Ebe
   #21
 4,452     Vestlandet     0
Er ikke bare direkte forbruk man sparer med leaf, men den (el-bil) har vesentlig færre deler som kan ryke. Mangler vel girkasse, clutch, reimer og stort sett hele motorblokka med hva det innebærer.

Og så er de veldig behagelige å kjøre Smile
Signatur

   #22
 372     Hedmark      0
Tenkte på nr1 bilen din, greit at bilparken "utfyller" hverandre Smile
Vurdert 107/c1/UP/citigo? Vi kommer nok til å handle nr 2 bil i den størrelsen neste gang, og i tillegg ha en større bil som kan dra henger etc. Ble overrasket over plassen inni, selv med beskjedne yttermål, hehe.
Feks den her http://www.finn.no/81788032
Edit: Kommer ann på antall unger og alder på de da, er ikke sikkert det går to barneseter feks
   #23
 4,258     0
Er ikke bare direkte forbruk man sparer med leaf, men den (el-bil) har vesentlig færre deler som kan ryke. Mangler vel girkasse, clutch, reimer og stort sett hele motorblokka med hva det innebærer.

Og så er de veldig behagelige å kjøre Smile


Skulle ikke se bort fra at man sparer penger selv med en tre års horisont og kun 3000km i året heller. Særlig ikke med en bomring i nærheten, de har vel slikt i Bærum også Wink
   #24
 1,060     Jevnaker     0
Som andre påpeker - fordelen med f.eks VW er at det finnes youtube videoer på ALT av reparasjoner Smile

Kan ha en sammenheng med at ALT har en tendens til å ryke Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 8,022     Bærum     0
Kan tenkes, men neppe noe mer enn på andre merker. Feilstatistikken sier at VW er bedre enn gjennomsnittet.

Jeg har kokt det ned til Octavia, V50 eller Legacy nå.

Skjelte såvidt på A4 - men automaten på disse med FWD er multitronic. Den er det vel best å styre unna....
  (trådstarter)
   #26
 8,022     Bærum     0
Tenkte på nr1 bilen din, greit at bilparken "utfyller" hverandre Smile
Vurdert 107/c1/UP/citigo? Vi kommer nok til å handle nr 2 bil i den størrelsen neste gang, og i tillegg ha en større bil som kan dra henger etc. Ble overrasket over plassen inni, selv med beskjedne yttermål, hehe.
Feks den her http://www.finn.no/81788032
Edit: Kommer ann på antall unger og alder på de da, er ikke sikkert det går to barneseter feks


Blir du påkjørt bakfra i en sånn tror jeg ikke unga dine kommer fra det med livet i behold. De sitter jo i praksis med hodet inntil vinduet bak.
   #27
 360     Rælingen     0
Har selv hatt vw touran i 8 år nå.....med dsg. Tror ikke det blir ny vag for å si det sånn. Svinghjul, webasto, sink slipp på lakk, turbo, abs sensor +++.....kun dyre ting. Bevares...god å kjøre og bra skrudd sammen, men feilfrie er de ikke. Av octavia, legacy og v50 ville jeg vurdert legacy eller v50. Broren min jobbet tidligere som mekaniker der de solgte Subaru. Han meldte om lite feil på de. Føler at volvo er godt kjøpt og vurderer det selv som neste bil. Men ser på finn at du må trolig gå opp i pris hvis du skal han en v50 med aut og kurant km stand.

Tips. Kjøp en med garanti 3/6 mnd og ta garantiutløpstest.

   #28
 372     Hedmark      0
Tenkte på nr1 bilen din, greit at bilparken "utfyller" hverandre Smile
Vurdert 107/c1/UP/citigo? Vi kommer nok til å handle nr 2 bil i den størrelsen neste gang, og i tillegg ha en større bil som kan dra henger etc. Ble overrasket over plassen inni, selv med beskjedne yttermål, hehe.
Feks den her http://www.finn.no/81788032
Edit: Kommer ann på antall unger og alder på de da, er ikke sikkert det går to barneseter feks


Blir du påkjørt bakfra i en sånn tror jeg ikke unga dine kommer fra det med livet i behold. De sitter jo i praksis med hodet inntil vinduet bak.

Tja, en golf feks holder nok ikke igjen så mye mer ved en evt påkjørsel bakfra.
Sånn sett er nok en v50 tryggere, selv om up har fått 5 stjerner i euro ncap
   #30
 705     0
Jeg bruker decra som kilde for feilstatistikk. Ellers leser jeg litt på bruktbilguiden til broom, men den er ikke objektiv og pålitelig, men gir en pekepinn.

Ellers ligger det flere b-klasser med relativt høy kmstand på finn etter at karrieren som taxi er over, noe som for meg betyr at bilene holder.


Slik jeg ser det, er det som utgjør om bilen er dyr for deg i ditt eierskap hverken forbruk eller eventuelle servicekostnader. Det er verditapet. Taper du 20 eller 30 000 i året pr 3000km, er differansen over 3kr pr km. For meg er 3kr/km omtrent det bilen koster i bruk, pga jeg har lengre kjørelengde på våre biler. Til sammenligning kan bilen din ha inntil 10000kr ekstra i service (lite trolig på så lite km) eller ha over dobbelt forbruk uten at det velter budsjettet.

Mitt råd er derfor en bil hvor en større del av verditapet er tatt. Feks ved at bilen er eldre, eller har høy kmstand for å redusere årlig verditap.

El-bil er heller ikke et dumt alternativ, og mulig det mest økonomiske hvis du har anledning til lading.