Dette minner om en historie: En bil kjører nordover omtrent på Gjøvikkanten. Bilisten foretar en hasardiøs forbikjøring i høy fart – og blir møtt av en UP-bil, trolig uniformert for vår bilist aner uråd, legger tre murstein på gassen og flår nordover til DER! – en smal skogsbilvei. Inn der, godt ute av syne fra hovedveien. Det gikk, Onkel passerte. Etter en stund kjørte han ut igjen og ble tatt! «Du skjønner det hasta litt, for bikkja måtte så pisse" - sa daværende politimester i Oslo.
Det du beskriver er vel helt standard politiarbeid og har neppe noe med deg personlig å gjøre. Mulig du eller bilen utstråler et eller annet som trigger politiblikket, men trenger ikke være det. At politiet foretar rutinekontroller på biler som kjører om natten høres for meg helt normalt ut. At de blinker på deg mens de kjører i motsatt retning underbygger vel dette. Dersom de hadde en mistanke om noe, hadde de neppe indikert at du blir stoppet uten å ha kontroll på om du kaster noe ut vinduet, eller prøver å stikke.
Du er heller ikke utsatt for avhør når en tjenestemann spør deg hvem du er eller hva du driver med. Hen ønsker nok bare å få et inntrykk av om "det er noe her". De gjør jobben sin.
Selv kjører jeg veldig svært sjeldent bil om natten, men hadde forventet å bli stoppet og kontrollert dersom jeg gjorde det regelmessig.
Du kan sikkert klage, og de vil sikkert ha forståelse, men det vil sikkert ikke føre til spesielt mye.
Ja, det er vanlig politiarbeid. Og poenget mitt er at de ser ut til å ha så lite å gjøre for tiden at de tar bilister i mangel på noe annet å drive med. Og nå gjør de det i et omfang som gjør at man må regne ekstra reisetid til tidligjobb. Skulle gjerne likt å vite om det er samme tilstander andre steder.
Det virker ikke som de jakter meg spesielt. Det synes på at andre bilister (som antagelig akkurat har blitt stoppet) blinker med fjernlysa for å varsle politikontroll, og at politiet etter å ha blinket på meg velger å ta pickupen. Hvis de misstenkte meg for noe kriminelt burde de ha pågrepet meg for lengst
Jeg synes det er 100% iorden at politiet er ute på natten og har kontroller og patruljerer. Man må huske at politiet nok vet veldig godt når på døgnet de treffer på flest folk med uærlige hensikter, ruskjøring, etc. -Jeg tror at dette gjerne er på morgenen, etter kl 3 og imot dag og de har nok tatt mange/hindra mye rart med nettopp å ha fokus. Det at politiet er synlig er jo forebyggende.
Mange spørsmål de stiller så bryr de seg kanskje ikke om svaret, det er også reaksjonen/oppførsel din de ser på.
Har man en biltype/merke/farge som er "kjent" for de i andre saker, så kan det jo være at de kommer innpå for å sjekke om det er kjent og for å ikke avsløre seg at de ser etter noe spesielt så kan de jo ta en rutinekontroll.
Det er nok som ellers i samfunnet mange typer mennesker som er politi, de aller fleste trivelig og hyggelige folk men unntak er det jo. Likevel så kommer man langt med å opptre ordentlig om/når man blir stoppet.
Man er pålagt å oppgi personalia til politiet. Merk at man må regne med å måtte gi fra seg en opplåst telefon om man kun har valgt å ha Førerkortet digitalt med seg.
Har bekjente i Moss, der er det også litt sånn. Neste gang så skal du spørre om hvorfor de stoppet deg. Og at de identifiserer seg med navn og rang. Politiet har ikke lov til å stoppe hvem som helst. De skal ha en sterk misstanke eller at du kjører ulovlig. De har heller ikke rett til å vite hvor du skal eller har vært. Neste gang sender du klage. Jeg har ikke blitt stoppet på mange år. Bor i Follo.
Tror du må sette deg litt bedre inn i ting før du skriver, det du påstår stemmer ikke.
Du kan ikke skrive en slik komentar uten å fortelle oss om hva som er rett.
Politiet har lov til å stoppe hvem som helst, de trenger ingen sterk mistanke på hverken det ene eller det andre. Rutinekontroll kalles det, du plikter å vise førerkort/vognkort og oppgi navn, fødselsdato, bopel og stilling som nevnt over her. Du har rett på å vite vedkommendes tjenestenummer men ikke hans navn. Med tjenstenummeret kan de identifisere hvem som har stoppet deg hvis du skulle klage i etterkant.
2.1 Nødvendighet, proporsjonalitet og saklighet For at tiltaket politiet iverksetter skal være lovlig må det være i overenstemmelse med de prinsippene politiloven § 6 oppstiller.16 Helt overordnet kan en si at bestemmelsen gir uttrykk for nødvendighetsprinsippet, proporsjonalitetsprinsippet og saklighetsprinsippet.17 Disse prinsippene er universelle og kan gjenfinnes blant annet i forvaltningsretten, straffeprosessen og konvensjonsbestemmelsene i EMK. 18 Denne fremstillingen bygger på måten prinsippene er formulert i politiloven xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tema for oppgaven er politiets stans og undersøkelse av kjøretøy. Stans av kjøretøy kan foretas i form av planlagte trafikkontroller der politiet eksempelvis undersøker bilistenes bruk av bilbelte eller fart. Politiet kan imidlertid også foreta stans av kjøretøy som ledd i vanlig patruljetjeneste. Beslutningen om å stanse kjøretøyet er da mindre planlagt, og det er gjerne noe tjenestepersonen har observert som begrunner kjøretøystansen.
Som sagt: trenger du ikke å fortelle hvor du har vært eller hvor du skal. Altså jeg hadde rett. Det å stoppe biler som tema sier "tidsfordriv" Er altså ulovlig spesielt ift menneskeretts loven(mek). Jeg kan ikke så mye om juss, men jeg kan lese:)
Siste redigering: Sunday, March 21, 2021 2:49:52 PM av Bluesman
Altså jeg hadde rett. Det å stoppe biler som tema sier "tidsfordriv" Er altså ulovlig spesielt ift menneskeretts loven(mek). Jeg kan ikke så mye om juss, men jeg kan lese:)
Vet ikke helt hvor den teksten du kommer med over her faktisk kommer fra, men den sier vel ingenting om det du opprinnelig påstod og ble korrigert på. Så hvordan du kommer frem til at du hadde rett, selv om flere har påpekt at det du skriver er feil, forstår jeg ikke.
(...) Politiet har ikke lov til å stoppe hvem som helst. De skal ha en sterk misstanke eller at du kjører ulovlig. De har heller ikke rett til å vite hvor du skal eller har vært.
Har du en link til denne "menneskerettsloven(mek)"?
I Politiloven står det derimot at en av Politiets lovpålagte oppgaver er å "forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet". Å ta en prat med folk som kjører rundt på nattestid faller i mitt hode pent inn i den plikten, til frustrasjon for de som tilfeldigvis kjører rundt på nattestid uten å være kriminelle, selvsagt. Sikkert frustrerende for de som er kriminelle også. Men nå er vi vel minst to ikke-jurister som diskuterer juss.
Ja, det er vanlig politiarbeid. Og poenget mitt er at de ser ut til å ha så lite å gjøre for tiden at de tar bilister i mangel på noe annet å drive med.
Det tipper jeg er helt riktig. Vet jo ikke hvilken instruks Politiet har, men at de sjekker biler de treffer på nattestid når de ikke har andre oppdrag virker plausibelt. Kan godt forstå at det er bra frustrerende at det plutselig blir rutine å bli stoppet av politiet...
Vil tro at alle yrkesgrupper som kjører "sivile" biler på nattestid opplever det samme (avisbud, bakere, etc).
Jeg har kjørt natterstid i mange år. Tror jeg har blitt stoppet totalt fire ganger i perioden 2015-2020. Det er like mange ganger som jeg har blitt stoppet siste uke.
Det er ikke politistudenter som er satt ut for å få erfaring fra trafikkontroller på natt? Er vel ikke så lenge igjen til noen av disse er ferdig med utdanningen sin.
I mange år har politiet i kommunen der jeg bor, drevet på denne måten. Jeg har aldri blitt stoppet, men ofte sett politibil stå ved trafikk-knutepunkter. Veldig ofte har det stått i lokalavisen at kjenninger av politiet ble stoppet og at det ble funnet narkotika i bilen. Tror det er mindre av slikt etter omlegging av politiet, da man ikke lenger er like kjent med lokale forhold. Er lite ute på sene tidspunkt, så ikke lett for meg å vite hva som skjer nå for tiden.
Har aldri sett at politibil har snudd for å stoppe folk, aldri heller opplevd det selv. Mulig det er forskjell på aktivitet avhengig av mengden innbyggere. I Stor-Oslo området hvor jeg bor er man kanskje mest utsatt hvis man f-eks kjører BMW med mørke vinduer
En bil kjører nordover omtrent på Gjøvikkanten. Bilisten foretar en hasardiøs forbikjøring i høy fart – og blir møtt av en UP-bil, trolig uniformert for vår bilist aner uråd, legger tre murstein på gassen og flår nordover til DER! – en smal skogsbilvei. Inn der, godt ute av syne fra hovedveien. Det gikk, Onkel passerte. Etter en stund kjørte han ut igjen og ble tatt!
«Du skjønner det hasta litt, for bikkja måtte så pisse" - sa daværende politimester i Oslo.
Du er heller ikke utsatt for avhør når en tjenestemann spør deg hvem du er eller hva du driver med. Hen ønsker nok bare å få et inntrykk av om "det er noe her". De gjør jobben sin.
Selv kjører jeg veldig svært sjeldent bil om natten, men hadde forventet å bli stoppet og kontrollert dersom jeg gjorde det regelmessig.
Du kan sikkert klage, og de vil sikkert ha forståelse, men det vil sikkert ikke føre til spesielt mye.
Det virker ikke som de jakter meg spesielt. Det synes på at andre bilister (som antagelig akkurat har blitt stoppet) blinker med fjernlysa for å varsle politikontroll, og at politiet etter å ha blinket på meg velger å ta pickupen. Hvis de misstenkte meg for noe kriminelt burde de ha pågrepet meg for lengst
Man må huske at politiet nok vet veldig godt når på døgnet de treffer på flest folk med uærlige hensikter, ruskjøring, etc.
-Jeg tror at dette gjerne er på morgenen, etter kl 3 og imot dag og de har nok tatt mange/hindra mye rart med nettopp å ha fokus. Det at politiet er synlig er jo forebyggende.
Mange spørsmål de stiller så bryr de seg kanskje ikke om svaret, det er også reaksjonen/oppførsel din de ser på.
Har man en biltype/merke/farge som er "kjent" for de i andre saker, så kan det jo være at de kommer innpå for å sjekke om det er kjent og for å ikke avsløre seg at de ser etter noe spesielt så kan de jo ta en rutinekontroll.
Det er nok som ellers i samfunnet mange typer mennesker som er politi, de aller fleste trivelig og hyggelige folk men unntak er det jo. Likevel så kommer man langt med å opptre ordentlig om/når man blir stoppet.
Man er pålagt å oppgi personalia til politiet.
Merk at man må regne med å måtte gi fra seg en opplåst telefon om man kun har valgt å ha Førerkortet digitalt med seg.
2.1 Nødvendighet, proporsjonalitet og saklighet For at tiltaket politiet iverksetter skal være lovlig må det være i overenstemmelse med de prinsippene politiloven § 6 oppstiller.16 Helt overordnet kan en si at bestemmelsen gir uttrykk for nødvendighetsprinsippet, proporsjonalitetsprinsippet og saklighetsprinsippet.17 Disse prinsippene er universelle og kan gjenfinnes blant annet i forvaltningsretten, straffeprosessen og konvensjonsbestemmelsene i EMK. 18 Denne fremstillingen bygger på måten prinsippene er formulert i politiloven
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tema for oppgaven er politiets stans og undersøkelse av kjøretøy. Stans av kjøretøy kan foretas i form av planlagte trafikkontroller der politiet eksempelvis undersøker bilistenes bruk av bilbelte eller fart. Politiet kan imidlertid også foreta stans av kjøretøy som ledd i vanlig patruljetjeneste. Beslutningen om å stanse kjøretøyet er da mindre planlagt, og det er gjerne noe tjenestepersonen har observert som begrunner kjøretøystansen.
Som sagt: trenger du ikke å fortelle hvor du har vært eller hvor du skal. Altså jeg hadde rett.
Det å stoppe biler som tema sier "tidsfordriv" Er altså ulovlig spesielt ift menneskeretts loven(mek).
Jeg kan ikke så mye om juss, men jeg kan lese:)
Vet ikke helt hvor den teksten du kommer med over her faktisk kommer fra, men den sier vel ingenting om det du opprinnelig påstod og ble korrigert på. Så hvordan du kommer frem til at du hadde rett, selv om flere har påpekt at det du skriver er feil, forstår jeg ikke.
Har du en link til denne "menneskerettsloven(mek)"?
I Politiloven står det derimot at en av Politiets lovpålagte oppgaver er å "forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet". Å ta en prat med folk som kjører rundt på nattestid faller i mitt hode pent inn i den plikten, til frustrasjon for de som tilfeldigvis kjører rundt på nattestid uten å være kriminelle, selvsagt. Sikkert frustrerende for de som er kriminelle også. Men nå er vi vel minst to ikke-jurister som diskuterer juss.
Det tipper jeg er helt riktig. Vet jo ikke hvilken instruks Politiet har, men at de sjekker biler de treffer på nattestid når de ikke har andre oppdrag virker plausibelt. Kan godt forstå at det er bra frustrerende at det plutselig blir rutine å bli stoppet av politiet...
Vil tro at alle yrkesgrupper som kjører "sivile" biler på nattestid opplever det samme (avisbud, bakere, etc).
Er vel ikke så lenge igjen til noen av disse er ferdig med utdanningen sin.
Har aldri sett at politibil har snudd for å stoppe folk, aldri heller opplevd det selv. Mulig det er forskjell på aktivitet avhengig av mengden innbyggere. I Stor-Oslo området hvor jeg bor er man kanskje mest utsatt hvis man f-eks kjører BMW med mørke vinduer