#21
 5,725     0
Eg trur de fleste biler låser senterdiff ved lavserie, men har ein automat klarer eg seg jo lenge med høgserie så lenge ein har god oljekjøler.

Eg har ein Volvo (traktor..) der ein kan risikere at framhjula går motsatt vei av bakhjula når ein skifter fra H->L om det ligg press på akslingen når ein skifter.....

   #22
 24,668     Akershus     0
Kan det være mulig å bygge om til manuell senterdiffsperre?
En eller annen bil (Opel?) kunne endres fra to-akseldrift til en-akseldrift ved å lugge ut en sikring.

(Enkelte som endrer T3 Caravelle syncro til manuell)
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 5,111     Sørnorge     0
Kom hjem i går med 1240kg henger (stoppa innom biltilsynet på veien) og 600kg last (inkludert fører) i bilen. Tok da en stopp på det bratteste stedet i veien, 21,4% stigning ved bakakslingen, 19% gjennomsnittlig stigning fra fremaksling til tilhengeraksling. Da klarte den ikke bakkestart på høyserie. Da lot jeg den trille bakover slik at fremakslingen kom på det bratteste stedet, og hengerakslingen kom ned dit det bare er 12% stigning. Da klarte den bakkestart på høyserie, og klarte også å kjøre forbi det bratteste. Det virker altså som om jeg har funnet makspunktet for høyserien.
Jeg gjorde dette på 2wd, så veigrepet var rimelig godt.

Med denne lasten hadde pajeroen også problemer med å holde 80km/t i de bratteste bakkene på E18.

Jeg har kjørt samme strekning med omtrent samme nyttelast i bilen, og samme henger (med samme båt) tidligere, og den har ingen problemer med å holde 80km/t i de samme bakkene på E18. Primeraens styrke på motorvei ligger i manuelt gir. Pajeroen ser ut til å ha ganske løs forbindelse mellom motor og hjul. Man kan kjøre 1800rpm i 100km/t på flatmark uten last, eller 2200rpm i 80km/t med last i samme gir!

Men primeraen klarer ikke å komme opp bakken hjemme med så tung henger uten fart. Det er 90grader sving og smalt i bunnen av bakken slik at man får ikke fart nevneverdig over tomgang i første gir. Ved å rygge inn i hagen til naboen, er det mulig å få bare 30grader sving ved starten av bakken, og dermed kan bakken startes med 2500-3000rpm på første gir. Da klarer den så vidt å komme opp bakken med 1100kg henger og nyttelast uten at motor kveles.
HSt
   #24
 36,582     Lillestrøm kommune     0
På min Mercedes A (som forøvrig trekker denne hengeren uten problemer også i Lierbakken) så var det en ting selger sa og det var at med automat så skal den stå i riktig gir dvs revers hvis du skal bakover, trille bakover er visst girkasse killer på automat.Om det er slik på flere biler vet jeg ikke.
   #25
 5,725     0
Pajeroen ser ut til å ha ganske løs forbindelse mellom motor og hjul. Man kan kjøre 1800rpm i 100km/t på flatmark uten last, eller 2200rpm i 80km/t med last i samme gir!

Nyere Pajeroer har lock in på gearkassen, men eg veit ikkje når det kom eller kva fart den låser converteren på. Har den kan du sette på ein bryter da virker den på alle gear.
https://automatictransmission.com.au/torque-converter-lockup-control/
  (trådstarter)
   #26
 5,111     Sørnorge     0
Jeg misstenker at det er lockup på denne, men misstenker at den ikke kobler inn. Det finnes ingen motorbrems på 4. og 5. gir. Der faller den til tomgang så fort man slipper gassen. På 3. er det motorbrems, og turtallet ligger omtrent der det også ligger ved lett pådrag.

Jeg vurderer å sette på en manuell lockup, ja. Har også funnet noen tegninger + video av overføringskassen, og det ser ut som man kan klare å skille lavserie fra 4wd/diffsperre. Det krever at man klarer å forlenge (sveise) akslingen som styrer høy/lav-serie og lage en mekanisme på utsiden av girkassa som vrir denne akslingen. Enten en elmotor eller et stag. Også må man koble lav-serie-sensoren fra, og heller koble den til en ny indikatorlampe.
   #27
 5,725     0
Mine LC'er koblet ut lockup så snart ein slapp gassen, så eg måtte ligge med litt gass nedover for å beholde motorbrems. I tredje vil vel converter uansett gå så fort at den bremser iallefall noko.
Ellers er vel Pajero kjent for å koble inn lockup høgt opp, så det er ikkje sikkert den kobler inn før ved 100 km/t. Er vel ein kombinasjon av turtall og belasting.

   #28
 10,486     Akershus     0
Mine LC'er koblet ut lockup så snart ein slapp gassen, så eg måtte ligge med litt gass nedover for å beholde motorbrems. I tredje vil vel converter uansett gå så fort at den bremser iallefall noko.
Ellers er vel Pajero kjent for å koble inn lockup høgt opp, så det er ikkje sikkert den kobler inn før ved 100 km/t. Er vel ein kombinasjon av turtall og belasting.


Jeg testet en gang en 1998 eller så LC til å trekke henger. 2,8-liter diesel med rundt 125 hk tror jeg. Helt ubrukelig i nedoverbakker. Slapp jeg gassen, så koblet den helt ut og la seg på tomgang. Av med OD (altså 3. gir), så skjedde ikkno, men ned i 2. gir så ble det jaggu motorbrems. Ned festningstunnelen i Oslo ble det altså valget mellom å enten henge på bremsen hele veien, eller turtall omtrent på rødmerkinga.



For å trekke tung henger, kjøre litt lett offroad, og ellers som en veldig allsidig slit-og-sleng-bil, handlet jeg i fjor en 2000 Jeep grand cherokee. Sterk 3,1-liter diesel, automat og 3,36 tonn lovlig hengervekt. Diffbrems i begge akslinger, aircondition og ellers alt man kan ønske seg. Kanskje ikke den mest spennende bilen, men de funker ganske greit, du får dem billig, og det meste av deler kan kjøpes rimelig på nett.
Denne kommer med flere forskjellige transferkasser, men de vanligste her er Quadra Drive. Da er den i utgangspunktet RWD, og så kobler fronten inn ved behov. Når du setter den i lavserie, er også fronten koblet inn. Foran/bak er da låst mot hverandre uten noen differensial. Det er relativt sjelden det er noe behov for lavserien for å dytte henger, men de få gangene det er aktuelt, så kunne det med fordel vært en differensial i midten. 
Jeg hadde en 1993 patrol tidligere, og det er enormt stor forskjell på disse. Der patrolen er en traktor med solid drivverk, vanvittig slapp motor og stål som ruster så fort at man ikke tør å snu seg bort fra bilen, så er jeepen helt ålreit å kjøre, den trekker villig og den ser ikke ut til å ruste like gæli. Det skal sies at med bil og gir fra USA, motor fra Italia og stakkars østerrikere som har forsøkt å få montert den og få ting til å snakke sammen, så er det et par småting som har gått tapt i oversettelsen. 
Tilhengerbiloppgradering - 2018-08-06 19.05.00.jpg - frodes
Signatur
  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Ja, slik jeg har brukt pajeroen til nå, ville en grand cherokee (som jeg har kjørt mye henger med tidligere) vært bedre, pga lavserie uavhengig av diffsperre. Siste GC'n jeg kjørte, tror det var en 2003 modell, så giret den t.o.m ned for å få motorbrems når man kjørte nedoverbakke med cruise control!
   #30
 10,486     Akershus     0
Ja, slik jeg har brukt pajeroen til nå, ville en grand cherokee (som jeg har kjørt mye henger med tidligere) vært bedre, pga lavserie uavhengig av diffsperre. Siste GC'n jeg kjørte, tror det var en 2003 modell, så giret den t.o.m ned for å få motorbrems når man kjørte nedoverbakke med cruise control!


Jeg har oppdatert forrige innlegget litt. 1999-2004 er den typen jeg har. WJ i USA, WG de som er montert i Østerrike (diesel). De kom først med en 3,1 italiensk diesel, deretter med en 2,7 fra Mercedes ettersom DaimlerChrysler-oppkjøpet fikk satt seg litt.

Med den transfer jeg har i min er det ingen differensial i midten, og det er helt låst ved lavserie. Det er den gamle typen. Fra 2002 fikk de motor og gir (5-trinn) fra Mercedes, der er det muligens differensial i midten.

Jeg har litt erfaring med Pajero. Ålreite biler på mange måter, men delepriser kan være litt interessante. Sørg for å få rustbehandlet tanken og rørene til den hvis det ikke allerede er gjort / byttet.
Signatur