#51
 2,264     0
Prøv å ta av en mutter på veivaksel med "latmann" du Wink

Null problem, bare du holder igjen akslingen. Wink


En kan også sette opp en latmansarm slik at den står fast, dra av pluggledninger og gi ett kort forsøk med startmotoren. Har prøvd en gang, funka da. (hadde ikke muttertrekker eller noe å holde igjen veiva med).

   #52
 8,022     Bærum     1
Funker ikke muttertrekker, funker ikke lang arm. Du ender bare med å ødlegge bolt eller mutter.

Det kommer jo helt an på muttertrekkeren... 3/4" sekskant/round corner piper og latmann slår 1/2" muttertrekker når som helst.


Det er min erfaring også. Men min muttertrekker makser ut på 500Nm. Det er egentlig forsvinnende lite når ting virkelig sitter. Kraftpipe på latmannsarm, og et 2m jernrør tredd utenpå latmannsarmen har så langt løsnet alt jeg har kommet over på mine gamle biler.
Utfordringen er at man ofte ikke har plass/rom til lang nok arm.
Kanskje denne hadde vært noe: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Muttertrekker/Muttertrekker-34-AIW-1355-2000035429/

1355Nm...
  (trådstarter)
   #53
 5,111     Sørnorge     0
Jeg dro på gårdsbesøk og lånte en lufttrekker av ukjent styrke - og ga opp etter diverse runder. Den føltes jo svakere enn min elektriske. Støynivået var i alle fall vesentlig svakere.
Siden jeg hadde en time å slå i hjel på stedet begynte jeg å kjøre min muttertrekker og den lånte vekselvis, med dynking i wd40 mellom hver runde. Etter ca 30 runder (a 10-15 sekunder) begynte det å bli bevegelse. Det var lufttrekkeren som til slutt klarte jobben. Googlet trekkeren etterpå, og fant ut at den har 1050Nm
http://www.wuerth.no/tjenester/253/muttertrekker/

Det skal godt gjøres å få til noe i nærheten av den kraften med latmann uten å glippe!

Jeg undres om trikset rett og slett var at byttet mellom de to muttertrekkerene som slår med forskjellige frekvenser får wd40 til å trenge bedre inn.
   #54
 347     0
Hvor tykk er slangen og hvor mye luft leverer kompressoren?
Hvis du får for lite luft til trekkeren, så får du ikke oppgitt antall Nm ut av den.
   #55
 8,022     Bærum     0
Det skal godt gjøres å få til noe i nærheten av den kraften med latmann uten å glippe!


Det kommer an på størrelsen på mutter. Da jeg skulle ha av mutterne som fester bakre støtdempere hadde jeg kraftpipe, latmannsarm og 2m rør tredd utenpå latmannsarm. La i praksis hele kroppsvekten på - og oppnår da en kraft på tilnærmet 70*10N*2m=>1400Nm
  (trådstarter)
   #56
 5,111     Sørnorge     0
Hvor tykk er slangen og hvor mye luft leverer kompressoren?
Hvis du får for lite luft til trekkeren, så får du ikke oppgitt antall Nm ut av den.


Ingen anelse, men når de er kjøpt samtidig fra Wurth, burde de jo være av matchende dimmensjoner.

Da jeg skulle ha av mutterne som fester bakre støtdempere hadde jeg kraftpipe, latmannsarm og 2m rør tredd utenpå latmannsarm. La i praksis hele kroppsvekten på - og oppnår da en kraft på tilnærmet 70*10N*2m=>1400Nm


Det forutsetter også at retningen du skal skru er nedover og at armen ikke forskyver momentet litt utenfor pipens senterplan.
   #57
 1,323     Østlandet     0
Dette minnet meg på skifte av mansjett på drivakselen til en Citroen CX 25 GTI Turbo som jeg hadde på slutten av 80-tallet. Etter at jeg hadde forsøkt muttertrekkere, latmannsarmer og lange rør i flere timer ga jeg opp og ringte nærmeste Citroen verksted for å høre hvordan i all verden de fikk opp mutteren på drivakselen.
Svaret var 3/4" pipe med latmannsarm som de satte ned mot gulvet for deretter å starte bilen og kjøre løs mutteren!
Skummelt ja - men det gikk Smile

  (trådstarter)
   #58
 5,111     Sørnorge     1
Ny skrue, nye utfordringer:
Denne gang for å løsne en bremseklave.
450Nm el-muttertrekker: ingen av de to løsnet
1050Nm luft-muttertrekker: den ene løsnet. Ingen sjans på den andre.
2m latmansarm: ikke sjans
90cm latmansarm mot kloss på bakken, og jekke ned bilen: bil ikke tung nok med kun ca 400kg egenvekt pr framhjul.
SIste utvei: Sette bilen på kanten av låvebrua med latmannsarm utenfor brua hektet inn i frontlasteren på traktoren under brua, og løftestropp mellom bil og traktor for at bilen ikke skulle stikke av når traktoren dyttet på latmann. Problem løst! (Det skal sies at selv etter at traktor hadde skrudd ca 1/12-runde, klarte fortsatt ikke muttertrekker å få ut skruen. Traktoren måtte gi skruen en ekstra omgang.)
  (trådstarter)
   #60
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har aldri hatt noen følelse av at bilen er nær ved å falle fra hverandre. En gjetting er at det trengtes 5000Nm for å få ut denne skruen. (4000 var ikke nok.) De har skrudd godt de som har skrudd sammen bilen. (Ref antall poster jeg har hatt om å løsne skruer i det siste.) Det tok 5 forsøk på å få bilen til å stå på latmann, uten at den falt av skruehodet. Både bolten og pipa begynte å bære preg av glippene. Måtte lage spor i klossen som styrte retningen latmansarmen skulle gli.
På traktoren ble armen puttet inn i et hjørne på lasteren slik at den holdt retningen.
Antagelig ville bilens tyngde vært nok til å få løs bolten med den lange latmannen, men da ble enden av latmann stående så langt under bilen at den kom bak bilens vippepunkt. Måtte i så fall ha jekket opp bakenden på bilen (begge sider), satt latmann i bakken og senket bakenden. Det blir i praksis som å holde skruen stille mens man dreier selve bilen. Det ville gitt uttrykket "å sku bil" en helt ny betydning. Med tanke på hvor mye latmannen bøyer seg i prosessen, ville det krevd at bakenden ble senket fra ganske mye større høyde enn hva jeg kunne klart med saksejekk på garasjejekk på jekketralle. Dermed måtte traktoren ha steppet inn som jekk. Det virket litt i overkant ambisiøst. Traktor under låvebrua da hørtes bedre ut.

(Å ha tilgang på lån av gård med utstyr har stadig blitt redningen på mange områder.)