#51
 8,022     Bærum     0
Ser ut som samme hengern som jeg har......

Jeg vurderte lenge frem og tilbake om jeg skulle ha høye karmer, sauegrind eller kapell. Endte opp med det siste da hengeren har blitt brukt til bla flytting (i regnvær). Har laget ekstra avstivere på kapell-skjellettet, samt satt opp noe kapp av plater til "vegger" innvendig. Er i praksis nesten en "skap-henger" nå  ;D

Skal du frakte mye hageavfall og rive mye greier hadde jeg gått for sauegrind. Skal du bare hente nye materialer etc fra butikk og hjem til deg hadde jeg gått for høye karmer.  Kapell gir deg ytterligere mulighet til å frakte store ting tørt.

Tenk på primærbruken.

Hvis du ikke kan ha hengern under tak (garasje/carport) må du kjøpe formpassende presenning som beskytter bunnplata mot regn/vann - da holder den mye lenger.

   #52
 1,596     0
Fikk nå endelig kloa i en godt brukt Tredal henger, men det virker til at påløpsbremsen er litt støl.

Har demontert denne Al-ko saken, og lurer om det kan være gassdemperen som er problemet. Skal denne "ekspandere" automatisk? Hvor kjapp skal den være? Hvor er det evt rimelig å kjøpe en ny? Kan jeg bruke syrefast fett, samme type som på påhengsmotoren til å smøre opp denne stasen?

Noen gode tips til baklys som funker bedre enn det som er originalt; jeg har blandede erfaringer med lyspærer som ikke alltid funker. Noen som vet m noen gode/rimelige LED?
   #53
 10,486     Akershus     0
Vanlige lyspærer funker fint, men sett inn med litt fett.

Til påløpet kan du bruke det meste av fett, men det bør tåle litt. Jeg bruker det samme som på graveren, biltema heavy duty. grisefett eller dritfett funker også :-)

Støtdemperen skal gå ut av seg selv. Det skal ganske mye til å dytte den inn, du bør vel normalt ikke greie det for hånd.
Signatur
   #54
 1,596     0
Vel, jeg greide vel såvdit ved hjelp av mitt velsmidde legeme mot garasjeveggen å komprimere denne demperen. Den seg imidlertid ut igjen, men svæært sakte. Når og hvordan vet jeg at den er moden for utbytting?  Akkurat bremser vil jeg ikke slurve med; hengeren er primært tiltenkt løsmasser = tunge ting. Kjekt at det stopper - som lokfører er det jeg som ryker først om det ikke stopper i tide... Så et tips om å bruke en jekkestroppe for å sjekke påløpsbremsa. Men den testem avslører nok ikke gåen demper uansett..

Hvilket fett bruker du på pærene, sier du? Batteripolfett?
Det blir nok en tur til Biltema uansett, så da får jeg slenge med ei fettpresse og en patron med heavy duty fett + en tube med kobberfett, sammen med et par Biltema longlife pærer og strømplugg til hengeren.

Slepebilen, en eldre Hiace, har vel ikke bedre "handling" enn hva den strengt tatt må ha. Den trenger ihvertfall ikke hjelp av en henger før bakhjula går i lås. Mulig lastreduksjonsventilen ombord i moderskibet er moden for utbytting. Eller bare et stag i den forbindelse... Har ihvertfall erfart at boggienhenger med gode bremser gjør susen - stikk motsatt av min erfaring med ubremset med max last.  ::)
   #55
 797     Nes, Akershus     0
Ny demper får du både her og der, og ikke er det så forbaska kostbart. Mener jeg betalte 6-700 (?) for en til en 2T hestehenger ifjor. Iallfall ikke mer. Det var hos www.henger.no (Bilxtra på Årnes i Akershus). De har alt til alle slags hengere. Ikke billigst, men nærmest for meg.

Ellers var jeg hos http://tilhengerproffen.no på Jessheim og kjøpte nye bremsesko++ i høst, myyye billigere enn ellers. Samme kvalitet på delene! Det er noen som skor seg på dette også! De har også mye på lager, og skaffer det meste. Det skal forsåvidt sies at mye av deler til tilhengerfabrikantene går om hverandre, det er vel bare en tre-fire aksel-/bremsefabrikater totalt tror jeg.

Du nevner jo ikke hvor i verden du holder til, men Tredal lever jo i beste velgående, og har massevis av deler på lager. Sender pr. post gjør de sikkert også! Tilogmed egen delekatalog har de.
http://deler.tredal.no/tools/generatecatalogues.aspx?rtype=4

Busterud har også masse, forresten. http://www.busterhengeren.no/

Best of luck, fint du tar tak i dette. Det er så hyggelig for oss andre å ha tro på at ikke alle rundt oss kjører ubremsa overlast...

Ref panikkbremsende Corolla uten ABS med 2T boggie-henger med tre paller bjørk på igår. Holdt på å dele meg på midten, i 40-sona i et gangfelt. HØY PULS!!  Shocked
Signatur
   #56
 1,596     0
Mange takk for gode innspill!

Er godt kjent med nettsidene til Tredal: Ved hjelp av regnummer får man dessuten oversikt over delene på egen henger også... Spørs om det enkleste blir å bestille direkte herfra, da. Prisene er jo, som du sier, ikke avskrekkende. Men ser at det er en rekke nettbutikker av ymse slag som tilbyr hengerdeler. Men om totalen blir så mye mindre spørs jo...
   #57
 10,486     Akershus     0

Mange takk for gode innspill!

Er godt kjent med nettsidene til Tredal: Ved hjelp av regnummer får man dessuten oversikt over delene på egen henger også...


Genialt.

Noe annet enn tysse, der lokal forhandler nekter å svare på mail, mens fabrikken henviser til lokal forhandler. Jeg måtte nesten bli litt ufin for i det hele tatt å få kjøpt et skiltlys og en reflekstrekant. Det kom etter hvert feil skiltlys og trekant fra fabrikken, men lokal forhandler skulle fakturere. Faktura har jeg ikke sett stort til ennå.

Forøvrig syns jeg det er rart at det ikke finnes noen slags kontroll av hengere. Ikke nødvendigvis hvert 2. år som for biler, men kanskje hvert 5. ?
Signatur

   #58
 797     Nes, Akershus     0
Foooooorsiktig! Be careful of what you wish for! Det var med i det opprinnelige forslaget om revidering av EU-kontrollen, og endring til årlig visning etv. Sammen med traktorer osv. Dette er vel nå forkastet, om jeg husker rett.

Men du har jo iogforseg rett, det hadde ikke vært så himla dumt å ha kontroller, når man tenker på hva folk sleper rundt på.

For hestehengere er det jo krav om visning hvert 3.år. Det kunne godt vært samme for tilhengere, iallfall de som har brems. For de har jo ofte nettopp ikke brems allikevel...
Signatur
   #59
 10,486     Akershus     0
Jeg er forsiktig med hva jeg ønsker meg, men fortsatt ønsker jeg meg kontroll av hengere. Særlig bremser, men gjerne også lys. 1-årig kontroll av biler greier jeg meg fint uten.

Tenker man litt risiko vs. straff, så er det jo helt høl i hue. Kjører jeg i 150 km/t på en tom, tørr, opplyst 4-felt motorvei midt på natta, så risikerer jeg nakkeskudd, men hadde jeg slept jeg rundt på min 3,5-tonn biltransporter og den manglet bremser, ville jeg risikert mangellapp?
Signatur
   #60
 1,596     0
Finnes det noen god måte å teste bremsevirkning på en henger - rent bortsett fra en egenhendig sjekk ved bruk av fullt håndbrekk?

Kan man f.eks. trille hengeren på en vanlig bremsetester for bil?