Hmm...går det kun ann å redigere den siste posten man skrev?? Jeg burde endret noe i en tidligere post men ser ikke ut som det går. Er helt fersk her på forumet.
Bildet blir muligens litt forvridd i forhold til virkeligheten, men uansett. Som dere kanskje ser er dette en "T"-rundkjøring, med et felt inn og ut i alle retninger. 90% av trafikken går rett gjennom. Når man kommer fra den retningen der bildet er tatt (altså nederst til høyre) er det totalt umulig å se om bilen som kommer mot skal rett frem eller rundt rundkjøringen og til venstre (mot høyre i bildet) ut fra hvordan den ligger i veibanen.
De aller fleste som kjører fra topp venstre i bildet og skal rett frem (til bunn venstre) unnlater å blinke i det hele tatt, og siden 9/10 biler kjører bare rett frem er det sjeldent man gidder å stoppe helt opp når man kommer fra der bildet er tatt, men man sakker normalt ned farten noe, før man akselererer igjen når man ser bilen skal rett frem. De gangene noen faktisk skal rundt rundkjøringen og mot høyre på bildet blir det sånn halvveis bråstopp. Om de bilene som skal denne veien blinker til venstre før de ankommer rundkjøringen ser man det med en gang, og man kan fint avpasse farten, og unngå denne bremsingen. Jeg mener at det i slike tilfeller er en stor fordel med venstreblinking. Man kan argumentere med at det ikke hadde vært et problem om de som skulle rett frem blinket til høyre, noe som sånn sett stemmer, men så lenge dette ikke skjer hjelper det jo ikke.
I en større rundkjøring der man har flere felt inn og ut, samt inne i rundkjøringen, er jeg derimot enig i at det ikke er nødvendig, men jeg ser heller ingen ulemper eller farer med dette, og jeg setter selv pris på at andre gjør det.
I "Danmark-store"-rundkjøringer er det derimot ingen vits å blinke til venstre.
Helt enig med siste taler. Forsøker etter fattig evne å blinke "i alle retninger" når noen kan ha nytte av det. Her ville høyre eller venstre blink vært satt på lenge før innkjøring til rundkjøringen. Spesielt viktig her med få som svinger mot venstre foran fotografen. En gjør noe "uventet" og varsler om det i god tid. Da glir det bedre og alle blir i litt bedre humør.
Hmm...går det kun ann å redigere den siste posten man skrev?? Jeg burde endret noe i en tidligere post men ser ikke ut som det går. Er helt fersk her på forumet.
Riktig observasjon. Best at det er slik, men kan være irriterende av og til.
Helt enig med siste taler. Forsøker etter fattig evne å blinke "i alle retninger" når noen kan ha nytte av det. Her ville høyre eller venstre blink vært satt på lenge før innkjøring til rundkjøringen. Spesielt viktig her med få som svinger mot venstre foran fotografen. En gjør noe "uventet" og varsler om det i god tid. Da glir det bedre og alle blir i litt bedre humør.
For en tid tilbake leste jeg noen kloke ord om det å venstreblinke i rundkjøringer:
"Det eneste tilfellet venstreblink gir mer informasjon, er dersom absolutt alle bilister bruker venstreblikk når de skal til venstre i rundkjøringen. Så lenge ikke alle bruker det, så gir det deg heller ikke mer informasjon.Bilen som allerede er inne i rundkjøringen skal kanskje rett frem, eller han skal kanskje til venstre. Uansett om han blinker til venstre eller ikke, så må du likevel vente. Blinker han ut til høyre, ja, da kan du kjøre raskere enn du trodde. Blinket han til venstre på tur inn i rundkjøringen, så må du likevel vente (akkurat som du må dersom han ikke blinker). I situasjonen du beskriver, der du sier at "hvis det kommer en midt i mot vet du umiddelbart om du kan kjøre med en gang eller om du må vente", så er dette dessverre feil. Vedkommende har forkjørsrett i kraft av at han er inne i rundkjøringen før deg, og du må dermed vente til han enten har kjørt ut av rundkjøringen eller kjørt forbi deg - og dette er et faktum som eksisterer helt uavhengig av om han blinket til venstre eller ikke. Som sagt, den eneste situasjonen der tilfellet du prøver å beskrive er dersom 100% av absolutt alle bilister brukte venstreblink 100% av tiden de kjørte i rundkjøringer. Dersom tallet ikke er 100% for begge disse, så vil holdningen din før eller siden medføre brudd på vikeplikten fra din side. Med tanke på at det slett ikke alle som bruker høyreblink, som er påbudt, så tror jeg du kan ta fart og glemme at 100% bruk av venstreblink skal bli en ting. Dermed er det enkelt å konkludere med at blink før rundkjøringen kan i noen isolerte tilfeller være et pluss, men det er ikke nødvendig, og hvis folk hadde holdt seg til de FAKTISKE trafikkreglene (istedet for å prøve å finne på nye), som for eksempel blink til høyre, plassering i felt, osv, så hadde behovet for venstreblink vært komplett og totalt ikke-eksisterende."
Jeg skjønte ikke Olsens svar, når jeg blinker til venstre så viser jeg at han som kommer i første arm kan bruke ytterfeltet til å ta en "høyresving" til det som er min "rett frem" arm. Uten blink tør han ikke dette. Dette gir da økt flyt ?
I siste foto. Om bilen mot meg blinkeer venstre, så kan jeg fortsatt slappe av med full cluch. Om han ikke blinker kan jeg forberede meg på å kjøre, men må vente til jeg ser om han svinger av til venstre for meg. Altså, litt behageligere for meg å vite hva som kommer.
Gitt en 4-armet rundkjøring, enkle felt men plass til to i bredden inne i rundkjøring. Jeg kommer med en bil på vei inn fra venstre. Jeg skal ut første høyre.
1) Han blinker ikke, jeg vet ikke om han skal samme vei som meg eller ut hans 3. vei. 2) Han blinker venstre, jeg kan kjøre.
Jeg skjønte ikke Olsens svar, når jeg blinker til venstre så viser jeg at han som kommer i første arm kan bruke ytterfeltet til å ta en "høyresving" til det som er min "rett frem" arm. Uten blink tør han ikke dette. Dette gir da økt flyt ?
Bildet blir muligens litt forvridd i forhold til virkeligheten, men uansett. Som dere kanskje ser er dette en "T"-rundkjøring, med et felt inn og ut i alle retninger. 90% av trafikken går rett gjennom. Når man kommer fra den retningen der bildet er tatt (altså nederst til høyre) er det totalt umulig å se om bilen som kommer mot skal rett frem eller rundt rundkjøringen og til venstre (mot høyre i bildet) ut fra hvordan den ligger i veibanen.
De aller fleste som kjører fra topp venstre i bildet og skal rett frem (til bunn venstre) unnlater å blinke i det hele tatt, og siden 9/10 biler kjører bare rett frem er det sjeldent man gidder å stoppe helt opp når man kommer fra der bildet er tatt, men man sakker normalt ned farten noe, før man akselererer igjen når man ser bilen skal rett frem. De gangene noen faktisk skal rundt rundkjøringen og mot høyre på bildet blir det sånn halvveis bråstopp. Om de bilene som skal denne veien blinker til venstre før de ankommer rundkjøringen ser man det med en gang, og man kan fint avpasse farten, og unngå denne bremsingen. Jeg mener at det i slike tilfeller er en stor fordel med venstreblinking. Man kan argumentere med at det ikke hadde vært et problem om de som skulle rett frem blinket til høyre, noe som sånn sett stemmer, men så lenge dette ikke skjer hjelper det jo ikke.
I en større rundkjøring der man har flere felt inn og ut, samt inne i rundkjøringen, er jeg derimot enig i at det ikke er nødvendig, men jeg ser heller ingen ulemper eller farer med dette, og jeg setter selv pris på at andre gjør det.
I "Danmark-store"-rundkjøringer er det derimot ingen vits å blinke til venstre.
Riktig observasjon. Best at det er slik, men kan være irriterende av og til.
For en tid tilbake leste jeg noen kloke ord om det å venstreblinke i rundkjøringer:
"Det eneste tilfellet venstreblink gir mer informasjon, er dersom absolutt alle bilister bruker venstreblikk når de skal til venstre i rundkjøringen. Så lenge ikke alle bruker det, så gir det deg heller ikke mer informasjon.Bilen som allerede er inne i rundkjøringen skal kanskje rett frem, eller han skal kanskje til venstre. Uansett om han blinker til venstre eller ikke, så må du likevel vente. Blinker han ut til høyre, ja, da kan du kjøre raskere enn du trodde. Blinket han til venstre på tur inn i rundkjøringen, så må du likevel vente (akkurat som du må dersom han ikke blinker).
I situasjonen du beskriver, der du sier at "hvis det kommer en midt i mot vet du umiddelbart om du kan kjøre med en gang eller om du må vente", så er dette dessverre feil. Vedkommende har forkjørsrett i kraft av at han er inne i rundkjøringen før deg, og du må dermed vente til han enten har kjørt ut av rundkjøringen eller kjørt forbi deg - og dette er et faktum som eksisterer helt uavhengig av om han blinket til venstre eller ikke. Som sagt, den eneste situasjonen der tilfellet du prøver å beskrive er dersom 100% av absolutt alle bilister brukte venstreblink 100% av tiden de kjørte i rundkjøringer. Dersom tallet ikke er 100% for begge disse, så vil holdningen din før eller siden medføre brudd på vikeplikten fra din side. Med tanke på at det slett ikke alle som bruker høyreblink, som er påbudt, så tror jeg du kan ta fart og glemme at 100% bruk av venstreblink skal bli en ting. Dermed er det enkelt å konkludere med at blink før rundkjøringen kan i noen isolerte tilfeller være et pluss, men det er ikke nødvendig, og hvis folk hadde holdt seg til de FAKTISKE trafikkreglene (istedet for å prøve å finne på nye), som for eksempel blink til høyre, plassering i felt, osv, så hadde behovet for venstreblink vært komplett og totalt ikke-eksisterende."
Gitt en 4-armet rundkjøring, enkle felt men plass til to i bredden inne i rundkjøring. Jeg kommer med en bil på vei inn fra venstre. Jeg skal ut første høyre.
1) Han blinker ikke, jeg vet ikke om han skal samme vei som meg eller ut hans 3. vei.
2) Han blinker venstre, jeg kan kjøre.
Hvilket svar var det du ikke skjønte? Hvilket # ?