Hadde bestilt meg en ny bærbar PC (Lenovo - fra Asia), som jeg skulle få levert i god til før ferien, ifølge kjøpsavtalen. Til den levingsdatoen fikk jeg levert den forede "mappa" til å ha PCen i - et par dager tidligere hadde de meldt at resten var forsinket. Så gikk det to uker, og jeg fikk dokken levert, men ny beskjed om at resten var forsinket, og ferien nærmet seg med stormskritt. Jeg fikk en ny leverinsdato, midt i ferien min.
Lenovo sender ting med DHL, som vil ha kvittering for mottatt pakke. Så jeg skrev en fullmakt til resepsjonen på jobben, og prøvde å få omadressert pakken dit, slik at den ikke skulle bli returnert til andre siden av jorda. Men nei: Det var fortsatt ni dager igjen til "Estimated shipping date", men logistikk-systemet til Lenovo tillot ingen endring av mottakeradressen etter at bestilling var registrert i systemet, uansett grunn. Men, fikk jeg vite, jeg kunne kontakte DHL.
Så jeg kontaktet DHL. Ja, de kunne endre leveringsadressen - men først etter at det var gjort et mislykket leveringsforsøk! Jeg fikk beskjed om å vente til det lå lapp i postkassa mi om at de hadde forsøkt å levere; da kunne jeg kontakte dem og oppgi en ny adresse. Men da er jeg på ferie!!! Jeg finner ikke lappen før flere uker senere, og da kan pakken være returnert før jeg får sjans til å gjøre noe!
Nei, sånt noe visste ikke DHL hvordan de skulle handtere. Jeg kunne jo prøve å få en nabo til å se i postkassa mi om det var kommet noen DHL-melding, og så kunne denne naboen prøve å få tak i meg på ferie, og så kunne jeg prøve, på ferien min, å få kontakt med DHL, og så kunne de få oppgitt den nye leveringsadressen....
Sukk. Jeg gamblet på at forsendelsen ville bli så forsinket at de to ukene liggetid ikke ville være overskredet når jeg kom hjem.
Nå ble forstyrrelser i ferien min, så jeg var en tur hjemmom midt i ferien. Der lå lappen, ankommet dagen før, så jeg kunne hente PCen umiddelbart og stikke videre på ferie. Det hadde riktignok holdt med én dags margin om jeg først hadde sett lappen da jeg kom fra ferie, men likevel fatter jeg ikke hvordan det går an å lage så ufleksible logistikk-systemer.
Jeg var ute for at transportøren ikke kunne bytte adresse uten at de kontaktet avsender. Resultatet var at plutselig hadde jeg ny hente sms til ny adresse på 2. stk pakker .... Vi ble enig om å la den ene gå i retur...
Jeg befinner meg plutselig i samme situasjon... Siden jeg normalt bruker pick-up point når jeg handler fra komplett.no har jeg ikke lagt merke til at den gamle adressen min fortsatt er registrert... Så jeg har sendt kjøleskapet til feil adresse!
Jeg flyttet ikke langt (5 min kjøring), så det er samme rute osv og jeg håpte at en kjapp telefon skulle holde. Så lett var det selvsagt ikke... PostNord kan kun levere til den oppgitte adressen. Komplett.no svarer ikke hverken på tlf eller epost. Så mitt beste håp nå er å vente utenfor mitt gamle hus og håpe at sjåføren går med på å kjøre videre til mitt nye hus...
Utrolig lite fleksibelt, men samtidig er det jo 100% min feil at adressen er feil...
For meg ble halve forsendelsen sent med post som avtalt og den andre halvdel med beskjed om å være hjemme mellom 9 og 15 for å motta et kolli til 300kr. Tror faktisk det var Schenker og da kostet det avsender mer enn verdi på kolli å sende denne, privat utlevering er normalt dyrt hos Schenker (derfor PostNord tar markedsandeler).
Denne historien er fra noen år siden. Pakken inneholder en kjole, sendt akkurat innenfor fristen for å være lovet fremme til jul. Den skal leveres på døra, og den dagen er man hjemme med et halvt øye på oppkjørselen.
Men kommer det noen bil? Nei. Plutselig står den registrert som forsøkt levert hjemme. Det har den aldri vært. Man rekker postkontoret rett før stengetid, de skal jo da ha fått den. De kan ikke se å ha fått inn noe slikt, men de endevender hele pakkestabelen. Resultatløst. Det er vel en dag igjen, og også da endevender postkontoret pakkestabelen på tampen av dagen. Resultatløst. Ikke be om bilder fra juleselskapet, vennligst.
For å gjøre resten av historien litt kortere, så dukker det etter hvert opp en melding fra et helt annet postkontor. Sjåføren har bare dumpet hele lasset der, og sikkert dratt på ferie. Posten skal fram ... til et eller annet sted.
Og når det gjelder postfortollingen ... don't get me started. Jeg har måttet betale ut ting for å unngå at Posten sender det i retur, bare for å se "Tollfritt" (eller var det "Ikke tollpliktig"?)-stempelet på den. Neste gang skrev jeg til dem og forhåndsvarslet erstatningskrav for det tilfellet at de klarte å sende den tilbake før de hadde rettet opp iht. faktura. De sendte den nå tilbake før de klarte å lese det brevet, men da fikk jeg et litt unnskyldende svar der at de tilbød seg å betale for å få den sendt én gang til.
De bruker ikke stempelet med mindre det skal igjennom gratis, i hvert fall var det hva fyren på Tollvesenet påstod da jeg ringte. Hører med til historien av grunnlaget deres var umulig, det var rett over 200 kroner (som da var grensen), og det var frankert med godt over en femtilapp. Enten skulle de ha lagt til porto (og brukt et høyere grunnlag), eller så skulle de ha trukket fra porto (og kommet til et grunnlag under grensen).
Posten henviste meg til Tollvesenet for krav om mva-refusjon, og Tollvesenet kunne aller velvilligst forklare meg noe Posten sikkert visste, nemlig at under 125 (?) kroner ville jeg få refundert 0,-.
Forresten, sist gang jeg brukte Komplett (den gangen harddiskene var på under to TB, de har sikkert byttet firma flere ganger siden), så hadde ikke sjåføren noe problem med å levere på andre adresser - for han likte ikke oppkjørselen her. Så han ba om å få levere et annet sted. Det er femti meter å gå, så han må ha tapt en god del tid, men han var vel redd for bikkja til naboen. (Bak gjerdet, men har man først en fobi ...)
En litt ferskere historie, men jeg husker ikke speditør. Jeg tok imot for en nabo (det var visst OK, selv om det ikke var avtalt, hvem som helst som bor i nærheten) - og to dager etter kom sjåføren tilbake og ville ha meg til å finne igjen pakka som jeg hadde slengt i naboens postkasse (og naboen fikk jeg ikke tak i). Da jeg så papirene sjåføren hadde med seg, så var det en utskrift fra enten Google Maps eller Gule sider eller noe slikt, med naboen og naboens adresse - og en adresselapp til et annet sted, på en navnebror. Sjåføren hadde ikke funnet riktig adresse på GPS-en, og bare googlet navnet. Smarting.
Postnord fungerer i oslo sentrum. Er destinasjonen litt lenger unna, f.eks på Vinderen blir det vanskelig. Da møter gjerne budbilen opp ved et bygg i nærheten av leveringsadressen, ser at det ikke står riktig nummer på bygget han tilfeldigvis har foran seg og melder inn "adresse ukjent".
Til Tønsberg har ikke Postnord klart å levere som forventet en eneste gang. En gang kjørte jeg til Larvik for å hente pakka. En annen gang til Oslo, og en vinterdag måtte jeg ta kano ut til en øy i nærheten for å hente pakke. Og flere ganger har de sendt brev om at de har en pakke som de vurderer å levere og man må gi beskjed hvis man ønsker den levert om en uke. Gir man ikke beskjed i tide vil de belaste gebyrer for oppbevaring. Om pakka kommer på dør eller til et utleveringssted (som relativt ofte er i nærheten av riktig adresse) synes tilfeldig. De gangene pakka faktisk kommer dit den skal er emballasjen mer eller mindre skadet. Og i bestefall kommer den dagen etter forventet.
Posten/bring klarer stort sett å få ting frem. Egentlig klarer de å få litt for mye frem hit. Jeg har stadig fått brev i postkassa til Svendsen Eksos. Foruten at både Svendsen og mitt navn inneholder bokstaven 'e' har adressene våre flere likhetstrekk: Begge veinavn begynner på 'T' og slutter på 'veien', begge har husnummer '4' og begge har postnummer som begynner på '3'. Ikke rart postverket lett tar feil av disse adressene. Når jeg nevner dette for Posten får jeg beskjed om å merke postkassa bedre. Jeg vurderer å skrive postnummeret over hele kassa. Hvor posten min blir av vet jeg ikke - jeg har ikke fått noen brev siden mai.
Men når Posten/bring virkelig vil vise seg frem gjør de det godt: En pakke fra Oslo til Oslo gikk via Danmark, Portugal, Italia, Usa, Norge (tollager), Portugal, Danmark, Norge (tollager) før den til slutt havnet der den startet og kunne hentes.
Problemet er vel at kunden er en uskyldig tredjepart i et leverandør/kunde-forhold som sikkert fungerer fint for de to andre...
Jeg venter på en pakke fra komplett.no. Det var to kolli, hvorav det ene var et kjøleskap. Siden det var med hjemlevering og retur av gammelt, ble det PostNord og ikke Posten eller (det beste alternativet) Pick-Up Point. Kjøleskapet ble levert som avtalt (litt kåling siden jeg hadde gitt feil adresse som tidligere nevnt, men det ble løst). Men kolli #2 har ingen sett. De ringte meg i dag og lurte på om jeg hadde fått det - men det har jeg jo ikke. Det forsøkt levert for en uke siden, og jeg fikk melding om at nytt forsøk ville bli gjort "første utleveringsdag" (mandag?).
Jeg vurderer å kjøpe ny vare fra komplett.no til pick-up point, da har jeg varen ila 1-2 dager, og returnere den første på angrefristen når/dersom den dukker opp.
Ellers har jeg lært at PostNord kundeservice har mange ansikter. Møtte på en regelrytter her om dagen, og det meste var umulig. I dag ringte det en annen som var betydelig mer imøtekommende og løsningsorientert. Det er bra!
Hadde bestilt meg en ny bærbar PC (Lenovo - fra Asia), som jeg skulle få levert i god til før ferien, ifølge kjøpsavtalen. Til den levingsdatoen fikk jeg levert den forede "mappa" til å ha PCen i - et par dager tidligere hadde de meldt at resten var forsinket. Så gikk det to uker, og jeg fikk dokken levert, men ny beskjed om at resten var forsinket, og ferien nærmet seg med stormskritt. Jeg fikk en ny leverinsdato, midt i ferien min.
Lenovo sender ting med DHL, som vil ha kvittering for mottatt pakke. Så jeg skrev en fullmakt til resepsjonen på jobben, og prøvde å få omadressert pakken dit, slik at den ikke skulle bli returnert til andre siden av jorda. Men nei: Det var fortsatt ni dager igjen til "Estimated shipping date", men logistikk-systemet til Lenovo tillot ingen endring av mottakeradressen etter at bestilling var registrert i systemet, uansett grunn. Men, fikk jeg vite, jeg kunne kontakte DHL.
Så jeg kontaktet DHL. Ja, de kunne endre leveringsadressen - men først etter at det var gjort et mislykket leveringsforsøk! Jeg fikk beskjed om å vente til det lå lapp i postkassa mi om at de hadde forsøkt å levere; da kunne jeg kontakte dem og oppgi en ny adresse. Men da er jeg på ferie!!! Jeg finner ikke lappen før flere uker senere, og da kan pakken være returnert før jeg får sjans til å gjøre noe!
Nei, sånt noe visste ikke DHL hvordan de skulle handtere. Jeg kunne jo prøve å få en nabo til å se i postkassa mi om det var kommet noen DHL-melding, og så kunne denne naboen prøve å få tak i meg på ferie, og så kunne jeg prøve, på ferien min, å få kontakt med DHL, og så kunne de få oppgitt den nye leveringsadressen....
Sukk. Jeg gamblet på at forsendelsen ville bli så forsinket at de to ukene liggetid ikke ville være overskredet når jeg kom hjem.
Nå ble forstyrrelser i ferien min, så jeg var en tur hjemmom midt i ferien. Der lå lappen, ankommet dagen før, så jeg kunne hente PCen umiddelbart og stikke videre på ferie. Det hadde riktignok holdt med én dags margin om jeg først hadde sett lappen da jeg kom fra ferie, men likevel fatter jeg ikke hvordan det går an å lage så ufleksible logistikk-systemer.
Jeg flyttet ikke langt (5 min kjøring), så det er samme rute osv og jeg håpte at en kjapp telefon skulle holde. Så lett var det selvsagt ikke... PostNord kan kun levere til den oppgitte adressen. Komplett.no svarer ikke hverken på tlf eller epost. Så mitt beste håp nå er å vente utenfor mitt gamle hus og håpe at sjåføren går med på å kjøre videre til mitt nye hus...
Utrolig lite fleksibelt, men samtidig er det jo 100% min feil at adressen er feil...
Men kommer det noen bil? Nei.
Plutselig står den registrert som forsøkt levert hjemme. Det har den aldri vært.
Man rekker postkontoret rett før stengetid, de skal jo da ha fått den. De kan ikke se å ha fått inn noe slikt, men de endevender hele pakkestabelen. Resultatløst.
Det er vel en dag igjen, og også da endevender postkontoret pakkestabelen på tampen av dagen. Resultatløst. Ikke be om bilder fra juleselskapet, vennligst.
For å gjøre resten av historien litt kortere, så dukker det etter hvert opp en melding fra et helt annet postkontor. Sjåføren har bare dumpet hele lasset der, og sikkert dratt på ferie. Posten skal fram ... til et eller annet sted.
Og når det gjelder postfortollingen ... don't get me started. Jeg har måttet betale ut ting for å unngå at Posten sender det i retur, bare for å se "Tollfritt" (eller var det "Ikke tollpliktig"?)-stempelet på den. Neste gang skrev jeg til dem og forhåndsvarslet erstatningskrav for det tilfellet at de klarte å sende den tilbake før de hadde rettet opp iht. faktura. De sendte den nå tilbake før de klarte å lese det brevet, men da fikk jeg et litt unnskyldende svar der at de tilbød seg å betale for å få den sendt én gang til.
Posten henviste meg til Tollvesenet for krav om mva-refusjon, og Tollvesenet kunne aller velvilligst forklare meg noe Posten sikkert visste, nemlig at under 125 (?) kroner ville jeg få refundert 0,-.
En litt ferskere historie, men jeg husker ikke speditør. Jeg tok imot for en nabo (det var visst OK, selv om det ikke var avtalt, hvem som helst som bor i nærheten) - og to dager etter kom sjåføren tilbake og ville ha meg til å finne igjen pakka som jeg hadde slengt i naboens postkasse (og naboen fikk jeg ikke tak i). Da jeg så papirene sjåføren hadde med seg, så var det en utskrift fra enten Google Maps eller Gule sider eller noe slikt, med naboen og naboens adresse - og en adresselapp til et annet sted, på en navnebror. Sjåføren hadde ikke funnet riktig adresse på GPS-en, og bare googlet navnet. Smarting.
Til Tønsberg har ikke Postnord klart å levere som forventet en eneste gang. En gang kjørte jeg til Larvik for å hente pakka. En annen gang til Oslo, og en vinterdag måtte jeg ta kano ut til en øy i nærheten for å hente pakke. Og flere ganger har de sendt brev om at de har en pakke som de vurderer å levere og man må gi beskjed hvis man ønsker den levert om en uke. Gir man ikke beskjed i tide vil de belaste gebyrer for oppbevaring. Om pakka kommer på dør eller til et utleveringssted (som relativt ofte er i nærheten av riktig adresse) synes tilfeldig.
De gangene pakka faktisk kommer dit den skal er emballasjen mer eller mindre skadet. Og i bestefall kommer den dagen etter forventet.
Posten/bring klarer stort sett å få ting frem. Egentlig klarer de å få litt for mye frem hit. Jeg har stadig fått brev i postkassa til Svendsen Eksos. Foruten at både Svendsen og mitt navn inneholder bokstaven 'e' har adressene våre flere likhetstrekk: Begge veinavn begynner på 'T' og slutter på 'veien', begge har husnummer '4' og begge har postnummer som begynner på '3'. Ikke rart postverket lett tar feil av disse adressene. Når jeg nevner dette for Posten får jeg beskjed om å merke postkassa bedre. Jeg vurderer å skrive postnummeret over hele kassa.
Hvor posten min blir av vet jeg ikke - jeg har ikke fått noen brev siden mai.
Men når Posten/bring virkelig vil vise seg frem gjør de det godt: En pakke fra Oslo til Oslo gikk via Danmark, Portugal, Italia, Usa, Norge (tollager), Portugal, Danmark, Norge (tollager) før den til slutt havnet der den startet og kunne hentes.
Jeg venter på en pakke fra komplett.no. Det var to kolli, hvorav det ene var et kjøleskap. Siden det var med hjemlevering og retur av gammelt, ble det PostNord og ikke Posten eller (det beste alternativet) Pick-Up Point. Kjøleskapet ble levert som avtalt (litt kåling siden jeg hadde gitt feil adresse som tidligere nevnt, men det ble løst). Men kolli #2 har ingen sett. De ringte meg i dag og lurte på om jeg hadde fått det - men det har jeg jo ikke. Det forsøkt levert for en uke siden, og jeg fikk melding om at nytt forsøk ville bli gjort "første utleveringsdag" (mandag?).
Jeg vurderer å kjøpe ny vare fra komplett.no til pick-up point, da har jeg varen ila 1-2 dager, og returnere den første på angrefristen når/dersom den dukker opp.
Ellers har jeg lært at PostNord kundeservice har mange ansikter. Møtte på en regelrytter her om dagen, og det meste var umulig. I dag ringte det en annen som var betydelig mer imøtekommende og løsningsorientert. Det er bra!