7,870
79
18
Tilhengerdytting i hage
5,111
Sørnorge
0
Jeg har lyst til å forenkle tilhengerdyttingen rundt i hagen. Primærproblemet er at det er trangt mellom busker, trær, garasje og hus. Dermed må bilen veldig mye frem og tilbake for å klare svingene med dårligst plass. Det gir mye spor i plenen. Alternativet har vært en kombinasjon av slepetau og håndvinsj.
Jeg ser for meg flere mulige løsninger. Gjennomførbarhet og nytteeffekt av disse alternativene er høyst usikkert. Er det noen som har noen tanker om dette?
1) Skaffe ATV = høy kostnad, og usikkert hvor godt egnet de små modellene er til å dytte en bilhenger på ujevnt underlag.
2) Skaffe en bitteliten varehenger for bil, strippe den slik at kun ramme og aksling står igjen. Montere et tilhengerfeste over akslingen, og feste draget på hengeren som skal dyttes rundt på dette hengerfestet. Minihengeren kobles så på bilen og man har fått en tilhenger med styrende framaksling. Dette gir litt mer fleksibilitet i hvilken retning bilen kan peke for å dytte tilhengeren i ønsket retning, og dermed muligheten til å utnytte tilgjengelig plass litt bedre. Men jeg har aldri finmanøvrert med en slik type henger og vet egentlig ikke om det faktisk hjelper så mye.
3) Montere hengerfeste foran på bilen. Dette har jeg sett brukt på anleggsmaskiner og amerikanske pickuper. Lastebilene jeg kjørte for mange år siden hadde også den muligheten, men jeg testet den aldri. Jeg vil tro man får mer styring på hengeren enn med hengerfestet bak, uten at bilen trenger store områder sideveis for å stikke ut fronten.
For gjennomføring ser jeg for meg å feste et firkantrør mellom slepekrokene under støtfangeren foran, og en brakett for avtagbart hengerfeste midt på dette røret. Merkelig nok finnes noe slikt ferdigprodusert for Nissan Micra og Kia Soul. Det er altså ikke noe som er forbeholdt anleggsmaskiner, lastebiler eller lignende amerikanske personbiler.
Noen som har tanker om gjennomførbarhet, nytteeffekt eller helt andre forslag til løsninger?
Jeg ser for meg flere mulige løsninger. Gjennomførbarhet og nytteeffekt av disse alternativene er høyst usikkert. Er det noen som har noen tanker om dette?
1) Skaffe ATV = høy kostnad, og usikkert hvor godt egnet de små modellene er til å dytte en bilhenger på ujevnt underlag.
2) Skaffe en bitteliten varehenger for bil, strippe den slik at kun ramme og aksling står igjen. Montere et tilhengerfeste over akslingen, og feste draget på hengeren som skal dyttes rundt på dette hengerfestet. Minihengeren kobles så på bilen og man har fått en tilhenger med styrende framaksling. Dette gir litt mer fleksibilitet i hvilken retning bilen kan peke for å dytte tilhengeren i ønsket retning, og dermed muligheten til å utnytte tilgjengelig plass litt bedre. Men jeg har aldri finmanøvrert med en slik type henger og vet egentlig ikke om det faktisk hjelper så mye.
3) Montere hengerfeste foran på bilen. Dette har jeg sett brukt på anleggsmaskiner og amerikanske pickuper. Lastebilene jeg kjørte for mange år siden hadde også den muligheten, men jeg testet den aldri. Jeg vil tro man får mer styring på hengeren enn med hengerfestet bak, uten at bilen trenger store områder sideveis for å stikke ut fronten.
For gjennomføring ser jeg for meg å feste et firkantrør mellom slepekrokene under støtfangeren foran, og en brakett for avtagbart hengerfeste midt på dette røret. Merkelig nok finnes noe slikt ferdigprodusert for Nissan Micra og Kia Soul. Det er altså ikke noe som er forbeholdt anleggsmaskiner, lastebiler eller lignende amerikanske personbiler.
Noen som har tanker om gjennomførbarhet, nytteeffekt eller helt andre forslag til løsninger?
Elgtrekk så ut som et spennende alternativ. En slik har jeg aldri sett før. Prisområdet virker å ligge i samme lei som ATV, og da tror jeg ATV har et større anvendelsesområde for en som ikke jakter.
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63239992&fks=63239992
Kommer i flere utgaver, og kan nok lett modifiseres med å sveise en kule foran f.eks.
Har du tung henger eller bratt hage? Forstår det slik at det er uaktuelt å sage ned eller flytte et tre eller tre(?)
http://www.wee-trading.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=1263137&b_id=1208944
http://www.campstuff.no/shop/mover
Vil jo ha behov for et 12V batteri som kraftkilde, men trolig billigere enn ATV
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhenger/Tilbehor/Tilhengertralle-2000033642/
Google bilder med søkestreng: "trailer electric mover" eller "motoriced trailer jockey wheel"
http://www.ebay.co.uk/itm/MOTORISED-JOCKEY-WHEEL-Solid-Wheel-12v-Electric-Caravan-Trailer-Mover-12-Volt-/371346858426
Hengerflytting skjer både for parkering og for transport. Ved parkering er det først og fremst at man skal tidlig avgårde og laster opp hengeren dagen i forveien. Man vil da gjerne parkere hengeren slik at det ikke er synlig fra veien at den har et rikt innhold.
Og et vanlig hagearbeidssenarie er at man dytter en tom henger for hånd rundt der man skal laste opp ting - og plutselig er hengeren så tungt lastet at man ikke klarer å dytte den lenger.
Funker disse elektriske nesehjulene?
De ser ut til å være langt billigere enn motorer som driver tilhengerens hjul, og de virker ganske enkle å flytte mellom tilhengerene. Men får de noe fremdrift? Det er jo relativt lite vekt på nesehjulet. Dermed har det vel også tilsvarende lite veigrep?
Kan en sånn gjøre nytten? Den forenkler hvertfall arbeidsoperasjonen betydelig.
Selv har jeg hatt mye nytte av en tilpasset tauslynge som festes rundt hansken. Denne gir et betydelig bedre drag med høyre hånd når hengeren skal bakover, og til å slepe med begge hender. Dette er imidlertid for tamt for fullastet henger.
Flere motoriserte varianter er mulig. F.eks. http://www.mucktruck.com/E-truck-.html Her kan en montere kule foran, men det hører ikke til den billige løsningen. Jeg har linket til den elektriske varianten.
https://www.youtube.com/watch?v=3rnO3MbBpJ0
Helgens prosjekt ble å lage dette selv. Foreløpig har det kun prøvekjørt med den minste hengeren. Gjør-det-selv ramma fungerte helt fint, men innfestingen i bilen ble begrenset til at jeg ikke ville lage noen hakk/hull i den før jeg visste hvordan dette ville fungere i praksis. Dermed måtte prinsippet testes med minst mulig belastning.
Jeg brukte kun restematerialer. Tilfeldigvis hadde jeg en sokkel for avtagbart hengerfeste liggende (noen hadde oppdaget at hengerfestet mitt var avtagbart en gang. Da jeg skulle kjøpe nytt eksemplar av den avtagbare delen fulgte sokkelen som det klikker inn i med.)
Det største problemet jeg snublet over var at for å slippe å lage hull i støtfangeren, måtte det monteres veldig lavt, noe som medførte en bakkeklaring på kun 13 cm helt i front på bilen. Det har sine ulemper om man skal opp en fortauskant, men sine fordeler om man vil svinge på en flerakslet henger - man får lettet trykket på de(n) bakre akslingen(e) endel.
Neste skritt blir å se på muligheter for å få montert det høyere. Støtfangeren er jo myk plast nederst. Det kunne vært fint å montere sokkelen så høyt at den kommer bak nederste del av fangeren, og at man kan bøye inn den delen av fangeren når den avtagbare delen skal stikkes inn. Også tror jeg det kan være kjekt å bytte til firkantrør på ramma for å få økt styrke mot rotasjonsmomentet ved innfestingene.
Noen som vet hvor man får tak i et firkantrør i stål, helst rektangulært, lengde 107cm, med tversnitt som er 10cm på den lengste siden, og minst mulig på den andre siden. Dimmensjonerende i den uspesifiserte retningen er at 1000N punkt last midt på røret kombinert med 600Nm rotasjonsmoment på samme sted ikke bør gi mer enn 2cm nedbøy, eller 4 grader rotasjon.
(Å handel fra norsk stål krever litt større volum enn dette.)
Kanskje mulig for frontkengerfeste også?
På econoline og suburban er takplattform skrudd fast i karosseri på hver side av grillen, over støtfanger. Plattformen tåler minst 500kg fordelt på 4 festepunkter på hver side av bilen.
Skulle gjerne sett bilde av fronthengerfeste på en ikke-suv. Hvilken høyde er de montert i?
Jeg kommer selv til å montere caravanmover på vår henger etterhvert...
Har hatt mover på campingvogna to sesonger nå og det er helt suverent........ Det er mulig å parkere vogna med millimeter presisjon...
Vi har en dyrere helautomatisk modell, men billigste movere koster under 10000 kr paret!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Prøver browse i steden.
Nei. Der sitter radiatoren. Tverrbjelken sitter helt klint oppi radiatoren. Versjon 2 vil prøve å ha toppkant av sokkelen på nivå med toppkant av tverrbjelken, og ingenting som sitter lavere enn dette. Dvs at selve kroken blir 3,5cm høyere, og bakkeklaringen blir 5cm høyere.
Selv om jeg skulle klare finne en måte å feste dette foran radiatoren, vil jeg ikke ta den sjansen i tilfelle noe gir etter mens henger dyttes. Da vil jeg heller at det skal treffe støtfanger/leppe og presses ned enn å trykkes igjennom radiator.
Ang lovlighet:
Jeg er faktisk i tvil om det er ulovlig. Hvilket lovverk strider det mot? Det er vel fortsatt lov med kufanger, så da burde det vel være greit med en fastmontert bjelke på tvers under radiatoren?
Og det er definitivt lov med (tak)last (evt bagasje i bagasjerommet foran på Boble/Tesla) som ikke deformeres i en kollisjon. Og hva spiller det så for rolle om denne lasten er befinner seg høyt eller lavt på bilen? Det er definitivt lov å montere takstativ på støtfanger foran, med tverrbjelke i en høyde som kapper halsen på en fotgjenger om man treffer en.
Jeg har ingen planer å kjøre i trafikken med tilhenger foran. En løsning som gir bra styring på trange steder betyr absolutt ikke at løsningen er retningstabil! Det kunne dog vært interessant å se reaksjonene om man tok seg en bytur med tilhenger både foran og bak.
Nå er dette uansett noe som kun kommer til å stå på de dagene det er tilhengerdytting på trange steder. Men disse dagene inkluderer nok også kjøring til nærmeste avfallstasjon (12km) eller båthavn (100m). Kroken har hurtigkobling, så det blir evt bare tverrbjelken (montert med 8 skruer i versjon 1) som vil kunne skape tvil om lovlighet.
EU-kontroll til fredag, og alle spor av frontfestet er fjernet. Oppdaget da jeg var innom for å bestille time at han som driver verkstedet har hengerfeste foran, på lastebilen.
---------------------------
Noen spørsmål:
1) Hvordan var dette med å kombinere forskjellige rustbeskyttelser? Rustfri skrue skrudd i lakkert stål, med galvanisert skive imellom - en av delene tæres bort rimelig raskt?
2) Hvor får man tak i firkantrør i så lite volum som 1,1m?
Rustfritt i kombinasjon med annet stål bør gå bra, det er aluminium og stål som er dårlig kombinasjon da taper aluminium (båt folk vet at syrefast og aluminium går rimelig godt sammen så det finnes unntak). Er skive varmgalvanisert/utendørs behandlet er det best. Skal du skru opp bolter senere vurder å ha litt fett i hullene.
Kun orginalmonterte kufangere er vel lov nå (typegodkjent) så tror det er typegodkjenning som du bryter.
Dette har jeg brukererfaringer med:
Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Frontale+beskyttelsessystemer
Så siden denne kula ikke beskytter lyktene (sette den foran ene tåkelyset??
Jeg forstår behovet ditt for denne løsningen, men anbefaler deg sterkt til å heller komme opp med en løsning hvor du med enkelhet kan montere/demontere hele patenten din hver gang det skal brukes.
Dessuten, at du demonterer alt før en eu-kontroll er vel innrømmelse nok, for at du i bunn og grunn vet at dette er ulovlig.
Lastebiler osv mister skiltene på lik linje med øvrige biler, hvis ikke deres ekstrautstyr er godkjent og skrevet inn i vognkort.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
At det er fjernet før eu-kontroll er mest en erkjennelse av at innfestingen i bilen, kun med klem, ingen skruer, ikke er sterkt nok til mer enn en test av prinsippet med hengerfeste foran - om det faktisk er noe jeg har lyst på eller ikke. Den ble demontert så fort testen var gjennomført.
Styling skal vel i utgangspunktet også være typegodkjent. Kan bli plukket av bilen dersom man kommer i kontroll.
Vet ikke om nyere brannbiler får montert pumpe i front?
Muligens kan en tas på at dette ikke er et godkjent tilhengerfeste, men alle forstå på den annen side at dette kun er egnet for småkjøring i lav hastighet.
Er det tilsvarende krav til godkjenning av slepeøye og slepekrok i støtfanger på lastebiler og busser?
http://www.vegvesen.no/_attachment/490323/binary/797573?fast_title=Veiledning+til+Forskrift+om+godkjenning+av+bil+og+tilhenger+til+bil.pdf
Regelen er enkel, enten må du ha godkjenning som fabrikant og kunne dokumentere kompentasen din for de endringene du gjør siden dette er et påbygg, ellers må du godkjenne stokken din via et tredjepartskontrollorgan (feks tuv) og få dette skrevet inn i vognkortet.
De lastebilene som feks har brøyteskjær osv påmontert er sannsynligvis godkjent via en fabrikant.
Vinsjen må være skrevet inn i vognkort, eller eventuelt gjort av artic trucks som jeg antar har status som fabrikant.
Jeg er tydeligvis ikke oppdatert med regelverket på dette området. Er det ikke lov med avstivere mellom toppen av støtdempere lenger heller? Må mobilholderen også være typegodkjent? Eller sykkelstativet?
Hengerkroken er har hurtigfeste og fjernes på 30 sekunder før ordinær kjøring. Kun det nesten usynlige festet blir tilbake. Festet er også så lavt at det ikke har innvirkning på stående fotgjenger som blir påkjørt. En som ligger på bakken derimot er det mer uklart for. Dels kan vedkommende skades av krokfestet, dels kan h*n reddes fra å havne under bilen.
Jeg er litt usikker på hva som er innenfor regelverket og ikke av fastmontert utstyr, men en e-merking (tidligere ce) er hvertfall veldig relevant hvor elementer som kan påvirke sikkerheten er vurdert før produktet kan legges ut på markedet.
Tar du kontakt med svv så får du sikkert en mer detaljert forklaring.
Når du sier at bjelken lenger bak har vært til nytte vil vel din bjelke også kunne bli slått bakover og skade deler av bilen evt løsne slik at det blir en farlig gjenstand på veien. Spørs om det ikke er en grunn til at ting skal være typegodkjent.
En kompis ble dømt for uaktsomt mord pga dekk som ikke var godkjent og last som kunne vært sikret bedre (hvem tenker over skadepotensiale når man legger en sementsekk på gulvet i baksetet?)
Straffen ble ca 2år betinget/ubetinget, fengsel, 200 i bot, mistet lappen i 3år (ganske dramatiske konsekvenser når man driver enkeltmannsforetak som håndtverker) for ikke å snakke om de psykiske konsekvensene, rykter og sladder i nærmiljøet+svartmaling i media.
Hadde bilen vært i godkjent stand, er jeg sikker på at utfallet i forhold til vurderingen av uaktsomhet og derfor også straff hadde vært en helt annen.
Vet du med sikkerhet at det ikke er til noen som helst fare at du monterer en sånn innretning på bilen din?
Lover og regler er satt for å følges, ellers er det fritt frem for alle til å gjøre sine vurderinger om hva som er greit og ikke.
Jeg er relativt pragmatisk av natur selv og har gjort noen blemmer- og tatt lærdom.
En bjelke som ikke er knivskarp montert foran denne kan jeg ikke se som noe annet enn en fordel m.t.p overkjørsel.
For alle praktiske, og sikkerhetsmessige formål har jeg problemer med å se at denne bjelken skal være til noen ulempe. Den kan likevel være ulovlig, og i så fall føyer den seg pent inn i rekken av lover som må brytes for å øke sikkerheten i trafikken.
Du er sikker på at det faktisk er tre inni?
Selvfølgelig, slike glasstativ er TÜV godkjent.
Her er f.eks. Tekimex sin godkjenning, en av de største produsentene av slike stativer.
Watling selger forøvrig TÜV godkjente hengerfester for frontmontering.
Curt selger også slike på det amerikanske markedet, men de er nok ikke TÜV godkjent ?
Skal tro hva som gjelder her?
Når et utstikkende glasstativ med glass som knuses og flyr veggimellom er godkjent, så burde vel en planke under bilen for litt småtauing i bakgården være ok?
Jeg sliter med å forstå hva som er lov og ikke. Alt som stikker utenfor bilen foran eller på sidene er jeg med på at må være godkjent. Men hva med alt annet? Sykkelstativ for hengerfeste og bakluke - må det være typegodkjent? Jeg tviler på at de som selges på biltema har vært igjennom noen godkjenningsprosess. Hva med takstativer? Jeg tipper mitt originale nissantakstativ er godkjent om det finnes noen godkjenning for slikt. Det samme tipper jeg er tilfelle for thule-stativet jeg bruker, selv om det ikke bruker bilens takstativfester. Og om takstativer må være godkjent, hva da med kajakkstativer som festes oppå takstativet? Er min hjemmelagde takstativkajakkkrybbe ulovlig å bruke?
Om det er slik at disse nevnte eksemplene ikke trenger å være godkjent; hvorfor? Er det fordi de tas av når de ikke er i bruk?
Det finnes ulike dokumentasjonskrav for utstyret som monteres, på bakgrunn av hvilket inngrep det er på kjøretøyet.
Er det inngrep på chassis, må dette dokumenteres av fabrikant. Dvs hvis du gjør endringer på chassis for å montere utstyret ditt, må en fabrikant (eller et verksted som har godkjent status som fabrikant) godkjenne endringene dine. I tillegg må kjøretøyet vises på en trafikkstasjon, hvis ikke det er mulig å registrere endringene i autosys (hvis jeg har fårstått det rett) Er det kun tilleggsutstyr, som feks ekstralys, tilhengerfeste bak osv, holder det med e-godkjenning.
For å få noe e-godkjent, må produktet oppfylle ulike eu-krav som gjelder for den spesifikke innretningen. Dvs at ekstralykter og en påbygd ramme for bæring av glass har andre krav enn styling, bytte av belter, hengerfeste bak osv.
Så ja, du bryter loven ved å kjøre rundt med den bjelken montert forran, og du bryter den akkurat like mye/lite om bjelken er på utsiden av frontfangeren, eller på siden av bilen så lenge den ikke oppfyller gjeldene krav for e-godkjenning. Dette er hjemlet i kjøretøysforskriften.
Årsaken er at det står mye om at utstyr krever dokumentasjon, hvem som kan utstede dokumentasjon, godkjenninger, fremvisninger, osv. (Som du også skriver). Men det står jo ingen steder hva som krever dokumentasjon og godkjenning. Hva utløser disse kravene? Er det slik at alt som monteres utvendig på bilen krever godkjenning? I så fall er antagelig både sykkelstativet, kajakkrybben og de ekstra fjernlysene montert av forhandler da bilen var ny ulovlige å kjøre med.
Og hva er definisjonen av montering? Er det f.eks slik at hvis noe skrus fast så er det montert og trenger godkjenning, mens hvis det stroppes fast så er det last som ikke krever godkjenning?
Edit: glemte å legge til at dette også burde fungere glimrende på en tilhenger:)
Hadde det ikke vært mulig å montere en tilhengerkule på bilens orginale avtagbare tauekrok?
Her er vogna kjørt opp til garasjen for litt service: Pga stigning så kan ikke vogna rygges opp uten at noe tar i bakken.....
Uansett hvilke ferdigheter man har med bilkjøring så er det langt fra milimeterpresisjon som mover har......
Strømkilde er ingen problem, jeg har koblet tre stk lipo powerpack (1kg totalt)i vogna. Kan kjøre vogna + 30 minutter.....
Til tilhenger ville en slik vært nok, bare å montere en liten vanntett boks på henger!
Har enda ikke sett mover på tilhenger, hvem blir først?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er vel kapittel 6 som er relevant for deg, og det står en hel del om hvordan du dokumenterer dette. Trinn1 er å finne ut av hvilke rettsakter du gjør endringer på.
Dersom du gjør endringer på chassis, er ikke COC lengre gyldig, og du må få chassisfabrikant til å dokumente hvilke rettsakter du ikke berører.
Videre, er det rettsaktene (forklaring på hva som menes med rettsakt står forklart ganske tidilig i veiledningen) du berører som utløser hvilke dokumentasjonskrav som gjelder. Feks et senkesett trenger kun å dokumentere de tekniske detaljene rundt dette, mens bytte av eksosanlegg utløser krav om dokumentsjon av støy, avgasser osv.
Det foretrukne er derfor å ikke gjøre inngrep på chassis, siden du da ikke bryter COC og derfor også typegodkjenningen.
Poenget mitt med denne diskusjonen er å forklare at en permantent montering av tilhengerkule i fronten ikke er lov, uten at det foreligger dokumentasjon fra produsent. så akkurat hvilke dokumentasjonskrav som gjelder for å godkjenne denne innretningen er derfor etter mitt skjønn irrelevant i denne sammenhengen siden du aldri vil få en bjelke av tre godkjent likevel, men det vil du få opplyst av svv dersom du tar en telefon.
Det finnes jo også som nevnt billigere løsninger som dette!
Fungerer fint på vedmaskin....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Trebjelken var kun for testen for å se om hengerfeste foran var noe som ville ha den praktiske nytten jeg ønsket meg. Det hadde det. For all nyttebruk trengs bjelke av firkantstål. For bruk i trafikk er det kun bjelken som er relevant å vurdere. Selve hengerfestet kommer ikke til å sitte på så lenge det ikke er en henger tilkoblet. Spørsmålet er egentlig om jeg kan bruke hurtigkoblingen jeg har til hengerfestet, eller om jeg må finne på en hurtigkobling til selve bjelken.
Mover synes jeg blir for dyrt når det må kjøpes en per henger.
Jeg har vært igjennom hele kjøretøyforskriften i jakt på svar på alle spørsmålene jeg har stilt om lovlighet. I kjøretøyforskriften §36-1.2 fant jeg "Takstativ må være så solid utført at det tåler de påkjenninger det blir utsatt for". Og i $37-1.1 står det "Hjelpe- og arbeidsutstyr [...] må være solid utført og forsvarlig montert og ha tilstrekkelig sikkerhet mot feilbetjening."
Og §45-1.15: "Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last."
Av relevans for bjelken har jeg funnet §45-1.3 "Lastebærer er den del av kjøretøyet som er konstruert for transport av last. Lastbærer kan være åpent lasteplan, lukket godsrom, tank, lastebanker og staker eller lignende. Lastbærer og dens fastmonterte sikringsutstyr skal være festet til kjøretøyet på en slik måte at lastbærer med full last ikke forskyves ved de grunnleggende lastsikringskrav. Jf. forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy. Lastbærer skal være utformet på en slik måte at den muliggjør sikring av lasten etter denne forskrift."
Og av relevans for glassmester er §45-1.14.4: "Sidemontert lastestativ kan stikke inntil 0,15 meter utenfor kjøretøyets bredde over forskjermer i originalutførelse, på den ene side eller på begge sider, forutsatt at den totale bredde ikke overstiger 2,50 meter.
Jeg merker meg at det ikke står noe om dokumentasjon for annet enn takstativ. Jeg synes den aktuelle bjelken virker å falle mest under definisjonen av "lastbærer".
Har vært borti 4wd( gelandewagen)med slepekrok foran under støtfanger, men det var standard montert........bilberger brukte stag for å skyve biler.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Disse bilene er jo for det meste bygd på ramme..
Tilhengerdytting kan være en frustrasjon for mange...
https://www.youtube.com/watch?v=uEjCTLYXyJQ
Slik var det sist jeg spurte dem om noe relatert til tolkning av lovverket også. Da fikk jeg til slutt svar at svaret sto i loven og jeg burde lese den.
Det var i alle fall et litt mer konkret svar enn sist jeg spurte om en konkret situasjon falt innunder et unntak i lovteksten, og fikk til svar at jeg måtte lese loven.
https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/kollisjonstest-av-takbokser/
Er det noe med at boksene ikke er montert på bilen, men på takstativet, og dermed unngår kravet?