(trådstarter)
   #11
 4,623     Sørlandet     0
Du må huske på vinter at da er problemene størst, salamien blir ellers ganske dyr Wink


Nja da holder salamien seg jo kald utenat jeg gjør noe som helst:D

   #12
 4,193     0
Alt går jo, bare spørsmål om hvor mye penger man vil legge i det. Hvis du kopierer oppsettet fra en seilbåt, ergo separate batterier for start og forbruk samt effektiv lader fra 230V når du står parkert så funker det helt sikkert fint.
  (trådstarter)
   #13
 4,623     Sørlandet     0
Kan leghe noen tusen i det men kan ikke bygge om det eleltriske i en sprell ny bil dessverre.
HSt
   #14
 36,582     Lillestrøm kommune     0
de fleste 12V uttak slås av med tenningen i nye biler men du kan jo ha unntaket. Sksl du ha varmesystem må de bygge om på el-opplegget uansett
   #15
 25     1
Har forstått det slik at skal man ha noe som duger så er det Engel, ARB eller Waeco med kompressor som gjelder.

De koster litt, bruker lite strøm og er laget for å kunne brukes over lang tid. Google litt på dem du!

Har hørt om at en med et fra ARB som hadde latt det stått på i bilen en hel helg uten lading, men bilen startet lett etter to dager..
  (trådstarter)
   #16
 4,623     Sørlandet     0
de fleste 12V uttak slås av med tenningen i nye biler men du kan jo ha unntaket. Sksl du ha varmesystem må de bygge om på el-opplegget uansett


Hmm ja må nok ordne så jeg får ett uttak som ikke slås av med tenninga. Utover det leveres den med varmesystemet fra leverandør....
  (trådstarter)
   #17
 4,623     Sørlandet     0
Har forstått det slik at skal man ha noe som duger så er det Engel, ARB eller Waeco med kompressor som gjelder.

De koster litt, bruker lite strøm og er laget for å kunne brukes over lang tid. Google litt på dem du!

Har hørt om at en med et fra ARB som hadde latt det stått på i bilen en hel helg uten lading, men bilen startet lett etter to dager..


Googlet litt nå. ARB sine trekker kun 0,87A så det var oppløftende lavt! Må google mer.

   #18
 3,587     0
de fleste 12V uttak slås av med tenningen i nye biler men du kan jo ha unntaket.

For min helt nye Transit er svaret: Ja og nei. Begge de to uttakene i kupeen slås av med tenningen, men ikke det i lasterommet. Passer meg utmerket, siden jeg bruker bilen som campingbil og overnatter i lasterommet; da er det greit å ha strøm der.
  (trådstarter)
   #19
 4,623     Sørlandet     0
Takk for hjelpa foreløpig folkens. Etter litt googling ser jeg at de kompressorbaserte kan fungere. Prisklasse 3000-4000. Overkommelig. Termoelektriske er det bare å glemme selv om prisene er fra under 500 lappen.

Men så ser jeg og at det reklameres heftig for passive. Altså en velisolert boks som jeg fyller med is og/eller kjøleelementer. Enkelte går så lang som å hevde at mat kan ligge i 5 dager uten påfyll av elementer eller is.

Kan dette stemme tror dere? Isåfall så er jo arbeidsuka 5 dager og jeg skal nok klare å lure ned noen elementer ett par ganger i uka. Isåfall slipper jeg jo veldig mye billigere unna og trenger ikke tenke på å få ett flatt batteri.
HSt
   #20
 36,582     Lillestrøm kommune     0
jeg ville tro at det er bløff, de termoelektriske kom jo fordi kjøleelement holdt aldri mer enn max ut dagen.