Det går vel alltids greit, men hvorfor vil du gjøre det?
Det blir jo litt som å bytte fra bergvarme til oljefyr.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg opplevde problemer med den nye ved kuldegrader, det kommer vann inn i vri rundt/låsemekanismen til denne og den var frosset dønn fast i bilens kontakt. Morsomt når en var på hytta langt varmt vann på en klut o.l til å tine det opp.
På tirsdag, snøkaosdagen på østlandet, fikk jeg vann/slaps i tilhengerkontakta etter ca 30 mil. Det oppførte seg slik at hver gang bilen svingte mot venstre mistet tilhengeren kontakt med bilens jord. Det resulterte i litt spennende oppførsler. F.eks om jeg ikke slo av blinklyset før bilen begynte å svinge mot høyre, begynte alle lys (blinklys begge sider, baklys og nærlys) også å blinke. Når blinklyset var av slukket alle lys på tilhengeren ved høyresving.
Det kan være at du rett og slett har dårlig jord, og at hengeren jordes gjennom draget.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det hjalp å stoppe under taket til en bensinstasjon og tørke inni kontakta med en skrutrekker med dopapir på, så jeg tror nok det var slaps som var problemet. Kontakta på denne bilen er montert opp-ned. Altså slik at lokket vippes nedover når man kobler til kontakta. Dermed er det som normalt utgjør et tak for koblingen plutselig blitt en skål som samler opp ting. Estetisk sett er det en god ting. Kontakta er meget diskret montert, og det hadde ikke gått å montere den så pent med lokket rett vei. Men i dårlig vær er det svært upraktisk montering. Men så er det heller ikke så ofte man kjører langt med henger i slikt vær. Jeg har bare opplevd dette en gang før, på de 8 årene jeg har hatt bilen.
Dersom det er glødepærer på tilhengeren, ville det være en fordel å montere dioder før alle pærene. Spesielt mot 2-filament baklys/bremselys-pærene. Dioder vil gjøre det enklere å se hva som er feil, vanligvis manglende jord på en side. Et eksempel er: alle pærer får normalt + fra bilen når de skal lyse. Den ene lykta mangler jord. Da går strømmen fra blinklyset ned mot manglende jord, opp bremselyset, ned bremselyset på motsatt side til jord der. Denne feilen kan gi mange rare effekter.
Hvis du virkelig mangler jord på hengeren og lyktene ikke er tilkoblet chassis på hengeren, da lyser ingenting.
Jord i kontakten på bilen trekker jeg inni bilen til tørt sted.
Tiden går.. Fikk byttet kontakt tidligere i uken. Nå er problemet at jeg ikke får inn støpslet på hengeren i den nye kontakten.
Hadde tilfeldigvis samme type kontakt som er montert på bilen liggende løst her hjemme. Med innmaten montert i kontakten får jeg ikke inn støpslet der heller. Men den glir greit inn og kan vris på plass uten innmaten - og det er heller ikke noe problem å få dyttet inn støpselet i innmaten dersom jeg tar den ut av "chassiset" på kontakten. Virker i grunnen som om det er litt dårlig plass mellom innmat og chassis.
Noen som har opplevd det samme? Det er tale om en kontakt fra Mekonomen.
Får uansett ta en tur innom verkstedet og høre med dem i morgen tidlig.
Hvis det er den nye typen så vris huset på plass når den låses. Jeg byttet min fordi den roterte helt ukontrollert og jeg måtte derfor vri ytterdelen til riktig posisjon hver gang jeg skulle få inn og deretter rotere den til låst posisjon
Mår jeg byttet så kom ytterhuset tilbake til riktig utganspunkt så den matet korrekt igjen
Det var trolig frost og min brutale avkobling som rev den løs første gangen.
Det blir jo litt som å bytte fra bergvarme til oljefyr.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
https://www.clasohlson.com/no/Spiralkabel-til-tilhenger,-7--til-13-polet/36-4469
Da kan man bare bytte kabel når man trenge 13 pin fra bil og inpå henger.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men så er det heller ikke så ofte man kjører langt med henger i slikt vær. Jeg har bare opplevd dette en gang før, på de 8 årene jeg har hatt bilen.
Dioder vil gjøre det enklere å se hva som er feil, vanligvis manglende jord på en side.
Et eksempel er: alle pærer får normalt + fra bilen når de skal lyse. Den ene lykta mangler jord. Da går strømmen fra blinklyset ned mot manglende jord, opp bremselyset, ned bremselyset på motsatt side til jord der. Denne feilen kan gi mange rare effekter.
Hvis du virkelig mangler jord på hengeren og lyktene ikke er tilkoblet chassis på hengeren, da lyser ingenting.
Jord i kontakten på bilen trekker jeg inni bilen til tørt sted.
Hadde tilfeldigvis samme type kontakt som er montert på bilen liggende løst her hjemme. Med innmaten montert i kontakten får jeg ikke inn støpslet der heller. Men den glir greit inn og kan vris på plass uten innmaten - og det er heller ikke noe problem å få dyttet inn støpselet i innmaten dersom jeg tar den ut av "chassiset" på kontakten. Virker i grunnen som om det er litt dårlig plass mellom innmat og chassis.
Noen som har opplevd det samme? Det er tale om en kontakt fra Mekonomen.
Får uansett ta en tur innom verkstedet og høre med dem i morgen tidlig.
Mår jeg byttet så kom ytterhuset tilbake til riktig utganspunkt så den matet korrekt igjen
Det var trolig frost og min brutale avkobling som rev den løs første gangen.