#21
 3,587     0
Det avhenger selvsagt dramatisk av graden av isolasjon og hvor mange ganger i døgnet du slipper varmluft inn i boksen. Den 40-liters boksen jeg har er svært godt isolert. Jeg kan stille den på høykant og åpne toppen som en kjøleskap-dør (den har riller i veggene til hyller for en slik bruksmåte) slik at all kaldlufta raser ut, men jeg bruker den alltid som "kiste", med åpning ovenfra. Den er så godt isolert at ved 12V-drift kan brusen fryse i den.

Forleden sommer måtte jeg kjøpe meg en halvparten så stor, men med 2/3 av strømforbruket. Den klarer jo å holde melka "kjølig", mer eller mindre, om den går kontinuerlig... Mildt sagt: En stygg nedtur.

Den gamle, store, hvis den først var kjølt ned så langt den kan komme på 12V-drift, vil nok holde "kjøleskap-temperatur" i et par "passive" døgn så sant den ikke åpnes. Legger jeg inn store, ny-innfrosne kjølelementer, og et par nær-frysing vannflasker for å fylle tomrommene, er jeg sikker på at etter tre døgn er melka fortsatt frisk. Jeg har vært på tre ukers bilferie med min kjøleboks og kun hatt den plugget inn under kjøring, og vi har hatt iskald, frisk drikke døgnet rundt, også etter en natt uten strøm, uten begrensinger, selv om lokket er åpnet diverse ganger i løpet av en dag. Det har vært uten hjelp fra kjøleelementer og stort sett uten vannflasker. Med den lille, nye kjøleboksen er jeg ikke i nærheten av å ha skikkelig kald drikke. Med andre ord: Kvaliteten varierer.

Likelvel: Fem døgn uten noen aktiv kjølig betinger nok at du legger inn i boksen allerede avkjølt mat, ikke åpner den på de fem døgnene, og det er snakk om store/mange kjøleelementer. Jeg vil ikke i utgangspunktet kalle det "bløff", men at antagelig er det under forutsetninger som neppe er oppfylt i praktisk bruk, særlig ikke hvis du skal legge inn nytt, uavkjølt innhold og hente det ut igjen hver dag.

   #22
 10,486     Akershus     0
Det som trekker minst og fungerer veldig bra er jo de med kompressor som f.eks denne
https://www.marineshop.no/elektrisk/kj%c3%b8leskap-/-kj%c3%b8leboks/kj%c3%b8leboks-m/kompressor/dometic-coolfreeze-cf-16-kj%c3%b8leboks-kompressor-18c-til-10c-12-24-220v-130664-p0000337470
Men tror nok 10 timer uten lading blir litt søkt ja.

Da tror du feil.
Jeg har tilsvarende boks fra Waeco. 25 liter eller så. Koster blod, men det er det en grunn til. Den sto og surret 5 døgn i garasjen nå i varmen, med stadig brus/ramløsa-bokser ut og inn. Da var et 100Ah bilbatteri nede på 11,5V. Det hadde sikkert gått enda lenger også, men jeg satt det på lading da. Jeg har brukt den på hytta, og da er forbruk gjennom natta knapt målbart (resten av døgnet brukes strøm til andre ting også, så det blir helt feil å måle). Den har stått og gått en tid i garasjen nå, koblet til et batteri og en 0,8A (!) lader. Laderen lader opp fortere enn boksen trekker ut. Jeg hadde den i bilen nå på mandag. Parkerte med 0C i boksen, og kom ut igjen 7 timer senere, da var det +3. Da hadde bilen stått i sola det meste av dagen, og boksen ikke tilkoblet strøm.

En sånn her er det jeg har. Var på tilbud i fjor til ca. 3500,- + mva:
http://www.swedol.no/kompressorboks-coolfreeze-cdf-25-12-24v.html

Jeg ville ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å ha en sånn stående konstant på i en bil som er i bruk daglig.
Signatur
   #23
 10,486     Akershus     0
Med 3A får du normalt ikke start etter 10t


Det er tull på mange måter.

1. 3A er maks strøm når den jobber. Hvor mye den jobber avhenger av hvor varmt det er rundt, hvor kaldt man ønsker det inni, og hvor ofte nye, varme varer legges inn. Min boks drar 3A, og er oppgitt til 15% ved 20C utvendig og 5C innvendig. Dvs. et strømtrekk på bare 4,5Ah i løpet av 10 timer. Normalt vil det være kaldere enn 20C i bilen om natta, så strømtrekket vil knapt bli målbart.

2. Et ordentlig batteri, i en bil med ordentlig lading, tåler helt fint å tappes for 30A.

Ellers har du det gamle trikset fra barndommen, før vi hadde kjøebokser: Pakk brusflaska inn i masse vått avispapir og surr pakken fast på takgrinda. Fartsvinden får vannet i avisene til å fordampe, og det trekker ut så mye varme at du bør være forsiktig med glassflasker, i tilfelle innholdet fryser. Men så var det dette med takgrind... Du ser ikke mange av dem nå for tiden. For en generasjon siden var det nærmest standard på bilferie-biler! Tror ikke du klarer å få festet en innpakket brusflaske godt nok på utsiden av en glatt skiboks!

Jeg har vanligvis stor respekt for det du skriver, men her er du skikkelig på bærtur. Uansett hvor mye vått avispapir du surrer rundt ei flaske, så får du den ikke kaldere enn omgivelsestemperaturen. Det må aktiv kjøling til for å "trekke ut" varme (ja, jeg er gammel nok til å ha prøvd, det funka overhode ikke). Hadde det funka, så kunne man skalert opp, og hatt gratis kjøling, bare ved å tilsette vann. 


Hvis du bytter ut kjøleboksen din med en kompressortype, kan du trygt la den stå på en del netter. 
Signatur
   #24
 3,587     0
Uansett hvor mye vått avispapir du surrer rundt ei flaske, så får du den ikke kaldere enn omgivelsestemperaturen. Det må aktiv kjøling til for å "trekke ut" varme (ja, jeg er gammel nok til å ha prøvd, det funka overhode ikke). Hadde det funka, så kunne man skalert opp, og hatt gratis kjøling, bare ved å tilsette vann.

Kroppen er på bærtur - den har misforstått! Svetting kan ikke kjøle ned kroppen Smile

Nei, du tilsetter ikke bare vann. Du tilsetter vann og (farts)vind. Det er fordamping (fra kroppen) som gjør at kombinasjonen av lav temperatur og kraftig vind kan ta livet av fjellvandrere.

Det er samme effekten som gjør at du føler det svalende å sitte i blesten fra ei stor vifte, selv når den ikke henter inn kjøligere luft utenfra men bare sirkulerer lufta i rommet.

Heller du noen dråper av en flyktig væske (som fordamper raskt), f.eks. eter, på huden, vil du kjenne at det blir kaldt, selv om eteren har samme temperatur som vanndråpene som ikke kjenne kalde. Vinden bidrar til å raskere fjerne den mettede dampen rett over overflaten, slik at det fordamper mer, raskere, og det blir enda kaldere.

Du inspirerer meg! Hvis jeg finner det gamle væsketermometeret mitt nede i kjelleren (fra dengang jeg hadde mørkerom), skal jeg sette opp to identise glass med vann av samme temperatur, det ene skal få stå for seg selv, det andre emballert i vått materiale, som holdes vått etterhvert som det tørkes ut av blesten fra to gamle vifteovner jeg har stående (selvsagt uten å slå på varmen). Hvis du har rett i at (farts)vind og fordamping av vann fra emballeringen har null effekt, da bør vannet i de to gassene være identisk etter at det ene har stått "vindstille", det andre i kraftig blest, i tre-fire timer.

Hvis vind og fuktige omgivelser har null effekt, da bør vi gå til felts mot alle disse som advarer mot å gå i våte klær i vindvær - da er dét bare tullprat.

Hvis du er absolutt overbevist om at fordamping aldri kan kjøle noe ned under omgivelsestemperaturen, da er du på kollisjonskurs med så å si samtlige fysikere i verden.
   #25
 10,486     Akershus     0
Du blander sammen ting som ikke har relevans, for å bevise et eller annet slags poeng med ting som uansett ikke funker. Som sagt, jeg er gammel nok til å ha prøvd. Vannflaske i vått avispapir, ute i vinden en hel dag, var fortsatt bare varmt vann.

Jeg er i hvert fall ikke bekymret for at vannet fryser i +20C, om det er aldri så pakket inn i vått håndkle.




Uansett. Kjøleboks med kompressor fungerer enormt mye bedre enn de billige rælete thermoelektriske, og kan fint brukes i dagesvis.
Signatur
   #26
 3,587     0
Et gammelt visdomsord sier at "Hvis det skjer, må det være mulig". Din logikk er at "Hvis det ikke skjer, da er det ikke mulig". Når du har satt en flaske i vinden i avispapir, og den ikke ble kald, da kan umulig fordamping nedkjøle noe som helst.

Jeg forstår ikke hvorfor det jeg beskriver "ikke har relevans". Det er akkurat samme virkemåte, samme teori / forklaring bak alle de eksemplene jeg trakk fram for å illustrere at "Det er slik fordamping er". For å ikke bare la det være en hypotese, men noe som har en naturlig forklaring. Din påstand om at "du får ikke flaska kaldere enn omgivelsestemperaturen" er en blind avvising av både den grunnleggende teorien og andre eksempler som viser at teorien holder. Ditt ene eksempel, der du diffust referer til "var fortsatt bare varmt vann" virker ikke som noe nøye kontrollert forsøk som kan tilbakevise teorien.

Så du stimulerer meg ytterligere til å faktisk gjøre et kontrollert forsøk!
   #27
 152     Norge     0
Er helt enig med Keal her.
Er jo basic kunnskap for de fleste som setter pris på en kald flaske på en varm strand i syden.
Tar man et vått håndkle og tuller rundt en flaske som holder lufttemperatur,
og setter en stund i solen så vil fordampingen sørge for at flasken er om ikke iskald så perfekt avkjølt Smile
Venter man derimot for lenge slik at vannet er fordampet så vil selvfølgelig flaske raskt varmes opp igjen.
Siste redigering: Thursday, June 7, 2018 4:06:47 PM av alfaromeo

  (trådstarter)
   #28
 4,623     Sørlandet     0
Det som trekker minst og fungerer veldig bra er jo de med kompressor som f.eks denne
https://www.marineshop.no/elektrisk/kj%c3%b8leskap-/-kj%c3%b8leboks/kj%c3%b8leboks-m/kompressor/dometic-coolfreeze-cf-16-kj%c3%b8leboks-kompressor-18c-til-10c-12-24-220v-130664-p0000337470
Men tror nok 10 timer uten lading blir litt søkt ja.

Da tror du feil.
Jeg har tilsvarende boks fra Waeco. 25 liter eller så. Koster blod, men det er det en grunn til. Den sto og surret 5 døgn i garasjen nå i varmen, med stadig brus/ramløsa-bokser ut og inn. Da var et 100Ah bilbatteri nede på 11,5V. Det hadde sikkert gått enda lenger også, men jeg satt det på lading da. Jeg har brukt den på hytta, og da er forbruk gjennom natta knapt målbart (resten av døgnet brukes strøm til andre ting også, så det blir helt feil å måle). Den har stått og gått en tid i garasjen nå, koblet til et batteri og en 0,8A (!) lader. Laderen lader opp fortere enn boksen trekker ut. Jeg hadde den i bilen nå på mandag. Parkerte med 0C i boksen, og kom ut igjen 7 timer senere, da var det +3. Da hadde bilen stått i sola det meste av dagen, og boksen ikke tilkoblet strøm.

En sånn her er det jeg har. Var på tilbud i fjor til ca. 3500,- + mva:
http://www.swedol.no/kompressorboks-coolfreeze-cdf-25-12-24v.html

Jeg ville ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å ha en sånn stående konstant på i en bil som er i bruk daglig.


Der var det jeg ville høre:) går for en slik en eller lignende.
TSt
   #29
 14,509     0
Kompressorboks så står det normalt 15% driftstid.  Termoelektriske bokser kjører ofte 100% driftstid så flere her har nok rett alt etter hvilken type kjøling en refererer til.  Jeg ville ikke bassert meg på å trekke ut 30A i løpet av 10 timer på et batteri og tro at det fungerer.  Det ble iallefall solgt mange slike spenningsvakter sammen med kjølebokser de årene jeg jobbet med dette.  
   #30
 3,587     0
Du blander sammen ting som ikke har relevans, for å bevise et eller annet slags poeng med ting som uansett ikke funker. Som sagt, jeg er gammel nok til å ha prøvd. Vannflaske i vått avispapir, ute i vinden en hel dag, var fortsatt bare varmt vann.

Jeg er i hvert fall ikke bekymret for at vannet fryser i +20C, om det er aldri så pakket inn i vått håndkle.

Har endelig fått kjøpt meg et skikkelig væsketermometer.

Blandet en stor mugge kaldt/varmt vann til romtemperatur, 19,5 grader. Fylte to identiske 4 dl glass like høyt med vann - det ene glasset kun for kontroll. Det andre ble pakket inn i masse håndklepapir og satt i en flat skål med vann fra samme mugge (dvs. romtemperatur) så vannet kunne trekke opp og holdes kontinuerlig vått. Det "innpakkede" glasset ble plassert rett foran en vifteovn av standard Adax-type, med vifta på II, men selvsagt med varmen slått av. De to glassene stod side om side på samme bord i en avskjermet del av stua, kun med skjerming slik at det ikke skulle blåse noen vind fra vifta på kontroll-glasset.

Etter fire timer var temperaturen i det "innpakkede", vind-utsatte glasset gått ned fra 19,5 til 13,2 grader. Kontroll-glasset holdt 19,2 grader - fallet på 0,3 grader kan f.eks.skyldes fordamping fra overflaten. Jeg var opptatt i mellomtiden, så jeg vet ikke hvor fort fallet på 6,3 grader gikk - de neste par timene var temperaturen stabil, så fallet kan ha kommet på kortere tid.

Det er naturligvis forskjell på å gå fra 19,5 til 13,2 grader og å gå fra 19,5 grader til frysepunktet. Men så er det også dramatisk forskjell på vindstyrken fra en liten Adax-vifteovn og 80 km/t fartsvind. Jeg har ingen takgrind på min bil, og ingen muliget for å få festet noe der, så jeg får ikke testet 80 km/t. Men om ikke du tror på at det er mulig å kjøle ned drikkevarer til (betydelig) under omgivelsestemperatur ved å utsette dem for vind/fordamping, så har likevel jeg vist det empirisk med tilstrekkelig styrke til at jeg tror på det. Når det skjer, må det være mulig.