Jeg er litt usikker på størrelsen på c i forhold til Mondeo. Jeg vil tro den er noe mindre uten at jeg vet sikkert. Det er jo bare å teste en, så finner dere ut det. Kanskje kona er mer happy med en merce? Ulempen er et forhandlernett som gjerne er mer pengeorientert enn løsningsorientert. Fordelen er et ganske aktivt miljø rundt merket, med mye hjelp og gode avtaler å oppdrive. Rust skal ikke være noe tema på de der, samt e-klassen som kom 2002/2003.
Moderne diesler har kjempekrefter, men gjerne over et veldig snevert spekter. Jeg hadde en del mil i en s-max med rundt 200 hk og manuelt gir for litt sida. Den var helt død under 1500, og begynte å gi seg igjen rundt 3000-3500. Med litt turbolag i tillegg, ble det mye giring og styr. En annen ting, er at turbo og automat passer fint sammen, da man ikke trenger å gå av gassen ved giring oppover. Da slipper man at turboen må spinne opp på nytt i neste gir. Det gjelder både bensin og diesel.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Regner med det er dobbelmasse-svinghjulene på manuelldiesel som er problemet. De svinghjulene er vel nærmest å regne som slitedeler. Og det er dyrt å skifte.
Ramla ut litt når brukt Ford er alternativ, men kanskje litt bedre enn Renault da...... ;D ;D
Er nok noen hundre ganger bedre enn Lagunaen jeg ruller rundt i i dag! Så kan man alltids diskutere hvilke biler som er de beste og peneste.
Når behovet er en familiefrakter av litt størrelse og man helst skal unngå personlig konkurs som følge av kjøpet, så fremstår Mondeo som et bra alternativ. Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.
Mondeo gjør det jo også greit i Svensk Bilprovnings undersøkelser.
Ramla ut litt når brukt Ford er alternativ, men kanskje litt bedre enn Renault da...... ;D ;D
Er nok noen hundre ganger bedre enn Lagunaen jeg ruller rundt i i dag! Så kan man alltids diskutere hvilke biler som er de beste og peneste.
Når behovet er en familiefrakter av litt størrelse og man helst skal unngå personlig konkurs som følge av kjøpet, så fremstår Mondeo som et bra alternativ. Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.
Mondeo gjør det jo også greit i Svensk Bilprovnings undersøkelser.
Mondeo er sikkert en ok bruktbil, hvertfall ikke så mye spøkelsesfeil på dem
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.
Med kjøreprofilen du har antydet er jeg en av de få som ikke ser vitsen med 2 liter/140 hk. Kjører selv Superb 1.6/105 hk med omtrent samme kjøremønster, pluss en del autobahn, da som regel med fullastet bil i moderat hastighet (150ish, pluss/minus). Liten motor som vanlig årsak til forsinkelser? Kan hende jeg avsto fra 2-3 forbikjøringer ila det siste året men er ikke så veldig sikker på det. Som regel er jeg ikke først i køen.
Jeg opplever forsinkelser pga (noenlunde prioritert): 1. Tett trafikk. 2. Folk som ligger i venstre/midtre felt i tide og utide. 3. Folk som ikke bruker blinklys ut rundkjøringer. 4. Dem som elsker å stenge rundkjøringer/kryss for alle når de har kø i egen retning. 5. Dem som sørger for forskjellige slags morsomheter fordi de "skal bare" gjøre et eller annet ved siden av selve kjøringen.
Hadde jeg kjørt mye med tunglastet tilhenger på slep, hadde jeg vurdert en større motor.
Man trenger vel bare større motor om man skal trekke tilhenger/campingvogn...........eller laste svært tungt..... Personlig så liker jeg stor motor/mange hk/godt moment for blant annet minimere forbikjøringstiden.......kjører endel i Russland og der kan det være mye rart!
Har opplevd at en gammel lada prøver å kjøre forbi i motbakken med trailer som kom i mot. Løste hele farlige situasjonen med å gi full gass og kjøre fra lada så den kunne smette inn bak meg! Alternativet var lada i frontkollisjon med trailer......... Så noen ganger er stor motor kjekt å ha ;D
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
For så vidt enig med deg, karsten. Men prisdifferansen mellom 1.6 og 2 liter er ikke avskrekkende på Mondeo. Dessuten er markedet "fullt" av Mondeo om dagen, så utvalget er forholdsvis bra. Pluss at prutningsmonnet er større.
Jeg har null greie på Ford, har aldri vurdert å kjøpe en. Å ha kjøpers marked på en bilmerke er så klart en fordel. Da vi kjøpte vår bil var prisforskjellen merkbar, siden det var en ny bil ikke minst pga høyere engangsavgift.
Rust skal ikke være noe tema på de der, samt e-klassen som kom 2002/2003.
Moderne diesler har kjempekrefter, men gjerne over et veldig snevert spekter. Jeg hadde en del mil i en s-max med rundt 200 hk og manuelt gir for litt sida. Den var helt død under 1500, og begynte å gi seg igjen rundt 3000-3500. Med litt turbolag i tillegg, ble det mye giring og styr.
En annen ting, er at turbo og automat passer fint sammen, da man ikke trenger å gå av gassen ved giring oppover. Da slipper man at turboen må spinne opp på nytt i neste gir. Det gjelder både bensin og diesel.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
MB C-klasse er MYE trangere enn Mondeo.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Er nok noen hundre ganger bedre enn Lagunaen jeg ruller rundt i i dag! Så kan man alltids diskutere hvilke biler som er de beste og peneste.
Når behovet er en familiefrakter av litt størrelse og man helst skal unngå personlig konkurs som følge av kjøpet, så fremstår Mondeo som et bra alternativ. Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.
Mondeo gjør det jo også greit i Svensk Bilprovnings undersøkelser.
Mondeo er sikkert en ok bruktbil, hvertfall ikke så mye spøkelsesfeil på dem
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Med kjøreprofilen du har antydet er jeg en av de få som ikke ser vitsen med 2 liter/140 hk. Kjører selv Superb 1.6/105 hk med omtrent samme kjøremønster, pluss en del autobahn, da som regel med fullastet bil i moderat hastighet (150ish, pluss/minus).
Liten motor som vanlig årsak til forsinkelser? Kan hende jeg avsto fra 2-3 forbikjøringer ila det siste året men er ikke så veldig sikker på det. Som regel er jeg ikke først i køen.
Jeg opplever forsinkelser pga (noenlunde prioritert):
1. Tett trafikk.
2. Folk som ligger i venstre/midtre felt i tide og utide.
3. Folk som ikke bruker blinklys ut rundkjøringer.
4. Dem som elsker å stenge rundkjøringer/kryss for alle når de har kø i egen retning.
5. Dem som sørger for forskjellige slags morsomheter fordi de "skal bare" gjøre et eller annet ved siden av selve kjøringen.
Hadde jeg kjørt mye med tunglastet tilhenger på slep, hadde jeg vurdert en større motor.
Uansett, lykke til med bilkjøpet
Personlig så liker jeg stor motor/mange hk/godt moment for blant annet minimere forbikjøringstiden.......kjører endel i Russland og der kan det være mye rart!
Har opplevd at en gammel lada prøver å kjøre forbi i motbakken med trailer som kom i mot. Løste hele farlige situasjonen med å gi full gass og kjøre fra lada så den kunne smette inn bak meg! Alternativet var lada i frontkollisjon med trailer......... Så noen ganger er stor motor kjekt å ha ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til