3 821    170    2  

Kvitte seg med bil - hva er best?

 6 690     Akershus     0
Står på trappene til å bytte ut vår Renault Laguna 2002 med en nyere bil. Lagunaen er en comfortmaskin og er forholdsvis romslig, men har ellers ikke så mye godt å si om den. Jeg har selvsagt et ønske om å få noe for kjerra nå som den skal byttes ut, men den er nok ikke den mest attraktive blant Lagunaer av tilsvarende årsmodell og relativt lik kilometerstand:

  • En kondensator i klimaanlegget er ødelagt. Konsekvensen er at anlegget ikke klarer å kjøle ned bilen om sommeren. Prisoverslag for å fikse dette på merkeverksted er ca. 7 laken.

  • Katalysatoren er plukket ut pga. den var potte tett. Bilen kjører nå uten katalysator Cool Går med andre ord ikke gjennom PKK neste år. Pris for ny katalysator er ikke helt kjent, "noen tusen" er det mest eksakte vi vet. Det lokale Mekonomen-verkstedet frarådet oss å bruke penger på dette gitt alderen på bilen.

  • En elektronisk feil gjør at bilen relativt har problemer med å starte, dvs. den står og jager på ca. 2000 omdreininger ved oppstart. Vi har vært borti problemet tidligere. Etter mye om og men viste det seg å være brudd på en kabel inn til gasspjeldet. Kablen ble lappet på i februar i år, men nå er feilen tilbake. Planen er å utbedre dette i løpet av et par dager (må ha en kjørbar bil mens vi leter etter ny), men man vet jo aldri om det bare er å lappe på nytt eller om det er noe mer alvorlig

  • I tillegg burde et par stabstagsforinger vært skiftet

  • Pga. produksjonsfeil fra fabrikken på denne modellen er Isofix-festene skjult bak skumgummi og setetrekk. For å grave frem Isofix-festene måtte jeg til med Stanley-kniv. Ser ikke så pent ut når bilstolen ikke står i setet..



På den positive siden er det spell ny nøkkelkortleser og helt nytt gasspjeld. Bremsene er også gode. Kjerra har gått drøyt 160 000.

Bør jeg kjøre den til høgger'n, prøve å selge den som delebil eller hva? Hadde vært fint å få noen tusen for den.

Signatur

   #1
 186     Bergen     0
Bytte de tingene det koster omtrent null å bytte..
Stabilisatorstag tar 5 minutter å bytte og koster kanskje et par hundrelapper..
Er en ekstremt enkel jobb å gjøre selv om man har evner til å skru av hjulet og løsne 2 bolter. For så å sette sammen igjen i motsatt rekkefølge.

Å kaste en bil som er brukbar og som bare har kjørt 160k er idioti i min mening :P

Kjipt med elektriske feil helt klart.. Men noen med kjennskap til disse bilene bør da kunne gi den et liv videre Smile
   #2
 21 852     Akershus     0
En ny bil har fort en kapitalavskrivning på 25000kr/år. Du kan reparere mye på gamlebilen for den summen.

Spørsmålet er helst status på rust og tilgang på deler. Videre er det et sikkerhetsspørsmål, nyere biler er vanligvis bedre enn de eldre.

Signatur
  (trådstarter)
   #3
 6 690     Akershus     0

Bytte de tingene det koster omtrent null å bytte..
Stabilisatorstag tar 5 minutter å bytte og koster kanskje et par hundrelapper..
Er en ekstremt enkel jobb å gjøre selv om man har evner til å skru av hjulet og løsne 2 bolter. For så å sette sammen igjen i motsatt rekkefølge.

Å kaste en bil som er brukbar og som bare har kjørt 160k er idioti i min mening :P

Kjipt med elektriske feil helt klart.. Men noen med kjennskap til disse bilene bør da kunne gi den et liv videre :)


Foringer og slikt er greit nok. Selv om jeg ikke har gjort det før skal jeg sikkert klare det.

For å selge den som kjørende bil er det verre med reparasjoner av klimaanlegg og katalysator som fort koster mer å fikse enn bilen i seg selv Smile Ser at biler av liknende årsmodell og med liknende kilometerstand ligger til salgs for 10000 - 30000. Min bil hører nok til i nedre del av den skalaen.

Legger da til grunn at en stor del av den lille gruppen kjøpere som er interessert i en slik bil ikke har forutsetninger eller lyst til å skru. Men det skader jo ikke å prøve seg i markedet.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 6 690     Akershus     0

En ny bil har fort en kapitalavskrivning på 25000kr/år. Du kan reparere mye på gamlebilen for den summen.

Spørsmålet er helst status på rust og tilgang på deler. Videre er det et sikkerhetsspørsmål, nyere biler er vanligvis bedre enn de eldre.


Bilkjøp har vel aldri vært en god økonomisk investering, heller en dyd av nødvendighet. Men jeg er selvsagt enig i at man kan reparere mye på en gammel bil for det årlige verditapet på en ny bil.

Hovedpoenget for vår del er at vi ikke kan stole på bilen vi har. I fjor vinter skulle vi hjem fra feriehuset i Sverige. Hadde kjørt i 10 minutter da den elektroniske feilen plutselig gjorde at bilen gav gass av egen vilje. Jeg kunne bare bremse og gire. Bilen var fullpakket med bagasje, tilhenger med et vedlass, 2 unger og ei bikkje. Heldigvis var svigerfar like i nærheten og kunne plukke oss opp, men bilen måtte stå igjen. Feilen ble jo fikset, men har altså dukket opp igjen, så her om dagen måtte samboeren ta to unger på armen og gå hjem fra barnehagen 8)

Så denne notorisk upålitelige franskmannen skal nå ut av familien ;D
Signatur
   #6
 186     Bergen     1
Franske biler kan være en utfordring, helt klart :)
Jeg har selv en Peugeot 406 jeg har skrudd "en del på", så jeg kjenner ganske godt til at de kan være lunefulle til tider. Selv om min nå oppfører seg eksemplarisk og har gjort det de siste årene :)

Gikk till innkjøp av PP2000\Lexia3 til min bil..og angrer IKKE på det Smile har spart en liten forume på å kunne kjøre diagnose, programmere nøkler, feilsøke og funksjonsteste via dette i allefall..

En katalysator trenger IKKE være en stor kostnad.. En får fint tak i disse fra en knust\kastet bil\delebil for en BILLIG penge. Å bytte eksosdeler selv er heller ikke hjernekirurgi, så å bytte selv uten NOEN erfaring med fastnøkler\pipesett, litt monteringspasta, pakning og nye klemmer går lekende lett Smile Spesielt når man ikke trenger å være forsiktig med det ga

Når det kommer til at AC'en ikke fungerer er jeg ikke sikker på hvordan det kan løses.. Sitter den kondensatoren som er gåen vanskelig til? Siden verkstedet har klart å konkludere med at det er denne som er gåen, antar jeg at det ikke er HELT krise å finne frem til kortet med problemer..

Om det KUN er en kondensator som er gåen burde det ikke være en stor sak å lodde ut den gamle og inn med en ny (så sant dette er hyllevare-kondensatorer vel å merke).
Evt. kan en vel bytte hele kretskortet med feil på fra en lik bil\delebil..

Klart verdien vil øke jo mindre feil og mangler bilen har.. men så må en jo også se på hvor mye en tjener på det i forhold til hvor mye tid og penger man legger i reparasjonene..
pwb
   #7
 2 171     Ski     0


Når det kommer til at AC'en ikke fungerer er jeg ikke sikker på hvordan det kan løses.. Sitter den kondensatoren som er gåen vanskelig til? Siden verkstedet har klart å konkludere med at det er denne som er gåen, antar jeg at det ikke er HELT krise å finne frem til kortet med problemer..

Om det KUN er en kondensator som er gåen burde det ikke være en stor sak å lodde ut den gamle og inn med en ny (så sant dette er hyllevare-kondensatorer vel å merke).
Evt. kan en vel bytte hele kretskortet med feil på fra en lik bil\delebil..



Er nok ikke en slik kondensator det menes når det er snakk om ac, men en slik
http://www.autodeler.co.no/kondensator

Ikke noe stort problem å bytte selv det heller, siden anlegget sikkert er tomt for gass så er det jo ikke noe miljøfarlig å demontere det, men er det gass i så skal jo den tømmes først. Når ny er montert så må anlegget bli vakumert og fylt med gass.

  (trådstarter)
   #8
 6 690     Akershus     0

Jeg ville ha bitt tennene sammen og kjørt den til den døde...


Hadde vi fremdeles bodd midt i Oslo med rikelig kollektivtilbud i alle retninger kunne vi vurdert det, og vi gjorde for så vidt det med forrige bil. Men nå bor vi litt mer avsides og er avhengig av en bil som er til å stole på. For øvrig kommer vi ikke til å kjøpe spell ny bil, men ser primært på 3-4 år gamle biler til snaue 200 000.

Mekonomen var på alerten i februar i år med tanke på å få tak i en katalysator fra høgger'n, men det ble ikke noe videre oppfølging av det. Samtidig var planen da at bilen skulle holde uten katalysator til PKK i november 2015. Jeg kunne sikkert ha mekket på det selv dersom jeg hadde fått tak i delene til en rimelig penge. Men man skal jo ha tiden til det også. Min prioritering har vært slik at jeg selv fikser og ordner med det meste jeg eier, men bil har jeg foreløpig valgt å holde utenfor den "ordningen". Jeg hører du sier at det går lekende lett og er gjort på kort tid, men jeg er likevel ikke så sikker på at det er tilfelle for meg helt uten videre :o

Ad kondensator: jeg aner ikke hva slags kondensator det er tale om, men det er sikkert mulig å finne ut. Kan være verkstedet har oppgitt det i prisoverslaget jeg fikk. pwb er muligens på sporet av noe, uten at jeg har forutsetninger for å ta stilling til det.

Når det gjelder verdi anser jeg vel egentlig at det ikke er voldsomt mye å hente på å fikse de som er gæli'. Mine undersøkelser viser at pristaket for denne typen bil er allerede forholdsvis lavt. Om formålet var å fikse den for å bruke den videre hadde det nok stilt seg annerledes, men særlig min samboer er lite innstilt på å gi denne bilen nye sjanser.
Signatur
   #9
 21 852     Akershus     0

Franske biler kan være en utfordring, helt klart :)


Har en 307 SW. Den har en copilot som slår av alle lys på bilen når han har lyst. Etter to hendelser på svart vei turde jeg ikke mer. Nå kjører jeg med en "klesklype" direkte på batteriet. Null elektronikk før hovedlysene. BOS har ingen forslag ut over å skifte elektronikk for 60.000 uten garantier!

Med en slik feil er bilen uselgelig, 2003/90.000 km.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 6 690     Akershus     0


Franske biler kan være en utfordring, helt klart :)

BOS har ingen forslag ut over å skifte elektronikk for 60.000 uten garantier!

Med en slik feil er bilen uselgelig, 2003/90.000 km.


Håpløst. Jeg har selv betalt alt for mye penger for fånyttes reparasjoner. Jeg har sett min personlige servicetekniker nærmest bli blank i øynene når han ser på skjermen sin - åpenbart ikke i stand til å fastsette en fornuftig diagnose. Men deler og arbeid til flere tusen blir det lell. Slike episoder gjorde at jeg sluttet med å oppsøke merkeverksted med gammel bil. Da bruker jeg heller lokalt verksted uten merketilknytning der de både har kompetanse, sunt bondevett og respekt for folks lommebok.

Btw: har selv opplevd at lyset forsvant i stummende mørke på svingete vei. Ikke bra.
Signatur