Ja, E18 er er en stor sak. Men nå snakket jeg først og fremst om E18 som gjennomfartsåre gjennom Oslo. Den blir nok ikke stengt bare fordi man vil begrense trafikken innenfor Ring 1.
Jeg er enig i at løsningen ikke er forbud mot alt og at det mest ønskelige er å endre atferd gjennom "positive" tiltak som bedre innfartsparkering og lavere priser på kollektivtransport. Men i en del tilfeller ser man at det må kraftige tiltak til for å få til en ønsket atferdsendring på kort tid. Det var stor motstand mot røykeloven også. Nå til dags er det vel ingen som vil tilbake til tidene der alle kunne dampe i vei innendørs og man nærmest fikk pustebesvær av å være på et utested?
Jeg trasker gjennom Oslo sentrum fem dager i uken og ser gjerne at bilismen reduseres kraftig, selv om jeg nok ville synes at det var upraktisk om jeg selv ble berørt mens jeg bodde i byen. Uansett skulle jeg nok klart å tilpasse meg ganske raskt.
Ellers enig i at det kan sees på som en dobbeltmoral at MDG tok taxi i går, og at de burde ha skjønt at det ville medføre reaksjoner. Men det er samtidig et forholdsvis billig poeng.
Jeg tror ikke MDG forventer at det blir 100 % bilfritt i Oslo sentrum, men om man klarer å få bort 80 % av bilene er det jammen ikke galt det heller.
Tipper det blir motsatt. Sentrum defineres som bilfritt, men med unntak for utrykningskjøretøyer, varetransport, konge- og regjeringsbiler (kongen bor vel innenfor Ring 1?), kommunale biler, hjemmehjelpen, rullestolbrukere, vegetarianere, håndverkere og taxier. Så sier man at "Oslo nå er bilfritt", selv om 80% av bilene fortsatt er der, og markedsfører det som en stor politisk seier og første skritt mot et nytt grønt samfunnet...
Han har jo en rytterstatue forran husdøra til inspirasjon, Karl Johan. Andre har foreslått stall i Stortigskjelleren for de folkevalgte. (Kommer det metan fra hesteromper?)
Jeg er enig i at løsningen ikke er forbud mot alt og at det mest ønskelige er å endre atferd gjennom "positive" tiltak som bedre innfartsparkering og lavere priser på kollektivtransport. Men i en del tilfeller ser man at det må kraftige tiltak til for å få til en ønsket atferdsendring på kort tid. Det var stor motstand mot røykeloven også. Nå til dags er det vel ingen som vil tilbake til tidene der alle kunne dampe i vei innendørs og man nærmest fikk pustebesvær av å være på et utested?
Jeg trasker gjennom Oslo sentrum fem dager i uken og ser gjerne at bilismen reduseres kraftig, selv om jeg nok ville synes at det var upraktisk om jeg selv ble berørt mens jeg bodde i byen. Uansett skulle jeg nok klart å tilpasse meg ganske raskt.
Ellers enig i at det kan sees på som en dobbeltmoral at MDG tok taxi i går, og at de burde ha skjønt at det ville medføre reaksjoner. Men det er samtidig et forholdsvis billig poeng.
http://e24.no/boers-og-finans/eiendomsskatt-og-bilfritt-sentrum-kan-viske-vekk-milliardverdier/23545738
Tipper det blir motsatt. Sentrum defineres som bilfritt, men med unntak for utrykningskjøretøyer, varetransport, konge- og regjeringsbiler (kongen bor vel innenfor Ring 1?), kommunale biler, hjemmehjelpen, rullestolbrukere, vegetarianere, håndverkere og taxier. Så sier man at "Oslo nå er bilfritt", selv om 80% av bilene fortsatt er der, og markedsfører det som en stor politisk seier og første skritt mot et nytt grønt samfunnet...
Nei, faktisk ikke. Ring 1 går mellom Slottsparken og Universitetet/Studenderlunden, krysser Karl Johan i bunnen av Slottsbakken.
......Det finnes ikke lovverk som forbyr kjøring til egen eiendom!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Men på den andre sida så er jo dette, i miljøsamanheng, eit så lite tiltak at det er nærast virkelaust målt opp mot andre, viktigare tiltak.