Takk for grundig svar! Håper du legger ut i denne tråden hvis du får testet dette.
Hvordan synes du bilen fungerer ellers, som "personbil"? Gode lys? Godt varmeapparat? Støynivå? Er bortskjemt med nyere BMW hvor alt slikt fungerer sømløst og bra, men har veldig lyst på en skikkelig 4x4.
Mye støy. Motor dominerer opptil 60km/t. Etter det er dekkstøy dominerende. Transmisjonsstøy ligger i bakgrunnen hele tiden. Vindstøy øker markant over 80km/t. Min komfort-fartsgrense er 100km/t. Skal man føre en samtale med normal stemme er 100km/t i meste laget. Telefonsamtale er bare å glemme på motorvei.
Utover støyen er bilen god å kjøre slik folk flest ville kjørt den.
Automatkassa er tidvis litt brå i giringa, og i kraftoverføring har den enda mer slipp enn første utgave av XC90 (diesel). Men kickdown er ikke like syk som på xc90. (XC90: turtall øker, girkassa tenker, girer ned ett hakk, turtall øker mer, girkassa tenker videre, girer ned ett hakk til, turtallet når rødmerkinga, girkassa girer opp et hakk, og først nå begynner det å skje en endring i hastighet. Pajero: girer ned så fort man har gitt på litt, og det finnes et slags samsvar mellom turtallsøkning og hastighetsendring ved turtall over 2500.) Uten lavgirserie ville bilen virkelig hatt problemer med bakkestart med tung last. Følgelig er lavgirserie uten diffsperre en fullstendig nødvendighet til mitt bruk. Lykkes jeg ikke med å lage det, er det ingen vits for meg å ha denne bilen.
Det tyngste jeg har kjørt til nå er 4200kg aktuell vogntogvekt. Prøvde da bakkestart i 16% stigning. Den klarte da så vidt å dra igang på høygir. Den sleit imidlertid så mye med bakken (både før og etter bakkestarttesten) at jeg hoppet til lavgir.
Med dette vogntoget måtte motor presses for å holde 80km/t opp de bratteste bakkene på E18 (Porsgrunn - Arendal).
Byttet mellom alle posisjoner på transmisjonskassa tar lang tid. Tidvis VELDIG lang tid. Når jeg kommer ut av skogen bytter jeg til høygir etter siste bekkekryssingen. Deretter tar jeg ett og ett steg mot 2H. Når jeg kommer til veien (ca 200m) har det skjedd flere ganger at jeg fortsatt venter på at bilen skal komme fra 4HLc til 4H.
Dieseltanken ligger utsatt til, midt under bilen. Feiler man i beregning av høyden på en stein vil tanken lide.
Overhanget bak er langt. Flere ganger har jeg måttet legge stein under bakhjula for å komme frem med hel fanger. Jeg har lyst til å heve bilen også. Da må jeg imidlertid også senke tilhengerfestet, ellers tar bakenden av begge tilhengerene nedi på fortauskanter.
På den positive siden, er denne motoren langt mindre tørst enn jeg kan huske av jeep GC var. Den virker solid bygget, og jeg har ingen følelse med at noe vil gå galt med det første. Det som er av feil på den tror jeg skyldes verksted som har gjort dårlig arbeid ved bytte av dieselpumpe og bremser. Enten knekt sensor, røsket i ledninger, eller koble ut kontakt.
Bilen gjør det den er laget for. Men mine behov grenser mer mot traktor enn bil. Også har jeg det spesielle at jeg har 21% stigning på det bratteste i innkjørselen, og en trang 90graders sving i bunnen av bakken. Landrover hadde passet meg bedre, men jeg hadde ikke lyst til å betale prisen for en slik (med forventede rep.kostnader).
Legger til at bagasjeplassen i pajero 3 er god. Hadde med gressklipper, 2 motorsager, barnevogn (med hjula på), ferdigkuttede panelbordbord til en kjellervegg, to store sekker, litt annen bagasje, og 3 voksne. Alt fikk plass inni bilen.
Det er imidlertid ikke særlig behagelig å sitte i baksetet. Seteputa er lav, slik at man sitter med knærne under haka. Jeg har ikke prøvd den bakerste seteraden. Setene i seg selv er ganske komfortable (til å være bakseter). Man kan også justere ryggvinkelen. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke bare lagde en løsning som vippet setene litt høyere. Det er plass til å sitte der med flosshatt. Med setene nedfelt opptar de masse plass i lengderetning. Her ville det vært smartere om setepute og rygg hadde stått opp bak forsetene som en vegg. Slik det er nå utgjør sete+rygg en veldig tykk halvvegg. Det gjør at lastelengde ved sammenpakket baksete bare er rundt 1,5m.
Forskjellen på pajero 2 og 3 i plass er at bakerste seterad pakkes ned i gulvet på 3'ern, mens den opptar mye bagasjeplass i 2'ern.
I dag ble pajero'n overveldet av skogen. Først sa det stopp opp litt fjell. Det var så vidt plass til å rygge ned igjen med litt sving og få fart i en vinkel som gjorde at den slapp å møte klatrekant på begge bakhjulene samtidig. Da lærte jeg at diffsperre bak ikke økte fremkomligheten nevneverdig. Diffsperre foran ville hjulpet mye her. Ned igjen på samme sted tok plasten bak framhjulet nedi. Til min store overraskelse var det ikke noe problem å ta bakkestart baklengs opp der hvor jeg måtte ha fart for å komme opp framlengs. Resultatet ble litt steinstabling for å jevne ut kanten, så antagelig blir det enklere å komme opp der til nestegang også.
På bakketoppen satt jeg derimot helt fast. Der tok bunnbjelken foran girkassa nedi, og jeg kom hverken frem eller tilbake. Her var det ingen annen mulighet enn å hente jekk og stable stokker under framhjula for å klare å rygge. Prøvde litt forskjellige vinkler over toppen, men denne fjellknausen var for krapp. Andre siden av denne kanten ser ut som tørket myr. Her må jeg finne på noe for å komme videre på pajeroveiprosjektet. En bro/flåte over myra byr på visse utfordringer, da de 10m med myr også byr på 80 grader sving. Foreløpig er ca 40 av 60 høydemeter unnagjort i veiprosjektet.
Nå har bilene fått prøvd seg på/i snø. I tillegg til de ca 3cm med snø som lå fra før har det kommet ca 50cm siste 5 døgn. Temperatur har vært -8 til -2. Pajero har Nokian med pigg foran og Cooper Discover med pigg bak. Primera har 8år gammel nokian piggfritt foran og enda eldre piggfritt bakdekk. Årsaken til dekkombinasjonen på primera er at den blir fullstendig normalstyrt på isete vei. Den andre primeraen har nesten nye good year piggfrie. Denne er da veldig understyrt. Har også prøvd nye goodyear foran og gamle nokian bak, men nokian har ganske enkelt for godt grep på is slik at bilen understyrer da også. Primera'n som brukes mest har fått de framdekkene med best framkommelighet på vanskelig føre (gamle nokian) og de dårligste bakdekkene for å bli normalstyrt.
Jeg har lært følgende i disse snødagene: Bakken med 21% stigning på det bratteste og 90grader sving i bunnen klarer primera imponerende godt. Dette skyldes i stor grad at den er normalstyrt. Ved å legge hjulene i innersving litt utenfor veien, går det å holde 30km/t rundt svingen. Det er bare å holde gassen så klarer elektronikken å fordele trekk på begge drivhjulene slik at man kommer opp. Primera kan også kjøres kontrollert ned, både framlengs og baklengs (ved bruk av håndbrekk for å økt bremsing på bakhjul ved rygging). Ved første kjøring etter måking man man kjøre rolig et par ganger først uten at elektronikken griper inn slik at man får hardkjørt litt før man prøver å kjøre helt opp. Problemet med teknikken er at man skal ikke ha mye last baki før bilen skraper nedi når hjulene er utenfor veien.
Pajero derimot.... ikke snakk om at man kan klare fart rundt svingen. Å komme opp med vanlig 4wd er bare å glemme. Den kommer ikke til det bratteste en gang. Med senterdiff sperret klarer den å komme opp med litt fart. Med bakdiff også sperret klarer den bakkestart der det bare er 18% stigning. Ned igjen er som å sette utfor et stup og håpe på det beste. Eneste halvtrygge måten å komme ned på er alle sperrer på og gi gass mens man bremser. Å prøve å rygge opp bakker man ikke klarer med baksperre på er farlig - i det øyeblikket man ikke kommer lenger, vil man oppleve en slags brekksladd fra stillestående, og det tar ikke slutt om man slipper gassen - man må flytte giret til N (eller D og gi gass hvis man er for treg) før sladden gir seg.
Pajero i løssnø: SPINN ALDRI! Så fort man spinner flytter bilen seg litt sideveis, og man mister muligheten til å kjøre tilbake i sine egne spor. Da sitter man fast. Min teori om at hvis man kjører fremover uten diffsperrer, så langt man kommer, vil man kunne sette på diffsperrer og komme seg tilbake er gjort til skamme. En langt bedre metode har vært å sette på alt av sperrer på rett vei, og slå av baksperre ved krappe svinger. Kjør rolig. Ved første tegn til hjulspinn stopp, rygg tilbake i egne spor, og prøv igjen. Da har man laget spor som gir bedre grep og man kommer litt videre. Ved snuing på ubrøytet vei må man først kjøre rett fram og tilbake noen ganger med delvis overlappende spor. Da får man laget seg en hardkjørt base. Man bør snu ved å sende rumpa ut av det oppkjørte sporet og holde framhjulene i sporet. Det blir langt mindre løssnøtrykking enn ved å sende fronten ut av veien, følgelig større sjans for å komme seg ut igjen i samme spor om det blir for løst. Et annet triks ved snuing er å gi gass før man forlater oppkjørt spor og la bilen trille til den stoppes av snøen. (Dette fordrer jo at man har en snuplass som ikke er nedoverbakke fra veien.) Så kjører man tilbake på veien, og gjentar helt til man har kommet langt nok ut til å kunne snu - framhjulene bør holdes mellom sporene man kjørte opp før man begynte svingingen. Da har man et sikkerhetsnett i at i alle fall ett av framhjulene har noe hardkjørt å gripe fatt i når man bytter kjøreretning. Selve snuingen gjøres ved å svinge ved bakoverkjøring, og rett fremover. Da slipper man å være fult så mye brøytebil når man skal opp på veien ettersom det meste av snøbrøytingen utføres av siden på bilen mens man kjører ut av veien. Det er mye lettere for hjulene som er utenfor veien å trykke ned 20cm snø enn 50cm snø når de skal tilbake på veien.
Har ikke finlest tråden men. Kjenner meg ikke igjen i det du skriver om trekkkraft. Har hatt en 2006 modell siden den var ny, og flere ganger hatt vogntogvekt på 5-6 tonn.
Jeg ser også at du skriver at du venter flere hundre meter på at den skal gå tilbake til 4H. Du vet at man skal stå i N når man skifter mellom 4H-4HLC-4LLC?
Det hender det funker å stå i N, men av og til blir den veldig vrien. Da må man fram og tilbake og svinge litt i alle retninger i håp om at den skal endre modus.
Jeg handlet for ca et år siden en VW Touareg. Denne kan trekke 3500kg, den har lavgir, den er som regel utstyrt med luftfjøring, skinn, den har ekstremt seige og gode dieselmotorer, de er godt sammenskrudd, kjører fint, trekker fint, bruker lite fuel og har generelt lite feil. Den har innmari gode seter ( skal passe kjøttsultne tyskere, ikke asiater som spiser fisk )
Prøv en sånn, de ser ut som en litt stor Passat, og er skikkelig anonyme, men dette er helt rå biler. Sperre på bakakselen finnes som utstyr, samt V10 motor på 313hk og 750nm om du vil dra ting helt ut. Jeg hadde R4 på 174hk, og den utklasset alt annet jeg har testet til å trekke med, en høy gang. Bilen er svært bred, som er fint f.eks med campingvogn, vi var i Kroatia i sommer med vår, fantastisk langturbil.....
Jeg måtte selge min etter 8mnd grunnet årsaker som ikke angår bilen, men vurderer allerede å handle en sånn igjen.
PS - min gikk mye med gravemaskinhenger, fungererte brillefint !
PPS -Pajero har jeg også hatt, det blir som en Toyota Corolla med store dekk som sammenlignes med en Mercedes E klasse om folk foreslår sammenligningen.....
Ska den få trekk for noe, må det bli bagasjeromstørrelse....
Jeg har sporadisk kontakt med folk i bruktbilbransjen. Deres klare råd er: Skal du kjøpe Touareg, vær klar over at dette er en bil for spesielt interesserte, bilen kan være belemret med mange meget kostbare feil. Underforstått, hold deg unna!!!
Når så du f.eks. en Touareg sist? Bilen burde jo være et funn for mange, til tross for høy pris.
Jeg kjøpte en 2011 Touareg for et par år siden. Fantastisk bil med mye utstyr. Råsprek! Lite feil, både på min og generelt tror jeg. Men det er jo kompliserte biler, så når feil oppstår kan det jo bli dyrt... Men har min varmeste anbefaling!
Hvordan synes du bilen fungerer ellers, som "personbil"? Gode lys? Godt varmeapparat? Støynivå? Er bortskjemt med nyere BMW hvor alt slikt fungerer sømløst og bra, men har veldig lyst på en skikkelig 4x4.
Håper det ordner seg med selger!
Utover støyen er bilen god å kjøre slik folk flest ville kjørt den.
Automatkassa er tidvis litt brå i giringa, og i kraftoverføring har den enda mer slipp enn første utgave av XC90 (diesel). Men kickdown er ikke like syk som på xc90. (XC90: turtall øker, girkassa tenker, girer ned ett hakk, turtall øker mer, girkassa tenker videre, girer ned ett hakk til, turtallet når rødmerkinga, girkassa girer opp et hakk, og først nå begynner det å skje en endring i hastighet. Pajero: girer ned så fort man har gitt på litt, og det finnes et slags samsvar mellom turtallsøkning og hastighetsendring ved turtall over 2500.) Uten lavgirserie ville bilen virkelig hatt problemer med bakkestart med tung last. Følgelig er lavgirserie uten diffsperre en fullstendig nødvendighet til mitt bruk. Lykkes jeg ikke med å lage det, er det ingen vits for meg å ha denne bilen.
Det tyngste jeg har kjørt til nå er 4200kg aktuell vogntogvekt. Prøvde da bakkestart i 16% stigning. Den klarte da så vidt å dra igang på høygir. Den sleit imidlertid så mye med bakken (både før og etter bakkestarttesten) at jeg hoppet til lavgir.
Med dette vogntoget måtte motor presses for å holde 80km/t opp de bratteste bakkene på E18 (Porsgrunn - Arendal).
Byttet mellom alle posisjoner på transmisjonskassa tar lang tid. Tidvis VELDIG lang tid. Når jeg kommer ut av skogen bytter jeg til høygir etter siste bekkekryssingen. Deretter tar jeg ett og ett steg mot 2H. Når jeg kommer til veien (ca 200m) har det skjedd flere ganger at jeg fortsatt venter på at bilen skal komme fra 4HLc til 4H.
Dieseltanken ligger utsatt til, midt under bilen. Feiler man i beregning av høyden på en stein vil tanken lide.
Overhanget bak er langt. Flere ganger har jeg måttet legge stein under bakhjula for å komme frem med hel fanger. Jeg har lyst til å heve bilen også. Da må jeg imidlertid også senke tilhengerfestet, ellers tar bakenden av begge tilhengerene nedi på fortauskanter.
På den positive siden, er denne motoren langt mindre tørst enn jeg kan huske av jeep GC var. Den virker solid bygget, og jeg har ingen følelse med at noe vil gå galt med det første. Det som er av feil på den tror jeg skyldes verksted som har gjort dårlig arbeid ved bytte av dieselpumpe og bremser. Enten knekt sensor, røsket i ledninger, eller koble ut kontakt.
Bilen gjør det den er laget for. Men mine behov grenser mer mot traktor enn bil. Også har jeg det spesielle at jeg har 21% stigning på det bratteste i innkjørselen, og en trang 90graders sving i bunnen av bakken. Landrover hadde passet meg bedre, men jeg hadde ikke lyst til å betale prisen for en slik (med forventede rep.kostnader).
Det er imidlertid ikke særlig behagelig å sitte i baksetet. Seteputa er lav, slik at man sitter med knærne under haka. Jeg har ikke prøvd den bakerste seteraden. Setene i seg selv er ganske komfortable (til å være bakseter). Man kan også justere ryggvinkelen. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke bare lagde en løsning som vippet setene litt høyere. Det er plass til å sitte der med flosshatt. Med setene nedfelt opptar de masse plass i lengderetning. Her ville det vært smartere om setepute og rygg hadde stått opp bak forsetene som en vegg. Slik det er nå utgjør sete+rygg en veldig tykk halvvegg. Det gjør at lastelengde ved sammenpakket baksete bare er rundt 1,5m.
Forskjellen på pajero 2 og 3 i plass er at bakerste seterad pakkes ned i gulvet på 3'ern, mens den opptar mye bagasjeplass i 2'ern.
Ned igjen på samme sted tok plasten bak framhjulet nedi. Til min store overraskelse var det ikke noe problem å ta bakkestart baklengs opp der hvor jeg måtte ha fart for å komme opp framlengs. Resultatet ble litt steinstabling for å jevne ut kanten, så antagelig blir det enklere å komme opp der til nestegang også.
På bakketoppen satt jeg derimot helt fast. Der tok bunnbjelken foran girkassa nedi, og jeg kom hverken frem eller tilbake. Her var det ingen annen mulighet enn å hente jekk og stable stokker under framhjula for å klare å rygge. Prøvde litt forskjellige vinkler over toppen, men denne fjellknausen var for krapp. Andre siden av denne kanten ser ut som tørket myr. Her må jeg finne på noe for å komme videre på pajeroveiprosjektet. En bro/flåte over myra byr på visse utfordringer, da de 10m med myr også byr på 80 grader sving. Foreløpig er ca 40 av 60 høydemeter unnagjort i veiprosjektet.
Primera har 8år gammel nokian piggfritt foran og enda eldre piggfritt bakdekk. Årsaken til dekkombinasjonen på primera er at den blir fullstendig normalstyrt på isete vei. Den andre primeraen har nesten nye good year piggfrie. Denne er da veldig understyrt. Har også prøvd nye goodyear foran og gamle nokian bak, men nokian har ganske enkelt for godt grep på is slik at bilen understyrer da også. Primera'n som brukes mest har fått de framdekkene med best framkommelighet på vanskelig føre (gamle nokian) og de dårligste bakdekkene for å bli normalstyrt.
Jeg har lært følgende i disse snødagene:
Bakken med 21% stigning på det bratteste og 90grader sving i bunnen klarer primera imponerende godt. Dette skyldes i stor grad at den er normalstyrt. Ved å legge hjulene i innersving litt utenfor veien, går det å holde 30km/t rundt svingen. Det er bare å holde gassen så klarer elektronikken å fordele trekk på begge drivhjulene slik at man kommer opp. Primera kan også kjøres kontrollert ned, både framlengs og baklengs (ved bruk av håndbrekk for å økt bremsing på bakhjul ved rygging). Ved første kjøring etter måking man man kjøre rolig et par ganger først uten at elektronikken griper inn slik at man får hardkjørt litt før man prøver å kjøre helt opp. Problemet med teknikken er at man skal ikke ha mye last baki før bilen skraper nedi når hjulene er utenfor veien.
Pajero derimot.... ikke snakk om at man kan klare fart rundt svingen. Å komme opp med vanlig 4wd er bare å glemme. Den kommer ikke til det bratteste en gang. Med senterdiff sperret klarer den å komme opp med litt fart. Med bakdiff også sperret klarer den bakkestart der det bare er 18% stigning. Ned igjen er som å sette utfor et stup og håpe på det beste. Eneste halvtrygge måten å komme ned på er alle sperrer på og gi gass mens man bremser.
Å prøve å rygge opp bakker man ikke klarer med baksperre på er farlig - i det øyeblikket man ikke kommer lenger, vil man oppleve en slags brekksladd fra stillestående, og det tar ikke slutt om man slipper gassen - man må flytte giret til N (eller D og gi gass hvis man er for treg) før sladden gir seg.
Pajero i løssnø: SPINN ALDRI! Så fort man spinner flytter bilen seg litt sideveis, og man mister muligheten til å kjøre tilbake i sine egne spor. Da sitter man fast. Min teori om at hvis man kjører fremover uten diffsperrer, så langt man kommer, vil man kunne sette på diffsperrer og komme seg tilbake er gjort til skamme. En langt bedre metode har vært å sette på alt av sperrer på rett vei, og slå av baksperre ved krappe svinger. Kjør rolig. Ved første tegn til hjulspinn stopp, rygg tilbake i egne spor, og prøv igjen. Da har man laget spor som gir bedre grep og man kommer litt videre.
Ved snuing på ubrøytet vei må man først kjøre rett fram og tilbake noen ganger med delvis overlappende spor. Da får man laget seg en hardkjørt base. Man bør snu ved å sende rumpa ut av det oppkjørte sporet og holde framhjulene i sporet. Det blir langt mindre løssnøtrykking enn ved å sende fronten ut av veien, følgelig større sjans for å komme seg ut igjen i samme spor om det blir for løst.
Et annet triks ved snuing er å gi gass før man forlater oppkjørt spor og la bilen trille til den stoppes av snøen. (Dette fordrer jo at man har en snuplass som ikke er nedoverbakke fra veien.) Så kjører man tilbake på veien, og gjentar helt til man har kommet langt nok ut til å kunne snu - framhjulene bør holdes mellom sporene man kjørte opp før man begynte svingingen. Da har man et sikkerhetsnett i at i alle fall ett av framhjulene har noe hardkjørt å gripe fatt i når man bytter kjøreretning.
Selve snuingen gjøres ved å svinge ved bakoverkjøring, og rett fremover. Da slipper man å være fult så mye brøytebil når man skal opp på veien ettersom det meste av snøbrøytingen utføres av siden på bilen mens man kjører ut av veien. Det er mye lettere for hjulene som er utenfor veien å trykke ned 20cm snø enn 50cm snø når de skal tilbake på veien.
Kjenner meg ikke igjen i det du skriver om trekkkraft. Har hatt en 2006 modell siden den var ny, og flere ganger hatt vogntogvekt på 5-6 tonn.
Jeg ser også at du skriver at du venter flere hundre meter på at den skal gå tilbake til 4H. Du vet at man skal stå i N når man skifter mellom 4H-4HLC-4LLC?
Prøv en sånn, de ser ut som en litt stor Passat, og er skikkelig anonyme, men dette er helt rå biler. Sperre på bakakselen finnes som utstyr, samt V10 motor på 313hk og 750nm om du vil dra ting helt ut. Jeg hadde R4 på 174hk, og den utklasset alt annet jeg har testet til å trekke med, en høy gang. Bilen er svært bred, som er fint f.eks med campingvogn, vi var i Kroatia i sommer med vår, fantastisk langturbil.....
Jeg måtte selge min etter 8mnd grunnet årsaker som ikke angår bilen, men vurderer allerede å handle en sånn igjen.
PS - min gikk mye med gravemaskinhenger, fungererte brillefint !
PPS -Pajero har jeg også hatt, det blir som en Toyota Corolla med store dekk som sammenlignes med en Mercedes E klasse om folk foreslår sammenligningen.....
Ska den få trekk for noe, må det bli bagasjeromstørrelse....
Når så du f.eks. en Touareg sist? Bilen burde jo være et funn for mange, til tross for høy pris.