1 900    54    3  

Tilhengerbiloppgradering

 4 483     Sørlandskysten     0
Jeg flytter 4 timer bort fra gården hvor jeg har pleid å låne stor bil/henger. Dermed må jeg begynne å se etter stor tilhengerbil selv. Hvilke modeller kan passe?

Kravliste:
Hengervekt 3500kg (eller ikke så veldig mye under)
totalvekt maks 3500kg
Diesel
4wd som funker før man har begynt å spinne - også i revers.
diffsperre
Lavgirserie eller automat med mye kraft fra stillestående - også i revers
Høy bakkeklaring
Minst 5 seter
Driftsikker
Komfortabel nok til å kjøre 50mil - og ikke grue seg til hjemturen.
AC
el-justering av speil
Relativt rimelig i drift (størrelsen tatt i betraktning)
Ha motor nok til å holde følge med vanlig trafikk med fullastet bil uten henger.

Dette blir en bil som kommer til å brukes både på gjengrodde traktorveier og motorvei. Den skal være så billig at man ikke bryr seg om den ripes opp.
Signatur

   #1
 255     0
Er billig rundt 100-150k? Det er ikke mange som kan dra ca 3500kg men hadde vurdert pajero som vel drar 3400kg
Patrol er for mye traktor, gelenderwagen overpriset og litt skektisk til holdbarhet på feks VW touareg

Pajero er jo ikke akkurat noen luksus bil den heller, men har de fleste av kvalitetene du ser etter. Uavhengig fjæring er et pluss 
   #2
 463     Møre og Romsdal     1
Her er nok ein Pajero godt innafor fleste krava ja Smile
Signatur
TSt
   #3
 3 813     0
Det er en del pickup med dobbeltkabin som også vil tilfredstille kravene dine men er vel enda stivere kanskje enn Pajero.  Nyere Pajero men stor motor (3.8l ? ) er relativt tørste i forhold til eldre modeller med mindre motor.  Nabo har 2 stk så får rapport om det når han har vært på langtur med den relativt nye.  (Den er nok også 5 år nå)
  (trådstarter)
   #4
 4 483     Sørlandskysten     0
Her kommer en liste over modeller jeg har vurdert til nå.

Søk på finn viser at pickuper med dobbelkabin generelt har liten motor - gjerne under 120 hk. Det høres lite ut.
Unntak finnes dog:

Nissan Navara 2,5L 163hk
Maks hengervekt er bare 3000kg. Jeg har aldri kjørt Navara, men har kjørt mye X-trail pickup (2wd, bensin) i usa. Innbiller meg at det er omtrent det samme. X-trailen ga litt merkelig sittestilling, men var likevel helt OK å kjøre langt med.

Izuzu D-max 2,5L 163hk
Maks hengervekt er bare 3000kg. Hvordan er den å kjøre langt med? Det nærmeste jeg har erfaring med er en Trooper fra tidlig 90-tall. Det er forhåpentlig ikke representativt.

Mitsubishi og Toyota har mindre hengervekt.
Chevrolet og Ford har for høy egenvekt (noen av disse er registrert ned til 3500kg totalvekt, men har da håpløs liten nyttelast)

Blandt SUV'er er det litt bedre utvalg:
Ssang yong Rexton 270xdi
3500kg hengervekt. Sies å ha bra motor og girkasse (fra mercedes), men resten av bilen sies å være av billigste sort. Stemmer det? Hvordan er det i terreng?

Mercedes ML270
3365kg henger. Ryktes å ha mye feil. Ryktet har kommet kanskje fordi mange av disse har gått veldig langt?

Nissan Patrol
3500kg henger. Slitsom å kjøre langt med? Høyt forbruk?

Kia Sorento, Hundai Terracan
bare 2800kg hengervekt

Mitsubish Pajero
2800-3400kg henger. Hvorfor varierer det så veldig? Første Pajero jeg så på finn hadde 2800kg så jeg forkastet tanken på Pajero. Nå så jeg på en annen som hadde 3390kg, og den neste hadde 3200kg.
Foreløpig favoritt. Kjørte 1500-2000km på flomrammede jungelveier for 15 år siden, i en mitsubishi som lignet på en mellomting av lang og kort utgave av Pajero. Husker ikke hva den het. Det var en svært positiv opplevelse - både der man trengte diffsperrer og på motorveiene til/fra jungelen. Den dro seg frem der mange andre satt fast. Det eneste problemet var at AC genererte kondens som medførte at både fører og passasjer fikk våte sko.

Jeep Grand Cherokee
3390kg henger. En modell jeg har kjørt mange utgaver av, og synes er helt grei å kjøre på vei. Ikke prøvd i terreng.

Chevrolet har for høy egenvekt

Land Rover har for mye feil
Signatur
TSt
   #5
 3 813     0
Nyere Isuzu har 3,5 tonn hengervekt. Men første gang jeg prøvekjørte pickup ble jeg mest overrasket over en veldig stor svingradius. Om dette er vanlig i klassen eller bare på det jeg har prøvd vet jeg ikke. Men typisk var svingradius en bilbredde mere enn en var vant med.
   #7
 13     0
Var en gang i Kenya og Tanzania, og når man dro litt ut i fra byene så var vel nesten 95% av det man så på fire hjul Toyota LC..

Der hørte jeg noen si" Det finnes kun to biler.. Citycars og Land Cruiser's...

De større Land Cruiserne av Serie 40 - 60 - 70 - 80 - 100 eller 200 (fra gammelt til nytt) kan trekke 3500kg.

Så hvis du prioriterer driftssikkerhet så er vel en av disse noe å satse på. De senere modellene av disse har også opplevd komfort som ligger en del over tilsvarende biler.

De ligger nok litt høyt i pris vil noen si, men det gjør de også den dagen du selger..

  (trådstarter)
   #8
 4 483     Sørlandskysten     1
Kjenner jeg meg selv rett, kjører jeg bilen til den har rusta bort. Dette er en egenskap som ser ut til å gå i arv i familien. Den eneste gangen jeg har solgt en bil var for å flytte over atlanteren. Bruktverdi måles altså bare i hvor lang tid det tar før den blir vrak.

Ser ut som jeg må se mer på LC. Trodde jeg hadde sett på største utgave, men kanskje ikke. Nå blir det imidlertid 50mil med Discovery 4, litt over 6 tonn totalvekt med last på bil og henger.
Signatur
   #9
 463     Møre og Romsdal     0
Då eg kika litt på LC så fant eg berre med maks aktuell totalvekt på 2800 og 3000 kg ifølge tilhengerkalkulatoren. Litt synd sidan dette virkar å vere ein god konkurrent til Pajero.
Signatur
   #10
 13     0
Det var litt rart..

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_from=200&make=0.813&model=1.813.1397&model=1.813.2000240&sort=0

De fleste av de du finner i linken har jo 3500kg, med unntak av noen av de små Land Cruiserne som blir med på dette søket grunnet chip på motor.

De med 4.0l motor eller større som finnes her på berget, har i alle fall 3500kg hengervekt.