2,186
38
3
Kjøleskap i (firma)bilen
5,057
Sørlandet
0
Dritlei av å glemme nista på morraen og også av å smøre den samt lunka cola:D
Får snart by firmabil og litt hissig på ett kjøleskap eller kjøleboks i den.
Er det utopi? Vil det ødelegge batteriet å la noe slikt være tilkoblet hele tiden?
Får forresten noe defa greier som kobles i husstikkontakt for å holde varmen i vannslanger og annet innventar om vinteren. Regner med det er noe batterilader innebygd i disse? Utover det vil bilen få en 25 min kjøretur hver morra og ettermiddag, vil jo bidra litt til lading.
Noen med erfaring? Eller noe å anbefale?
Får snart by firmabil og litt hissig på ett kjøleskap eller kjøleboks i den.
Er det utopi? Vil det ødelegge batteriet å la noe slikt være tilkoblet hele tiden?
Får forresten noe defa greier som kobles i husstikkontakt for å holde varmen i vannslanger og annet innventar om vinteren. Regner med det er noe batterilader innebygd i disse? Utover det vil bilen få en 25 min kjøretur hver morra og ettermiddag, vil jo bidra litt til lading.
Noen med erfaring? Eller noe å anbefale?
https://www.marineshop.no/elektrisk/kj%c3%b8leskap-/-kj%c3%b8leboks/kj%c3%b8leboks-m/kompressor/dometic-coolfreeze-cf-16-kj%c3%b8leboks-kompressor-18c-til-10c-12-24-220v-130664-p0000337470
Men tror nok 10 timer uten lading blir litt søkt ja.
Var en stor forskjell på termoelektrisk og kompressor ift strømtrekk. Ser at en del av de ligger helt nede på 3a. Vil ikke det tilsi at etter 10t så er det fortsatt mye igjen på ett normalt bilbatteri?
Hvis problemet er å holde den daglige matpakka rimelig kjølig: Jeg har et helt batteri av kjøleelementer liggende klar i fryseren, inkludert noen kjemper på minst ti ganger volumet av den lille standard-størrelsen. En tradisjonell "passiv" kjølebag er nok til at både mat og drikke holder seg minst kaldt nok en hel dag. Det betinger naturligvis at du har mulighet for å legge dem i en fryseboks hver natt. Jeg foretrekker det framfor å ta sjansen på å stå med flatt batteri.
Jeg har en stor 12V-kjøleboks i bilen på ferieturer, men slår den av så snart jeg stopper motoren. Det er likevel OK ved langkjøring: Jeg har oppleved at minralvannet har frosset i den, og den er så godt isolert at frokost-melka, før vi legger ut på dagens kjøreetappe, fortsatt er frisk og kjølig. Hvis du velger en slik løsning: Har du en stor kjøleboks med en del ledig plass, fyll opp den ledige plassen med plastflasker med vann. Når du å slår av kjøleboksen, er de da kalde vannflaskene med på å holde temperaturen nede i den frakoblede perioden. Intet annet lett tilgjengelig stoff har større varmekapasitet enn vann - og "varmekapsitet" kan også leses som "kuldekapasitet".
Ellers har du det gamle trikset fra barndommen, før vi hadde kjøebokser: Pakk brusflaska inn i masse vått avispapir og surr pakken fast på takgrinda. Fartsvinden får vannet i avisene til å fordampe, og det trekker ut så mye varme at du bør være forsiktig med glassflasker, i tilfelle innholdet fryser. Men så var det dette med takgrind... Du ser ikke mange av dem nå for tiden. For en generasjon siden var det nærmest standard på bilferie-biler! Tror ikke du klarer å få festet en innpakket brusflaske godt nok på utsiden av en glatt skiboks!
@hst; skal høre med leverandøren når bilen kommer. Kan kombinere dette med en batterivakt men ser av litt googling på engelsk at det jeg kan forvente meg er 3-4timer før det blir pes å starte bilen