus     0
Jaja. Jeg har pendlet Eidsvoll-Oslo i 7 år, og ikke lagt merke til det samme. Jeg syns vel heller det er ganske jevnt fordelt mellom merkene.


Hvorfor skulle tallene til NAF være feil, bare fordi merce kommer godt ut? Bilene det var snakk om var vel 03-08-modeller? Det treffer rett i forrige generasjon e-klasse, som det generelt har vært lite tull med. Generasjonen før den var det en del tull med, i tillegg til at de rustet opp. Mercedes la mye ressurser i at neste generasjon skulle bli bedre.

Det er mange pent brukte av disse til salgs, og gode muligheter for å få mye bil for penga.
Signatur
   #36
 22,342     Akershus     0
Jeg har kjørt litt rundt i forskjellige land, og synes det generelt står få biler langs veiene. Da jeg var i England og kjørte rundt synes jeg det sto flere biler langs veien, og de fleste var "engelske" Vectraer.Jeg har forøvrig hatt en engelsk Ford med Lucas elektrisk system. Det både rustet og var lite driftsikkert...
   #37
 3,041     Akershus     0

Jaja. Jeg har pendlet Eidsvoll-Oslo i 7 år, og ikke lagt merke til det samme. Jeg syns vel heller det er ganske jevnt fordelt mellom merkene.


Hvorfor skulle tallene til NAF være feil, bare fordi merce kommer godt ut? Bilene det var snakk om var vel 03-08-modeller? Det treffer rett i forrige generasjon e-klasse, som det generelt har vært lite tull med. Generasjonen før den var det en del tull med, i tillegg til at de rustet opp. Mercedes la mye ressurser i at neste generasjon skulle bli bedre.

Det er mange pent brukte av disse til salgs, og gode muligheter for å få mye bil for penga.
Det har kun skjedd et par ganger når forholdene har vært jævlige. Jeg har ikke noe forhold til Mercedes så observasjoner er eneste grunnen for det jeg skrev.

Jeg mente ikke å implisere at Mercer er noen dårlige biler pga. NAF-statistikken, heller at tallene er heller misvisende hvis 35% av feilene var av elektrisk årsak deriblant tomt batteri. Hvis det er som du sier, at Mercedes har automatikk som slår av funksjonalitet hvis spenningen på batteriet begynner å bli lavt, så kan dette hjelpe Mercedes til å fremstå godt i statistikken. Nå er jo dette god funksjonalitet så man kan jo argumentere for at det er fortjent, men jeg synes jo det er litt teit hvis f.eks. Opel skulle komme dårlig ut av dette fordi kokosnøtter kjører med alt på full spiker og bare småturer. Da er feilen mellom stolen og rattet, ikke bilen som sådan.

   #38
 22,342     Akershus     0
Noen som trenger frakt av en bil fra Munchen? Jeg er i området nå og er "billøs" og skal kjøre hjem.
  (trådstarter)
   #39
 1,594     Bergen     0
Blir usikker på om 1.6d er kraftig nok motor nå til dags. Det er vel 109hk i en 1.6d Volvo S40. Er dette nok, til å komme kjapt opp i fart på f.eks motorvei....

Er det stor forskjell mellom Diesel og Bensin motor?
Hva anbefales å kjøpe idag??
   #40
 1,104     Trøndelag     0

Blir usikker på om 1.6d er kraftig nok motor nå til dags. Det er vel 109hk i en 1.6d Volvo S40. Er dette nok, til å komme kjapt opp i fart på f.eks motorvei....

Er det stor forskjell mellom Diesel og Bensin motor?
Hva anbefales å kjøpe idag??


Det beste er vel å prøve bilen og se om du synes at den kommer kjapt nok opp i fart. Når det er sagt så brukes denne motoren også i mye større biler enn S40, og den gir vel nokså gjennomsnittlige ytelser.

En dieselmotor (underforstått med turbo) vil typisk være sterkere på lave turtall enn en selvpustende bensinmotor, altså føles den kraftigere i normal bruk for folk flest. Drivstofforbruket er også lavere for dieselmotoren. Ulemper ved dieselmotoren er knyttet til støy, utslipp og varme ved småkjøring om vinteren. Det finnes også noen typiske problemer som går igjen som partikkelfilter, svinghjul og evt dieselvarmer.

Etter min mening velger du i en såpass liten bil bensin om du har mye småkjøring/ bykjøring, diesel ellers.