#11
 534     Møre og Romsdal     0
Ja det er veldig synd, enten blir det svindyrt, eller så blir det gammalt.

Hadde ein fått 3.0 liter med muligheit for 3500 kg, då hadde det vore spennande Smile
Signatur

   #12
 834     Sørvikmark     0
Jeg har kjørt en av de nyere isuzuene som har 3.5, å rent kjøremessig en fornøyelse spør du meg. Vurderer en slik selv men synes de nyere er litt dyre enda. Litt fordi det er få som har monterte bakseter også..
TSt
   #13
 14,509     0
Muligheten for å sette inn bakseter igjen forsvant for ca 5 år siden selv om det tyder på at noen har klart å gjøre noe som gjør at det er lov igjen.  Etter 10 år (i Norge, obs på evt bruktimporterte)  var det før gratis å sette inn de gamle setene, og så kunne en velge å sette inn tidligere og betale en avkortet avgift.  Hadde nye bakseter på loftet i mange år før de ble montert  Subaru Legacy som vi hadde på den tiden. Grunnet endrede behov ble det gjort 2 år før det var gratis. Det var bare hvite skilter den fikk, varebil spesifikasjonene matte en beholde hvis ikke var det omregistrering i tillegg. Så litt dyrere dekk måtte en leve med videre  var vel det eneste negative med dette.
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Hvordan er regelen med innsetting av bakseter? Er det slik at biler som er 10 år i dag kan sett inn setene, men ikke de som blir 10 år om 5 år? Eller var det så at alle hadde kjøpt bil før regelendringen, og som gikk og ventet på å få putte inn setene etter 10 år, plutselig hadde ventet forgjeves?


Ser ut som det er motoren på LC som begrenser tilhengervekten, ja. Har bare funnet V8 som tåler 3500kg henger. Men noen av V8'erne tåler bare 3300kg, uten at jeg har sett noe mønster i hvilke modeller det er.

På hvilke områder er LC bedre enn Pajero? Skal man dømme etter prisen, kan man kjøre i filler to stk Pajero før det hadde lønt seg med LC. Så mye er ikke driftssikkerheten verdt. (Hvis man stadig kjører et sted hvor det er 50 mil til nærmeste verksted, hadde driftssikkerhet vært mer verd.)

Pajero (den som het noe annet med så ut som en kort pajero med 5 dører, og hadde Mitsubishi logo) er den bilen jeg har kjørt mest offroad. Det bød overhode ikke på noen problemer. Så jeg har ingen bekymring rundt terrengegenskapene. Heller ingen bekymring rundt landeveisegenskapene.

Gelenderwagen er den jeg har styggest kjøreerfaring med. Det er nok til å gjøre modellen uaktuell. Jeg har kjørt av veien tre ganger i mitt liv - alle med Gelenderwagen på vinterføre. Den ene gangen rulla faktisk bilen sideveis ut av veien. Selv om det var MYE myk snø å rulle på, skal bil ha ros for at eneste skaden var at luftfilterboksen måtte tømmes for snø. T.o.m speilene overlevde ved å legge seg i parkeringsposisjon. Ingen bulk eller riper hverken på sider eller tak.
Gelenderwagen var også den som falt igjennom isen på en elvekryssing en gang. Følte meg enda mindre høy i hatten da jeg ringte etter hjelp for å dra bilen opp fra grøfta et par timer etter at jeg hadde fått hjelp til å dra den opp fra elva.
   #15
 25     1
Ja det er veldig synd, enten blir det svindyrt, eller så blir det gammalt.

Hadde ein fått 3.0 liter med muligheit for 3500 kg, då hadde det vore spennande Smile

Den nyere Land Cruiseren med 3.0l eller 2.8l kan trekke 3500kg, men da må man innom Artic Truck for å få fikset det. Hva det koster vet ikke jeg.


Angående bakseter så gjelder de gamle reglene med gratis bakseter etter ti år hvis bilen er registret i 2013 eller tidligere.

Fra 2014 og nyere kan man sette inn seter som før, men man får ikke fradrag for registrerte år. Man må altså betale det samme som det ville koste å sette inn seter i en nybil.

Det er ikke bare motorene 3.0/2.8 kontra 4.2/4.5 som skiller mellom Land Cruiserne, Det er totalt forskjellige biler. I flere land hvor 4x4 er like aktuelt som hengerfeste her, så heter den lille Land Cruiser "Prado"

Når det kommer til hva som skiller den Land Cruiser 3.0 fra en Pajero er det vel ikke det mye, men når det gjelder LC4.2/4.5 er det MYE.

Noen er storfornøyd med sin nye elektiske sag fra Biltema og noen like fornøyd med Festool... De fleste synes den siste er veldig overkill til sitt bruk, mens andre synes jobben blir mye mer morro med en slik.... og sikkert litt stoltere av saga si også😉
  (trådstarter)
   #16
 5,111     Sørnorge     0
OT
I dag ble biltemadrillen min lei av at den aldri har blitt brukt med slag og koblet inn slag uansett hvilken posisjon bryteren står i. Så da ble det til å skru 120mm treskruer med slagdrill i 3 timer. Stakkars naboer.
/OT

Discovery4 har en slags halvramme bak som hengerfestet er festet i. Mange sier dette årsaken til at hengere oppfører seg mer stabile bak discovery enn mange andre biler. Har LC og Pajero slike rammer? Evt andre løsninger som gjør hengere mer stabile?
   #17
 5,725     0
Discovery4 har jo ikkje ramme, mens både Pajero,Patrol & LC har jo ramme så et eller anna må jo Discovery feste tilhengerfeste i.

Har forøvrig hatt 3 store LCer og dei drar alle 3,5 tonn, men de jo litt drøy på dieslen da.

   #18
 3     Nittedal     0
Jeg har kjørt Pajero i 12 år. 4stk av forskjellig årgang. Den siste en 03mod som jeg hadde i 7 år. Kjørte mye med last og henger både langt og kort. 161hk og hengervekt på 3390kg. Trivdes veldig godt i den bilen! Hadde gått nesten 270’ når jeg solgte den..

Kan ikke skjønne at LC er verdt mellomlegget.. LC v8 er en helt annen bil og ikke sammelignbar.

Fra 01 har pajero selvbærende karosseri med en halvrammeløsning som hjelper litt på kjøreegenskaper, men det er blir jo aldri en mercedes..
Før dette var det ramme og mye traktor, men jeg har mange tusen mil i en 96mod også..
  (trådstarter)
   #19
 5,111     Sørnorge     0
Hvordan identifiserer man om en pajero har diffsperre bak? Det viser seg at noen har sperre, noe har tracton control, og noen har begge deler.... TC er sikkert kjekt å ha, men sperre er et must! Det burde vel la seg gjøre å si om bilen har sperre eller ikke, basert på modellnavn/år?
  (trådstarter)
   #20
 5,111     Sørnorge     0
Da er første erfaring med Pajero unnagjort. Det ble en 2001 modell med automatgir.
Etter hva jeg oppfattet så ble diffsperre bak kuttet ut til fordel for TC og ESP mellom modellår 2003 og 2004. Dette fungerte ikke så godt som tiltenkt, og diffsperren kom tilbake på 2006 eller 2007 modellene. Faceliften kom mellom 2002 og 2003, så det finnes modeller med facelift som ikke har TC/ESP.

Første erfaring med Pajero er at man ikke kan sette i lavgir uten å også sette på senterdiffsperre. Dette er en enorm ulempe når man skal dytte tung henger, særlig baklengs, på underlag med godt grep og mye svinging. Drivverket lager da så mye lyder at dette skal ikke testes flere ganger. Man blir rett og slett tvunget til å bytte til høygir for å svinge.

Bytte fra lavgir til høygir kan gjøres i bevegelse (modeller før 2000 måtte stå stille for å bytte), slik at det er mulig å bruke lavgiret for å komme igang. Men den er tidvis ganske stor forsinkelse fra man flytter spaken til diffsperra slipper. Giret skifter ganske raskt. Motsatt er ikke tilfelle. Å skifte fra høy til lav krever noen ganger at man faktisk kjører frem og tilbake et par ganger. Jeg har prøvd å sette spaken i lavgir mens hovedgiret sto i N, og deretter kjøre kun fremover. Etter 800m var det slutt på rett vei, og den hadde fortsatt ikke byttet til lavgir. Ved å sette hovedgiret i R, så hoppet den til lavserie etter knapt 10cm. Så det å bytte mellom høy og lav for å svinge er ikke helt problemfritt.

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle ha manuell eller automatgir. Med den erfaringen at man ikke kan svinge i lavgir, er jeg meget glad for at det ble automatgir.

Hadde jeg oppdaget dette før kjøp, hadde jeg nok fjernet pajero fra lista over aktuelle biler. Nå blir det vel heller til å dumpe et lass med sand/grus ved bunnen av låvebrua for å skape mindre veigrep akkurat her. Umiddelbart kommer jeg ikke på noen andre steder som kombinerer bratt, tung henger, krapp sving, og godt veigrep.