Det sies at det er lite snø i fjellene i forhold til normalt, og at europeerne skal slutte å importere gass fra Russland til gasskraftverkene..... blir veldig hyggelig for 450.000 hytte-eiere og bedriftene...som får 0 i kompensasjon....i tillegg til strømregningen hjemme.
Det sies at det er lite snø i fjellene i forhold til normalt, og at europeerne skal slutte å importere gass fra Russland til gasskraftverkene..... blir veldig hyggelig for 450.000 hytte-eiere og bedriftene...som får 0 i kompensasjon....i tillegg til strømregningen hjemme.
Hytter har jeg nytt sympati for kjenner jeg.. hytte er luksus, ikke nødvendighet
NVE sier at det ikke er noen fare om strømregulering, de er ikke å stole på. Faktum er at regjeringen er fullstendig maktesløs når det gjelder strømselskaper og NVE EØS-tilsynet mener RME skal overvåke mer enn det som framgår av norsk lov og stiller spørsmål ved om Reguleringsmyndigheten oppfyller kravet om fullstendig uavhengighet fra norske myndigheter. 07. juli 2021 | ARNE BYRKJEFLOT, POLITISK RÅDGIVER I NEI TIL EU AnalyseEnergi og naturressurserACER Da tilslutningen til EUs energiunion og EUs energibyrå ACER ble behandlet i Stortinget, var opprettelsen av Reguleringsmyndigheten for Energi (RME) det vanskeligste punktet. Det skulle lovfestes at RME verken kunne instrueres eller påvirkes av norske myndigheter. Derimot skulle RME gjennomføre alle vedtak fra ACER formidlet gjennom EØS-tilsynet ESA. Så stor var motstanden at det ble gitt ordre om å dempe RMEs makt så langt det lot seg gjøre innenfor EØS-avtalen. Godt ment, men ESA er slett ikke fornøyd. Ikke «uavhengig nok RME er ikke fullstendig utskilt, men er beholdt som en egen avdeling i Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE). NVEs direktør er også direktør for RME. ESA spør om dette gir RME den uavhengigheten RME er pålagt å ha, og om overføring av informasjon er innenfor avtalen. Allerede før stortingsbehandlinga i 2018, advarte Nei til EU om at RME ville bli en gjøkunge i NVE. Delebilde fra Nei til EU under ACER-debatten (2018). Mange tror RME bare skal styre over mellomlandskablene. Men nei. RME har overtatt styringa med strømmen også innad i Norge. ESA mener RME skal overvåke mer enn det framgår av norsk lov og at andre oppgaver enn overvåkning ikke framgår av loven. EØS-tilsynet mener RME skal ha myndighet til å fatte bindende vedtak, gjennomføre undersøkelser og kreve enhver informasjon fra alle selskap innenfor elektrisitet og strøm. Samt ilegge bøter og avgjøre alle uenigheter. RME har direkte makt i Norge. Det er for eksempel RME som har lagt fram forslaget om omlegging til ny effektbasert nettleie fra nyttår. Formelt er det departementet som vedtar den nye forskriften, men i realiteten stempler OED bare den endelige anbefalinga fra RME. Noe annet ville være «forsøk på påvirkning og dermed forbudt. Når vi framover får kamp om tilgang til strøm og ikke minst nett, så mener ESA at også her er det RME som skal bestemme. Om NVE eller Statnett mener det er feil å bygge ut nettet for kryptovaluta, skal klagen rettes til RME og RME avgjør. RME må godkjenne om Statnett kan bruke flaskehalsinntektene fra utenlandsforbindelsene til å sette ned nettleia. RME skal påse at disse inntektene i all hovedsak brukes til nettutvikling i tråd med EU-forordningene om krafthandel, og bare i beskjeden grad til reduksjon av nettleia. Og bak RME står ACER. Ny nettleie kommer også fra EU Det er verken NVE eller Statnett som har laget det nye systemet for nettleie som innføres fra 1. januar 2022. Det er Reguleringsmyndigheten for Energi (RME). Da Stortinget låste Norge til EUs energiunion og EUs energibyrå ACER ble det lovfestet at RME ikke kan instrueres eller påvirkes av norske myndigheter. Derimot skal de gjennomføre pålegg fra ACER. RME er i realiteten ACERs forlengede arm i Norge. Mens vi i dag har et lite fastledd og ellers betaler for hver kilowattime vi bruker, innføres det nå tre ledd. Et fastledd, et effektledd og et energiledd. Energileddet, det vi betaler pr. kilowattime, må være under halvparten av det kundene betaler. Det betyr at insentivet for strømsparing forsvinner, som bl.a. Huseiernes Landsforbund mener. Så skal den andre halvdelen deles mellom et fastledd og et effektledd. Det er opp til din lokale nettleverandør. Men uansett skal du betale ut fra hvor mange kilowatt du bruker når du bruker mest. Og du skal styre forbruket ditt etter priskurvene, som samvittighetsfull «grønn forbruker. Det går kanskje bra for de som har skaffet seg et smarthus med elektronisk styring av elbillading, varmvannstank og varmeovner. Helst må du skaffe deg en app som du sjekker time for time for å finne ut når du kan sette på vaskemaskinen. Det som er sikkert er at dette blir en håpløs digital øvelse for gamle pensjonister med dårlig råd. Hvis miljøgevinst var den egentlige hensikten, ville det ha vært bedre å gå tilbake til den gamle E-verkmodellen med en tariff for normalt forbruk og en for overforbruk. Så hvor kommer denne ideen fra? Utvilsomt kunne den norske kraftbransjen funnet på dette på egen hånd. Men den har nå fått hjelp fra EU. Selve det å installere smartmålerne var bare en sterk anbefaling, men når først det var gjort så slår reglene inn for fullt. Ifølge artikkel 11 i revidert elektrisitetsdirektiv skal alle tilbys en såkalt dynamisk priskontrakt. Og det er det som kommer nå. Som vanlig litt før direktivet faktisk er vedtatt i Norge. På ordre fra RME. Velkommen til energiunionen. " esa-mener-rme-ma-fa-mer-makt-i-norge
Trådstarter i #635: NVE sier at det ikke er noen fare om strømregulering, de er ikke å stole på.
Helt enig. Og enda værre: du kan heller ikke stole på Statkraft, regjering eller Stortinget i energi-saker. Stole på i den betydning at disse organer vil handle i norske innbyggere sin interesse.
Det var heldig at det brøt ut krig slik at luftbobla av en finansminister kan gjemme seg bak krigen for å søke ly og ankerfeste for egen tafatthet og handlingslammelse. Hadde integritet og ryggrad vært på frågan, hadde Senterpartiet forlatt regjeringen for lengst. Men hva gjør man ikke som agronom for en månedslønn på 117506? Posisjon, penger og pensjonspoeng - det er avgjørende. Men det skal komme en tid, den ser ut til å komme fort, der folket får nok. Vedum med dårligste måling på fem år (tv2.no)
"Kapasiteten i det tyske kraftnettverket er ikke stor nok til å sende den danske strømmen videre i landet. Derfor betaler Tyskland danske vindmølleeiere for å ikke levere strøm som avtalt."
Det er jo ingen som hindrer danskene i å sende strømmen andre steder...
Det er nok flere og flere som oppdager at "lovnadene" en gang i tiden på billig strøm fra Tyskland/UK, var at det kunne strømme billig strøm inn til Norge. Kunne, ingen som sa det skulle eller måtte komme forbrukerne til gode.
Begrepet vannverdi er jo det som oftest nå legges til grunn for prisingen av strøm i Norge. Et scenario: Jo mere eksport - lavere vannstand i magasinene - høyere vannverdi på det som er igjen. -Ved høy vannverdi så sparer man vannet til når det kan selges til høyere pris. Aka, turbinene rundt i landet stoppes når det blir for lav pris ->prisen holdes oppe pga lite tilførsel. Produsentene kjøper/impoterer selvsagt inn strømmen til lavere pris, og selger den ut til prisene de selv setter på vannverdi.
Markedet fungerer som noen av folket her inne sier.
Hytter har jeg nytt sympati for kjenner jeg.. hytte er luksus, ikke nødvendighet
Faktum er at regjeringen er fullstendig maktesløs når det gjelder strømselskaper og NVE
EØS-tilsynet mener RME skal overvåke mer enn det som framgår av norsk lov og stiller spørsmål ved om Reguleringsmyndigheten oppfyller kravet om fullstendig uavhengighet fra norske myndigheter.
07. juli 2021 | ARNE BYRKJEFLOT, POLITISK RÅDGIVER I NEI TIL EU
AnalyseEnergi og naturressurserACER
Da tilslutningen til EUs energiunion og EUs energibyrå ACER ble behandlet i Stortinget, var opprettelsen av Reguleringsmyndigheten for Energi (RME) det vanskeligste punktet. Det skulle lovfestes at RME verken kunne instrueres eller påvirkes av norske myndigheter. Derimot skulle RME gjennomføre alle vedtak fra ACER formidlet gjennom EØS-tilsynet ESA.
Så stor var motstanden at det ble gitt ordre om å dempe RMEs makt så langt det lot seg gjøre innenfor EØS-avtalen. Godt ment, men ESA er slett ikke fornøyd.
Ikke «uavhengig nok
RME er ikke fullstendig utskilt, men er beholdt som en egen avdeling i Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE). NVEs direktør er også direktør for RME. ESA spør om dette gir RME den uavhengigheten RME er pålagt å ha, og om overføring av informasjon er innenfor avtalen.
Allerede før stortingsbehandlinga i 2018, advarte Nei til EU om at RME ville bli en gjøkunge i NVE.
Delebilde fra Nei til EU under ACER-debatten (2018).
Mange tror RME bare skal styre over mellomlandskablene. Men nei. RME har overtatt styringa med strømmen også innad i Norge.
ESA mener RME skal overvåke mer enn det framgår av norsk lov og at andre oppgaver enn overvåkning ikke framgår av loven. EØS-tilsynet mener RME skal ha myndighet til å fatte bindende vedtak, gjennomføre undersøkelser og kreve enhver informasjon fra alle selskap innenfor elektrisitet og strøm. Samt ilegge bøter og avgjøre alle uenigheter.
RME har direkte makt i Norge. Det er for eksempel RME som har lagt fram forslaget om omlegging til ny effektbasert nettleie fra nyttår.
Formelt er det departementet som vedtar den nye forskriften, men i realiteten stempler OED bare den endelige anbefalinga fra RME. Noe annet ville være «forsøk på påvirkning og dermed forbudt.
Når vi framover får kamp om tilgang til strøm og ikke minst nett, så mener ESA at også her er det RME som skal bestemme. Om NVE eller Statnett mener det er feil å bygge ut nettet for kryptovaluta, skal klagen rettes til RME og RME avgjør. RME må godkjenne om Statnett kan bruke flaskehalsinntektene fra utenlandsforbindelsene til å sette ned nettleia. RME skal påse at disse inntektene i all hovedsak brukes til nettutvikling i tråd med EU-forordningene om krafthandel, og bare i beskjeden grad til reduksjon av nettleia. Og bak RME står ACER.
Ny nettleie kommer også fra EU
Det er verken NVE eller Statnett som har laget det nye systemet for nettleie som innføres fra 1. januar 2022. Det er Reguleringsmyndigheten for Energi (RME).
Da Stortinget låste Norge til EUs energiunion og EUs energibyrå ACER ble det lovfestet at RME ikke kan instrueres eller påvirkes av norske myndigheter. Derimot skal de gjennomføre pålegg fra ACER. RME er i realiteten ACERs forlengede arm i Norge.
Mens vi i dag har et lite fastledd og ellers betaler for hver kilowattime vi bruker, innføres det nå tre ledd. Et fastledd, et effektledd og et energiledd. Energileddet, det vi betaler pr. kilowattime, må være under halvparten av det kundene betaler. Det betyr at insentivet for strømsparing forsvinner, som bl.a. Huseiernes Landsforbund mener. Så skal den andre halvdelen deles mellom et fastledd og et effektledd. Det er opp til din lokale nettleverandør. Men uansett skal du betale ut fra hvor mange kilowatt du bruker når du bruker mest. Og du skal styre forbruket ditt etter priskurvene, som samvittighetsfull «grønn forbruker.
Det går kanskje bra for de som har skaffet seg et smarthus med elektronisk styring av elbillading, varmvannstank og varmeovner. Helst må du skaffe deg en app som du sjekker time for time for å finne ut når du kan sette på vaskemaskinen. Det som er sikkert er at dette blir en håpløs digital øvelse for gamle pensjonister med dårlig råd. Hvis miljøgevinst var den egentlige hensikten, ville det ha vært bedre å gå tilbake til den gamle E-verkmodellen med en tariff for normalt forbruk og en for overforbruk.
Så hvor kommer denne ideen fra? Utvilsomt kunne den norske kraftbransjen funnet på dette på egen hånd. Men den har nå fått hjelp fra EU. Selve det å installere smartmålerne var bare en sterk anbefaling, men når først det var gjort så slår reglene inn for fullt. Ifølge artikkel 11 i revidert elektrisitetsdirektiv skal alle tilbys en såkalt dynamisk priskontrakt. Og det er det som kommer nå. Som vanlig litt før direktivet faktisk er vedtatt i Norge. På ordre fra RME. Velkommen til energiunionen. "
esa-mener-rme-ma-fa-mer-makt-i-norge
Helt enig. Og enda værre: du kan heller ikke stole på Statkraft, regjering eller Stortinget i energi-saker. Stole på i den betydning at disse organer vil handle i norske innbyggere sin interesse.
Det var heldig at det brøt ut krig slik at luftbobla av en finansminister kan gjemme seg bak krigen for å søke ly og ankerfeste for egen tafatthet og handlingslammelse. Hadde integritet og ryggrad vært på frågan, hadde Senterpartiet forlatt regjeringen for lengst. Men hva gjør man ikke som agronom for en månedslønn på 117506? Posisjon, penger og pensjonspoeng - det er avgjørende. Men det skal komme en tid, den ser ut til å komme fort, der folket får nok. Vedum med dårligste måling på fem år (tv2.no)
selvmurer av egen bolig i porebetong
tyskland-betaler-dansker-millioner-for-aa-stanse-vindmoellene
"Kapasiteten i det tyske kraftnettverket er ikke stor nok til å sende den danske strømmen videre i landet. Derfor betaler Tyskland danske vindmølleeiere for å ikke levere strøm som avtalt."
Det er jo ingen som hindrer danskene i å sende strømmen andre steder...
Kunne, ingen som sa det skulle eller måtte komme forbrukerne til gode.
Begrepet vannverdi er jo det som oftest nå legges til grunn for prisingen av strøm i Norge.
Et scenario: Jo mere eksport - lavere vannstand i magasinene - høyere vannverdi på det som er igjen.
-Ved høy vannverdi så sparer man vannet til når det kan selges til høyere pris.
Aka, turbinene rundt i landet stoppes når det blir for lav pris ->prisen holdes oppe pga lite tilførsel.
Produsentene kjøper/impoterer selvsagt inn strømmen til lavere pris, og selger den ut til prisene de selv setter på vannverdi.
Markedet fungerer som noen av folket her inne sier.
ser også at avlest maxeffekt er fredag/natt til lørdag. som er da varmepumpa kjører legionella program